Toets Geschiedenis

Feniks 3e ed/LRN-line - Hoofdstuk 9 - Nederland na 1945 oefentoetsen & antwoorden

3e ed

Onderwerp:  ‘Nederland 1945’.

Feniks 3e ed/LRN-line
Toets Geschiedenis
Feniks 3e ed/LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
a) Het afnemen of verdwijnen van verzuiling. b) Het proces waarbij bedrijven steeds groter worden en dus ook steeds meer produceren.c) Mensen die tijdelijk in een ander land werken en vaak laagbetaald werk verrichten. d) Economische politiek waarbij niet de markt, maar de overheid, de werkgevers en de vakbonden in overleg de hoogte van de lonen bepalen.e) Een samenleving waarin de overheid elke burger die niet kan werken van een uitkering voorziet.f) Politieke stroming die draait om een tegenstelling tussen de elite en het volk. Een populistische politicus zegt het volk te begrijpen, de elite te bestrijden en maatschappelijke problemen eenvoudig op te kunnen lossen. g) Ontwikkeling waarbij de belangen en keuzes van het individu centraal staan. De belangen van de gemeenschap als geheel komen op de tweede plaats. h) De wetenschap die de ontwikkelingen in de omvang en samenstelling van een bevolking bestudeert. i) De levensstijl van jongeren, die afwijkt van die van andere groepen in de samenleving.j) Het aan particulieren (mensen of bedrijven) verkopen van bedrijven die in handen zijn van de overheid. a) multiculturele samenleving. Een samenleving waarin verschillende bevolkingsgroepen, ieder met een duidelijk verschillende cultuur, naast elkaar leven. (3)b) etnische minderheden. Bevolkingsgroepen die een andere afkomst hebben dan de meerderheid. (3)c) integratie. Deel uitmaken van en actief meedoen aan de samenleving. (3)d) segregatie. Wanneer groepen afgezonderd van elkaar leven. (3)e) polarisatie. Benadrukken van tegenstellingen tussen verschillende personen of groepen. (4) De Nederlandse economie werd steeds afhankelijker van de omringende landen. Het belang van Europese samenwerking werd steeds duidelijker. Nederland liep dan ook voorop bij het proces van Europese integratie. 1) Op de bevrijding volgde een babyboom. Er moesten dus meer monden gevuld worden. 2) Men wilde voorkomen dat Nederland ooit nog met een hongersnood te maken zou krijgen.  Geleide loonpolitiek is een economische politiek waarbij niet de markt, maar de overheid, de werkgevers en de vakbonden in overleg de hoogte van de lonen bepalen. Door de lonen laag te houden, werden Nederlandse producten relatief goedkoop. Daardoor nam de export toe. Hierdoor haalde Nederland meer geld binnen en werden bovendien banen gecreëerd: als er meer wordt geëxporteerd, moet er immers ook meer geproduceerd. De Nederlandse economie groeide met gemiddeld vijf procent per jaar en het aantal banen nam zo snel toe, dat in de jaren zestig zelfs een tekort aan arbeidskrachten ontstondTip: Begin je antwoord met het uitleggen van het begrip.  1) De eerste toestroom was het gevolg van de onafhankelijkheid van Indonesië. 300.000 mensen (merendeel van gemengd Nederlands-Indische afkomst) en 12.500 Molukkers kwamen naar Nederland.2) Door krapte op de arbeidsmarkt kwamen er gastarbeiders naar Nederland.3) Na de onafhankelijkheid van Suriname (1975) migreerden tienduizenden Surinamers naar Nederland.4) Vanaf de jaren zeventig kwamen er grote aantallen politieke en economische vluchtelingen naar Nederland. De optimistische kijk van politici en de meeste burgers, dat etnische minderheden  vanzelf actief zouden gaan deelnemen aan de Nederlandse samenleving, bleek niet terecht. Een groot deel van de immigranten kwam in oude stadswijken te wonen. Er was sprake van maatschappelijke segregatie omdat groepen binnen de samenleving afgezonderd van elkaar leefden. 1) Door de economische groei waren mensen minder afhankelijk van hun zuil. De kans op armoede werd steeds kleiner en als er iets mis ging dan bood de overheid hulp.2) Verstedelijking, toenemende mobiliteit en hogere opleidingen zorgden ervoor dat mensen vaker ‘andersdenkenden’ ontmoetten. En dan bleek vaak dat met de leden van de andere zuilen en hun ideeën niets mis was. Toen jonge en goed opgeleide politici hun moderne ideeën binnen de bestaande politieke partijen onvoldoende gehoor vonden, richtten zij nieuwe partijen op. Hierdoor gingen ook bestaande politieke partijen hun toon veranderen. In plaats van compromissen te sluiten, benadrukten ze nu de onderlinge verschillen. Zo kwam polarisatie steeds meer in plaats van samenwerking. 