Stepping Stones 6e ed/ FLEX
- Chapter 5 - UK vs US
oefentoetsen & antwoorden
6e ed
Klas 4|Vwo
In deze oefentoets worden de volgende onderwerpen behandeld:
Vocabulary & Language Help
Chapter 5
Grammar
Word order
Passive sentences
Writing
idiomatic expressions
Expressing your feelings
Writing an informal report
British vs American English
Toets Engels
Stepping Stones 6e ed/ FLEX
Online maken
Toets afdrukken
affordablekeenSubstitutionlinguisticscollisionopen-mindedrely oncontenttranspose heel klein budgetbeschouwen alsaanzetten tot, startennalatenschapmotiveren, onderbouwenverfraaienaangeveninwoner compareappealcommonfor profitrequestimpose Colour neighborOn holiday on vacationadvertise center.Travelled traveledAt the weekend . during the weekend I mean, how can I put it? You knowWell, I think, do you think?Sort of, I suppose, things like that Who - does - what - where - when B. Een adverb kan ook een frequency of een tijd benadrukken. Dus bijvoorbeeld: ‘lately, he has been very confused’. Antwoord A is juist. Je kunt het herkennen aan het woordje ‘was ordered’. Een actieve zin zou zijn: we bestellen eten om 10 uur. Een passieve zin begint met het object (lijdend voorwerp): het eten was besteld om 10 uur. I am interested, I am excited about, I am intrigued by…I am annoyed by, I can’t stand, this is awful/terrible/ridiculousThis makes me laugh, this is hilarious, this cracks me upI am worried about, I have mixed feelings about, I am not sure that… Step 1. Identify the direct object and put that at the beginning of the sentence.
Step 2. Add a form of to be and change the verb into a past participle if necessary. sary. Step 3. Add the subject from the active sentence, if relevant, and precede it by by. Tip: Dit zijn de officiële stappen uit het boek. Je mag het echter ook op de volgende manier uitleggen:Step 1. Take the direct object and put that at the beginning of the sentence.Step 2. Write down another verb, like ‘is’ or ‘was’ in front of the other verb, like ‘is eaten’. Step 3. Add the subject and by if necessary. Met andere woorden: je draait de zin eigenlijk om en je maakt het object (lijdend voorwerp) het belangrijkste onderwerp van de zin. Zoals bij deze zinnen:Mischa carried the cat to her bed → the cat was carried to her bed by Mischa. The dog was chasing a squirrel → the squirrel was being chased by the dog. My parents paint the doors → the doors are painted by my parents. True. It is usually made up of an introduction, body paragraphs and a conclusion. I would recommend… / I would encourage others to … / In conclusion, the event was … Tip! Oefen deze zinnen met language help. Dit zijn hele bruikbare vaste zinnen die je in elk essay kunt verwerken. Je scoort hier zeker extra punten mee op een schrijftoets. We always like to go to techno parties. → ‘always’ komt altijd voor het werkwoord. Deze zin is correct. Deze zin is correct. ‘Never’ komt na het werkwoord hier, omdat er meerdere werkwoorden in de zin staan. Dan komt ‘never’ er tussen in. Als er een zin is met een werkwoord, zoals ‘I never buy shoes’, dan komt het wel voor het werkwoord. Deze is niet correct. ‘Wanneer’ komt na ‘waar’. De correcte zin wordt dus: Shall we have a picnic at the park somewhere next week?Deze zin is correct. Een adverb of time kan ook vooraan de zin komen. Deze zin is niet correct. Dit is een lastige, omdat er twee keer een ‘wanneer’ in voor komt: op maandag om 9 uur. Dan is de regel: the more precise one comes first. Dus eerst de exacte tijd, dan pas de dag. Deze zin is niet correct. ‘Probably’ komt hier na ‘has’. Omdat er meerdere werkwoorden in de zin staan, komt het er tussen in: ‘he has probably been going through a lot’.
Tip: Zet bovenaan je papier bij je toets: wie - doet - wat - waar - wanneer. Zo kun je het altijd even checken.
