Toets Latijn

Disco 2 (blauw) - Hoofdstuk 30 - Nero oefentoetsen & antwoorden

3e editie
Disco 2 (blauw)
Toets Latijn
Disco 2 (blauw)
Online maken
Toets afdrukken
a) dus b) ruimte c) opnieuw, weer d) (be)zingen e) ppp van perferre; verdragen, gebracht f) prijs g) bekennen, toegeven h) (onder)vragen i) pf van sentire: voelen, merken j) hopen k) hevig verschrikt l) doen alsof m) verminderen n) hoe(danig), wat voor een o) ppp van incipio; begonnen   a) We kennen het ppa (participium praesens actief), ppp (participium perfectum passief) en het pfa (participium futurum actief). b) Dominant gebruik houdt in dat de nadruk op een participium of gerundium valt. Je kunt het dan vaak als zelfstandig naamwoord vertalen.  c) Een antecedent (letterlijk: voorafgaande) is een elders (meestal eerder)in de zin genoemd wordt, waarnaar een betrekkelijk voornaamwoord verwijst.  d) Een ingesloten antecedent wordt dus niet elders in de zin genoemd, maar ligt ín het betrekkelijk voornaamwoord besloten: Wie geen pap lust, zal honger lijden.   a) Nero hield van paardensport op hoog niveau, zingen in het openbaar, struikrover ‘spelen’/mensen overvallen, seksueel lastigvallen van vrouwen, en financiële uitspattingen voor bv zijn paleis.b) De grote brand van Rome.c) Seneca was een bekend filosoof (Stoïcijn), hij was de opvoeder en adviseur van Nero. d) De Galliërs en de Spanjaarden (Hispanen).e) Nero was (waarschijnlijk) 29 jaar oud toen hij overleed.f) De Julische keizers.g) Na Nero (na een korte interne strijd) volgde Vespasianus hem op als keizer.h) Eind vierde eeuw werd het Romeinse rijk opgesplitst.i) De hoofdstad van het Oost Romeinse Rijk, Constantinopel, werd genoemd naar keizer Constantijn.  tantus quantustalisqualistotquottamquam  a) Het was duidelijk geworden dat het volk en vele senatoren zijn gezag niet langer accepteerden en de kans was groot dat er een aanslag zou komen. Toen ook zijn keizerlijke garde hem niet meer bewaakte wist hij dat hij snel weg moest gaan. b) Nero werd erg jong keizer (17), had eerder een hang naar kunst en sport dan naar regeren en stond onder extreme druk van zijn moeder, die zelfs tot incest bereid was. Logischerwijs droeg dit alles niet bij aan een stabiel karakter. c) Door de ervaringen met Caligula, Nero en Domitianus kwam men tot de conclusie dat erfopvolging niet werkte en goed regeren niet in bloedbanden zit. Het leek dus beter om op basis van leiderskwaliteiten een opvolger aan te stellen en te trainen. d) Net als Nero wilde Commodus liever sporter of gladiator zijn, was extreem gewelddadig en  labiel.   a) ‘Normale’ betrekkelijke voornaamwoorden leiden een bijzin in en slaan terug op een antecedent in de hoofdzin. Betrekkelijk voornaamwoorden met ingesloten antecedent staan vaak in een onderwerpzin en verwijzen niet naar een ander woord in de zin.b) Betrekkelijke voornaamwoorden in een relatieve aansluiting slaan terug op een antecedent in de vorige zin. Betrekkelijk voornaamwoorden met ingesloten antecedent staan vaak in een onderwerpzin en verwijzen niet naar een ander woord in de zin.c) Ook als je de zin nog niet goed kunt vertalen zie je aan het gebruik van bijv tantus, quantus al dat het een vergelijking betreft⇒ deze woorden geven het signaal ‘er komt een vergelijking’ af. a) tam zegt iets over erat, het is dus een bijwoord.b) tam .. quam, het zijn signaalwoorden voor vergelijking, maar ook is tam een bijwoord en quam een voegwoord.c) Quantum is een vraagwoord.d) Tanti congrueert met multitudines en is dus een bijvoeglijk naamwoord.e) Quod is een betrekkelijk voornaamwoord/relativum (met ingesloten antecedent)f) demonstrandum is een gerundivum (van verplichting) en dus een werkwoord. a) Wat bewezen moest worden. (3) b) Commodus wa net zo’n/een zodanige keizer als Nero was. (4) c) Wie vaak boeken leest, kan veel/vele dingen leren. (3) d) De leerlingen verheugden zich op het luisteren naar het verhaal. (2) e) Nero treurde niet om de brandende stad/ de brand in de stad. (1) f) Vader was zo boos, dat hij zijn zoon sloeg. (4) Algemene vertaaltip: Als je een Latijnse zin niet direct overziet, is het raadzaam eerst de kern van de zin en de structuur van de zin vast te stellen. Dan heb je de belangrijkste informatie.  