Stepping Stones 6e ed/ FLEX
- Chapter 6 - Green living
oefentoetsen & antwoorden
6e ed
Klas 4|Vwo
In deze oefentoets worden de volgende onderwerpen behandeld:
Vocabulary & Language Help
Chapter 6
Grammar
Prepositions
Conditionals
Writing
Idiomatic expressions
Asking for and giving information
Writing a formal letter of complaint
Trying to reach an agreement
Toets Engels
Stepping Stones 6e ed/ FLEX
Online maken
Toets afdrukken
decaysubmitrepresentativeacquireConservationworthwhilereluctantmisconceptionpersuade duurzamebijdragen aanverkrijgenontwikkelendicht (van dichtbevolkt)afwisselen, varierenuitvoerbaarvoorstel shiftemphasis (tip! Dit is een typisch woord wat veel op eindexamens voorkomt). decrease (tip! Dit is een typisch woord wat veel op eindexamens voorkomt). disputeprovideobjection directiontimeplace on → timeat → timeon → placein → timebetween → placeonto → directiontowards → direction what would you say if…I propose to take…I would love to…let’s meet in the middle…
Tip: lees eerst de zinnen door van blokje D. Je kunt bij dit soort gesprekken ook mooi stopwoordjes als ‘well,...’ invoeren voor een natuurlijker gesprek. Daarmee matig je al je toon om een compromis te sluiten.
Could you give me further information on…?Could you perhaps show me where…? / Could you inform me where…?Certainly, here you could find some…
Tip: een paar werkwoorden kun je steeds heel makkelijk formeler maken. Tijdens het proefwerk en de lessen vinden docenten het vaak fijner als je formeel Engels gebruikt. Can → could bijvoorbeeld. Vaak werkt een woordje als ‘perhaps’ er tussendoor ook goed.
Je gebruikt dan een first conditional. Je gebruikt hier dan een second conditional.Je gebruikt hier een zero conditional (als iets altijd waar is, hoeft het niet op een voorwaarde te gaan). Dus bijvoorbeeld: ‘if you heat ice, it melts’. Je gebruikt hier een third conditional. Als je in het verleden iets anders had gedaan, dan was de uitkomst anders geweest, zoals bij: ‘if she only had taken her umbrella, she would not have gotten wet’.
Tip: Conditional clauses gaan over ‘conditions’, zoals je zegt bij ‘you can go to the cinema, but only on one condition: that you do the dishes first”. Het gaat dus over voorwaarden. Maak hier zelf een ezelsbruggetje bij, bijvoorbeeld: first = dan heb je de eerste prijs, dus ‘very likely that it is going to happen’. Verzin hier zelf iets bij om dit te onthouden. De goede volgorde is: B - A - D - C. I would like to complain about / with this letter I wish to complain about…I am quite/extremely dissatisfied with ….I would like to return this item… / I am returning this item…I look forward to your reply / Please respond to my complaint within…
Tip: Vervang woorden als ‘can’, ‘want’ en ‘very much’ door woorden als ‘could’, ‘would’ en ‘extremely’, ‘intensely’ of ‘quite’. atatinaboutby/before/atacross had brought (past perfect bij third conditionals)gets (present simple bij zero conditional)would be (would + infinitive bij second conditional)get (present simple bij zero conditional)would have noticed (would have + past participle bij third conditional)would fly (would + infinitive bij second conditional) Hierbij kun je het ‘informal’ gedeelte gebruiken uit je boek (E), want je stelt de vragen aan een vriend van je. Begin met een introductie (‘Hi Ben, how are you? I was thinking about volunteering in Ireland next summer and I have heard you have been there before. Can I ask you some questions about your experiences there? With what kind of animals do you work over there?’). Eindig met een korte slotzin ‘I am looking forward to it. Thank you and see you soon!’. Begin met een formele aanhef (Dear Sir/Madam,). Verander daarna de zinnen van je vorige tekst in formele zinnen door bijvoorbeeld ‘can I have more information?’ te veranderen in ‘could you give me further information on…’?. Eindig op formele wijze door bijvoorbeeld ‘thank you for your time and trouble’ er aan toe te voegen of ‘looking forward to hearing from you soon’. Gebruik ook signaalwoorden: to begin with, secondly, dat maakt je tekst vaak wat netter en formeler. Gebruik D en J als extra hulp. Zorg voor een formele introductie met aanhef: Dear Sir/Madam, with this letter I wish to express my dissatisfaction with the following matters. I have spent four weeks of volunteering at your organisation in Ireland last summer and I regret to say that things did not go as advertised/agreed upon beforehand. Gebruik signaalwoorden om je klachten kracht bij te zetten en je brief duidelijker te maken. To begin with, I wish to express my dissatisfaction with the accommodation I stayed in. …. Secondly, ….Gebruik D om tot een compromis te komen. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om je geld terug te vragen, of de helft daarvan bijvoorbeeld: “Therefore, I think compensation is in order. I propose to receive a refund of 175 euros”.Eindig je brief met een nette afsluiting: ‘I look forward to your reply…’. Je kunt hierbij goed ‘C’ gebruiken uit je boek bij het nakijken. Waarschijnlijk kun je sowieso de volgende prepositions gebruiken: in front of, besides, next to, on, with, on top of, behind. De conditional clauses kun je mooi toepassen op de situaties die je hier ziet. Je kunt daarbij kiezen uit zero, first, second of third conditionals. Je kunt dus bijvoorbeeld zeggen: “if the sleeping cat awakens, he will drop the cup of tea on the floor’. Of: ‘If the grey kitten plays with the ball, the ball might get into the fire’. C It may well contribute to improving our environment.
Tip: Bij examenteksten doen ze expres heel moeilijke woorden er in (‘eschew’) bijvoorbeeld. Dit doen ze niet met als doel dat jij al deze woorden kent, maar dat je hier soepel om heen kan lezen en alsnog de belangrijkste informatie uit een stukje kunt halen. Raak hier dus niet door in paniek en grijp niet meteen naar je woordenboek. Dat kost te veel tijd, probeer dit alleen bij de titel en de vragen. Tip: Zorg er voor dat je woorden uit de vragen van examenteksten volledig (her)kent voor de echte examens. Woorden zoals ‘improve’, ‘increase’, ‘side-effects’ en ‘tend’ zijn woorden die 100% gaan voorkomen op je examens. Bij het oefenen doe je er goed aan om dit op te schrijven en te vertalen als je deze niet kent. Als je alleen de eerste zin leest en de laatste, kom je tot antwoord C. In de eerste zin staat namelijk dat er vijf miljoen mensen vegetarisch zijn om ethische of gezondheidsredenen. Daarna staat er een stukje over ‘climate change’ en over de ‘carbon footprint’. Antwoord C geeft aan dat vegetarisme bij kan dragen aan een beter milieu. A Besides
Tip: Deze open vragen met signaalwoorden komen altijd voor op examens. Zorg er voor dat je de signaalwoorden kent en hun betekenissen. Deze signaalwoorden geven verbanden aan. Besides → extra gelijkwaardig argument. For example → voorbeeld bij argumentatie. Therefore → redenerend, geeft een reden aan. Tip: Bij open vragen aan het begin van een alinea zoek je naar het verband tussen de twee alinea’s. Je zult deze dan moeten lezen. BIj een open vraag midden in een alinea zoek je naar het verband tussen de twee zinnen. ‘Besides’ geeft hier een extra argument aan waarom vegetariërs helaas toch nog bijdragen aan een aanzienlijke emissie-uitstoot. ‘Therefore’ geeft een reden aan hiervoor en ‘for example’ zou een voorbeeld geven voor het vorige argument. Het gaat hier extra om een tweede gelijkwaardig argument aan het vorige, dus antwoord A. B By presenting a compromise between two different approaches.
De eerste zin van deze alinea geeft eigenlijk het antwoord al aan. De hoofdgedachte van de tekst gaat over vegetarisme versus vlees eten en wat beter is voor het milieu. De auteur zoekt ‘een middle way’ en geeft aan dat onderzoek aantoont dat minder vlees eten, maximaal 3 keer per week, een oplossing zou kunnen zijn. Tip: In alle antwoorden staan heel nuttige woorden die zeker op je examens of proefwerken gaan voorkomen. Als je hier woorden niet kent kun je deze het beste vertalen en opschrijven.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.