Sprekend Verleden 6e ed
- Hoofdstuk 3 - De Koude Oorlog
oefentoetsen & antwoorden
6e editie
Klas 3|Havo/vwo
Toets Geschiedenis
Sprekend Verleden 6e ed
Online maken
Toets afdrukken
a. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is een verklaring die op 10 december 1948 is aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties om de Rechten van de mens te omschrijven.
b. Duitse staat, gesticht in 1949, op het grondgebied van de voormalige kapitalistische bezettingszones.
c. Duitse staat, gesticht in 1949, die met hulp van de Sovjet-Unie bestaansrecht had. De DDR was een communistische staat.
d. Periode van economische bloei in de BRD.
e. Organisatie opgericht door de SU om de wereldrevolutie te bevorderen.
f. Amerikaans beleid waarbij de VS zich tegen iedere communistische aanval of opstand ter wereld zou verzetten.
g. Met behulp van het SU leger gestichte landen waarbij de communistische partij alle macht in handen had.
h. De Council for Mutual Economical Assistance was een economisch samenwerkingsverband tussen de communistische landen.
i. Poging van de SU om West-Berlijn van de buitenwereld af te sluiten.
j. Politiek waarbj het communistische Oostblok en het kapitalistische Westblok vreedzaam naast elkaar leven.
k. Communistische strijders in het voormalige Zuid-Vietnam.
l. mensenrechtenbeweging in Tsjecho-Slowakije.
m. Samenwerkingsverband tussen West-Europese landen om gezamenlijk de kolen en staalproductie te beheren.
n. Samenwerking tussen enkele Europese landen op basis van economisch (EEG) en politiek (EG) gebied.
o. Samenwerking tussen Europese staten op economisch, politiek, sociaal en cultureel gebied.
De juiste combinaties: 1IV, 2I, 3II, 4V, 5VI, 6III.
a. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
Willy Brandt was een Duitse politicus en
zorgde voor een betere band tussen Oost- en West-Duitsland tijdens zijn presidentschap van de BRD.
b. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
Michail Gorbatsjov was de leider van de Sovjet-Unie en
voerde hervormingen, Glasnost en Perestrojka, door in de Sovjet-Unie.
c. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
Josef Stalin was leider van de Sovjet-Unie en
is verantwoordelijk voor een schrikbewind waarbij veel mensen het leven lieten en
heeft de collectivisatie en industrialisatie in de Sovjet-Unie doorgevoerd.
d. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
Harry Truman was president van de Verenigde Staten en
bekend vanwege de Trumanleer, een anti-communistische beleid.
e. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
Nikita Chroesjtsjov was leider van de Sovjet-Unie en
is bekend om zijn politiek van destalinisatie en
het conflict rondom Cuba tijdens de Cuba-crisis.
f. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
John F. Kennedy was een Amerikaanse president en
is bekend om zijn strijd met Chroesjtsjov tijdens de Cuba-crisis.
g. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
Ho Chi Minh was de president van Vietnam en
voerde een jarenlange strijd voor onafhankelijkheid tegen Frankrijk en later de VS.
h. Een goed antwoord bevat de volgende elementen:
Mao Zedong was de leider van communistische China en
greep in tijdens de studentenopstanden in de jaren ’60 in China.
De juiste volgorde is:
6. De Verenigde Naties worden opgericht om wereldvrede te bewaken. (1945)
1. Stalin blokkeert de toegangswegen naar West-Berlijn. (1948)
5. Tijdens de Korea-oorlog vechten ook Nederlandse soldaten mee onder een VN-vlag. (1950-1953)
4. In Zuid-Vietnam vecht de Vietcong tegen Amerikaanse troepen. (1964)
3. Mikhail Gorbatsjov wordt de leider van de Sovjet-Unie. (1985)
2. Het Warschaupact heft zichzelf op. (1990)
De VN kan niet overal ingrijpen omdat in de Veiligheidsraad landen zitten met vetorecht.
Dit vetorecht kan ingezet worden zodat een missie niet doorgaat. In het verleden is dat meermaals gebeurd toen er interventies gepland waren in communistische/niet-communistische conflicten.
