Toets Nederlands

Op Niveau 2e ed - Hoofdstuk 4 - oefentoetsen & antwoorden

2e editie

Deze toets behandelt de volgende onderwerpen:

    • Grammatica:
      • Zinsontleding
        • Bouwplan van een zin
        • Meewerkend voorwerp (mv) met voorzetsel aan
        • Bijwoordelijke bepaling (bwb)
      • Woordsoortbenoeming
        • Persoonlijk voornaamwoord (pers. vnw)
    • Spelling:
      • Samenstellingen: tusen-n
      • Verkleinwoorden
      • Dictee: herhaling blok 1 t/m 3, verkleinwoorden
    • Over taal:
      • Woordenschat
        • Schooltaalwoorden
        • Woorden uit de media
      • Taalbeschouwing
        • Woordraadstrategie delen van het woord herkennen
        • Samenstellingen
        • Verwijswoorden
    • Lezen:
      • Globaal lezen
      • Grondig/intensief lezen
      • Hoofdzaak-bijzaak
      • Hoofdgedachte
      • Verwijswoorden
      • Samenvatten
      • Informerende teksten
Op Niveau 2e ed
Toets Nederlands
Op Niveau 2e ed
Online maken
Toets afdrukken
  • Om snel het meewerkend voorwerp te kunnen vinden, stel je de volgende vraag:
    • aan wie + gezegde + onderwerp + lijdend voorwerp?
  • Voorbeeld
  • Aan wie reikt de aanvoerder de gewonnen bokaal aan?
  • Antwoord:  zijn medespelers = meewerkend voorwerp.
  • Aan wie leent Ashanti  haar nieuwe fiets uit?
  • Antwoord: aan niemand = meewerkend voorwerp.
Zin:PVWWGONDLVMVBWB
Kim gaf Pieter een boek in het park.gaf

(verandert in geeft als je de tijd verandert.)

gaf

 

Kim
(wie gaf?)
Een boek
(wat gaf Kim?)
Pieter
(aan wie gaf Kim een boek?)
In het park (waar?)
Heb jij pap gebeld?Heb 

(Ww vooraan de vraagzin)
Heb gebeldJij

(Wie ?)

Pap

 

(Wie heb jij gebeld?)

--
Na het eten hebben wij onze gasten een heerlijke wijn geserveerd.Hebben 

(verandert in geeft als je de tijd verandert.)
Hebben geserveerdWij 

(wie hebben geobserveerd?)
Een heerlijke wijn

(Wat hebben wij geserveerd?)
Onze gasten

(aan wie hebben wij geserveerd?

Na het eten

(wanneer?)

Op de A2 heeft een enorm ongeluk plaatsgevonden.

Heeft 

(verandert in geeft als je de tijd verandert.)

Heeft plaatsgevondenEen enorm ongeluk

(wat heeft plaatsgevonden?)
--Op de A2

(waar?)
Fedde schijn ik vorig jaar mijn pen geleend te hebben.Schijn

(verandert in geeft als je de tijd verandert.)
Schijn geleend te hebbenIk 

(wie schijnt geleend te hebben?)
Mijn pen

(wat schijn ik geleend te hebben)

Fedde

(aan wie schijn ik mijn pen geleend te hebben?)

