Toets Nederlands

Talent MAX 3.1 deel A + B - Hoofdstuk 3 - Weer geleerd oefentoetsen & antwoorden

MAX

Onderwerpen: betogende tekst, argument, tegenargument, weerlegging, kritisch lezen, oorzaak en gevolg, beeldend formuleren, woordvorming, lijdende en bedrijvende vorm, koppelwerkwoorden (herh), voltooid deelwoord, tegenwoordig deelwoord, tussenletters in samenstellingen.

Talent MAX 3.1 deel A + B
Toets Nederlands
Talent MAX 3.1 deel A + B
Online maken
Toets afdrukken
In een betogende tekst geeft een schrijver zijn mening en verdedigt deze met argumenten. De schrijver wil de lezer ervan overtuigen dat zijn mening juist is. oorzaak en gevolgopsommingreden/verklaringoorzaak en gevolgtegenstellingoorzaak en gevolgtijdconclusie Kunstschilder Vincent de Haan. Dit is de beste samenvatting van de hele tekst. De natuur is een grote inspiratiebron. In de tekst staat (alinea 2): “De natuur, (..) vormen nog steeds een inspiratiebron. Zijn interesse voor kleuren kent zijn basis waarschijnlijk daar.” Tegenstelling. Het signaalwoord ‘hoewel’ geeft altijd het tekstverband ‘tegenstelling’ aan.  Want. Het signaalwoord ‘want’ geeft altijd het tekstverband ‘reden’ aan.  Dat hij zijn gewone baan heeft opgezegd. In de tekst staat (alinea 3): “Inmiddels is zijn gewone baan opgezegd en dat noemt Vincent “de beste beslissing van mijn leven. Ik heb geen spijt en hoef niet terug te kijken.”  Kunst en onderwijs combineren. In de tekst staat (alinea 4): “Zijn droom is om ooit kunst met onderwijs te combineren”.  Om meer bekendheid te krijgen. In de tekst staat (alinea 4): “Tot die tijd ligt de focus op meer bekendheid. (..) Op dit moment werkt de schilder daarom hard aan zijn Instagram en website.” Informerend interviewartikel. In het informerende artikel zijn uitspraken van de geïnterviewde kunstschilder verwerkt.   Een ingezonden brief is een betoog in de vorm van een brief of e-mail van een lezer naar een krant of tijdschrift. Hiermee wil de schrijver kritisch, positief of negatief reageren of commentaar geven op een andere ingezonden brief, een actuele gebeurtenis of een eerder gepubliceerd artikel. Deze tekst heeft weliswaar enkele kenmerken die een ingezonden brief ook heeft (subjectief, kort en bondig), maar er is geen specifieke verwijzing naar een brief of gebeurtenis waarop gereageerd wordt. Ook is de tekst niet ondertekend met naam en overige gegevens. Het is dus wel een betoog, maar niet in de vorm van een ingezonden brief. Vooraf: ‘show’ is laten zien wat er gebeurt, ‘tell’ is vertellen wat er gebeurt.ShowTellTellShowShowTell Objectief is op feiten gebaseerd: iemand wordt niet beïnvloed door gevoel, mening of vooroordeel. Subjectief is op eigen mening gebaseerd: iemand wordt beïnvloed door gevoel, mening of vooroordeel (partijdig, bevooroordeeld). verwaandvurig, fanatiekuitsluitend, alleen maarvoordragen, kandidaat makenlet goed opfelle redevoering waaruit blijkt dat je boos bent(moeilijke dingen) verdragenzorgen hebben over iets, iets of iemand helpen be- + zelfstandig naamwoorden + -en: zorgen dat er planten komenher- + werkwoord: opnieuw structurerenont- + zelfstandignaamwoorden + -en: zorgen dat het bos verdwijntbijvoeglijk naamwoord + werkwoord: zo hakken dat het fijn wordtzelfstandig naamwoord + -en: een zaag gebruikenzelfstandig naamwoord + werkwoord: het rijden in een autover- + bijvoeglijk naamwoord + -en: grijzer maken (of: ouder worden) Bij een zin in de bedrijvende vorm verricht het onderwerp de handeling uit het werkwoordelijk gezegde (bv. Zij laat de hond uit). Bij een zin in de lijdende vorm ondergaat het onderwerp de handeling uit het werkwoordelijk gezegde (bv. De hond wordt uitgelaten). Passief - De leraar stuurde de leerlingen de klas uit.Actief.Actief.Passief - Een man in een roeiboot ving de walvis.Passief - Hij roept om dat de trein een half uur vertraging heeft. Vanmorgen / heeft / het / hier / gesneeuwd.heeft = pvhet = owheeft gesneeuwd = wgDe leraar / las / het verhaal / nog een keer / aan de klas / voor.las = pvde leraar = owlas