Toets Latijn

Disco 2 (blauw) - Hoofdstuk 32 - Romeinen in ons land oefentoetsen & antwoorden

3e editie
Disco 2 (blauw)
Toets Latijn
Disco 2 (blauw)
Online maken
Toets afdrukken
a) Rond het jaar 0/1e eeuw nC/in de tijd van keizer Augustus kwam Zuid- Nederland bij het Romeinse Rijk. b) Germaanse vrouwen vochten mee, waren gespierd en ‘nog sterker dan mannen’. c) Augustus, Tiberius, Nero, Vespasianus, Trajanus NB NIET Caesar, aangezien hij geen keizer was!! d) Traiectum betekent oversteek(plaats)   a) Verspreiding van de Romeinse cultuur over de aangrenzende landen. b) De keizerlijke lijfwacht (waarin vaak Bataven waren opgenomen) c) Een castellum is een grensfort, waar de hulptroepen voor grensbewaking gelegerd waren.  d) De limes is de grens, tevens de weg van castellum naar castellum, van het Rijk(, in Nederland vooral gevormd door de Rijn). e) Castra Vetera was een Romeinse colonia (veteranen-woonplaats) bij het Romeinse castellum, dat nu Xanten heet.  f) Batavieren werd (in de 16e eeuw) de geuzennaam van de Hollanders, die enorme bewondering hadden voor Civilis en de Bataven. De Bataafse opstand werd als voorbeeld gesteld voor de opstand tegen de Spanjaarden. a) Diverse keizers wilden Nederland inlijven vanwege de gunstige ligging t.o.v. Britannia, het verdedigbare door de Rijn, veilig transport over de rivier, en het stoppen van grensaanvallen door de Germanen die zich in 50 vC in het gebied gevestigd hadden. b) Enerzijds vonden de Romeinen de Germanen woest en onbeschaafd, anderzijds waren het sterke stoere mannen en goede vechters. Ook werd het onbeschaafde geromantiseerd tot onbedorvenheid. c) Een bondgenootschap leek wederzijdse voordelen te hebben: de Bataven hoefden geen belasting te betalen of te gehoorzamen, de Romeinen hadden sterke grensbewaking zonder onkosten. d) Zowel Civilis als W van Oranje was een roodharige, door het volk aanbeden aanvoerder met groot tactisch inzicht en beiden leidden een opstand, eerst tegen de lokale afpersers die de macht vertegenwoordigden. In beide gevallen leidde het uiteindelijk tot een oorlog tegen het hoogste gezag (keizer/koning van Spanje).   a) videbat en enumerabat zijn imperfectum omdat het zien dat ze dronken werden en het opsommen van de nadelen vd Romeinse overheersing langere tijd duurden b) primoribus … vocatis, abl abs met ppp: Nadat de eersten/leiders van het volk (onder het mom van een heilige maaltijd naar/in het bos) waren bijeengeroepen c) aliquid r. 7 d) quos r. 4 e) societatem … haberi of tradi se r.3; beiden gelijktijdig omdat het een inf praes betreft; (idem voor quos .. mutari en nec esse aliquid) fuisse rem Romanam r.7  : voortijdig omdat fuisse een inf perfectum is. f) In r. 5 exquiri opzoeken g) haberet = coniunctivus adhortativus/ van aansporing h) De Bataven, nl zijn eigen volk i) (ubi) spoliis et sanguine (expleverint) wanner zij door bloed en buit verzadigd waren (niet fout rekenen: praeda buit) j) Nadat de eersten/leiders van het volk onder het mom van een heilige maaltijd naar/in het bos waren bijeengeroepen, somde Iulius Civils, toen hij zag dat ze door de nacht en vrolijkheid verhit raakten, het onrecht (de onrechten) en roof (roven) en de overige ellende van de slavernij op: dat zij immers niet als bondgenootschap, zoals vroeger, maar als ware het een slavengroep beschouwd werden; dat zij overgeleverd waren aan prefecten en centurio's; dat die, wanneer zij verzadigd waren van buit en bloed, gewisseld werden, en op zoek gingen naar nieuwe stranden en andere plaatsen om te plunderen. k) Iulius Civilis roept de Bataven en buurvolkeren op om in opstand te komen tegen (het misbruik van) de Romeinen, die op dit moment een verzwakte positie hebben. Dit was de aanleiding tot de Bataafse Opstand/Bellum Batavorum, waarin Civilis lange tijd veel overwinningen boekte, maar uiteindelijk, mede door verraad uit eigen gelederen, de slag verloor. Tip: Maak aantekeningen in de tekst, vertaal eventueel wat zinnen op klad. Lees de vragen goed, en zet blokhaken in de tekst om het betreffende stuk. Algemene vertaaltip: Als je een Latijnse zin niet direct overziet, is het raadzaam eerst de kern van de zin en de structuur van de zin vast te stellen. Dan heb je de belangrijkste informatie.  Ga bij het vaststellen van de kern van de zin als volgt te werk: (Stap 1) Lees de zin woord voor woord, van links naar rechts, totdat je bij de persoonsvorm (gezegde) komt (vaak achteraan).  Benoem deze zo exact mogelijk. Noteer benoeming/betekenis eventueel in potlood erboven in de tekst. (Stap 2) Uit de betekenis van de persoonsvorm leid je vervolgens gegevens af over de samenstelling van de zin: kun je alleen een onderwerp verwachten of ook een lijdend voorwerp en een meewerkend voorwerp? (Stap 3) Zoek de noodzakelijke onderdelen (zie stap 2) in de zin en geef ze een vaste kleur OF schrijf boven het onderwerp/de nominativus een 1, de accusativus/het lijdend voorwerp een 2 en de meewerkend voorwerp/dativus een 3. NB Het onderwerp kan natuurlijk ook IN de persoonsvorm zitten! (Stap 4) Vertaal nu de kernzin(nen) en daarna de aanvullingen. Houd hierbij rekening met alle mogelijke constructies (abl.abs., aci, nd-vormen) en of je ze voortijdig, natijdig of gelijktijdig moet vertalen! Zie ook blz 147 -148 van Disco 2. Ter info: de complete vertaling van de tekst. Nadat de eersten/leiders van het volk onder het mom van een heilige maaltijd naar/in het bos waren bijeengeroepen, somde Iulius Civils, toen hij zag dat ze door de nacht en vrolijkheid verhit raakten, de onrechten en roof/roven en de overige ellende van de slavernij op: dat zij immers niet als bondgenootschap, zoals vroeger, maar als ware het een slavengroep beschouwd werden; dat zij overgeleverd waren aan paefecten en centurios; dat die, wanneer zij verzadigd waren van buit en bloed, gewisseld werden, en op zoek gingen naar nieuwe stranden en andere plaatsen om te plunderen. Nu begon een werving, waardoor kinderen van hun ouders, broers van broers alsof voor het laatst gescheiden werden. Dat de Romeinse macht/zaak nooit meer verzwakt was (dan nu) en dat er niets anders in het winterkamp was dan buit en oude mannen: zij moesten de naam van legioenen niet vrezen. Maar voor hen(zelf) was er hulp van eigen mannen, Germaanse bondgenoten, Galliërs die hetzelfde verlangden. Nu zou/moest deze oorlog een aanvang hebben.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in