Toets Frans

Grandes Lignes 5e ed/ FLEX A+B - Hoofdstuk 5 - L'école, toute une vie? oefentoetsen & antwoorden

5e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • Vocabulaire chapitre 5

  • Phrases-clés chapitre 5

  • Grammaire chapitre 5

    • Les pronoms interrogatifs

    • Les verbes : choisir, devenir, croire, savoir

    • L’ordre des mots 

Grandes Lignes 5e ed/ FLEX A+B
Toets Frans
Grandes Lignes 5e ed/ FLEX A+B
Online maken
Toets afdrukken
La filière RigolerLe contrôleAu lieu deLe bâtiment Télécharger Parfois Déjeuner La moyenneMauvais L’espaceAméliorer S’ennuyer L’arbre La rentréeLe téléchargementNote Sévère L’avenir PrécieuxLa cantine  L’ambiance dans mon école est grave. Les élèves y vont pour papoter/bavarder. Toelichting : papoter en bavarder mag allebei, het betekent beide « kletsen ». Peux-tu me parler un peu plus de l’évaluation ?Tu peux me donner un exemple ?Elle est comment, ta cour de récré ? Notre école organise plein d’activités extrascolaires. Est-ce que tu pourrais m’expliquer le jeu vidéo ? Tip: De phrases-clés worden aangevuld met woorden uit le vocabulaire, je schrijft die woorden op de plek waar de puntjes in de zinnen staan.Bij F zet je “buitenschoolse activiteiten” in het meervoud, let dus op de extra “s” die achter “activité” en “extrascolaire” komt.   Gebruik de woorden en zinnen uit vocabulaire A en B. Bijvoorbeeld:  J’aime bien mon école. Je suis en seconde. Pendant la récré, je vais déjeuner avec mes amis. L’ambiance dans mon école est super.  De woordvolgorde in het Frans is: tijds-/plaatsbepaling – onderwerp – gezegde– lijdend voorwerp – meewerkend voorwerp – tijds-/plaatsbepalingJe zet bij de ontkenning “ne” voor de persoonsvorm en “pas” erachter: « Je ne mange pas une pizza. »Elke zin is hier correct als je “ne” voor de persoonsvorm zet, en “pas” (of andere ontkenningen zoals “plus/jamais”) achter je persoonsvorm zet. “Mange” is het werkwoord en dus de persoonsvorm in deze zin. Je vertaalt “wat” als “quel(le)(s)” als het woordje “wat” wordt gevolgd door een vorm van être, en een zelfstandig naamwoord. Voorbeeld: “Quelle est ta filière?” “Wat is jouw profiel?”. Je voorbeeld is correct als je na “quel(le)(s)” een vorm van être (suis, es, est, sommes, êtes, sont) en een zelfstandig naamwoord hebt. “Quel(le)(s)” past zich aan het zelfstandig naamwoord aan. Bij mannelijk “quel”, mannelijk meervoud “quels”, vrouwelijk “quelle”, vrouwelijk meervoud “quelles”. Het woordje “wie” is als onderwerp “qui”, en als lijdend voorwerp ook “qui” gevolgd door inversie, of “qui est-ce que”.  Quelle est ta matière préférée ?Toelichting: het antwoord is: mijn lievelingsvak is Frans. De vraag wordt dus “wat is jouw lievelingsvak”.  De regel is dat als je “wat” + être/zijn + zelfstandig naamwoord hebt, je “quel(le)” gebruikt. Je ziet aan “ma” dat het vrouwelijk is, dus de vorm wordt “quelle”. “ma” wordt “ta”, omdat dat in de vertaling van “mijn” naar “jouw” gaat. Qui est ton prof de français ? Toelichting: het antwoord is: mijn leraar Frans is meneer Leclerc. De vraag die je moet stellen is dus: wie is je leraar Frans? Wie is “qui”, en dan maak je de zin af. Qu’est-ce qui t’intéresse ? Toelichting: het antwoord is: wat me interesseert, is sport. De vraag die je dus moet stellen is: “wat interesseert je?”