Toets Geschiedenis

Feniks 3e ed/LRN-line - Hoofdstuk 5 - Ridders, horigen en monniken oefentoetsen & antwoorden

LRN-line
Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: middeleeuwen, leenstelsel, leenman, leenheer, fedalisme, agrarische samenleving, domein, hofmeiers, missonarissen, horigen, kerkvaders, islam, hofstelsel, zelfvoorzienend, Karolingen, Merovingen, noormannen, vikingen, hedsjra, Koran, jihad, pelgrim.
Feniks 3e ed/LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks 3e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
a) Landgoed. b) Iemand die een tocht maakt naar een heilige plaats. c) Krijgsman die een eed van trouw heeft afgelegd aan een vorst of heer en door hem wordt onderhouden.d) Systeem waarbij het ene deel van het landgoed (domein) direct door de heer wordt gebruikt en het andere deel wordt verpacht aan boeren.e) Volkeren uit Scandinavië die van de 8e tot 10e eeuw als zeevaarders in heel Europa opdoken. f) Inspanning om een goed moslim te zijn. soms uitgelegd als Heilige Oorlog. g) Heeft te maken met het leenstelsel. h) Kerkleiders die de christelijke leer vastlegden in boeken. i) Boer die gebonden is aan het domein waar hij woont.j) Deel van het christendom dat valt onder het gezag van de bisschop van Rome: de paus. a) Zelfvoorzienendb) Leenstelselc) Lekend) Korane) Hofmeiers 1 - a2 - c3 - e4 - b5 - d b- c- a Tip: Had je de volgorde niet goed? Lees dan Het stukje over Karel de Grote nog eens goed door en maak een tijdlijn. a) Niet waar. Een domein kon ook het landgoed van een edelman, bisschop of abt zijn.b) Waar.c) Niet waar. Een domein was zelfvoorzienend. Op het domein werd zo’n beetje alles verbouwd en geproduceerd wat nodig was om te leven. Dus handel was bijna niet nodig.d) Waar.e) Waar.f) Niet waar. Een horige was geen bezit van zijn heer en daarom geen slaaf.g) Waar. Tip: Had je fouten in deze vraag? Lees nog een keer goed de teksten: ‘Het domein’ en ‘Horigen’ door. Een mindmap kan hierbij ook goed helpen. 1) Ze brachten veel tijd door met bidden en werken.2) Ze gaven onderdak aan reizigers.3) Ze verpleegden zieke mensen.4) Ze hielden zich bezig met het overschrijven van boeken. a) Waar.b) Niet waar. Mohammed moest in het jaar 622 uit Mekka vluchten.c) Waar.d) Niet waar. Mohammed vluchtte vanuit Mekka naar Medina. Daar kreeg hij veel volgelingen.e) Waar.  Na zijn dood viel het rijk van Karel de Grote al snel uit elkaar want hij werd opgevolgd door zijn zoon Lodewijk de Vrome. Nog tijdens Lodewijks leven braken er tussen zijn zonen oorlog uit over de verdeling van de erfenis. In 843, drie jaar na Lodewijks dood, sloten ze een verdrag en verdeelden het rijk onder elkaar. Er ontstonden drie koninkrijken: het West-Frankische rijk, het Oost-Frankische rijk en het Middenrijk. Lodewijks oudste zoon Lotharius, die over het Middenrijk regeerde, erfde de keizerstitel. Maar de andere broers trokken zich weinig van hem aan. Na zijn dood viel ook het Middenrijk steeds verder uit elkaar. De resten werden verdeeld tussen de beide andere koninkrijken. Over die twee koninkrijken heersten toen al geen Karolingen meer. Er waren andere koningen in hun plaats gekomen.Tip: begin je antwoord met het herhalen van (een deel van) de vraag. a) Het Oost-Romeinse rijk werd ook wel het Byzantijnse Rijk genoemd.b)  Ze organiseerden paardenraces en brooduitdelingen.Zij maakten keizerlijke wetten.Ze hadden een senaat.Ze lieten paleizen, bedden, baden, forten, wegen, bruggen en kerken bouwen.c) De keizer die een poging deed om het Romeinse Rijk in ‘oude glorie’ te herstellen was Justinianus. (527 - 565) Dit is geen goede bron om te gebruiken vanwege de volgende redenen:De maker (schrijver) van de bron komt niet uit de tijd zelf.De maker (schrijver) van de bron heeft een roman geschreven.Het is niet duidelijk hoe de maker (schrijver) aan zijn informatie is gekomen. a) 1) Wegen en bruggen werden slecht of niet onderhouden.2) Reizen was gevaarlijk, want het bleef nog lang onveilig.3) De handel ging nog verder achteruit.4) Er kwamen steeds minder steden en de steden die overbleven, werden veel kleiner.b) Er ontstond in West-Europa een agrarische samenleving: bijna alle mensen woonden op het platteland en leefden van de landbouw.  Kerkvaders waren kerkleiders die de christelijke leer vastlegden in boeken. Zij waren geleerden christenen die de belangrijkste ideeën en regels vastlegden in boeken. Die boeken waren in de middeleeuwen erg populair en hadden veel invloed. Augustinus is een voorbeeld van zo’n kerkvader.  De Arabische cultuur bereikte zijn hoogtepunt onder kalief Harun al-Rashid (786 - 809). In zijn tijd was Bagdad de hoofdstad van het Arabische Rijk. Bagdad had bijna een miljoen inwoners en was een welvarende stad. Karavanen voerden producten aan uit alle delen van de toen bekende wereld. Ook bestonden er banken waar je een cheque (papieren bewijsstuk) die je duizenden kilometers verderop had gekregen, kon inwisselen tegen geld. Harun had veel belangstelling voor kunst, wetenschap en literatuur.Harun al-Rashid was een interessante, belangrijke en invloedrijke man. Voor Amazon dus een reden om een serie over hem te maken. Het kasteel was voor hen een belangrijke uitvalsbasis om rooftochten (of kleine oorlogen) te houden.De kastelen dienden ook om reizigers af te persen. Kooplui, pelgrims en andere reizigers die over een landweg of rivier in de buurt van het kasteel kwamen, moesten in ruil voor bescherming tol betalen door een deel van hun lading af te staan.Extra: Maar...kastelen waren ook belangrijk voor de boeren, want zij konden in geval van nood hier een schuilplaats vinden. Byzantijnse keizers benoemden zelf bisschoppen, waaronder de voornaamste van alle Byzantijnse bisschoppen namelijk: de patriarch. Tussen de paus en de patriarch bestond veel concurrentie. De patriarch wilde zich niet neerleggen bij de leiderspositie die de paus voor zichzelf opeiste. Ook hadden ze meningsverschillen over de uitleg van het geloof. Tot slot waren ze het niet eens over de regels voor de geestelijken en de viering van de mis (kerkdienst).In 1504 liep de ruzie zo hoog op, dat de paus en de patriarch officieel met elkaar braken.Extra info over dit hoofdstuk: https://schooltv.nl - middeleeuwen & https://schooltv.nl - Karel de Grote & https://schooltv.nl - Karel de Grote (2) & https://schooltv.nl - Mohammed

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in