Toets Geschiedenis

Memo MAX (release 5.1) deel A+B - Hoofdstuk 6 - Revolutie! Alles moet anders oefentoetsen & antwoorden

MAX

Onderwerpen: Revolutie! alles moet anders

Memo MAX (release 5.1) deel A+B
Toets Geschiedenis
Memo MAX (release 5.1) deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
a) Een samenleving die verdeeld is in standen. Dat zijn groepen met verschillende rechten, die ieder hun eigen taak hebben. b) Idee van Charles de Montesquieu om machtsmisbruik door het bestuur te voorkomen door de macht te verdelen over drie groepen mensen die elkaar controleren. c) Een bestuur waarin één persoon de macht heeft. d) Groep mensen die grote veranderingen wil. e) Iemand die zei op te komen voor alle burgers en zich verzette tegen het bestuur van stadhouders en regenten. f) Een situatie waarin alle burgers dezelfde rechten hebben. g) De periode van 1793-1794 tijdens de Franse Revolutie waarin een kleine groep de macht had en die met alle geweld verdedigde. h) Naam voor Nederland tussen 1795 en 1801. - Bataafse Republiek (4) -i) Een lijst waarin het bestuur vastlegt wanneer alle burgers zijn geboren, zijn getrouwd en zijn overleden. j) Grote, plotselinge verandering in de Franse samenleving en het bestuur die begon in 1789. a) Grondrechtb) Grondwetc) Eenheidsstaatd) Voorrechte) Staatsgreep 1 - e2 - d3 - c4 - b5 - a De eerste (en hoogste) stand was de geestelijkheid. Dit waren mensen die in dienst waren van de kerk. Sommige geestelijke hielpen de koning bij het bestuur.De tweede stand was de adel. Edellieden voerden het leger aan. Ook zij hielpen bij het bestuur.De derde stand was de rest van de samenleving. Dit was 98% van de Fransen. Binnen deze stand waren grote verschillen. Sommige burgers waren heel rijk, maar de meeste Fransen waren arme boeren. De eerste en tweede stand hoefden geen belasting te betalen.De eerste en tweede stand hadden eigen rechtspraak.  Antwoord c is goed. Antwoord b is goed. Het was precies andersom: de derde stand wilde meer inspraak in het bestuur, en de afschaffing van de voorrechten. De eerste en tweede stand waren hierop tegen.Extra info: De ruzie tussen de drie standen liep extra hoog op over de manier van stemmen: de eerste stand had 300 stemmen, de tweede stand had ook 300 stemmen. De derde stand had 600 stemmen. De eerste en tweede stand wilden dat er 1 stem per stand werd uitgebracht, de derde stand wilde dat er per aanwezig persoon gestemd werd.  Andere koningen in Europa waren bang dat hun onderdanen ook meer vrijheid en gelijkheid wilden. Veel Fransen waren bang dat koningen uit andere landen Frankrijk zouden aanvallen om een einde te maken aan de revolutie. Daarom viel Frankrijk zelf in 1792 Oostenrijk aan. Daarna raakte het ook in oorlog met andere landen. Door die oorlogen bleef het onrustig in Frankrijk. Het volk was ontevreden: de voedselprijzen stegen en de belastingen werden steeds verhoogd. Er waren regelmatig opstanden, die door het leger moesten worden neergeslagen. De ideeën over vrijheid en gelijkheid voor mensen veranderden ook de ideeën van Europeanen over slavernij. Sommigen vonden dat slavernij in strijd met de grondrechten die elk mens had. Anderen vonden vooral dat slavenhandel en slavernij wreed en onmenselijk waren. 1) Er kwam een nieuw bestuur. Een groot deel van de mannen kreeg kiesrecht en koos een volksvertegenwoordiging.2) De wetten van het nieuwe bestuur golden voortaan in het hele land. Zo werd het land meer een eenheidsstaat. 3) Alle burgers kregen dezelfde grondrechten.4) Er kwam een grondwet waarin alle afspraken over het bestuur en de grondrechten werden vastgelegd. a) Dit idee van Montesquieu werd de scheiding der machten genoemd.b) Macht moest verdeeld worden over drie groepen:1) Eén groep maakt de wetten.2) Een andere groep voert de wetten uit.3) Rechters controleren of burgers en bestuurders zich aan de wetten houden. a) In de Verklaring staat dat alle burgers dezelfde rechten hebben. Er zijn dus geen voorrechten meer.b) Recht op inspraak in het bestuur, vrijheid van meningsuiting en geloofsvrijheid.Extra info: https://www.youtube.com a) De man die je op de afbeelding ziet is: Napoleon Bonaparte.b) Ten eerste hadden alle burgers dezelfde grondrechten. Iedereen was gelijk. Ten tweede maakte Napoleon één wetboek voor heel Frankrijk. Voor het eerst golden in het hele land en voor alle burgers dezelfde wetten.Extra info: https://schooltv.nl/video/wie-is-napoleon-van-officier-in-het-leger-tot-keizer/#q=napoleon Deze afbeelding gaat over de slag bij Waterloo. Napoleon werd hier definitief verslagen.extra info: https://schooltv.nlExtra info bij dit hoofdstuk:https://schooltv.nl

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in