Of Course! MAX
- Unit 3 - Great Expectations
oefentoetsen & antwoorden
MAX (2021)
Klas 4|Vwo/gym
In deze oefentoets worden de volgende onderwerpen behandeld:
Vocabulary & Expressions
Unit 3
Grammar
Gerund (1)
Future (2)
Simple past & present perfect (3)
Direct speech vs. Indirect speech (4)
Present perfect continuous (5)
Writing
Formal letter (letter of application)
Toets Engels
Of Course! MAX
Online maken
Toets afdrukken
competebriefincreasinglyinclinedconvictionreliableavoidcommitproficientadd geduldigTrots opBenadrukkenOpvattingStrengImpuls gevenGebaren, wenkenBijeenkruipenStoppenafkorting improvemaintainon my watchAll in allAbandonpresent Voorbeelden mag je hier zelf invullen. Gebruik hiervoor de ‘expressions’ uit je boek. - 4- 2- 1- 5- 6- 3 Is running - was running - has been runningIs having - was having - has been havingAre going - were going - have been goingAre you having - were you having - have you been havingIs giving - was giving - has been givingAre studying - were studying - have been studying I am painting the house at 5 pm → present continuousI am going to paint the house at 5 pm → to be going toI will paint the house at 5 pm → will Antwoord A is het correcte antwoord, omdat hier de gerund ‘telling’ in wordt gebruikt. Bij zin B staat er een vorm van to be bij, namelijk ‘is talking’. Een gerund is een werkwoord met de -ing vorm zonder dat er is, are of am voor staat. Drie typen kun je gebruiken:We walked → we used to walkDid we walk? → did we use to walk?We didn’t walk → we didn’t use to walknever used to eat
Let er goed op wanneer je wel de ‘d’ er achter zet en wanneer niet. Als je ‘use’ hebt gebruikt, gebruik je daarna het hele werkwoord in de tegenwoordige tijd. Dus niet: we always used to walked → we always used to walk. ‘for arrangements in the near future of which the location/time are certain’. Met andere woorden: voor afspraken in de nabije toekomst waarbij het al duidelijk is waar of wanneer je er heen gaat. Je kunt dit goed zien aan de woordjes ‘tomorrow’, bijvoorbeeld, of ‘soon’. Voorbeeld: they are flying to London soon. Of: she is giving a presentation tomorrow at 6 pm. ‘for plans or for predictions based on proof’. Dit is soms best een lastige en wordt vaak verwisseld met de vorm ‘will’. Je kunt in het algemeen aanhouden dat je vaker ‘to be going to’ zult gebruiken omdat mensen vaker een plan zullen aangeven of iets wat ze zeker weten. Dus bijvoorbeeld: we are going to celebrate your birthday next week. It is going to rain, there are a lot of clouds (proof). Je gebruikt ‘will’ voor: ‘to offer something to someone, for promises, for decisions and for predictions for which there is no proof. Dus je kunt zo zien waarom je hier ‘will’ gebruikt.Promise → for promisesDecided → for decisionsTo eat something → offer something to someoneWin → there is no proof Zin A is een voorbeeld van een directe zin. Als je ‘that’ in een zin ziet staan is het een indirecte zin, zoals bij ‘he told me that he wanted to eat at that place tonight’. At the moment, we are giving a presentation in front of the class. (at the moment mag zowel aan het begin als aan het einde van de zin) → Present continuous omdat het nu gebeurt. My parents had been waitingin the waiting room for hours when the doctor called them → past perfect continuous omdat de ouders voor een bepaalde tijd (for hours)aan het wachten waren.How long has Phil been talking on the phone now? → present perfect continuous → omdat het in het verleden gebeurde maar het nu nog steeds bezig is. The giraffe was eating hay when the elephant entered the park. → Als je iets aan het doen bent terwijl er opeens iets anders gebeurde, gebruik je een past continuous (I was eating when suddenly the cat came in). After eating dinner, we can go to the movies.He spent the afternoon jogging. She remembers the mothers teaching the children about healthy food.Fred continued talking about politics. We are leaving now → present continuous → gebeurt nuShe is playing → present continuous → gebeurt nuMy parents will come → future with will → promisesWill win → future with will → predictions/voorspellingenAre you going → future with going to → plannen voor nabije toekomstIs falling → present continuous → gebeurt nuHad been walking → past perfect continuous → omdat het voor een bepaalde tijd gebeurde (for hours)Were walking → past continuous → ze waren iets aan het doen toen er plotseling iets anders gebeurde. He says he has been waiting for this moment for a very long time. She says her dog is barking at the cat right now. They say that the painters have been working all day long.Andere varianten zijn ook mogelijk met ‘he says, she says, they say, we say’. Hier zijn verschillende varianten mogelijk die je zelf kunt nakijken met behulp van je boek (expressions). Hieronder staan voorbeelden:I disagree with the idea that studying abroad would be a great experience for everyone / I can’t share the opinion that studying abroad would be a great experience