Ga bij het vaststellen van de kern van de zin als volgt te werk: (Stap 1) Lees de zin woord voor woord, van links naar rechts, totdat je bij de persoonsvorm (gezegde) komt (vaak achteraan).  Benoem deze zo exact mogelijk. Noteer benoeming/betekenis eventueel in potlood erboven in de tekst. (Stap 2) Uit de betekenis van de persoonsvorm leid je vervolgens gegevens af over de samenstelling van de zin: kun je alleen een onderwerp verwachten of ook een lijdend voorwerp en een meewerkend voorwerp? (Stap 3) Zoek de noodzakelijke onderdelen (zie stap 2) in de zin en geef ze een vaste kleur OF schrijf boven het onderwerp/de nominativus een 1, de accusativus/het lijdend voorwerp een 2 en de meewerkend voorwerp/dativus een 3. NB Het onderwerp kan natuurlijk ook IN de persoonsvorm zitten! (Stap 4) Vertaal nu de kernzin(nen) en daarna de aanvullingen. Houd hierbij rekening met alle mogelijke constructies (abl.abs., aci, nd-vormen) en of je ze voortijdig, natijdig of gelijktijdig moet vertalen! Zie ook blz 147 -148 van Disco 2.   a) fuit, acciderunt, factum (est) en corripuit zijn perfectumvormen. b) r. 5 populando, (door) het stromen voorkomt het bescherming  c) edita r.5 is een ppp, letterlijk de gestegen (plaatsen) => hoger gebied d) qualis r.7 e) feminarum: tranen van vrouwen, die zichzelf en anderen afvroegen… f) clades wordt geconcretiseerd door bv: ignium (r2) ignis (r3), incendium (r5) g) Het is niet zeker hoe het is ontstaan (of het door toeval of de keizer is ontstaan) maar het was de ergste brand die er geweest was (o.i.d.) h) velocitate mali et obnoxia urbe artis itineribus hucque et illuc flexis viis, (qualis vetus Roma fuit): door de snelheid van de ramp/brand en de kwetsbaarheid van de stad met nauwe wegen en alle kanten op gebogen straten (zoals het oude Rome was). i) De huilende vrouwen stonden op straat radeloos te vragen en aarzelden, sommigen sleepten zwakkeren of kinderen mee en ze blokkeerden dus de doorgang (o.i.d.) J) De coniunctivi vitarent en peterent (r9) zijn coniunctivi van de afhankelijke vraag (herh les 26 blok 3 en 5). k) Tenslotte wist niemand, wat ze moesten vermijden, wat ze moesten zoeken, en ze vulden de straten, renden over de akkers; nadat/omdat alle geluk/bezit verloren was wanhoopten allen en oordeelden doodsbang dat ze de dood tegemoet traden. Tip: Maak aantekeningen in de tekst, vertaal eventueel wat zinnen op klad. Lees de vragen goed, en zet blokhaken in de tekst om het betreffende stuk    Ter info de volledige vertaling van de tekst:   Er volgt een ramp, het was onzeker of het toevallig of door een list van de keizer was, maar heviger en gruwelijker dan alle (branden), die deze stad door geweld van vuren waren overkomen. Het begin is ontstaan in dat deel van het Circus (Maximus) dat gelegen is tussen de bergen Palatijn en Caulius, tegelijkertijd begon en het vuur en meteen krachtig en snel door de wind greep het om zich heen over de lengte van het Circus. De brand, eerst over de vlakten, daarna stijgend naar de hogere gebieden en weer naar de lagere, voorkwam door het verwoesten/de verwoesting (elke) bescherming door de snelheid van de ramp/brand en de kwetsbaarheid van de stad met nauwe wegen en alle kanten op gebogen straten (zoals het oude Rome was). Bovendien (waren er) de tranen van de vrezende / angstige vrouwen, die zichzelf en anderen raadpleegden, terwijl ze zwakken of kinderen voortsleepten, deels twijfelend, deels haastend, hinderden zij alles. Tenslotte wist niemand, wat ze moesten vermijden, wat ze moesten zoeken, en ze vulden de straten, renden over de akkers; nadat/omdat alle geluk/bezit verloren was wanhoopten allen en oordeelden doodsbang dat ze de dood tegemoet traden.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in