Toets Geschiedenis

Memo 4e ed - Hoofdstuk 4 - De Tweede Wereldoorlog 1939-1945 oefentoetsen & antwoorden

4e editie

Onderwerpen: De wereld in oorlog, Nederland in de Tweede Wereldoorlog, Massamoord, Oorlog in Azië en onafhankelijkheid Indonesië, soorten oorzaken en gevolgen beschrijven, examenopdrachten, wat moet je kennen en kunnen?

Memo 4e ed
Toets Geschiedenis
Memo 4e ed
Online maken
Toets afdrukken
a) asmogendheden - Naam van het bondgenootschap: Duitsland, Italië en Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog (1)Toelichting: De naam voor deze alliantie wordt in 1936 de wereld in geholpen door de Italiaanse dictator Benito Mussolini. Hij noemt het vriendschappelijke verdrag dat Duitsland en Italië dan tekenen 'de as Rome-Berlijn'. Later sluit Japan zich hierbij aan.b) D-day - Decision Day (‘beslissingsdag’) De geallieerde landing op de kust van Normandië op 6-6-1944 met als doel de Duitsers uit West-Europa te verdrijven (1)c) Market Garden-  Aanval van de geallieerden in september 1944 om Nederland vanuit het zuiden te bevrijden.(2)Toelichting: Deze aanval mislukte omdat de geallieerden de Slag om Arhnhem verloren. daardoor waren eind 1944 alleen delen van Limburg en Noord-Brabant bevrijd. Nederland boven de grote rivieren bleef in Duitse handen en kreeg dus met de Hongerwinter te maken.id) doorgangskamp - Concentratiekamp waar Joden werden verzameld en dat als tussenstation diende op naar de vernietigingskampen in Polen. (3)e) Spoorwegstaking - Staking van de spoorwegen die startte  in  september 1944 tot de bevrijding in mei 1945, waar de Nederlandse regering het Duitse leger probeerde te verzwakken. (2)Toelichting: Door de Spoorwegstaking stokte ook de voedselvoorziening in het Noorden en was zo een van de oorzaken van de Hongerwinter.f) rechtsstaat  - Een staat waarin de burgers beschermd zijn tegen onrechtmatig optreden van de overheid. (2)g) Operatie Barbarossa -Het Duitse plan om het westelijk deel van de Sovjet-Unie snel in te nemen ondanks het niet-aanvals verdrag tat beide landen hadden gesloten. (1)Toelichting: Duitsland wilde zijn grondgebied uitbreiden ten koste van andere volken. Hier hadden ze ook voldoende voedsel voor nodig  daar was dan weer land voor nodig om dit te verbouwen. Het Duitse volk had meer ruimte, land nodig: ‘lebensraum’. h) SS - In het begin was deze legereenheid een soort lijfwacht van belangrijke nazi’s, tijdens de oorlog hield de SS zich vooral bezig met de moord op Joden en op andere ‘untermenschen’. (3) i) Pearl Harbor - Amerikaanse marinebasis op Hawaii die door Japanse bommenwerpers werd aangevallen. De Japanse bevolking en industrie groeiden snel en hadden grondstoffen en voedsel nodig.Op deze manier wilde Japan voorkomen dat de VS de Japanse veroveringen in Azië kon tegenhouden.  (1)Toelichting: Na deze aanval verklaarden de VS de oorlog aan Japan. HItler was trouw aan zijn Japanse bondgenoot en verklaarde de oorlog aan de VS. Vanaf dat moment waren de Verenigde Staten bondgenoot van de geallieerden. j) politionele acties - Nederlandse militaire acties in juli 1947 en december 1948 met als doel Nederlands-Indië als kolonie te behouden. (4)Toelichting: Met het woord politioneel wilde Nederland aangeven dat het om een binnenlands conflict ging waarbij de politie moest optreden en geen buitenlandse inmenging werd gewenst. C D Eerst 3, dan 1, vervolgens 4 en ten slotte 2. B Nummer 1 is Churchill. Nummer 2 is Roosevelt. Nummer 3 is Stalin. D De foto hoort bij het jaar 1944, omdat het