Sprekend Verleden 6e ed - Hoofdstuk 2 - Wetenschappelijke revolutie, Verlichting en Franse revolutie oefentoetsen & antwoorden
- a) Een nieuwe manier van onderzoeken waarbij de methode: observeren, experimenteren, redeneren belangrijk was.
- b) Denkstroming uit de 18e eeuw waarbij het functioneren van de samenleving onderzocht werd.
- c) belangrijke wet met de rechten en plichten voor burgers en de regering.
- d) Groep van boeren en burgers uit de standensamenleving van Frankrijk uit de 18e eeuw.
- e) Vergadering van de drie standen onder leiding van de koning.
- f) De eigen vergadering van de Derde Stand na het weglopen uit de Staten-Generaal.
- g) De rechten van burgers tegenover de staat.
- h) Een document uit 1789 waarin de rechten van de inwoners van Frankrijk beschreven stonden.
- i) Periode van bestuur door 5 directeuren.
- De juiste combinaties:
- 1 VI
- 2 I
- 3 II
- 4 V
- 5 III
- 6 IV
- a. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
- Isaac Newton was een wetenschapper uit de 17e eeuw en
- Hij bewees dat er zwaartekracht bestond.
- b. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
- Lodewijk XVI was een Franse Koning en
- Overleed in 1793 tijdens de radicale periode van de Franse Revolutie.
- c. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
- Robespierre was een radicale revolutionair en
- Leidde Frankrijk in de periode die ook wel de Terreur genoemd wordt.
- d. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
- Napoleon was een Franse Keizer die de macht overnam in 1799 in Frankrijk en
- Veroverde grote delen van Europa.
- 4 Lodewijk XVI roept de Staten-Generaal bijeen.
- 1 De Derde Stand richt de Nationale Vergadering op.
- 2 De Bastille wordt bestormd.
- 6 Radicalen onder leiding van Robespierre komen aan de macht.
- 3 De periode van de Directoire begint.
- 5 Napoleon pleegt een staatsgreep.
- De kerk was enorm belangrijk in deze tijd.
- Galilei was bang voor de gevolgen die de kerk kon veroorzaken, hij kon namelijk geëxcommuniceerd worden (uit de kerk gegooid worden).
- Dit zou gevolgen hebben voor zijn leven na de dood. Daarom herriep hij zijn woorden.
- Verlichte despoten hielden meer rekening met de wensen van het volk. Daarom waren zij populairder dan absoluut vorsten, omdat zij enkel hun eigen belangen behartigden.
- Verlichtingsdenkers gaan uit van vrijheid en gelijkheid van de bevolking. De mensen van het Oude Regime willen dat de macht ligt bij een kleine groep mensen, uit hun eigen kring.
- Doordat ze anders denken over wie de macht moet hebben zijn hun ideeën tegenovergesteld.
- a. De economische reden van het bijeenroepen van de Staten-Generaal was dat de Franse regering de schulden niet meer kon betalen.
- b.
- Gevolg op korte termijn: de Derde Stand roept de Nationale vergadering uit.
- Gevolg op lange termijn: De Franse koning wordt afgezet en Frankrijk wordt een Republiek.
- De leden van de Directoire kwamen uit de bourgeoisie, een rijke bovenlaag van de samenleving.
- Zij vonden dat enkel mensen mochten stemmen die een bepaald bedrag aan belasting betaalden.
- Dit druist in tegen de Verlichtingsidealen van die tijd, waarin gelijkheid belangrijk was. Het onderscheid dat hier gemaakt wordt op basis van het betalen van belasting gaat in tegen deze gelijkheid.
- Een aanhanger van de Franse revolutie wil dat de standenmaatschappij verdwijnt.
- In de bron wordt gezegd: Democratieën hebben geen adel nodig, ze zijn zelfs vreedzamer wanneer er geen adellijke families zijn. Wanneer er geen adellijke families zijn is er dus geen onderscheid op basis van afkomst, die er in een standensamenleving wel is.
- Deze bron gaat over de periode van voor de Franse Revolutie. In de bron zie je dat de Eerste en Tweede Stand op de rug zitten van de Derde stand. Deze wordt afgebeeld als een arme burger die erg oud is. Hij heeft het zwaar omdat hij belasting moet betalen.
- Dit moet de Derde Stand wel en de Eerste en Tweede Stand niet. Daarom zitten zij op de rug van de man van de Derde Stand.
- Wel Verlicht: hij voerde de Code Napoleon(wetboek) in waarin wetten stonden die voor iedereen golden. Hij maakte dus geen verschil tussen mensen op basis van afkomst.
- Niet Verlicht: Napoleon regeerde over Frankrijk in zijn eentje. Dit sloot niet aan bij de ideeën van Verlichte denkers, die vonden dat de burgers de macht moesten hebben.
Deze toets bestellen?
- Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
- Je kunt maandelijks opzeggen.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
- Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
- Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
- Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
- Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
- Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Wat krijg je bij een abonnement?
- Toegang tot alle vakken
- 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
- Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
- Geen stress voor het maken van toetsen
Dit zeggen leerlingen en ouders
Cijfers omhoog
Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!
Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.
Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!
Zéér tevreden!!
Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!
Zoek in meer dan 10.000 toetsen
Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.