Toets Geschiedenis

Memo 4e ed - Hoofdstuk 3 - Het interbellum 1918-1939 oefentoetsen & antwoorden

4e editie

Onderwerpen: Democratie en economische crisis, opkomst van het nationaalsocialisme, Duitsland en het buitenland, Sovjet-Unie, 1922-1939, veranderingen, examenopdrachten, wat moet je kennen en kunnen?

Memo 4e ed
Toets Geschiedenis
Memo 4e ed
Online maken
Toets afdrukken
a) Anschluss - De aansluiting van Oostenrijk bij het Duitse rijk in 1938. (3)b) appeasement politiek - diplomatiek beleid van Engeland en Frankrijk om met als doel niet in te grijpen maar toe te geven aan Hitler om de vrede te bewaren. (3)c) Conferentie van München - Bijeenkomst in 1938 waarbij de leiders van Engeland, Frankrijk, Italië en Duitsland afspraken dat Hitler het Sudetenland mocht innemen in ruil voor Hitlers belofte om de vrede te bewaren. (3)Toelichting: Hoewel het over hun land ging waren de leiders van Tsjechoslowakije niet uitgenodigd. Hitler beloofde in München  aan Engeland en Frankrijk dat hij nog niet meer gebieden zou innemen (appeasement politiek), deze belofte bleek later niks waard.d) dolkstootlegende - Volgens deze ‘legende’ had Duitsland de oorlog verloren doordat de regering opdracht had gegeven om te stoppen met vechten. De regering stak met die opdracht ‘een dolk in de rug’ van de Duitse soldaten die nog door wilden vechten.(1)Toelichting: Volgens Hitler zaten socialisten , communisten en Joden in de regering en waren dus medeschuld aan de nederlaag van de Eerste Wereldoorlog.e) Neurenberger rassenwetten - Discriminerende wetten ingevoerd in 1935, tegen de Joden in Duitsland. (2)Toelichting: Het werd Joden verboden om: te trouwen of seksuele relaties te hebben  met mensen van Duits of Arisch bloed. Ook mochten Joden geen vrouwelijke burgers van Duits of Arisch bloed in dienst hebben.f) SA - Knokploegen van de NSDAP met als taak om de bevolking en politieke tegenstanders te intimideren. (2)g) vijfjarenplannen - Plannen van de regering waarin staat wat en hoeveel er de komende 5 jaar geproduceerd moet worden. (4)h) Hitlerjugend - Jeugdorganisatie van de nazi’s waarin jongens leerden marcheren en met wapens om te gaan, zo werden ze voorbereid op het leger. (2) Toelichting: In de jeugdorganisaties van de nazi’s (Hitlerjugend en bund deutscher mädel) werden de jongeren ook geïndoctrineerd met het nationaalsocialistische gedachtegoed.ii) inflatie - Geldontwaarding, geld wordt minder waard waardoor veel Duitsers niks meer konden kopen. (1)Toelichting: Dat het geld minder waard werd was veroorzaakt door de regering die geld ging bijdrukken.j) fascisme -Een extreemrechtse politieke beweging die ontstaan is in Italië. (3)Toelichting: Fascisten zijn tegen democratie en communisme. ze willen een nationale eenheid onder één leider. C Bij zin 1 hoort: NSDAP / Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei/ Nationaalsocialistische Duitse Arbeiderspartij. Bij zin 2 hoort: SA / Sturmabteilung. Bij zin 3 hoort: SS / Schutzstaffel. A 1 en 2 D (4 en 5) Uit het antwoord moet blijken dat moest worden voorkomen dat werklozen zwart konden werken / stiekem geld konden (bijverdienen (naast de steun van de staat) / dat werklozen niet vertrouwd werden door de overheid.  