Toets Geschiedenis

MEMO MAX 2021 deel A+B - Hoofdstuk 6 - Nederland na 1945 oefentoetsen & antwoorden

MAX

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Nederland na 1945 - het ontstaan en de opbouw van de verzorgingsstaat - verzuiling en ontzuiling - het ontstaan van jeugdculturen / tweede feministische golf / seksuele revolutie - ontwikkeling pluriforme en multiculturele samenleving

MEMO MAX 2021 deel A+B
Toets Geschiedenis
MEMO MAX 2021 deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
consumptiemaatschappij (1) = samenleving waarin de meeste mensen een groot deel van hun inkomen kunnen besteden aan luxeartikelen. gastarbeider (2) = arbeidskracht uit het buitenland die tijdelijk naar Nederland kwam om hier ongeschoold werk te doen. jeugdcultuur (3) = cultuur van jongeren waarmee zij zich onderscheiden van oudere generaties, bijvoorbeeld in kleding of muziekkeuze. multiculturele en pluriforme samenleving (3) = maatschappij waarin mensen met verschillende culturen en geloven op voet van gelijkwaardigheid met elkaar samenleven. tweede feministische golf (3) = beweging die in de jaren zestig en zeventig opkwam voor gelijke rechten en kansen voor mannen en vrouwen, met name op het gebied van opleiding en werk.  verzuiling (1) = verdeling van de Nederlandse samenleving in zuilen: groepen die een eigen godsdienstige of politieke overtuiging hadden en die zich van andere zuilen afschermden met behulp van eigen kranten, omroepen en verenigingen Tip: Om begrippen te leren bestaan er verschillende online tools die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld om flipkaartjes te maken. Alleen helpt het je bij geschiedenis niet zoveel verder als je begrippen uit je hoofd op kunt zeggen. Als je bijvoorbeeld de betekenis van ontzuiling weet, maar niet kan uitleggen waarom de toegenomen welvaart in de jaren zestig daaraan bijdroeg, heb je weinig aan die kennis. Daarom is een woordweb bij geschiedenis vaak beter. Dan leer je de samenhang tussen begrippen zien. Alleen de woordjes die je maar niet in je hoofd krijgt, kun je met een flipkaartje oefenen. De juiste combinaties zijn: a-2 / b-4 / c-2 / d-1. Je houdt 5 over. Dit zijn de volgende personen: a) Marga Klompé (1) = werd in 1956 de eerste vrouwelijke minister in Nederland en stond mede aan de basis van de verzorgingsstaat door de invoering van de Algemene Bijstandswet.  b) Annie M.G. Schmidt (3) = Nederlandse schrijfster die boeken schreef waarin de hoofdpersonen niet zo braafjes waren. In de jaren zestig en zeventig schreef zij ook musicals waarin thema’s als relaties en seksualiteit een rol speelden.  c) Xi Jinping (4) = sinds 2012 leider van China. Hij regeert als een dictator en is sinds Mao Zedong de eerste Chinese leider die aan persoonsverheerlijking doet. Tip: Ga bij jezelf na of je kunt aangeven waarom het belangrijk is om bij dit onderwerp deze personen te kennen. Als je dat kunt, is dat een aanwijzing dat je de stof al wat beter begrijpt. Net als bij losse begrippen heb je er bij geschiedenis weinig aan als je het uit je hoofd op kan zeggen, maar niet echt weet waar het mee te maken heeft. De juiste volgorde is: 4 - 6 - 1 - 2 - 5 - 3  Tip: 1) zet op een kladblaadje de cijfers 1 t/m 6 en vul daarachter de jaartallen in die je kent, daarna kun je ze op volgorde zetten. CONTROLEER ALTIJD OF JE ZES CIJFERS HEBT! Tip: 2) probeer oorzaak-gevolg-relaties te ontdekken, zoals hier: Soevereiniteitsoverdracht Indonesië → eerste groepen Molukkers komen naar Nederland. Het spreekwoord betekent dat de gebeurtenissen in Duitsland snel invloed hebben op Nederland. Na de Tweede Wereldoorlog herstelde de (West-)Duitse economie snel en dat had als gevolg dat de Nederlandse economie ook snel groeide (, omdat Duitsland de belangrijkste handelspartner was) Tip: Dat spreekwoord is een beetje raar in de vraag. Om je gedachten te ordenen (en geen dingen door elkaar te halen), kun je het het beste eerst uitleggen. Als je dat hebt gedaan, kun je uitleggen waarom dit na de Tweede Wereldoorlog gold. A = Antillianen B = Indische Nederlanders C = Molukkers D = Turken en Marokkanen E = Suriname F = Joegoslavië, Irak, Afghanistan, Syrië G = Polen, Roemenen, Bulgaren Tip: Om de migrantenstromen beter te onthouden, helpt het ze in een breder kader te plaatsen: maak onderscheid tussen de migrantengroepen die te maken hebben met de dekolonisatie van Nederland (Indonesië, Molukkers, Surinamers, Antillianen) en die te maken hebben met Nederland en de rest van de wereld / globalisering (Turken, Marokkanen, Joegoslaven, Afghanen, Syriërs, Polen, enz.).  (Ik lees…) In de tekst gaat het over de Rutgers Stichting die seksuele voorlichting geeft,  advies geeft over anticonceptie, over seksueel misbruik.  (Daaruit leid ik af…) Dat betekent dat er openlijk over seksualiteit wordt gesproken. (En dat heeft te maken met…) Dat hoort bij de maatschappelijke ontwikkeling de seksuele revolutie. Tip: Je ziet in het antwoord enkele schuingedrukte zinnetjes tussen haakjes. Deze stapjes kun je gebruiken om de informatie uit een bron of tekst te koppelen aan een begrip dat je geleerd hebt. Stap 1 = in eigen woorden weergeven wat je in de informatie leest. Stap 2 = daaruit een conclusie trekken. Stap 3 = die conclusie koppelen aan een begrip dat je hebt geleerd Het juiste antwoord is C (Ik lees…) In de tekst staat dat de demonstranten protesteren tegen de plaatsing van kruisraketten (kernwapens) die de Sovjet-Unie moeten afschrikken. (Daaruit leid ik af…) Dat betekent dat veel mensen willen dat de wapenwedloop stopt. (En dat heeft te maken met…) Dit standpunt hoort bij de eindfase van de Koude Oorlog / in de jaren veertig en zestig was de angst voor een communistische overheersing nog veel groter. Tip: je ziet weer de drie stappen die we ook bij het vorige antwoord gebruikten. Jordaan beschuldigt Romme ervan alles bij het oude te willen houden, terwijl er voor zijn neus al een doorbraak heeft plaatsgevonden. Dat zie je aan: de afgebroken muur, (waarmee de schotjesgeest verdwijnt) Romme die zegt dat hij niets van de doorbraak ziet. Tip: Haal bij een spotprent de tekening en jouw interpretatie niet door elkaar heen. Het beste is het om een rijtje te maken van dingen die je ziet. Vaak staat in het onderschrift op welke zaken je moet letten (wie zijn er afgebeeld, welke voorwerpen, enz.). Als je dat rijtje hebt gemaakt, kun je gaan uitleggen wat de tekenaar bedoelt. Dat betekent dat je het antwoord voor jezelf meestal in de omgekeerde volgorde geeft dan dat het hier in het antwoordenmodel staat: je noemt eerst de elementen uit de bron, pas daarna de conclusie. Opland verwijt Den Uyl dat hij een onafhankelijk Suriname overlevert aan de macht van de multinationals / dat de multinationals (grote bedrijven) Suriname gaan beheersen. Dat zie je aan: Den Uyl die de verschillende groepen meevoert richting onafhankelijkheid (kijk naar zijn hand en kapmes) De verschillende groepen die gewillig / gedwee / gehoorzaam volgen De multinationals die als rijkaard meeloopt (hoge hoed / dikke sigaar) De multinationals die kraaltjes en spiegeltjes bij zich hebben waarmee ze de lokale bevolking / Surinamers om gaan kopen / van hun rijkdommen gaan beroven. Tip: Ook hier: haal bij een spotprent de tekening en jouw interpretatie niet door elkaar heen. Het beste is het om een rijtje te maken van dingen die je ziet. Vaak staat in het onderschrift op welke zaken je moet letten (wie zijn er afgebeeld, welke voorwerpen, enz.). Als je dat rijtje hebt gemaakt, kun je gaan uitleggen wat de tekenaar bedoelt. Dat betekent dat je het antwoord voor jezelf meestal in de omgekeerde volgorde geeft dan dat het hier in het antwoordenmodel staat: je noemt eerst de elementen uit de bron, pas daarna de conclusie. (Ik weet…) Integratie is de ontwikkeling waarbij nieuwkomers volwaardig gaan meedoen aan de samenleving en door de ontvangende samenleving als gelijkwaardig worden geaccepteerd. (Ik zie…) Op de tekening zie je dat dezelfde man die in 1961 als gast verwelkomd wordt in 1991 / 30 jaar later ineens als minderheid gezien wordt. (En dus…) De Nederlanders zijn de man / gastarbeider minder als gelijkwaardige gaan beschouwen / zich harder zijn gaan opstellen ten opzichte van andere culturen. Tip: Je ziet schuingedrukt tussen haakjes vaste zinnetjes (formuleringen) die je kunt gebruiken bij vragen met een stukje tekst als informatie of bron. Stap 1 is opschrijven wat je al weet / geleerd hebt (over integratie). Stap 2 is duidelijk verwijzen naar de informatie of bron. Stap 3 is de conclusie. Je laat daarbij een stukje van de vraag in je antwoord terugkomen. (Ik weet…) Bij de Val van Srebrenica waren de Nederlandse troepen onder commando van de VN niet in staat de moslims te beschermen tegen de aanval die de Serviërs pleegden. Als gevolg hiervan stierven ruim 8.000 islamitische mannen. (Ik zie…) De Nederlandse soldaat heeft geen schijn van kans tegen de Servische overmacht. De VN zijn niet in staat om de Nederlanders te steunen, omdat zij slechts een papieren vliegtuigje / vogel zijn (= machteloos). (En dus…) Behrendt neemt het de VN dus kwalijk dat zij op een belangrijk moment niet in staat waren de Nederlandse troepen voldoende te steunen in hun opdracht. Tip: Je ziet weer de vaste formuleringen.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in