voor = wghet verhaal = lvaan de klas = mwnog een keer = bwbMorgen / vieren / we / het sinterklaasfeest / op school.vieren = pv we = owvieren = wghet sinterklaasfeest = lvGisteren / ben / ik / met de trein / naar huis / gegaan.ben = pvik = owben gegaan = wgDe doelman van de tegenstander / hield / alle ballen / tegen.hield = pvde doelman van de tegenstander = owhield tegen = wgalle ballen = lvTip: Hoe pak je dit aan? 1. Zoek eerst de PV door de zin in een andere tijd te zetten. Het werkwoord dat verandert is de PV. 2. Verdeel de zin in zinsdelen: wat kun je voor de PV zetten?3. Zoek daarna het OW: Wie/wat + PV? 4. Bepaal daarna het werkwoordelijk gezegde: PV + andere werkwoorden5. Kijk of er een lv in de zin zit: wie/wat + gezegde + ow?6. Kijk of er een mv in de zin zit: Aan/voor + wie/wat + gezegde + ow? Een koppelwerkwoord is het werkwoord in een naamwoordelijk gezegde dat een toestand of eigenschap ‘koppelt’ aan het onderwerp. Hij heeft (= hww) een een ongeluk gehad (= zww).De zon scheen (= zww) gisteren heerlijk in Milaan.De leraar blijkt (= hww) vandaag afwezig te zijn (= kww).Hij is (= hww) later toch profvoetballer geworden (= kww). PV = knap, OW = jij, WG = knap opPV = lijkt, OW = mij, NG = lijkt erg goed PV = is, OW = Zij, NG = is een uitstekende schaatsster geweestPV = hebben, OW = jullie, WG = hebben verteldPV = schijnt, OW = hij, NG = schijnt (let op: schijnt is hier geen kww)PV = zijn, OW = de opdrachten van Pierre, NG = zijn afPV = is, OW = die melk, WG = is te drinkenPV = is, OW = mijn moeder, WG = is (let op: het gaat hier niet om een toestand, maar daadwerkelijk ergens ‘zijn’. Het is hier dus geen koppelwerkwoord)PV = wil, OW = zijn zusje, NG = wil schrijfster wordenTip: Hoe pak je dit aan? 1. Zoek eerst de PV door de zin in een andere tijd te zetten. Het werkwoord dat verandert is de PV. 2. Zoek daarna het OW: Wie/wat + PV? 3. Bepaal daarna het gezegde. Zoek nu de andere werkwoorden in de zin. Zit er tussen de andere WW geen koppelwerkwoord, dan heb je te maken met een WG. Let op: een koppelwerkwoord moet wel een toestand of eigenschap aan het OW koppelen. Doet het dat niet, dan is het geen koppelwerkwoord. Zit er wel een koppelwerkwoord bij, dan heb je te maken met een NG. Zoek dan ook het naamwoordelijk deel van het gezegde. Men (onbepaald voornaamwoord) vraagt zich af hoeveel (onbepaald hoofdtelwoord) talen er nu (bijwoord) eigenlijk worden (hulpwerkwoord) gesproken (zelfstandig werkwoord)Dat het lang blijft sneeuwen, lijkt (koppelwerkwoord) mij (persoonlijk voornaamwoord) niet (bijwoord) zo  (bijwoord) waarschijnlijk.Wie (bijvoeglijk naamwoord) de oplossing weet (zelfstandig werkwoord) kan spoedig (bijwoord) een prijs verwachten (zelfstandig werkwoord).Het meisje dat (betrekkelijk voornaamwoord) haar (bezittelijk voornaamwoord) been had gebroken, werd per brancard(zelfstandig naamwoord) afgevoerd.Hoewel hij hard  (bijwoord) werkte, bleef (koppelwerkwoord) hij de hele week opgewekt (bijvoeglijk naamwoord). Een voltooid deelwoord geeft aan dat de handeling voorbij is (voltooid), terwijl een tegenwoordig deelwoord juist aangeeft dat de handeling nog niet voorbij is. minimuminkomenkortetermijngeheugenmoederskindjezee-eendscheepswrakmaneschijnKoningsdagapetrotslocoburgemeesterpaardenbloemrijstepapaspergekwekerblindedarmetagewoningradio-omroep fluitend (Tegenwoordig deelwoord, dus hele werkwoord + d)ontlede (Voltooid deelwoord, bijvoeglijk gebruikt. Schrijf het dus zo kort mogelijk)is (Tegenwoordige tijd, enkelvoud want het gaat om één groep. Sterk werkwoord, klank verandert. Dit is een leerwoord dus er zijn geen regels voor de vervoeging.)vergoede (Voltooid deelwoord, bijvoeglijk gebruikt. Schrijf het dus zo kort mogelijk)onthield (Hij-vorm, verleden tijd. Sterk werkwoord dus klank verandert.)belande (Voltooid deelwoord, bijvoeglijk gebruikt. Schrijf het dus zo kort mogelijk) eenmanszaakfietsslotpottenkijkerspinnenwebstationsstraatsecondewijzerlerarenopleidinggroentesoep

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in