Toets Geschiedenis

Memo Geschiedenis MAX 5e ed - Hoofdstuk 1 - Prehistorie en oudheid oefentoetsen & antwoorden

5e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

Examendomein:  A- Historisch Besef, B- Oriëntatiekennis.

Kenmerkende Aspecten

  • Levenswijze van de Jagers & Verzamelaars

  • Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen

  • Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen

  • De ontwikkeling van het wetenschappelijk denken en het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat

  • De groei van het Romeinse Imperium waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde

  • De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur

  • De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur in Noordwest-Europa

  • De ontwikkeling van het Jodendom en christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten.

Memo Geschiedenis MAX 5e ed
Toets Geschiedenis
Memo Geschiedenis MAX 5e ed
Online maken
Toets afdrukken
De moderne mens.De rechten op het arresteren, opsluiten en eventueel fysiek straffen ligt bij één persoon/ één instantie. Vaak wordt deze macht toebedeeld aan de staat/overheid. Een geloof waarbij er meerdere goden worden aanbeden. Griekse stadstaatRomeinse vredesperiode van 200 jaar.Een benaming voor de samengesmolten Grieks-Romeinse cultuur.Een religie waarbij er maar één ware god is. Omdat het een heel grote verandering betekende, dus in die zin is wél sprake van een revolutie. Toelichting: Je moet hier verwijzen naar het begrip revolutie. Als de agrarische revolutie niet snel was, dan moet het wel een enorm belangrijke verandering zijn geweest om toch het begrip revolutie gekoppeld te krijgen. Dit is eigenlijk een kennisvraag. Zorg ervoor dat je jouw antwoord helder opbouwt. Het is in dit geval mooi als je een klein stukje van de vraag herhaalt aan het begin van jouw antwoord. Paulus zorgde voor de verspreiding van het christendom aangezien hij actief mensen ging bekeren. Zo hoopte Paulus dat hij hen van de ondergang kon redden. Het actief bekeren van mensen kon aangezien hij vond dat Jezus zijn boodschap ook openstond voor niet-joden. Hierdoor raakte het christendom definitief los van het jodendom.  Je kan het alleen oneens zijn met deze stelling. De prehistorie heeft niks met een tijdsaanduiding te maken. De prehistorie wordt getypeerd als een periode van ongeschreven bronnen. Er zijn ook nomadische groepen die wel het schrift kenden. Oneens. De Soemeriërs kenden het schrift al rond 3300 v.Chr. In Nederland kwam het schrift pas toen de Romeinen delen veroverden. Hier kunnen ook andere voorbeelden gebruikt worden om aan te duiden dat het schrift niet overal tegelijkertijd kwam.Eens. Bij polytheïstische geloven zijn er ontzettend veel goden. Er is kennis dat sommige goden van de Egyptenaren later door de Grieken zijn gekopieerd. Bij een monotheïstisch geloof is er maar één ware god, waardoor andere goden actief worden geweerd. Bij deze vraag moet je goed helder hebben wat een oorzaak en wat een gevolg is. Het lastige is dat sommige gebeurtenissen zowel een oorzaak als een gevolg kunnen zijn. Het ligt er maar net aan welke vraag je aan de gebeurtenis stelt. Het kan je helpen om het woord ‘’daardoor’’ te gebruiken. Bijvoorbeeld: De Romeinen breidden hun rijk uit, daardoor moeten zij uiteindelijk huursoldaten gebruiken om het te verdedigen. Dan is feit A een oorzaak van feit D (en is feit D dus een gevolg van feit A).Feit A is een Oorzaak van feit C. Doordat de Romeinen hun gebied gingen uitbreiden verspreidden zij hun cultuur (romanisering) rondom de middellandse zee. Feit C is een Gevolg van feit B. De cultuur, denk aan architectuur die wij nu nog steeds terugvinden, zoals theaters, viaducten, standbeelden etc. zijn veelal gemaakt in de hoogtijdagen van het Romeinse Rijk, gedurende de pax-romana. Door de economische bloei kon de cultuur ook floreren. Feit D is een Gevolg van feit A. Doordat de Romeinen hun rijk uitbreiden werd het steeds moeilijker om de grenzen te verdedigen. Met name wanneer de welvaart van het Romeinse rijk afneemt zijn zij genoodzaakt om huursoldaten in te zetten om hun (te) grote rijk te verdedigen.  