Voorbeeld van een juist antwoord is: De Kristallnacht was mede een gevolg van antisemitisme en rassenwetten, want Jodenhaat/antisemitisme kwam onder een groot deel van de Duitse bevolking voor. Deze Jodenhaat werd in wetten vastgelegd door de invoering (in 1935) van rassenwetten, waardoor Joden geen burgerrechten meer hadden.Toelichting: Dit waren de Neurenberger rassenwetten (zie begrippen). Het nationaal-socialisme en het communisme.Het verdrag wekte verbazing, omdat Hitler het communisme wilde bestrijden / gebiedsuitbreiding/Lebensraum/Drang nach Osten wilde.Toelichting: Het communisme was tegengesteld aan het nationaalsocialisme, ook waren communisten mede schuldig geweest aan het verlies van de Eerste Wereldoorlog (dolkstootlegende). Daarnaast waren Russen en Oost-Europeanen ‘untermenschen’ en ondergeschikt aan het superieure Duitse ras. Omschrijving 1 hoort bij de Republiek van Weimar. Omschrijving 2 hoort bij nazi-Duitsland. Omschrijving 3 hoort bij nazi-Duitsland. Omschrijving 4 hoort bij nazi-Duitsland. Omschrijving 5 hoort bij de Republiek van Weimar. 4 en 6Toelichting: Het Italiaans fascisme was er eerder dan het nationaalsocialisme en een voorbeeld voor Hitler. Het fascisme leek in veel gevallen op het nationaalsocialisme met uitzondering van de jodenhaat. BToelichting: Stalin had collectivisatie ingevoerd: zelfstandige boerderijen werden samengevoegd om voor hogere opbrengsten te zorgen, deze moesten ook werken volgens een vijfjarenplan → collectivisatie. De opbrengsten waren voor de staat. De boeren waren verplicht om op te gaan in grote boerderijen complexen (kolchozen) en konden dit niet weigeren → dictatuur. Voorbeeld van een juist antwoord is:  → De meest betrouwbare informatie: bron 3, want het boek over het leven van Hitler is gebaseerd op een diversiteit aan (primaire) bronnen / de historicus is geen belanghebbende / het boek is wetenschappelijk verantwoord → Minder betrouwbare informatie (één van de volgende): bron 1, want de dagboekschrijfster baseert zich op diverse geruchten / gebruikt secundaire/niet-betrouwbare bronnen / was ten tijde van de moord in Berlijn/niet in München. bron 2, want de krant baseert zich op partijdige/officiële bronnen van de nazi-overheid / vrijheid van drukpers was er niet in die tijd / de krant bericht niet objectief/is voor Hitler/tegen de SA-leider. DToelichting: in een totalitaire staat  is de gehele maatschappij ondergeschikt aan de staat (het nationaalsocialisme) daar is iedereen aan ondergeschikt. DToelichting: Op de borden waarvan Stalin aan het eten is liggen de hoofden van zijn (vermeende) tegenstanders die hij opeet, je herkent onder andere Lenin op een van de borden. Stalin vertrouwde niemand en was er van overtuigd dat mensen zijn macht wilden overnemen. Deze liet hij dan oppakken en ‘ verdwijnen’. De fout is het jaartal 1931 (toen waren de nazi’s nog niet aan de macht gekomen). Het moet zijn 1933 (toen kwam Hitler/kwamen de nazi’s aan de macht). Voorbeeld van een juist antwoord is: Deze poster past bij indoctrinatie, omdat kinderen duidelijk wordt gemaakt dat je de Führer moet dienen / je lid moet worden van de Hitlerjugend (= een jeugdorganisatie van de nationaal-socialisten) / je gelukkig wordt als je doet wat de Führer wil.Toelichting: Van jongs af aan werden jongeren eerst op school en later in de Hitlerjugend/ Bund Deutscher Mädel gevormd naar de ideeën van het nationaal socialisme/ Hitler zodat ze modelburgers werden. AToelichting: Tijdens de crisisjaren van de jaren 30 was het antwoord van de Nederlandse regering onder minister-president Colijn : bezuinigen; de uitgaven aanpassen aan de inkomsten. Aangezien de inkomsten daalden werd er flink bezuinigd op de uitgaven van de regering. Bij a hoort 6 (= Verenigde Staten). Bij b hoort 1 (= Duitsland). Bij c hoort 2 (= Frankrijk). Toelichting: De Duitse economie ging gebukt onder de enorme herstelbetalingen en kon deze niet meer betalen. Door het Dawesplan krabbelde de Duitse economie weer op maar door de Beurskrach van 1929 moesten de Verenigde Staten deze hulp stopzetten. Lebensraum/levensruimte / Drang nach OstenToelichting: Dit begon met de inname van het Sudetenland in Tsjechoslowakije waar veel etnische Duitsers woonden.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in