Toets Geschiedenis

Sprekend Verleden 6e ed - Hoofdstuk 3 - De Koude Oorlog oefentoetsen & antwoorden

6e editie
Sprekend Verleden 6e ed
Toets Geschiedenis
Sprekend Verleden 6e ed
Online maken
Toets afdrukken
a. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is een verklaring die op 10 december 1948 is aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties om de Rechten van de mens te omschrijven. b. Duitse staat, gesticht in 1949, op het grondgebied van de voormalige kapitalistische bezettingszones. c. Duitse staat, gesticht in 1949, die met hulp van de Sovjet-Unie bestaansrecht had. De DDR was een communistische staat. d. Periode van economische bloei in de BRD.  e. Organisatie opgericht door de SU om de wereldrevolutie te bevorderen. f. Amerikaans beleid waarbij de VS zich tegen iedere communistische aanval of opstand ter wereld zou verzetten. g. Met behulp van het SU leger gestichte landen waarbij de communistische partij alle macht in handen had.  h. De Council for Mutual Economical Assistance was een economisch samenwerkingsverband tussen de communistische landen. i. Poging van de SU om West-Berlijn van de buitenwereld af te sluiten. j. Politiek waarbj het communistische Oostblok en het kapitalistische Westblok vreedzaam naast elkaar leven. k. Communistische strijders in het voormalige Zuid-Vietnam. l. mensenrechtenbeweging in Tsjecho-Slowakije. m. Samenwerkingsverband tussen West-Europese landen om gezamenlijk de kolen en staalproductie te beheren. n. Samenwerking tussen enkele Europese landen op basis van economisch (EEG) en politiek (EG) gebied. o. Samenwerking tussen Europese staten op economisch, politiek, sociaal en cultureel gebied. De juiste combinaties: 1IV, 2I, 3II, 4V, 5VI, 6III.   a. Een goed antwoord bevat de volgende elementen: Willy Brandt was een Duitse politicus en zorgde voor een betere band tussen Oost- en West-Duitsland tijdens zijn presidentschap van de BRD. b. Een goed antwoord bevat de volgende elementen: Michail Gorbatsjov was de leider van de Sovjet-Unie en voerde hervormingen, Glasnost en Perestrojka, door in de Sovjet-Unie. c. Een goed antwoord bevat de volgende elementen: Josef Stalin was leider van de Sovjet-Unie en is verantwoordelijk voor een schrikbewind waarbij veel mensen het leven lieten en heeft de collectivisatie en industrialisatie in de Sovjet-Unie doorgevoerd. d. Een goed antwoord bevat de volgende elementen: Harry Truman was president van de Verenigde Staten en bekend vanwege de Trumanleer, een anti-communistische beleid. e. Een goed antwoord bevat de volgende elementen: Nikita Chroesjtsjov was leider van de Sovjet-Unie en is bekend om zijn politiek van destalinisatie en  het conflict rondom Cuba tijdens de Cuba-crisis.  f. Een goed antwoord bevat de volgende elementen: John F. Kennedy was een Amerikaanse president en is bekend om zijn strijd met Chroesjtsjov tijdens de Cuba-crisis.  g. Een goed antwoord bevat de volgende elementen: Ho Chi Minh was de president van Vietnam en voerde een jarenlange strijd voor onafhankelijkheid tegen Frankrijk en later de VS. h. Een goed antwoord bevat de volgende elementen: Mao Zedong was de leider van communistische China en greep in tijdens de studentenopstanden in de jaren ’60 in China.   De juiste volgorde is: 6. De Verenigde Naties worden opgericht om wereldvrede te bewaken. (1945) 1. Stalin blokkeert de toegangswegen naar West-Berlijn. (1948) 5. Tijdens de Korea-oorlog vechten ook Nederlandse soldaten mee onder een VN-vlag. (1950-1953) 4. In Zuid-Vietnam vecht de Vietcong tegen Amerikaanse troepen. (1964) 3. Mikhail Gorbatsjov wordt de leider van de Sovjet-Unie. (1985) 2. Het Warschaupact heft zichzelf op. (1990) De VN kan niet overal ingrijpen omdat in de Veiligheidsraad landen zitten met vetorecht. Dit vetorecht kan ingezet worden zodat een missie niet doorgaat. In het verleden is dat meermaals gebeurd toen er interventies gepland waren in communistische/niet-communistische conflicten.  