Er wordt hier om een dubbele uitleg gevraagd. Je moet eerst aangeven waardoor er eenheid in een staat kan komen. Vervolgens moet je uitleggen waarom je een sterke staat nodig hebt om die eenheid te garanderen. Als je dit mooi aan elkaar koppelt dan heb je de vraag in zijn volledigheid beantwoord. Hieronder staan de punten die terug moeten komen in jouw redenatie.Wetten zorgen voor eenheid in een staat. Mensen moeten zich houden aan dezelfde regels. Om ervoor te zorgen dat mensen zich aan deze regels houden moet de staat sterk genoeg zijn om de wetten te implementeren, en waar nodig te forceren. Om dit te bereiken heb je een sterk bestuur nodig. Voordat je begint met antwoord geven is het verstandig om goed naar de bron te kijken. Het zal dan opvallen dat de bron niets te maken heeft met het Egyptische geloof, maar het een passage uit de bijbel/koran is. De nadruk van de vraag ligt dus op het aspect of er sprake is van een mythe. Je kan het met deze stelling eens of oneens zijn, waarna je jouw standpunt moet onderbouwen. In dit geval kan je alleen maar beargumenteren dat er sprake is van een mythe, want: Er wordt een deel van de wereld, namelijk dieren, verklaard aan de hand van het handelen van een god. God creëerde de dieren namelijk uit water. Tip: Zorg ervoor dat je in jouw antwoord duidelijk verwijst naar de bron! Antwoorden als ‘’ze doen hetzelfde’’ en ‘’ze zien er hetzelfde uit’’ worden fout gerekend, aangezien dit niet klopt (zulke antwoorden zijn te algemeen/te vaag). Ze dragen verschillende dingen dus doen ze niet hetzelfde en ze zijn wel degelijk gevarieerd afgebeeld. Je moet dus de focus leggen op duidelijke overeenkomsten. Hiervoor kan je kijken naar de afbeelding, maar ook naar de gegeven brontekst. Er staat namelijk dat het allemaal ambtenaren zijn. Een voorbeeld van een goed antwoord is:Ze dragen dezelfde kleding. Ze zijn bezig met eenzelfde handeling, namelijk spullen dragen richting de laatste rustplaats van de farao. Als je de vraag goed leest dan merk je op dat je niet een idee van Aristoteles over burgerschap in Athene hoeft te noemen, maar een algemeen idee dat heerste in Athene over burgerschap ten tijde van Aristoteles. Hierdoor kan je meerdere antwoorden geven.Bij de eed komen een aantal punten naar voren. Je hoeft er maar één te benoemen. Hieronder staan drie antwoorden die je had kunnen geven. Zorg er ook hier voor dat je antwoorden duidelijk naar de eed verwijzen!Het hebben van een democratie. Dit blijkt uit het volgende deel van de bron: ‘’.. en aan alles wat de meerderheid met inzich besluit’’.Het afkeuren van Tirannie. Dit blijkt uit het volgende deel van de bron: ‘’.. wanneer iemand de wetten wil omverwerpen … zal ik dit niet toelaten’’.Het bestaan van een rechtsstaat. Dit blijkt uit het volgende deel van de bron: ‘’ik zal gehoorzamen aan de rechters en aan de bestaande wetten’’.  Bij een rechtlijnige ontwikkeling zouden de kenmerken van de jagers-verzamelaars verdwenen zijn bij de eerste boeren. Uit de bovenstaande afbeelding kun je concluderen dat de eerste boeren nog wel degelijk aan het jagen waren terwijl zij al een sedentaire levenswijze kenden. Dit zie je allereerst doordat ze aan het jagen zijn. Je ziet grote boten afgebeeld die alleen gemaakt kunnen zijn als er specialisatie van beroepen heeft plaatsgevonden.De ambacht van houtbewerking heeft zich ontwikkeld, anders zouden er geen grote boten te zien zijn zoals die onderaan de rotstekening. Toelichting: Hierbij is het mooi als je eerst uitlegt wat een ambacht is en dat deze pas zijn ontstaan bij de stedelijke samenleving. Je moet goed naar de bron verwijzen in jouw antwoord. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in