Toets Geschiedenis

Memo MAX 5.1 deel A+B - Hoofdstuk 2 - Europa verovert de wereld oefentoetsen & antwoorden

MAX

In deze oefentoets worden de volgende onderwerpen behandeld: nieuwe transport- en communicatiemiddelen, modern imperialisme, slavernij en abolitionisme, nationalisme, racisme, Nederland en Nederlands-Indië.

Memo MAX 5.1 deel A+B
Toets Geschiedenis
Memo MAX 5.1 deel A+B
Online maken
Toets afdrukken
a) Systeem dat boeren op Java verplichtte om bepaalde gewassen op een deel van hun land te verbouwen. De meeste winst daarvan ging naar de Nederlandse regering.b) Surinaams voor ‘ketenen gebroken’: de jaarlijkse viering van de afschaffing van de slavernij op 1 juli. c) Een grote voorliefde voor de taal, cultuur en geschiedenis van het eigen volk. d) Het idee dat mensen op basis van lichamelijke kenmerken (met name huidskleur) op te delen zijn in verschillende rassen, waarvan het ene beter zou zijn dan het andere. e) Iemand die afspreekt om een bepaald aantal jaren ergens te werken tegen een vaststaande beloning. Het verbreken van het contract was onmogelijk. f) Een manier om een kolonie te besturen waarbij Europese bestuurders boven inheemse vorsten en andere inheemse bestuurders stonden.g) Gebied waar producten kunnen worden verkocht. h) Beweging die streefde naar de afschaffing van slavernij en slavenhandel. i) Het streven van Europese landen vanaf 1800 om zoveel mogelijk gebied in Azië en Afrika te veroveren en te besturen, en toegang te krijgen tot grondstoffen. a) Meningb) Standplaatsgebondenheidc) Feit Bij deze afbeelding hoort het begrip: Nederlands-Indië.  a) Waar.b) Waar.c) Waar.d) Waar.e) Waar.Tip: Raakte je een beetje in de war omdat alle antwoorden ‘waar’ waren? Vertrouw op wat je geleerd hebt en wat je weet! Kunstenaars en schrijvers verspreidden met bijvoorbeeld standbeelden, schilderijen en verhalen een gevoel van trots onder hun volk.Regeringen versterkten het gevoel van nationalisme ook onder hun bevolking.(Bijvoorbeeld: op scholen moest veel tijd besteed worden aan de eigen geschiedenis en taal). Nederlanders waren bang dat andere Europese landen hen voor zouden zijn. Nederlanders wilden grondstoffen bezitten, zoals bijvoorbeeld aardolie op het eiland Sumatra. Door de industriële revolutie hadden Europese fabrieken veel grondstoffen nodig. Fabrikanten in Europa hadden behoefte aan gebieden waar ze hun producten konden verkopen. Het bezit van koloniën maakten Europeanen trots en gaf een land veel aanzien. Antwoord d is goed. Als een gebied veroverd was, voerden Europese landen een nieuw bestuur in. Daarbij bleven inheemse vorsten en andere inheemse bestuurders vaak op hun plek, maar zij moesten gehoorzamen aan de Europese bestuurders.  Het cultuurstelsel verplichtte inheemse boeren op Java om op 20% (⅕ deel) van hun grond bepaalde gewassen te verbouwen, zoals koffie, suiker of tabak. De winst uit de verkoop van deze producten ging direct naar de Nederlandse regering. Extra info: https://schooltv.nl Een eerste argument kwam uit de bijbel. Daarin stond volgens sommigen dat donkere mensen knechten zijn.Een tweede argument was dat Afrikanen en Aziaten minder beschaafd waren en daarom minderwaardig waren aan Europeanen.Het derde argument was een economisch argument. Namelijk dat slavernij de enige manier was waarop koloniën winstgevend konden zijn.  Antwoord a is goed. Extra info: https://schooltv.nl/video/vroeger-zo-slaven/ In 1830 kwamen belgische nationalisten in opstand. De Belgen eisten toen hun eigen land. De mensen in het zuiden voelden zich achtergesteld en niet verbonden met de noorderlingen. Na een korte oorlog kregen de Belgen hun eigen land. Extra info:  https://schooltv.nl Deze kinderen stonden boven de inheemse bevolking maar werden door hun donkere huidskleur niet voor vol aangezien door de ‘witte’ mensen. Huidskleur speelde in de koloniale samenleving een belangrijke rol. Nederland schafte op 1 juli 1863 de slavernij af in Suriname en de Nederlandse Antillen. Elk jaar wordt op deze datum de afschaffing van de slavernij gevierd. Deze dag heet Ketikoti, een Surinaamse naam die ‘ketenen gebroken’ betekent. Extra info: https://youtu.be

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in