for everyone. I am very happy with the positive results of the experiments with teaching assistants.I would like to suggest going to this training, since it can be very beneficial for your future career. Zorg voor een nette aanhef bij je brief. Gebruik signaalwoorden. Eindig met een formele slotzin (je kunt dit vinden bij ‘expressions’). Gebruik formele taal (geen: I want to → I would like to). Dear Sir/Madam,I am writing you this letter to apply for the job at the Wolf Rescue Center in Canada. Please allow me to introduce myself first. My name is…., I am a student at …., I am …. .In my search for interesting work in an English speaking country, I came across your job vacancy.This work seems fantastic to me / I am very enthusiastic about this job because…I have always wanted to visit Canada because of my love and passion for nature and sparsely populated areas. I have a lot of experience (working) with animals since I have worked as a veterinary assistant for my internship. Therefore / Consequently, I am capable of working with animals in difficult situations. I don’t have any experience with wild animals yet, which is why I hope I can develop these skills further at your rescue center. Also, I hope I can become more proficient at speaking English. I have some relevant traits / my relevant qualities are working under pressure, as well as being flexible. For instance, in my recent job as coach, I need to be able to alternate between coaching and teaching, which is why I have learned to work under pressure / readjust to new situations quickly. I look forward to meeting you online for an interviewYours sincerely, … CTip: Bij examenteksten doen ze expres heel moeilijke woorden er in (‘eschew’) bijvoorbeeld. Dit doen ze niet met als doel dat jij al deze woorden kent, maar dat je hier soepel om heen kan lezen en alsnog de belangrijkste informatie uit een stukje kunt halen. Raak hier dus niet door in paniek en grijp niet meteen naar je woordenboek. Dat kost te veel tijd, probeer dit alleen bij de titel en de vragen.
Tip: Zorg er voor dat je woorden uit de vragen van examenteksten volledig (her)kent voor de echte examens. Woorden zoals ‘improve’, ‘increase’, ‘side-effects’ en ‘tend’ zijn woorden die 100% gaan voorkomen op je examens. Bij het oefenen doe je er goed aan om dit op te schrijven en te vertalen als je deze niet kent.
Als je alleen de eerste zin leest en de laatste, kom je tot antwoord C. In de eerste zin staat namelijk dat er vijf miljoen mensen vegetarisch zijn om ethische of gezondheidsredenen. Daarna staat er een stukje over ‘climate change’ en over de ‘carbon footprint’. Antwoord C geeft aan dat vegetarisme bij kan dragen aan een beter milieu. ATip: Deze open vragen met signaalwoorden komen altijd voor op examens. Zorg er voor dat je de signaalwoorden kent en hun betekenissen. Deze signaalwoorden geven verbanden aan. Besides → extra gelijkwaardig argument. For example → voorbeeld bij argumentatie. Therefore → redenerend, geeft een reden aan.
Tip: Bij open vragen aan het begin van een alinea zoek je naar het verband tussen de twee alinea’s. Je zult deze dan moeten lezen. BIj een open vraag midden in een alinea zoek je naar het verband tussen de twee zinnen.
‘Besides’ geeft hier een extra argument aan waarom vegetariërs helaas toch nog bijdragen aan een aanzienlijke emissie-uitstoot. ‘Therefore’ geeft een reden aan hiervoor en ‘for example’ zou een voorbeeld geven voor het vorige argument. Het gaat hier extra om een tweede gelijkwaardig argument aan het vorige, dus antwoord A. BDe eerste zin van deze alinea geeft eigenlijk het antwoord al aan. De hoofdgedachte van de tekst gaat over vegetarisme versus vlees eten en wat beter is voor het milieu. De auteur zoekt ‘een middle way’ en geeft aan dat onderzoek aantoont dat minder vlees eten, maximaal 3 keer per week, een oplossing zou kunnen zijn. Alinea 2 = D. Dit zijn de resultaten van het onderzoek. “Our make-up explains up to 37 per cent of the difference in how calming, energising or fun people find exercise.” Het woordje ‘explains’ duidt op de resultaten van het onderzoek hier. Alinea 3 = A. “The importance of genetics was calculated by asking 226 pairs of twins with different levels of unspecified shared genes to run or cycle”. Dit is de manier waarop het werd berekend (te zien aan het woordje ‘calculated’). Alinea 4 = B. 'If genes affect the psychology of exercise, making us extroverts who get a boost from the gym or neurotics who worry about our muscles and joints, the one-size-fits-all approach to getting people exercising won't work.' Dit betekent dat er een nieuw inzicht is verkregen, namelijk dat iedereen anders reageert op sport en dat er daarom een verschillende aanpak moet komen hiervoor. Tip: In alle antwoorden staan heel nuttige woorden die zeker op je examens of proefwerken gaan voorkomen. Als je hier woorden niet kent kun je deze het beste vertalen en opschrijven.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.