Toets Latijn

Disco 2 (blauw) - Hoofdstuk 25 - Caesar grijpt de macht oefentoetsen & antwoorden

3e editie
Disco 2 (blauw)
Toets Latijn
Disco 2 (blauw)
Online maken
Toets afdrukken
a) het geruchtl gaat b) welsprekendheid c) vijandig, tegen d) middelste e) totdat f) dus g) kust h) veroordelen i) manier, wijze j) magistraat, ambtenaar k) (de) overige(n) l) manier, wijze m) kust n) ppp van referre: (terug)brengen 0) bedekken   a) De -a is de kenletter van de coni praes b) De 5 interpretaties zijn : wens, aansporing, mogelijkheid, twijfel en verbod c) Een irrealis is een zin, bestaande uit een hoofdzin en bijwoordelijke bijzin, die wordt ingeleid door ‘als’ /een niet-werkelijke situatie beschrijft. Je kunt dit antwoord ook in andere woorden geven en/of verduidelijken met een voorbeeld, bv als mijn vader dit zag, kreeg ik straf.. d) De bijzin van een irrealis begint met si e) Een wenszin in de coniunctivus wordt vaak ingeleid door utinam   Caesars collega en concurrent was PompeiusCaesar kreeg Caesarion samen met CleopatraCaesar werd vermoord op de Idus/15e van Maart 44 voor ChristusNa Caesars dood werd de macht (na een intermezzo..) gedeeld door Marcus Antonius en Octavianus praesens actiefpraesens passiefimperfectum actimperfectum pastegamtegartegeremtegerertegastegaristegerestegereristegattegaturtegerettegereturtegamustegamurtegeremustegeremurtegatistegaminitegeretistegeremini a) Het betreden van binnenlands gebied met een leger zou als een oorlogsverklaring (kunnen) worden gezien. b) alea iact est betekent de dobbelsteen is gegooid; Caesar bedoelde hiermee: ik heb gehandeld/gegokt, en we zien wel hoe het afloopt.c) Caesars populariteit was zo groot, en de adoratie van het volk zo sterk, dat men hem de eretitel rex wilde geven. De senaat vreesde dat de macht van Caesar zou leiden tot vermindering van hun eigen invloed en wellicht tot een dictatuur.d) Ondanks dat Cicero Octavianus had gesteund, kwam hij op de proscriptie lijst op aandringen van Marcus Antonius, die zich door Cicero zeer beledigd had gevoeld en dit als voorwaarde voor samenwerking aan Octavianus had gesteld. a) de modus indicativus duidt een feit aan, bv: de zon schijnt; de modus coniunctivus duidt de interpretatie/gedachte óver een handeling/situatie aan, bv. ik wou dat de zon scheen (wens).b) het futurum is per definitie niet feitelijk, omdat het nog moet gaan gebeuren. Extra interpretatie bij toekomstige situaties is niet nodig.c) Leve is aanvoegende wijs/je kunt het zien aan de afwijkende vorm/het drukt een wens uit a) possitis = 2e mv coni praes actief v posse  b) restituamur = 1e mv coni praes passief  v restituere c) effugerent = 3e mv coni imperf actief van effugere d) eam = 1e ev coni praes actief v ire e) vocet = 3e ev coni praes actief van vocare f) haberetur = 3e ev coni imperf passief v habēre g) velis = 2e ev coni praes actief v velle h) ires = 2e ev coni imperf actief van ire Tip: Baken eerst de persoonsuitgang af en bekijk daarna of je een stam of een infinitief over houdt.  (Stap 1) Habere-tur, bepaal zo de persoon: tur = 3e ev passief (Stap 2) Wat staat er voor de afbakening? Stam met of zonder kenletters van een tijd? Of een infinitivus? De infinitivus voor de uitgang verwijst altijd naar de coniunctivus imperfectum. a) Ach werd Caesar maar gered. (2 en 5) b) Brutus vroeg vaak “moet ik een samenzwering tegen Caesar maken/beginnen?”(2) c) In Italia is Cicero van alle kanten aangevallen.(1, indicativus) d) Als ik naar de stad wilde/zou willen gaan, pakte ik de fiets/zou ik de fiets nemen (5) e) Laten we zeggen/we kunnen zeggen dat Caesar op eerlijke wijze veroordeeld is.(2) Algemene vertaaltip: Als je een Latijnse zin niet direct overziet, is het raadzaam eerst de kern van de zin en de structuur van de zin vast te stellen. Dan heb je de belangrijkste informatie.  Ga bij het vaststellen van de kern van de zin als volgt te werk: (Stap 1) Lees de zin woord voor woord, van links naar rechts, totdat je bij de persoonsvorm (gezegde) komt (vaak achteraan).  Benoem deze zo exact mogelijk. Noteer benoeming/betekenis eventueel in potlood erboven in de tekst. (Stap 2) Uit de betekenis van de persoonsvorm leid je vervolgens gegevens af over de samenstelling van de zin: kun je alleen een onderwerp verwachten of ook een lijdend voorwerp en een meewerkend voorwerp? (Stap 3) Zoek de noodzakelijke onderdelen (zie stap 2) in de zin en geef ze een vaste kleur OF schrijf boven het onderwerp/de nominativus een 1, de accusativus/het lijdend voorwerp een 2 en de meewerkend voorwerp/dativus een 3. NB Het onderwerp kan natuurlijk ook IN de persoonsvorm zitten! (Stap 4) Vertaal nu de kernzin(nen) en daarna de aanvullingen. a) 8 van de persoonsvormen staan in het perfectum. (2 pv’s in praes, plus 4 praes infinitivi, 1 pv in imperfectum)Stap 1 Onderstreep eventueel de persoonsvormen, kijk goed naar de uitgangen.Stap 2 Bepaal de werkwoordstijd aan de hand van de combi uitgang/stamb) videbatur = imperfectum (wwtijd), omdat het hier over een herhalende situatie gaat/omdat er saepe staat.; simus = praesens (wwtijd), omdat het om de huidige situatie gaat/omdat de spreker uit zijn verhaal stapt/het auteurscommentaar isc) Milites Gallorum forte defenderuntd) Het is een wense) Vercingetorix wilde dat de vrouwen en kinderen veilig en vrij zouden zijn, dan zou hij zichzelf overgeven/in slavernij gaanf) Multo magis ipse in servitute esse mallem, si coniunx et filii libere vivere possent.’g) In de laatste zin stapt de verteller uit het verhaal en spreekt de lezers toe / de verteller spoort de lezers aan: Laten we betere mensen zijn.Tip: Maak aantekeningen in de tekst, vertaal eventueel wat zinnen op klad.            Lees de vragen goed, en zet blokhaken in de tekst om het betreffende stuk

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in