Toets Nederlands

KERN Nederlands 1e ed - Onderdeel Schrijfvaardigheid - Les 9-10, 24-25-26, 39, 40 en 41 oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze toets gaat over les 9, 10, 24, 25, 26, 39, 40 en 41

KERN Nederlands 1e ed
Toets Nederlands
KERN Nederlands 1e ed
Online maken
Toets afdrukken
Bij een chronologische structuur wordt het verhaal volledig vertelt in de volgorde waarin het zich voordoet, dus van begin tot eind. Bij een cirkelstructuur begint het verhaal bij het einde. Daarna volgt het eigenlijke verhaal om weer uit te komen bij het einde om zo af te sluiten.  1) De hoofdpersoon heeft een doel, wens of probleem.2) Hij moet hiervoor in actie komen.3) Hij ondervindt weerstand.4) Hij krijgt hulp of bescherming.5) Hij nadert zijn doel, maar het blijft spannend.6) Hij bereikt zijn doen, lost het probleem op of overwint. Soms loopt het ook niet goed af.7) Zijn leven is veranderd. Bij een personaal perspectief zie en beleef je het verhaal door de ogen van één personage, terwijl bij een auctoriaal perspectief de verteller alles weet en in de hoofden van alle personages kan kijken.  De setting van een verhaal in de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Hierbij is het belangrijk dat de lezer zich er een goed beeld van kan vormen. Parafraseren is het in je eigen woorden weergeven van wat iemand ongeveer gezegd heeft.  Net als poëzie is rappen spelen met taal. Er zijn geen regels, als het maar goed klinkt. Rappen is het op een beat ritmisch uitspreken van een rijmende tekst.  a) Passief - De leraar stuurde de leerlingen de klas uit.b) Actief.c) Actief.d) Passief - Een man in een roeiboot ving de walvis.e) Passief - Hij roept om dat de trein een half uur vertraging heeft. De tekst op de achterkant van een boek moet de lezer aanzetten tot het lezen van het hele boek. Het moet de lezer prikkelen, uitdagen of nieuwsgierig maken. Als het hele plot hier zou staan, is die spanning weg. Vaak zal de schrijver stap 1 t/m 5 ‘weggeven’ op de achterkant van het boek, waarbij hij bij stap 5 zal zeggen: Zal het de hoofdpersoon lukken om zijn doel te bereiken? Daarmee prikkelt hij de nieuwsgierigheid van de lezer. Alleen door het boek te lezen krijgt de lezer duidelijkheid over stap 6 en 7 en ontdekt hij dus de hele plot. Vooraf: ‘show’ is laten zien wat er gebeurt, ‘tell’ is vertellen wat er gebeurt.a) Showb) Tellc) Telld) Showe) Showf) Tell a) In een bos waarin wilde dieren wonen. In het bos staat een klein, oud huisje. Er gaat een pad naar dat huis toe. In het bos is ook een waterput.b) Snelle auto’s die door straten en over snelwegen rijden. Garages waar ze aan de auto’s sleutelen. Dure huizen.c) In de jungle, een regenwoud. In deze jungle leven veel wilde dieren. a) Indirecte redeb) Indirecte redec) Parafraserend) Directe redee) Parafraseren a) De uitstoot van auto’s veroorzaakt veel luchtverontreiniging. (de passieve zin is nu actief gemaakt)b) De werknemer doet zijn werk niet goed, dus moet de baas hem ontslaan. (de onnodig moeilijke woorden zijn vervangen en de zin is actiever gemaakt.)c) Pieter pakte zijn voetbaltas in. Dat deed hij langzaam, want hij had totaal geen zin in de wedstrijd. (de tangconstructie en extra informatie zijn uit de zin gehaald. Van één lange zin zijn twee korte zinnen gemaakt, waarvan de tweede een hoofdzin met bijzin is geworden.)d) Ik moet voor Nederlands een schrijftoets maken. Dat vind ik erg lastig, want ik ben niet zo goed in Nederlands. (meer variatie van de zinsdelen en een combinatie van twee zinnen) 1) Een meisje, Roodkapje, wil iets lekkers brengen naar oma.2) Ze moet door het bos wandelen om bij oma te komen.3) Oma en Roodkapje worden opgegeten door een wolf.4) Er komt hulp van een jager.5) De jager redt Roodkapje en oma en ze zetten een val voor de wolf.6) De wolf valt in een diepe put.7) Roodkapje en oma zijn veilig. Roodkapje heeft geleerd op te passen als ze alleen door een bos loopt.Lukt het Roodkapje, die graag wat lekkers wil brengen naar haar om in het bos, om met hulp van de jager uit handen te blijven van de grote boze wolf? a) De auctoriale verteller, oftewel de alwetende verteller.b) “Er was eens” zijn woorden die heel duidelijk een beeld van boven schetsen. Nog duidelijker wordt het met “Niemand wist…” en “Iedereen noemde…” Alleen een alwetende verteller kan weten wat iedereen of niemand weet, denkt of doet. c) In oude geschriften, verhalen en sprookjes stond meestal het overbrengen van een les, boodschap of wijsheid centraal. Zo ook bij sprookjes. Een alwetende verteller is een soort god die boven alle gebeurtenissen staat, zonder discussie. Dit perspectief is dan ook het meest betrouwbaar en werd dus vroeger vooral als meest geschikt te zien voor een wijze les.  Hier zijn natuurlijk meerdere antwoorden mogelijk. Belangrijk is dat de omschrijving een goed en vooral zeer positief beeld geeft van de slaapkamer.Bijvoorbeeld: Op deze zolder is de vierde slaapkamer. Door twee grote dakramen komt er veel daglicht binnen. Deze slaapkamer is voorzien van een wastafels en alle benodigde aansluitingen. Met de ruime afmetingen is dit wellicht de grootste kamer van het huis. Roodkapje zei verbaasd dat oma zo’n grote oren heeft. De wolf antwoordde met een heel fijn, lief stemmetje dat hij haar daarmee beter kan horen. Roodkapje zei toen dat oma zo’n grote ogen heeft. De wolf antwoordde dat hij haar daarmee beter kan zien. Vervolgens zei Roodkapje dat oma een grote neus heeft. De wolf antwoordde dat hij haar daarmee veel beter kan ruiken. Als laatste zei Roodkapje dat oma zo’n grote mond heeft. Daarop reageerde de wolf dat hij haar daarmee beter kan opeten. Toen sprong de wolf uit het bed en at Roodkapje op.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in