De reden dat deze samenwerking niet van de grond kwam, kwam door het verschil in ideologie tussen de Sovjet-Unie en de kapitalistische landen.
Door het verschil in zienswijze over bestuur en maatschappij kon men geen overeenstemming bereiken over samenwerking.
De landen zijn sinds 1945 geen eenheid meer geweest. Er zijn dus culturele en maatschappelijke verschillen ontstaan in de 45 jaar dat de landen apart van elkaar leefden.
Ook was het economische verschil tussen de BRD en DDR enorm groot, waardoor het welvaartspeil in de landen verschillend was. Dit zorgde ook voor een duidelijke scheiding tussen de twee delen van Duitsland.
De Trumanleer houdt in dat de VS zich verzette tegen plekken waar het communisme de kop op zou steken.
Stalin beschouwde dit als vijandig omdat hij vond dat het systeem dat hij aanhing, het communisme, actief ingedamd werd. Oftewel: Truman zou het communisme willen vernietigen. Daarom werd de Trumanleer als vijandig gezien.
De Cuba-Crisis wordt als heetste moment gezien omdat dit conflict direct tussen de VS en SU is.
Bij alle andere conflicten, Berlijn, Korea en Vietnam, zijn er andere partijen ook betrokken en de grootmachten (bijna altijd) indirect.
Om de productie van landbouw binnen de EU te stimuleren werden er garantieprijzen gegeven.
Omdat deze garantieprijzen zo laag waren, moesten boeren enorm veel produceren om een goed inkomen te krijgen.
Daardoor ontstond er een overschot aan boter en melk, boterbergen en melkplassen dus.
De Sovjet-Unie en de DDR hebben een vriendschapsband omdat het beide communistische landen zijn.
(in werkelijkheid was de DDR ook afhankelijk van de SU, maar dat wordt niet getoond op deze afbeelding.)
De vriendschap wordt duidelijk omdat beide mannen met hun vlag zij aan zij staan tegenover de kapitalistische landen. Zij dwingen dus ook samen de vrede af.
De tekenaar is het oneens met het beleid van de Amerikanen.
Onder het mom van democratie worden
huizen platgebrand
burgers gedood.
Volgens de tekenaar brengen de Amerikanen dus dood en verderf onder het mom van het verspreiden van democratie.
De hervormingen die Gorbatsjov doorvoerde waren:
Glasnost (openheid van het bestuur)
Perestrojka (hervormingen in het bestuur en economie)
In de bron staat dat het land steeds verder in de modder wegzakt. Oftewel, het communistische systeem werkt niet meer. Volgens Gorbatsjov kan het land ook niet meer terug naar het oude, maar moet het vooruit. ‘We mogen niet terug’, dat zegt Gorbatsjov letterlijk.
Bron 3: Communisme moet gered, niet afgeschaft, Het Parool, 3-2-1987.
Duidelijk blijkt ook uit Gorbatsjovs woorden dat het sociaal-economisch bestel in de Sovjet-Unie is vastgelopen, dat de communistische kar steeds verder in de modder wegzakt. Gorbatsjov geeft daarbij toe dat het karwei van de hervorming waarvoor hij staat gigantisch is, dat het veel moeilijker is dan hij aanvankelijk dacht en dat er mensen zijn die liever remmen dan de kar trekken.
Tegelijkertijd bevat Gorbatsjovs rede echter de gebruikelijke frases over de vastberadenheid van 'het hele Sovjet-volk' om de hervormingen door te voeren. Eén ding wordt wel duidelijk uit Gorbatsjovs rede: Voor hemzelf is de weg terug al afgesloten. De woorden hervorming (perestrojka), vernieuwing en wending komen bij elkaar wel meer dan honderd keer bij hem voor en hij neemt daarbij zelfs de term 'revolutionair' in de mond. We zijn pas in de beginfase, waarschuwt hij zijn gehoor, het voornaamste en moeilijkste werk ligt nog voor ons. Maar een andere weg is er niet. We mogen niet terug en kunnen niet terug.
Bron: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=perestrojka&coll=ddd&sortfield=date&identifier=ABCDDD:010829773:mpeg21:a0126&resultsidentifier=ABCDDD:010829773:mpeg21:a0126&rowid=4
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.