Toets Geschiedenis

Tijd voor Geschiedenis - Hoofdstuk 3 - De Eerste Wereldoorlog oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: De Eerste Wereldoorlog, Interbellum, nationalisme, militarisme, wapenwedloop, Verdrag van Versailles, dictatuur, loopgraven, NSDAP, economische crisis van 1929, massamedia.

Tijd voor Geschiedenis
Toets Geschiedenis
Tijd voor Geschiedenis
Online maken
Toets afdrukken
a) Liefde voor het eigen land/een hekel aan andere landen. b) Het verheerlijken van het leger (positief spreken over het leger en oorlog).  c) Als landen zoveel mogelijk wapens wilden hebben (meer dan andere landen, het werd een soort wedstrijd). d) Gangenstelsels die in de grond waren uitgegraven (en waar vanuit in de Eerste Wereldoorlog gevochten werd). e) Bij een dictatuur heeft één persoon alle macht in een land. f) Het verdrag waarin de geallieerden vrede sloten met Duitsland na de Eerste Wereldoorlog (in 1919).   Interbellum   De Republiek van Weimar   Nationaal Socialistische Duitse Arbeiders Partij.   Zij wilden machtiger worden/zij wilden het Russische Rijk uitbreiden 1919 De geallieerden gingen tanks gebruiken, en de Amerikanen gingen meevechten met de geallieerden. Je antwoord moet drie van de vier volgende elementen bevatten: Ze moesten de schade betalen,  Ze mochten alleen nog maar een kleine leger houden, en  Ze kregen de schuld van de oorlog.  Ze moesten gebied inleveren/afstaan Tijdens de Eerste Wereldoorlog ging het niet goed met Rusland. Er waren veel voedseltekorten en er kwamen massale protesten. Naar aanleiding hiervan werden verkiezingen uitgeschreven, maar het bleef onrustig. In 1917 pleegden de communisten een staatsgreep onder leiding van Lenin. a)  Duitsland was boos op Frankrijk omdat zij het Elzas-Lotharingen gebied terug wilde Frankrijk was boos op Duitsland omdat zij wraak wilde vanwege de Duits-Franse oorlog van 1871 b)  Het motief van Rusland om mee te vechten was: dat zij meer macht wilden in Europa. Het motief van Groot-Brittannië om mee te vechten was: zij wilden de macht van Duitsland beperken. Omdat er ook mensen uit de Europese kolonies en dus uit andere werelddelen meevochten. Beide legers hadden zich ingegraven en konden dus de ander niet verslaan/Het was door de loopgraven niet goed mogelijk om terrein op elkaar te winnen.    a) Omdat er sprake was van wereldhandel. Veel landen handelden met Amerika en hadden dus daarom ook last van de crisis in Amerika. b) Veel mensen verloren hun baan/werden werkloos (zowel in de Verenigde Staten als in Europa).   Frankrijk en Rusland waren bondgenoten en zaten ten westen en oosten van Duitsland.  Als beide landen tegelijk met Duitsland zouden gaan vechten, dan zou er voor Duitsland een tweefrontenoorlog (vechten aan twee kanten tegelijk) ontstaan.    De massamedia, zoals radio en bioscoop, zorgden ervoor dat informatie makkelijk onder veel mensen kon worden verspreid.Zo kon Hitler makkelijk heel veel mensen bereiken met zijn boodschap, en dus snel populair worden.Tip: Leg in je antwoord altijd eerst in eigen woorden het begrip uit waar de vraag over gaat (hier: massamedia). Zo weet je zeker dat je op de toets alle punten krijgt voor je uitwerking, omdat je dan precies de vraag beantwoordt.  Beide landen zijn totalitair/Beide landen zijn een dictatuur.   Je ziet een leger opbouwen/de bouw van wapens. Dat kon niet, want in het Verdrag van Versailles was Duitsland verboden om een groot leger op te bouwen.   Tip: beschrijf bij een bronvraag altijd wat je ziet. Bedenk vervolgens: wat heeft dat met de opgave te maken? In dit geval: wat weet je over Duitsland in 1934?   a) Nationalisme: Mannen hadden liefde voor hun eigen land en wilden graag vechten om hun land te verdedigen/eer aan te doen. b) Militarisme: Legers en soldaten werden verheerlijkt/Er was veel militair vertoon. Dat maakte de mannen enthousiast. c) Wapenwedloop: Er waren zoveel (zware) wapens dat dit zorgde voor erg veel vertrouwen bij beide kampen dat de oorlog snel zou zijn afgelopen met een grote overwinning.   Land: Het land zou eerlijk worden verdeeld over de boeren. De Tsaar en de edelen zouden alles moeten inleveren Brood: Genoeg voedsel voor iedereen Vrede: Vrede sluiten met Duitsland. De oorlog verliep dramatisch voor de Russen en er vielen heel veel doden en gewonden aan Russische zijde.   Tip: het is bij deze vraag belangrijk om in je antwoord precies uit te leggen wat met alle afzonderlijke elementen “land, brood en vrede” werd bedoeld.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in