Toets Geschiedenis

Feniks 3e ed/LRN-line - Hoofdstuk 8 - Koloniën worden onafhankelijk oefentoetsen & antwoorden

LRN-line

Onderwerp: Koloniën worden onafhankelijk.

Feniks 3e ed/LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks 3e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
a) Situatie waarbij tijdelijk door geen enkele partij of groep macht wordt uitgeoefend. - machtsvacuüm (3) -b) Hiërarchische verdeling van de maatschappij in groepen. Iedereen wordt in een kaste geboren en blijft daar levenslang toe behoren. - kastenstelsel (2) -c) Mensen die niet tot een kaste behoren. Ze worden gezien als minder dan de laagste kaste, doen uitsluitend vuil en zwaar werk en worden geminacht. - paria’s - (2)d) Situatie waarbij westerse landen zoveel macht en invloed houden in een ex-kolonie, dat het lijkt op kolonialisme. - neokolonialisme (5) -e) Staat, bestaande uit meerdere vrij zelfstandige, maar wel samenwerkende deelstaten. - federatie (3) -f) Opzettelijk overtreden van de wet of negeren van bevelen van de overheid met een politiek doel. - burgerlijke ongehoorzaamheid (2) -g) De hoogste macht. - soevereiniteit (3) - Het begrip dat bij deze afbeelding past is guerrillaoorlog. Na de tweede Wereldoorlog verloor het westen zijn overwicht. Achter elkaar werden de koloniale rijken ontmanteld. Deze kolonisatie vond tussen 1946 en 1957 in Azië plaats, op enkele landen na, en tussen 1956 en 1964 in Afrika. - De dekolonisatie die een eind maakte aan de westerse hegemonie in de wereld. - Bij kolonisatie is vaak sprake van discriminatie en racisme, merkten de Indiërs. Daarom richtten goed opgeleide hindoes in 1885 het Indian National Congress op. De partijleden verdiepten zich in de eigen, Indiase geschiedenis en cultuur. Zij wilden zelfbestuur voor een india waarin geen enkel geloof werd bevoorrecht.  Antwoord 2 is goed. De Congrespartij vond het goed dat er Indiërs in het koloniale leger zaten want die militaire training kwam misschien later nog van pas. De Verenigde naties protesteerden hevig tegen de actie van de Nederlanders.De Verenigde Staten dreigden de Marshallhulp te stoppen.  Frankrijk was bezet door de Duitsers, op het zuidoosten van het land na. Dat gebied, Vichy-Frankrijk geheten, werd geleid door de Franse generaal Pétain, die met de Duitsers collaboreerde. De overheid van Vichy-Frankrijk bestuurde de Franse koloniën. Omdat de Japanners Indochina wilden veroveren, vroegen zij hun bondgenoot Duitsland om te regelen dat Vichy-Frankrijk dit accepteerde. En dat gebeurde. De Japanners lieten het Franse koloniale bestuur bestaan, maar hadden feitelijk zelf de macht in indochina.  Vietnam werd in de Akkoorden van Genève verdeeld in Noord-Vietnam, onder Ho Chi Minh, en Zuid-Vietnam, onder de anticommunistische dictator Diem. a) Onjuist, Suriname was niet bezet tijdens de Tweede Wereldoorlog.b) juistc) juist Veel creolen wilden zo snel mogelijk onafhankelijkheid, maar de meeste hindoestanen (nazaten van contractarbeiders uit de 19e eeuw) niet. Zij waren bang voor teveel macht voor de creolen. Om de hindoestanen over te halen in te stemmen met de onafhankelijkheid, regelde nederland een ruime toepassing van het recht op Nederlanderschap: wie dat wilde, mocht naar Nederland verhuizen, ook jaren later nog. Behoorlijk wat Surinamers bleven tegen de onafhankelijkheid. Uit angst dat de dekolonisatie hun leven niet beter zou maken, emigreerde de helft van de bevolking rond de onafhankelijkheid (25 november 1975) naar Nederland. Extra info: https://schooltv.nl/video/andere-tijden-in-de-klas-de-weg-naar-de-onafhankelijkheid-van-suriname/#q=dekolonisatie%20Indis a) Op 13 april was het druk in de tuin (‘Bagh’) van Jallian, bij de Indiase stad Amritsar. Er was markt en er hadden zich veel pelgrims verzameld bij de Gouden Tempel. Maar er werd ook een betoging gehouden, tegen een nieuw demonstratieverbod én de wet waarmee opstandelingen zonder proces gevangen konden worden gezet. In totaal waren er twintigduizend mensen aanwezig. Plotseling sloot de Britse generaal Dyer met negentig militairen van het Brits-Indische leger de enige toegang naar de Tuin af. Hij gaf het bevel om op de ongewapende menigte te schieten. De mensen konden nergens heen. Pas toen de munitie op was, trokken de soldaten zich terug. Meer dan vijftienhonderd doden en gewonden lieten ze achter. Generaal Dyer had bewust zoveel mogelijk mensen laten doden, ‘om hen een lesje te leren’.b) Het resultaat was precies omgekeerd. Indische nationalisten streefden voortaan niet meer naar zelfbestuur, maar naar onafhankelijkheid. En Indiërs die eerst nog met de Britten hadden willen samenwerken, kozen nu partij voor de nationalisten. Het bloedbad van Jallian Bagh leidde uiteindelijk tot de onafhankelijkheid van Brits-Indië.  De tekenaar wil duidelijk maken dat Nederlands-Indië (Indonesië) beter af is wanneer Nederland weer het bestuur heeft over het land. Dat kun je zien aan:De tekst: ‘onder de rood-witte vlag (vlag van Indonesië) zal er terreur en armoede zijn en onder de rood-wit-blauwe vlag (vlag van Nederland) zal er orde en welvaart zijn’. Je ziet de Japanse draak die de Nederlands-Indische mensen bedreigt en een vuurspuwende vulkaan in tegenstelling tot goede omstandigheden, verbeeld door de boer die achter zijn ploeg en (stevige) os loopt. a) De tactiek die de Amerikanen gebruikten werd Agent Orange genoemd. Het oerwoud in in Vietnam werd met honderdduizenden kilo’s ontbladeringsmiddel gebombardeerd. b) De Amerikanen probeerden de Vietcong en Vietminh van hun guerrillatactiek af te brengen en hen te te dwingen tot gevechten in het open veld. Extra info over de Vietnamoorlog: https://schooltv.nl/video/high-speed-history-wat-was-de-vietnamoorlog/#q=vietnamoorlog Deze afbeelding gaat over de Decembermoorden in Suriname. In 1980 greep het leger de macht in Suriname, onder leiding van Desi Bouterse en met steun van een deel van de bevolking. Bouterse liet kort daarop vijftien van zijn tegenstanders oppakken, martelen en vermoorden.Extra info over de Decembermoorden:  https://nl-nl.facebook.com/nos/videos/een-terugblik-op-de-decembermoorden-in-suriname-1982/431686394135261/ a) Je ziet op de afbeelding de treinkaping bij het dorpje De Punt in Drenthe door Molukse jongeren.b) Tegelijkertijd werd in Bovensmilde, een ander Drents dorp, ruim honderd leerlingen en hun onderwijzers in een school, gegijzeld.Extra info: https://www.youtube.com/watch?v=JQqDbMHTwUEExtra info over Molukkers naar én in Nederland: https://schooltv.nl/video/hoe-de-molukkers-naar-nederland-kwamen-en-bleven-molukse-militairen-vochten-in-indonesie-onder-de/#q=molukkers

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in