Toets Geschiedenis

Memo MAX 5.1 deel A+B - Hoofdstuk 5 - De wereld na 1945 oefentoetsen & antwoorden

MAX

In deze oefentoets worden de volgende onderwerpen behandeld: De verdeling binnen Europa tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie; democratie en communisme, de Koude Oorlog, de bijzondere positie van Berlijn tijdens de Koude Oorlog, Nationalisme in de koloniën, Dekolonisatie, het Midden-Oosten en de spanningen met het Westen, verschuivingen van de machtsverhoudingen na de Koude Oorlog, Globalisering.

Memo MAX 5.1 deel A+B
Toets Geschiedenis
Memo MAX 5.1 deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
a) Afkorting van de Bondsrepubliek Duitsland, de West-Duitse democratische staat die tussen 1949 en 1990 heeft bestaan. - BRD (1) -b) Een land dat zelfstandig is en zichzelf bestuurt. - onafhankelijkheid (2) -c) Een politieke beweging die een islamitische samenleving wil waarin de wetten gebaseerd zijn op de Koran. - politieke islam (3) -d) Informatie kan met computers makkelijk worden opgeslagen, geordend, gebruikt en uitgewisseld. - digitalisering (4) -e) Afscheiding tussen Oost- en west berlijn. - Berlijnse muur (1) -f) Afkorting van Duitse Democratische republiek, de oost-Duitse communistische staat die tussen 1949 en 1990 heeft bestaan. - DDR (1) -g) Het gebruik van geweld of het dreigen met geweld om een bepaald politiek doel te bereiken. - terrorisme (3) -h) Koloniën worden onafhankelijk van het moederland. - dekolonisatie (2) -i) Militair bondgenootschap tussen de Verenigde Staten, Canada en de West-Europese landen, opgericht in 1949. - NAVO (1) -j) Gewapende strijd tussen verschillende bevolkingsgroepen in één land. - burgeroorlogen (2) - a) Koude Oorlog. De oorlogsdreiging tussen democratische Verenigde Staten en hun bondgenoten en de communistische Sovjet-Unie en haar bondgenoten, tussen 1945 en 1989. (1)b) Politionele acties. Naam die Nederland gebruikte voor de oorlog die het voerde om Nederlands-Indië als kolonie te behouden. (2)c) Zionisme. Het streven naar een eigen joodse staat. (3)d) Ijzeren Gordijn. Grens die van 1945 tot 1989 dwars door Europa liep. Die grens bestond uit mijnenvelden, een tankgracht, prikkeldraad, wachtposten en -torens. (1)e) Globalisering. Landen van over de hele wereld hebben steeds meer met elkaar te maken, bijvoorbeeld op politiek-bestuurlijk, economisch en cultureel gebied. (5) 1 - c2 - a3 - b4 - e5 - d Waar of niet waar? (1)a) Na de Tweede Wereldoorlog waren Frankrijk en Groot-Brittannië de belangrijkste grootmachten.b) In Oost-Europa kwamen communistische regeringen aan de macht.c) In West-Europese landen kwam er een planeconomie.d) De Verenigde Staten dachten dat de Russen heel europa communistisch wilde maken.e) De Verenigde Staten, Canada en West-Europese landen richtten in 149 het Warschaupact op. 1) Steeds meer inheemse kinderen kregen onderwijs. Daardoor ontstond een goed opgeleide groep mensen die protesteerden tegen economische uitbuiting, het gebrek aan democratie en de ongelijkheid tussen europeanen en andere groepen in de koloniën.2) Tijdens de Tweede Wereldoorlog had Japan veel koloniën van Frankrijk, Groot-Brittannië en ook Nederland veroverd. Daaruit bleek dat de Europeanen toch niet zo machtig waren als ze dachten. Bovendien konden nationalisten nu ook hun ideeën makkelijker verspreiden. 1) De koloniën waren belangrijk voor de economie van de Europese landen. Uit de koloniën werden grondstoffen gehaald én er werden producten uit Europa verkocht.2) Veel Europeanen dachten dat de inwoners van de koloniën nog niet in staat waren om zichzelf te besturen. 