Toets Geschiedenis

Memo Geschiedenis MAX 5e ed - Hoofdstuk 3 - Veranderend mens- en wereldbeeld oefentoetsen & antwoorden

5e editie

Onderwerpen: Tijd van ontdekkers en hervormers: het ontstaan van een nieuw mens- en wereldbeeld, Renaissance, ontdekkingsreizen, scheuring in de kerk, reformatie

Memo Geschiedenis MAX 5e ed
Toets Geschiedenis
Memo Geschiedenis MAX 5e ed
Online maken
Toets afdrukken
humanisme (1) = de belangstelling van geleerden uit de vijftiende en zestiende eeuw voor de antieke literatuur, poëzie en geschiedenis.mensbeeld (1) = opvatting van de plaats van de mens in de wereld (als individu met eigen kenmerken en intellect of louter als schepsel gods)protestantisme (3) = verzamelnaam voor afsplitsingen van het christelijk geloof, zoals het lutheranisme en calvinisme. reformatie (3) = hervorming, 16e eeuwse pogingen om het christelijk geloof van alle misstanden te zuiverenrenaissance (1) = wedergeboorte in Europa vanaf de veertiende eeuw van de cultuur (kennis en kunde) van de antieke Oudheid uomo universale (1) = ideaalbeeld van de algemeen ontwikkelde mens, iemand die zich volledig ontplooide De juiste combinaties zijn a-3 / b-5 / c-1 / d-2. Je houdt 4 over. Desiderius Erasmus (1) = (1469 – 1530) wordt aangemerkt als een van de geleerdste humanisten van zijn tijd. Hij vertaalde het vulgaat (= officiële bijbelvertaling) op basis van de oorspronkelijke teksten uit het Grieks en Hebreeuws. Bovendien leverde hij kritiek op de geestelijkheid en wereldlijk leiders in Lof der Zotheid. / Hernàn Cortès (2) = (1485 – 1547) koloniseerde in opdracht van de Spaanse vorst Mexico waar hij de Azteekse cultuur verwoestte. / Maarten Luther (3) = (1483 - 1546) Duits protestants theoloog en kerkhervormer. Spijkerde in 1517 zijn 95 stellingen met misstanden in de katholieke kerk op de kerkdeur te Wittenberg. De juiste volgorde is: 2-5-6-1-4-3 De Renaissance begon in Noord-Italiaanse stadstaten, omdat:Er in steden als Venetië, Florence en Genua rijke koopmansfamilies woonden die geld uit konden geven aan zaken als kunst, architectuur e.d. Zij gaven kunstenaars opdrachten en zodoende ontstond er een rijk cultureel klimaat.Deze handelssteden hadden (sinds de kruistochten) veel contact met het Midden-Oosten waar de kennis over de Antieken nooit verdwenen was. Via deze route maakte men in de stadstaten hier kennis mee. (Ik weet dat…) Humanisme is de belangstelling van geleerden voor de klassieke literatuur, poëzie en geschiedenis. (Ik lees dat…) Erasmus doet zelf onderzoek met behulp van zijn kennis van de antieke talen. (En dus…) Dat zijn twee kenmerken van het humanisme die hier naar voren komen. In Azië vestigden de Europeanen handelsposten aan de kust, terwijl zij in Amerika landerijen / plantages / kolonies stichten die (deels) veel meer landinwaarts lagen en een veel groter oppervlak hadden. Als Cortès ziet dat de Azteken over goud beschikken, wil hij dat in zijn bezit krijgen. (gebeurtenis 1) Daarvoor leggen de Spanjaarden mijnen aan waar zij de inheemse bevolking laten werken. De oorspronkelijke bewoners van Amerika blijken niet bestand tegen Europese ziekten als o.a. de mazelen. (gebeurtenis 2)Om toch voldoende goedkope arbeidskrachten te hebben, besluiten de Spanjaarden slaven uit Afrika te halen. (gebeurtenis 3) -  De kritiek van Luther was dat het kopen van een aflaat geen boetedoening was, maar alleen de rijkdom van de kerk vergrootte. Voor boetedoening was spijtbetuiging nodig waar het individu moeite voor moest doen / een loutering ondergaan. - Het mensbeeld van de renaissance was dat het individu een eigen intellect had, een eigen geweten.- De kritiek van Luther past bij het nieuwe mensbeeld, omdat het allebei uitgaat van het individu met een eigen geweten. Hendrik VIII stichtte de Anglicaanse Kerk, omdat hij het gezag van de paus niet langer accepteerde toen hij om een echtscheiding vroeg. Hendrik VIII werd leider van de Anglicaanse Kerk. Bij de Vrede van Augsburg bepaalden de Duitse vorsten de stelregel wiens regio, diens geloof. Daarmee wordt bedoeld dat de inwoners het geloof van hun vorst moesten aannemen. In beide gevallen accepteren de vorsten niet het gezag van de paus en willen zij kunnen afwijken van zijn geloofsleer. Je ziet de volgende kenmerken van de Renaissance:Wetenschappelijke belangstelling: afbeelding van verschillende wetenschappers uit de loop van de geschiedenisHeroriëntatie op klassiek erfgoed: centraal staan de Griekse filosofen Plato en Aristoteles.Op de tekening is diepte aangebracht door het toepassen van perspectief. Alberti stelt dat er weinig mensen zijn met het talent zoals je dat uit de Oudheid kent (beeldhouwers, musici, architecten), maar dat hij in het Florence van zijn tijd weer kunstenaars met veel talent ziet (zoals o.a. Brunelleschi en Donatello). Deze voorstelling van zaken komt overeen met het beeld van een bloeiende Oudheid, een tussenperiode waarin er weinig mensen met talent zijn en daarna een wedergeboorte van de talenten uit de Oudheid. Je twijfelt over de bruikbaarheid van deze bron, omdat hij geen betrouwbaar beeld van de geschiedenis van de Azteken geeft.De bron is voor Karel V gemaakt. Dat betekent dat er uit de bron vooral moest blijken hoe succesvol de Spanjaarden in Amerika waren / hoe groot (belangrijk) het Spaanse rijk wel niet was. In dit fragment komen de volgende motieven naar voren:Verspreiden van beschaving: dat zie je in de manier waarop de kleding van de lokale bevolking wordt beschreven en aan het feit dat de gevangen inboorling netjes in de kleren wordt gestoken. In beide gevallen lees je dat de Europese beschaving hoger wordt geacht dan die van de Afrikanen.Handel / economische motieven: de bevelhebber toont allerlei waren in de hoop dat de lokale bevolking dat ook hebben, zodat hij kan handelen. De boodschap is dat het woord van God / de Bijbel zwaarder weegt dan allerlei symbolen van het christendom / katholieke geloof. (Dat zie je aan de Bijbel die zwaarder weegt dan de symbolen als de sleutel naar de hemelpoort en de pauselijke kroon).De tekenaar is een aanhanger van het protestantisme, omdat zij vonden dat niet de uiterlijke kenmerken / rijkdom van de kerk de kern van het geloof vormde, maar het woord van God (dat de gelovigen zelf moesten kunnen lezen). (Ik weet…) Luther had vooral veel kritiek op de aflatenhandel. Hij vond dat dit vooral de kas van de kerk spekte en niets met boetedoening / het geloof te maken had. (Ik lees…) Myconius heeft ook veel kritiek op de monnik Johan Tetzel die mensen oproept geld te geven voor een aflaat. (En dus…) Myconius en Luther delen dus de kritiek op de aflatenhandel.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in