1) Veel jongeren hadden een langere en betere schoolopleiding gekregen dan hun ouders en  wisten heel goed wat er in de wereld gebeurde.2) De televisie, die deze jaren een grote doorbraak begon, droeg ook bij aan het feit dat jongeren steeds meer geïnformeerd werden over diverse zaken..3) De toenemende mobiliteit zorgde ervoor dat de leefwereld van jongeren ruimer werd dan die van hun ouders.  Individualisering is een ontwikkeling waarbij de belangen en keuzes van het individu centraal staan en de belangen van de gemeenschap als geheel op de tweede plaats komen. Een voorbeeld hiervan is dat een groeiend aantal mannen en vrouwen bewust kozen om niet een gezin te vormen, maar besloot om alleen te wonen.  In 1957 werd de Algemene Ouderdomswet ingevoerd. Elke Nederlander van 65 jaar en ouder kreeg een ouderdomsuitkering.Meer info: https://schooltv.nl/video/aow-in-nederland-hoe-is-de-algemene-ouderdoms-wet-ontstaan/#q=drees%20aow Eind 1973 werden autoloze zondagen ingevoerd: zonder speciale ontheffing mocht gedurende tien zondagen niemand met de auto de weg op. Kort na de Tweede Wereldoorlog was Nederland een emigratieland. Vooral boerenzoons die geen uitzicht hadden op een eigen bedrijf verlieten het land. Behalve een gebrek aan werk en ruimte speelde ook angst voor het communisme een rol. Velen hielden er rekening mee dat het Rode Leger op een keer zou doorstoten tot aan de noordzee. De Nederlandse overheid stimuleerde de emigratie.Extra info: https://schooltv.nl/video/emigratie-in-de-jaren-50-gezinnen-vertrekken-uit-nederland/#q=emigratie%20na%20WOII a) In de jaren zeventig kwam er een einde aan de economische groei. Hierdoor waren nieuwe  gastarbeiders niet meer nodig.b) In de jaren dat de gastarbeiders in Nederland hadden gewerkt, hadden zij allerlei rechten opgebouwd. Eén daarvan was het recht op gezinshereniging. In plaats van zelf terug te keren, lieten zij hun gezin of huwelijkspartner naar Nederland overkomen. Hierdoor bleef het aantal nieuwkomers uit Marokko en Turkije toenemen.Extra info: https://schooltv.nl/video/andere-tijden-in-de-klas-gastarbeiders/#q=gastarbeiders Tijdens de bezetting van Nederland door de Duitsers waren veel verzuilde organisaties, zoals politieke partijen en jongerenverenigingen opgeheven. Na de bevrijding vonden veel mensen dat, dat zo moest blijven. Nederland had eenheid nodig, saamhorigheid. De verdeeldheid die zo kenmerkend is voor verzuiling past daar niet bij. Maar de verzuiling kwam toch terug. Protestanten richtten hun vooroorlogse partijen opnieuw op: de ARP en de CHU. Bij de katholieken ontstond een nieuwe partij, de KVP. Socialisten organiseerden zich in de Pvda en liberalen in de VVD. Dat zie je terug in de afbeelding omdat de partijen daar allemaal in een eigen zuil zijn afgebeeld. Extra info: https://schooltv.nl/video/clipphanger-wat-is-verzuiling/#q=verzuiling Populisme is een politieke stroming die draait om een tegenstelling tussen de elite en het volk. Een populistische politicus zegt het volk te begrijpen, de elite te bestrijden en maatschappelijke problemen eenvoudig op te kunnen lossen. De PVV is een voorbeeld van populisme omdat ze eenvoudige oplossingen hebben voor onderwerpen waar bij sommige Nederlanders onvrede over is zoals bijvoorbeeld de multiculturele samenleving en het lidmaatschap van de Europese Unie. Extra info: https://schooltv.nl/video/clipphanger-wat-is-populisme-1/#q=populisme In de jaren zestig groeide ook bij steeds meer vrouwen het verzet tegen hun maatschappelijke positie. In tegenstelling tot hun moeders, vonden zij het niet vanzelfsprekend om huisvrouw en moeder te worden. De feministische groepering Dolle Mina (zie afbeelding) vroeg met opvallende acties aandacht voor het rolpatroon dat in haar ogen achterhaald en vastgeroest was.Extra info: https://schooltv.nl/video/andere-tijden-in-de-klas-dolle-mina-en-de-mannen/#q=dolle%20mina De ontwikkeling van pluriforme en multiculturele samenlevingen. Door dekolonisatie, gastarbeid en vluchtelingenstromen nam het percentage migranten sterk toe. Nederland ontwikkelde zich tot een multiculturele samenleving.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in