1) Verschillende gebieden en plekken in het Midden-Oosten zijn belangrijk voor joden, moslims en christenen.2) Het Midden-Oosten is van grote economische waarde. 3) Rond 1920 werd in het Midden-Oosten olie in de grond ontdekt.  1) In de Sovjet-Unie en de Oost-Europese landen werkte de planeconomie niet goed, daardoor ging het steeds slechter met de economie.2) Doordat het slecht ging met de economie hadden de Russen niet genoeg geld om de wapenwedloop bij te houden.3) Michael Gorbatsjov, de nieuwe leider van de Sovjet-Unie kwam met veel vernieuwende maatregelen. In de Oost-Europese landen gingen mensen protesteren omdat zij dat ook in hun land wilden. Hierdoor moesten communistische leiders plaatsmaken voor democratisch gekozen regeringen. a) Verbetering.b) Verbetering.c) Probleem.d) Verbetering.e) Probleem. a) De gebeurtenis die je hier ziet is de bouw van de Berlijnse muur.b) De bouw van de Berlijnse Muur vond plaats in het jaar 1961.c) De aanleiding voor de bouw van de Berlijnse Muur was dat nadat de Oost-Duitse regering alle grenzen naar West-Duitsland strenger ging bewaken Oost-Duitsers via Oost-Berlijn probeerden te vluchten naar West-Berlijn. Daarom gaf de Oost-Duitse regering in 1961 de opdracht om een muur te bouwen op de grens van Oost- en West-Berlijn.Tip:  Herhaal een deel van de vraag in je antwoord.Extra info: https://schooltv.nl Aan het eind van de tweede Wereldoorlog hadden de Verenigde Staten een atoombom ontwikkeld en ook gebruikt. (Aanval op twee steden in japan). De Sovjet-Unie ontwikkelde in 1949 ook een atoombom. Een paar jaar daarna stuurde de Sovjet-Unie een raket de ruimte in. De Amerikanen voelden zich bedreigd want zo’n lange afstandsraket kon ook gebruikt worden om landen in West-Europa te beschieten. Dus ook Amerika ging raketten ontwikkelen. Zo ontstond een wapenwedloop tussen de Verenigde-Staten en de Sovjet-Unie. Dit zie je terug in de afbeelding omdat twee bommen elkaar achterna zitten. Aan de vlaggen op de bommen kun je zien dat ze Uit de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie komen. a) De Nederlandse regering noemde deze oorlog ‘politionele acties’.b) Het leek dan net alsof de politie orde herstelde in eigen land.c) Kenmerken waaraan je kan zien dat het hier over propaganda gaat.1) Onder de vlag van Japan wordt een draak (= Japan met bloederige klauwen afgebeeld die een Indonesiër aanvalt.2) “Terreur en armoede” : als de japanners de baas zijn.3) Onder de vlag van Nederland wordt een boer op een rijstveld met zijn buffel afgebeeld. Dus als de Nederlanders weer de baas zijn kan iedereen weer rustig zijn werk doen en is er welvaart.4) “Orde en welvaart” : als de Nederlanders weer de baas zijn zal er orde en welvaart zijn.Extra info: https://schooltv.nl/video/high-speed-history-hoe-werd-indonesie-onafhankelijlk/#q=politionele%20acties a) Je ziet hier de aanslag van Al Qaida op 11 november 2001 op de twin Towers in Amerika.b) 1) Veel landen in het Midden-Oosten vonden de stichting van Israël onrechtvaardig. 2) Westerse landen proberen vaak de politieke situatie in het Midden-Oosten te beïnvloeden.3) De steun voor groepen die de politieke islam aanhangen groeit.  Deze afbeelding is een goed voorbeeld van globalisering omdat bedrijven die producten maken waar veel handarbeid voor nodig is, die producten laten maken in landen waar de lonen laag zijn zoals in Bangladesh. Extra info bij dit hoofdstuk: Koude Oorlog en de Berlijnse Muur:https://schooltv.nl - val van de Berlijnse muur & https://schooltv.nl - begin van de koude oorlog & https://schooltv.nl - Berlijn in de Koude OorlogIndonesië: https://schooltv.nlAanslag 11 september 2001:https://schooltv.nlGlobalisering: https://schooltv.nl

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in