tijdens de Tweede Wereldoorlog verboden was om naar de radio te luisteren / een radio te bezitten (en men het dus illegaal deed / de radio verstopte). Nummer 1 en nummer 4 Voorbeeld van een juist antwoord is (één van onderstaande): De Verenigde Staten waren groot voorstander van het zelfbeschikkingsrecht van volken / het recht van ieder volk op een eigen staat / tegenstander van het kolonialisme.De Verenigde Staten waren bang dat Indonesië anders communistisch zou worden / de Sovjetunie Soekarno zou helpen. De Verenigde Staten dachten door de onafhankelijkheid van Indonesië te steunen grotere politieke/economische invloed (in Azië) te krijgen.De Verenigde Staten hadden zelf de onafhankelijkheid bevochten als voormalige kolonie.  4 (= Onze leider zorgt voor een krachtig staatsbestuur.) 6 (= Parlementaire democratie en een meerpartijensysteem zijn slecht voor het land.) BToelichting: ‘Gleichschaltung’`, Duitse term voor de nazificatie van het maatschappelijk en openbare leven. Vanaf 1933 werden in Duitsland bestaande verenigingen en organisaties zoals bijvoorbeeld vakbonden gevormd naar het nazi-ideaal.Organisaties die niet gelijkgeschakeld konden worden, werden verboden. In bovenstaand voorbeeld konden Joodse mensen dus geen lid worden van de ‘Kultuurkamer’ en kunst maken die niet gewenst was. Voorbeeld van een juist antwoord is: Betrouwbaar, omdat de verteller een ooggetuige/tijdgenoot is/bij de slag (als militair) aanwezig was  Onbetrouwbaar, omdat de verteller (belangrijke) feiten kan zijn vergeten / zich de gebeurtenissen (onbewust/opzettelijk) anders kan hebben voorgesteld / er veel tijd verstreken is tussen de gebeurtenis en het verslag daarover / de verteller partijdig is Uit het antwoord moet blijken dat het gaat om (het uitbreken van) de Hongerwinter (of een omschrijving daarvan). Voorbeeld van een juist antwoord is:Het doel van de Slag om Arnhem was de verovering van de brug (over de Nederrijn) / om via de brug (over de Nederrijn bij Arnhem) Duitsland binnen te trekken, Terwijl op de foto zichtbaar is dat de brug (over de Nederrijn) is vernietigd / dat de brug toegankelijk/onbeschadigd moest zijn om het doel te bereiken Bij situatie 1 hoort begrip a (= aanpassing). Bij situatie 2 hoort begrip e (= tewerkstelling). Bij situatie 3 hoort begrip c (= gelijkschakeling). Bij situatie 4 hoort begrip b (= collaboratie). Bij situatie 5 hoort begrip f (= verzet). Indien vijf antwoorden juist 2 indien vier of drie antwoorden juist 1 indien minder dan drie antwoorden juist 0 B Uit het antwoord moet blijken dat in beide affiches de Britten/Amerikanen de schuld krijgen van de verwoestingen/van de bombardementen op Nederlandse steden/van onschuldige slachtoffers (en daarmee verontwaardiging onder de Nijmeegse/Nederlandse bevolking willen opwekken)Dat in beide affiches de Duitsers de bombardementen van de Britten/Amerikanen gebruiken om hen als (de echte) vijanden van Nederland af te schilderen.  zin 1: Nederlands-Indië zin zin 2: Japanners   Voorbeeld van een juist antwoord is: De bestemming was: een vernietigingskamp/concentratiekamp (bijvoorbeeld Auschwitz of Sobibor)  Voorbeelden dat de situatie nog erger zou worden (twee van de volgende):  Hij zou vernemen dat mensen werden/zijn familie werd vergast. − Hij zou dwangarbeid moeten verrichten/onder zware omstandigheden moeten werken.Er vonden (zware) mishandelingen plaats. Er moest in het kamp gewerkt en geleefd worden onder zware omstandigheden.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in