Vorig jaar

(wanneer?)
  • We geven hieronder een voorbeeld van een mogelijk antwoord. Er zijn verschillende zinnen mogelijk. 
  • a) Voorbeeldzin 1: Anita tekent graag.
  • b) Voorbeeldzin 2: Anita tekent een paard.
  • c) Voorbeeldzin 3: Anita tekent een paard voor haar dochter.
  • d) Voorbeeldzin 4: Anita tekent voor haar dochter.
  • a) Ik heb mijn pen graag in mijn zak.
    • Ik = pers. Vnw. (Persoonlijke voornaamwoorden noemen (meestal) personen zonder ze bij naam te noemen. Ze staan ook weleens in plaats van een dier of ding in de zin.)
  • b) Wij schudden elkaar de hand
    • Wij = pers.vnw. (Persoonlijke voornaamwoorden noemen (meestal) personen zonder ze bij naam te noemen. Ze staan ook weleens in plaats van een dier of ding in de zin.)
  • c) Zij heeft zich erg vergist in hem.
    • Zij = pers.vnw. (Persoonlijke voornaamwoorden noemen (meestal) personen zonder ze bij naam te noemen. Ze staan ook weleens in plaats van een dier of ding in de zin.)
    • Hem = pers. Vnw. (Persoonlijke voornaamwoorden noemen (meestal) personen zonder ze bij naam te noemen. Ze staan ook weleens in plaats van een dier of ding in de zin.)
  • a) Groentesoep (twee meervoudsvormen)
  • b) Apetrots (versterking, figuurlijk)
  • c) Zonnebank (één zon)
  • d) Pannenkoek (meervoud op -en)
  • e) Stationsstraat (stationsbord)
  • a) Omaatje (Bij woorden die eindigen op een lange klinker moet je de klinker verdubbelen.)
  • b) A4’tje (Je gebruikt ook een apostrof bij cijfer- en letterwoorden.) 
  • c) Cafeetje (Bij woorden die eindigen op een lange klinker moet je de klinker verdubbelen.)
  • d) Poginkje (Bij woorden die eindigen op -ng schrijf je -nkje of -etje.)
  • e) Wangetje  (Bij woorden die eindigen op -ng schrijf je -nkje of -etje.)
  • a) Wild, stormachtig
  • b) Belangrijk, respectabel
  • c) Moeilijk lerend
  • d) Meegaand
  • e) Cel waarin iemand afgezonderd wordt
  • We geven hieronder voorbeelden van mogelijke antwoorden. Er zijn verschillende zinnen mogelijk. Controleer of je de juiste betekenis van het woord in je zin hebt opgenomen.
  • a) Voorbeeldzin 1: Je kunt het pand pachten van de eigenaar.
    • Betekenis van het woord: Huren
  • b) Voorbeeldzin 2: Ik had expliciet vermeld dat ik geen kaas wilde op mijn kapsalon.
    • Betekenis van het woord: Nadrukkelijk
  • c) Voorbeeldzin 3: De nabeschouwing van een voetbalwedstrijd is een soort samenvatting van de wedstrijd.
    • Betekenis van het woord: Nauwkeurige bespreking achteraf.
  • d) Voorbeeldzin 4: De vacature betreft de functie van beleidsmedewerker.
    • Betekenis van het woord: Gaan over.
  • e) Voorbeeldzin 5: Wij hebben de garantie gekregen dat wij bij elkaar kunnen zitten in het vliegtuig.
    • Betekenis van het woord: Verzekering dat iets goed is.
  • De hoofdgedachte = de samenvatting van het onderwerp + de hoofdzaken, geformuleerd in één zin.
 
  • a) Hij
  • b) Zijn
  • c) Zij
  • d) Dit
  • e) Deze
  • 12 technologische ontwikkelingen in de zorg (Beschrijf je in een paar woorden)
  • 12 technologische ontwikkelingen die nu al zichtbaar zijn en over 20 jaar waarschijnlijk helemaal ingeburgerd zijn in de zorg. (Je vindt deze zin in de inleiding van de tekst. 
 
  • Tip: de samenvatting van het onderwerp + de hoofdzaken, geformuleerd in één zin is de hoofdgedachte van de tekst.)
  • Het onderwerp introduceren. 
  • Cyborg
  • Een netwerk van computers met elk een kopie van een database die gezamenlijk beheerd wordt.
  • 2 antwoorden zijn juist, mits goed onderbouwd:
    • Toekomstverwachting scheppen: Hoe ziet de technologie in de zorg er over 20 jaar uit?
    • Aanbeveling doen: Mensen aansporen zelf te ontdekken welke ontwikkelingen en technologie of eHealth-toepassingen bij hun organisatie en zorgvragen passen.
  • a) bijzaak (dit is een voorbeeld van de kernzin)
  • b) bijzaak (dit is een voorbeeld van de kernzin)
  • c) hoofdzaak (dit is de kernzin van de alinea)

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in