Toets Geschiedenis

Feniks 2e editie - Hoofdstuk 6 - Kolonie wordt wereldmacht oefentoetsen & antwoorden

2e editie

Onderwerp:  ‘Land of Hope and Despair’.

Feniks 2e editie
Toets Geschiedenis
Feniks 2e editie
Online maken
Toets afdrukken
a) Document, in 1776 opgesteld, om de onafhankelijkheid van dertien Amerikaanse kolonies uit te roepen. - Onafhankelijkheidsverklaring (4) -b) Jodenvervolgingen; in het bijzonder de vervolging van Joden in Rusland in de 19e eeuw. - pogroms (6) -c) Door blanken opgestelde wetten die de rechten van Afro-Amerikanen in het zuiden beperkten. Zij moesten bijvoorbeeld in aparte treinstellen reizen en gescheiden onderwijs volgen. - Jim Crow wetten (5) -d) Engelse puriteinen die vanuit o.a. Nederland naar Amerika trokken om daar een nieuwe maatschappij te stichten. - Pilgrim Fathers (2) -e) Politieke stroming met veel aanhang in de noordelijke staten. Ze waren voor een sterke Unie en hadden een voorkeur voor het afschaffen van de slavernij. - Republikeinen (5) -f) Opvatting van de Amerikaanse president Monroe (1823) dat Europese landen geen invloed of bemoeienis zouden moeten hebben met het Amerikaanse continent. - Monroe-doctrine (6) -g) Het congres nam in 1867 een Reconstruction Act aan om de zuidelijke staten te hervormen en weer op te nemen in de Unie. - Reconstruction (5) -h) Wetten die vanaf 1660 slavernij officieel erkenden en bepaalden dat het nageslacht van zwarten bezit van de meester zou zijn. - Black Codes (3) -i) Het onafhankelijk worden van kolonies van hun moederland. - dekolonisatie (6) -j) Een maatschappij waarin groepen gescheiden leven. In de VS werden Afro-Amerikanen achtergesteld en ontstond een scheiding tussen zwarten en blanken. - gesegregeerde maatschappij (5) - a) Ku Klux Klan.  (Nog altijd bestaande) Organisatie van conservatieve en racistische blanken die niet terugschrok voor intimidatie, geweld en lynchpartijen ten aanzien van zwarten. (5)b) Onafhankelijkheidsoorlog. Oorlog tussen de Amerikaanse kolonies en de Britten om de vrijheid te bereiken (1775-1783). (4)c) share croppers. Afro-Amerikanen die - na afschaffing van de slavernij- een stukje grond pachtten van de grootgrondbezitters in ruil voor een deel van de oogst. (5)d) Frontier. Grens tussen indiaans gebied en gekoloniseerd gebied. (6)e) Continental Congres. De bijeenkomst van kolonisten in Philadelphia, die zou leiden tot de onafhankelijkheid. (4) a) Het streven naar grondrechten en politieke invloed van de burgerij.Tijdens hun onafhankelijkheidsstrijd legden de burgers in de kolonies aan de Noord-Amerikaanse oostkust hun rechten vast. Ze organiseerden hun bestuur volgens de principes van de Trias Politica, waardoor de burgers via stemrecht invloed hadden op het bestuur.b) Het modern imperialisme. Om hun handelsbelangen en handelsroutes veilig te stellen gingen ook de Amerikanen over op veroveringen van eilanden in de Grote Oceaan. In Midden-Amerika grepen ze militair in als hun economische belangen bedreigd werden. convenantersquackerspuriteinen a) De puriteinen vluchtten naar Nederland omdat ze daar een grotere tolerantie verwachtten, zodat zij vrij hun geloof konden uitoefenen.b) De puriteinen vertrokken naar Amerika omdat ze in Nederland wel de verdraagzaamheid ten aanzien van hun geloof vonden maar volgens hen vormden de welvaart en verdraagzaamheid in Nederland een bedreiging voor hun godsdienstigheid en het gedrag van hun kinderen.Extra info: https://www.youtube.com/watch?v=Gc1UEfZOo4s&t=125s a) Waarb) Waarc) Niet waarDe vriendschap met de indianen hield al snel op. Er kwamen meer kolonisten en die namen de grond van de indianen in bezit. Dat leidde tot spanningen en geweld.d) Waare) Niet waar De eerste slaven werden door een Hollands schip gebracht.  Omstreeks 1660 kwamen er wetten die slavernij erkenden: Black codes. In deze wetten werd slavernij officieel erkend en werd bepaald dat nageslacht van zwarten bezit van de meester zouden zijn. Antwoord c is juist. De regering in Londen verhoogde de belastingen in Amerika:Kolonisten moesten invoerrechten betalen op producten uit Engeland.De kolonisten mochten alleen grondstoffen leveren, maar geen nijverheidsproducten die in Amerika gemaakt waren.Er kwamen invoerrechten op suiker, glas en thee.londen voerde Stamp Act in. Voor officiële documenten, kranten en tijdschriften moesten vanaf 1765 zegelrechten worden betaald.Door al deze belastingen zou het leven veel duurder worden. Het begrip dat past bij deze afbeelding is: Geconfedereerde Staten. 1) Rond 1830: katholieke Ieren.2) Midden 19e eeuw: Chinezen.3) Rond 1890: Zuid-Europeanen en Russen. Antwoord a is juist. Voor Japan was de handel met de imperialisten zeer nadelig. Voor de eerste kolonisten waren de Verenigde Staten een ‘Land of the free’: vrij van onderdrukking en gebrek. Voor de indianen was dit zeker niet het geval. De kolonisten en hun bestuurders namen het niet zo nauw met de gesloten verdragen. Zij drongen de indianen steeds verder naar het westen.  De groep kolonisten die met de Mayflower vertrokken naar de oostkust van Amerika waren de Pilgrim Fathers.  De Black Codes waren wetten die vanaf 1660 slavernij officieel erkenden en bepaalden dat het nageslacht van zwarten bezit van de meester zou zijn.  In 1773 besliste Londen dat alleen de Engelse Oost-Indische Compagnie nog thee mocht verkopen in de kolonies. Handelaren, onder wie veel smokkelaars, organiseerden uit protest de Boston Tea Party: een groep als indianen verklede kolonisten overviel drie Britse schepen en gooide de lading thee overboord.  De Jim Crow wetten waren door blanken opgestelde wetten die de rechten van Afro-Amerikanen in het zuiden beperkten. Zij moesten bijvoorbeeld in aparte treinstellen reizen en gescheiden onderwijs volgen. In de afbeelding zie je een voorbeeld terug omdat de Afro-Amerikaanse man niet uit dezelfde kraan mag drinken als de blanke man.Extra info (inclusief een filmpje): https://nl.tristarhistory.org/jim-crow-laws Deze mannen werden Robber Barons genoemd, zij waren grote ondernemers met enorme economische macht door opeenhoping van grondbezit en verschillende ondernemingen, van mijnen tot spoorwegbedrijven.  De feitelijke macht in Japan lag niet bij de keizer, maar bij de shogun. Hij was de opperbevelhebber van het leger en degene die de verdragen met westerse handelaren (imperialisten) afsloot. Daarom zal het voor de auteur aantrekkelijker geweest zijn om een boek te schrijven over een shogun dan over de keizer.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in