Advertised → advertizedCriticise → criticizeCentre → centerTravelled → traveledAre → isNeighbours → neighbors The deer are always followed by the hunters for a long time before they are shot. → eerst komt het object (the deer) + are always followed (always na are) + by the hunters + for a long time + before they are shot. A new pair of skis was bought (past simple = bought, daarom ook ‘was’ er voor) by Nick in Innsbruck yesterday. My dog was taken (took = past simple, daarom ook ‘was’) by me to a special obedience class last week.Our Thanksgiving dinner is usually cooked by my family at our house. Twee werkwoorden, daarom komt ‘usually’ er tussen in. My poor dog had to be taken to the vet last night → ‘when’ komt als laatste of eerste. Apparently, he had eaten some of our Christmas chocolat. OF: He had apparently eaten some of our Christmas chocolat. ‘Apparently’ komt tussen de werkwoorden, want er staan meerdere werkwoorden. ,which is not good for him → ‘that’ klopt hier niet. I felt very guilty, because I had left it on the coffee table in the living room → ‘the more specific first’. Het koffietafeltje is specifieker, dus dat komt eerst als je twee keer een ‘where’ hebt.Fortunately, the vet always helps us → ‘always’ komt hier voor het werkwoord. Alleen bij am, are and is komt het na het werkwoord. And my dog was given some medicines = correct.We still need to have another check up at 09:00 tomorrow though. → the more specific first als je twee keer een ‘when’ hebt. Lees ‘language help’ (E) goed door voor de ‘fixed phrases’.Schrijf kort een introductie waarin je vertelt wat je gaat bespreken. Voorbeeld: ‘As a reporter for the school paper, I was asked to write a short report about one of the workshops we have followed last week. Personally, I liked the workshop about ‘how to transform your garden into a bee-friendly and nature-friendly garden’ the best, because I always love to learn about nature and animals’Schrijf je eerste body paragraph over wat voor evenement het was, waar het plaatsvond en wanneer het was. Voorbeeld: ‘The workshop was organised by our school and a nature organisation called ‘Bee Happy’ and it took place last week. We had to go there by bicycle since the event was located in a near forest, outside of our school, which was great fun.’Schrijf in je tweede body paragraph wat je hebt geleerd op het evenement en wat je er van vond. Voorbeeld: ‘Some of the highlights included a lot of useful information on how to make your garden a safe place for hedgehogs…’ Schrijf in je conclusie op wat er mooi was aan het evenement en of je het zou aanbevelen aan anderen. Voorbeeld: I have gained insight in how to make your garden greener and a safe place for animals, as well as how most of the people are now ruining their gardens for a great amount of insects. I would highly recommend…’Tips:Check alle zinnen met de ‘wie - doet - wat - waar - wanneer’. Begin steeds met een inleidende zin waarin je aangeeft wat je gaat doen (‘to sum up,...’). Probeer samengestelde zinnen te maken. Dus bijvoorbeeld: this event was eco-friendly, which means that… Tips for reading:Volg altijd een stappenplan bij het lezen van teksten. Je hoeft niet de hele tekst eerst te lezen om een beeld te krijgen.Stap 1. Bekijk het plaatje, de titel en de bron. Wat voor tekst is het? Als het een advertentie lijkt, dan zullen de vragen waarschijnlijk over het product gaan wat je moet kopen of waar je de beste prijs krijgt. Dan kun je hier vast op letten. Is het een informatieve tekst? Dan zijn de vragen waarschijnlijk over een bepaald onderzoek wat is gedaan (let dan op woorden als ‘research’ en ‘information’). Stap 2. Lees alleen de eerste en laatste alinea kort door. Wat is de hoofdgedachte? Houd deze hoofdgedachte in je hoofd tijdens het beantwoorden van de vragen. Zeker bij andere tekstsoorten, zoals een advertentie of recensie, wordt er gekeken of je dit goed hebt begrepen, en de vragen zullen daarop aansluiten. Bij een recensie wordt er bijvoorbeeld altijd veel over meningen gevraagd en als het om een overtuigende tekst gaat, zal dit heel duidelijk in de conclusie staan. De vragen zullen dan ook anders zijn.Stap 3. Lees dan de vragen. Die staan altijd op volgorde van de tekst. Dus de eerste vragen zullen voornamelijk over de eerste paar alinea’s gaan. Je kunt deze dan tijdens het lezen van de tekst maken, in plaats van eerst de hele tekst lezen. Dat scheelt veel tijd, zeker bij langere teksten. A. Wiltshire, England (‘found in…’).B. Dankzij wetenschappelijk en archeologisch onderzoek → (paragraph 2 → ‘the only information we have…’) C. ‘If a stone has been broken, it is counted as two stones’ (paragraph 3). In alinea 4 kun je drie antwoorden vinden: “It’s hard to say exactly why Stonehenge was built, but many people believe it was a meeting place for religious ceremonies. There are others who believe that it was used to watch the movement of the moon and the sun. Some experts believe it was also used for funerals.” Antwoord: Het is nog steeds een mysterie hoe de stenen daarheen gebracht zijn zonder moderne werktuigen, want de stenen zijn gigantisch en wegen bijna 25 ton. In de tekst wordt het volgende argument genoemd: “Even though we do not know exactly who built Stonehenge, whoever they were knew their maths! It was built with incredible mathe- matical precision as the circle matches the direction of the midsummer sunrise and midwinter sunset (winter and summer Solstice). It also is precisely matched to the movements of the moon.” Met andere woorden: de stenen zijn niet zomaar neergezet, maar met wiskundige precisie. De ligging van de stenen komt bijvoorbeeld perfect overeen met de richting de maan. Antwoord: in de allerlaatste regel wordt dit uitgelegd. De ‘bluestones’ worden blauw als ze nat worden. False. “There are many similar places to Stonehenge with the circular rock formation. Stonehenge is one of over 1000 stone circles in the United Kingdom.” True. ‘Transportation of these heavy stones would have been very difficult during this time and it is thought that wooden boats along the river would have helped move them or even primitive sleds that were made from tree trunks.”True. It was probably used as a calendar and it matched the midwinter sunset. False. Dit wordt niet genoemd in de tekst.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.