De reden dat deze samenwerking niet van de grond kwam, kwam door het verschil in ideologie tussen de Sovjet-Unie en de kapitalistische landen. Door het verschil in zienswijze over bestuur en maatschappij kon men geen overeenstemming bereiken over samenwerking.  De landen zijn sinds 1945 geen eenheid meer geweest. Er zijn dus culturele en maatschappelijke verschillen ontstaan in de 45 jaar dat de landen apart van elkaar leefden. Ook was het economische verschil tussen de BRD en DDR enorm groot, waardoor het welvaartspeil in de landen verschillend was. Dit zorgde ook voor een duidelijke scheiding tussen de twee delen van Duitsland. De Trumanleer houdt in dat de VS zich verzette tegen plekken waar het communisme de kop op zou steken. Stalin beschouwde dit als vijandig omdat hij vond dat het systeem dat hij aanhing, het communisme, actief ingedamd werd. Oftewel: Truman zou het communisme willen vernietigen. Daarom werd de Trumanleer als vijandig gezien. De Cuba-Crisis wordt als heetste moment gezien omdat dit conflict direct tussen de VS en SU is.  Bij alle andere conflicten, Berlijn, Korea en Vietnam, zijn er andere partijen ook betrokken en de grootmachten (bijna altijd) indirect.  Om de productie van landbouw binnen de EU te stimuleren werden er garantieprijzen gegeven. Omdat deze garantieprijzen zo laag waren, moesten boeren enorm veel produceren om een goed inkomen te krijgen. Daardoor ontstond er een overschot aan boter en melk, boterbergen en melkplassen dus. De Sovjet-Unie en de DDR hebben een vriendschapsband omdat het beide communistische landen zijn. (in werkelijkheid was de DDR ook afhankelijk van de SU, maar dat wordt niet getoond op deze afbeelding.) De vriendschap wordt duidelijk omdat beide mannen met hun vlag zij aan zij staan tegenover de kapitalistische landen. Zij dwingen dus ook samen de vrede af.   De tekenaar is het oneens met het beleid van de Amerikanen. Onder het mom van democratie worden huizen platgebrand burgers gedood. Volgens de tekenaar brengen de Amerikanen dus dood en verderf onder het mom van het verspreiden van democratie.   De hervormingen die Gorbatsjov doorvoerde waren: Glasnost (openheid van het bestuur) Perestrojka (hervormingen in het bestuur en economie) In de bron staat dat het land steeds verder in de modder wegzakt. Oftewel, het communistische systeem werkt niet meer. Volgens Gorbatsjov kan het land ook niet meer terug naar het oude, maar moet het vooruit. ‘We mogen niet terug’, dat zegt Gorbatsjov letterlijk. Bron 3: Communisme moet gered, niet afgeschaft, Het Parool, 3-2-1987.  Duidelijk blijkt ook uit Gorbatsjovs woorden dat het sociaal-economisch bestel in de Sovjet-Unie is vastgelopen, dat de communistische kar steeds verder in de modder wegzakt. Gorbatsjov geeft daarbij toe dat het karwei van de hervorming waarvoor hij staat gigantisch is, dat het veel moeilijker is dan hij aanvankelijk dacht en dat er mensen zijn die liever remmen dan de kar trekken.   Tegelijkertijd bevat Gorbatsjovs rede echter de gebruikelijke frases over de vastberadenheid van 'het hele Sovjet-volk' om de hervormingen door te voeren. Eén ding wordt wel duidelijk uit Gorbatsjovs rede: Voor hemzelf is de weg terug al afgesloten. De woorden hervorming (perestrojka), vernieuwing en wending komen bij elkaar wel meer dan honderd keer bij hem voor en hij neemt daarbij zelfs de term 'revolutionair' in de mond. We zijn pas in de beginfase, waarschuwt hij zijn gehoor, het voornaamste en moeilijkste werk ligt nog voor ons. Maar een andere weg is er niet. We mogen niet terug en kunnen niet terug.  Bron: https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=perestrojka&coll=ddd&sortfield=date&identifier=ABCDDD:010829773:mpeg21:a0126&resultsidentifier=ABCDDD:010829773:mpeg21:a0126&rowid=4

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in