. “Wat” is dus het onderwerp. De regel is dat als “wat” het onderwerp is, je “qu’est-ce qui” gebruikt. Que vas-tu faire ? of : Qu’est-ce que tu vas faire ? Toelichting: het antwoord is: ik ga sporten. De vraag die je dus moet stellen is: “wat ga je doen?”. “Je” is het onderwerp, en “wat” het lijdend voorwerp. Als “wat” het lijdend voorwerp is, dan gebruik je “qu’est-ce que” of “que + inversie”. Inversie is dat je je onderwerp (tu) en je persoonsvorm (vas) omdraait, daar komt dan een streepje tussen (vas-tu).  Saurais Toelichting: de stam van savoir in de conditionnel wordt: “saur”, de uitgang van “je” is “ais”. Croyait Toelichting: de stam van croire in de imparfait is “croy”, de uitgang van “elle” is “ait”. Choisissez Toelichting: de stam van choisir wordt in de présent meervoud “choisiss”, en de uitgang van “vous” is “ez”. Deviendras Toelichting: de stam van devenir in de futur simple is “deviendr”, en de uitgang van “tu” is “as”.Reviennent Toelichting: revenir vervoeg je hetzelfde als devenir. De vorm in de présent wordt “reviennent”Avons cru Toelichting: het voltooid deelwoord van croire wordt “cru”. Het hulpwerkwoord is met avoir (je hebt gedacht, niet je bent gedacht). Het is de nous-vorm: avons cru. Aujourd’hui, notre prof ne va pas donner un cours. Of : Notre prof ne va pas donner un cours aujourd’hui. Toelichting: de ontkenning komt voor en achter de persoonsvorm (va), en de tijdsbepaling “aujourd’hui” komt voor- of achter in de zin. Malheureusement, la mère ne va plus donner une tablette aux enfants. Toelichting: de ontkenning komt voor en achter de persoonsvorm (va), en het bijwoord slaat op de hele zin, dus komt aan het begin. Je vais vous donner le tableau. Toelichting: het meewerkend voorwerp komt voor het hele werkwoord (infinitief donner) Hier, les parents ont posé des questions aux enfants. Toelichting: de tijdsbepaling eerst (hier), vervolgens het onderwerp (les parents), de werkwoorden (ont posé), het lijdend voorwerp (des questions) en het meewerkend voorwerp (aux enfants). On n’a pas vu de tablettes nouvelles dans les écoles. Toelichting: het onderwerp eerst (on), vervolgens de ontkenning (n’ pas) voor en na de persoonsvorm (a), hierna de rest van de werkwoorden (vu), het lijdend voorwerp (de tablettes nouvelles), en de plaatsbepaling (dans les écoles). Le prof ne va pas encore montrer les notes aux élèvesToelichting: het onderwerp eerst (le prof), vervolgens de ontkenning (ne pas encore) voor en na de persoonsvorm (va), hierna de rest van de werkwoorden (montrer), het lijdend voorwerp (les notes) en het meewerkend voorwerp (aux élèves). A Toelichting: in de laatste zin van alinea 1 staat dat Astérix en Obélix in het enige gallische dorp wonen dat de Romeinen niet hebben veroverd. Na de open plek in de alinea staat "grâce à” dat betekent “dankzij”. Omdat de reden wordt verklaard, is het antwoord A met “expliquer” dat “leg uit” betekent.  Ze herkennen zich in de (grappige) verhalen/avonturen/ Astérix en Obélix zijn net als (miljoenen) Fransen/de Fransen.Toelichting: in het laatste deel van alinea 3 staat dat de Fransen van de strips houden omdat (parce qu’), en daarachter staan de redenen. Tip: Let op signaalwoorden! Als er om een reden wordt gevraagd, zoek dan naar woorden zoals omdat (parce que), want (car), etc.  Er zijn 300 miljoen / vele miljoenen / heel veel exemplaren verkochtDe stripverhalen zijn vertaald in (meer dan) 100 talen / (heel) veel talen

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in