Toets Maatschappijleer

Thema's Maatschappijleer - Hoofdstuk 2 - Rechtsstaat oefentoetsen & antwoorden

6e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. het volgende onderwerp: Rechtsstaat

Thema's Maatschappijleer
Toets Maatschappijleer
Thema's Maatschappijleer
Online maken
Toets afdrukken
gedragsregels die door de overheid wettelijk zijn vastgelegdeen rechtssysteem waarin burgers door grondrechten worden beschermd tegen machtsmisbruik en willekeurvolgens dit beginsel mag de overheid alleen de vrijheid van burgers beperken als die beperkingen in wetten zijn vastgelegdalle misdrijven die in de wet staanje bent onschuldig totdat de rechter heeft vastgesteld dat het tegendeel is bewezenschriftelijke mededeling aan een persoon dat hij voor de rechter moet verschijneneen versnelde en vereenvoudigde procedure voor spoedeisende zakeneen groep burgers die namens de samenleving bepaalt of een verdachte schuldig is of nietwiskundige formules waarmee je snel data kunt analyseren Klassieke grondrechten moeten door de overheid gegarandeerd worden en kunnen worden afgedwongen bij de rechter. Voor de sociale grondrechten moet de overheid zich wel inspannen, maar kan deze niet kan garanderen. (Ook goed: deze kunnen niet worden afgedwongen bij de rechter). Machtsmisbruik en onrechtvaardigheid zoveel mogelijk voorkomen (doordat niet één persoon of instantie alle politieke macht heeft). Dwangmiddelen zónder toestemming, twee van de volgende:fouillerenstaande houdenaanhoudenDwangmiddelen mét toestemming, twee van de volgende:het binnengaan van een woningafluisteren van telefoongesprekken en aftappen internetverkeerpreventief fouillerenverdachte langer dan negen uur vasthoudeninfiltratie in misdaadorganisaties Strafbeschikking. vrijheidsstraffentaakstraffengeldboetes Bij een burgerlijke rechtszaak leggen burgers, stichtingen, bedrijven hun geschil (conflict) voor aan een onafhankelijke rechter, waarbij een eiser tegenover een gedaagde staat. Hierbij zal de rechter vaak eerst beide partijen vragen er onderling uit te komen en anders zal de rechter een vonnis uitspreken om een einde te maken aan het conflict. Het personeel moet vooraf geïnformeerd worden over de monitoring.Voor de monitoring moet de organisatie goede, zwaarwegende argumenten hebben. Gevoelens van burgers over rechtvaardigheid gaan over opvattingen die burgers hebben over goed en kwaad. Als rechtsnormen hiermee overeenkomen zullen we ons daar eerder aan houden. Toelichting:Omschrijf eerst waar gevoelens van rechtvaardigheid over gaan.Leg vervolgens uit waarom het belangrijk is dat rechtsnormen hier zo veel mogelijk mee overeenkomen. Het doel van de rechtsstaat is burgers beschermen tegen de macht van de overheid en ervoor te zorgen dat burgers gelijk worden behandeld en in vrijheid kunnen leven. Doordat rechters voor het leven benoemd worden kunnen ze niet ontslagen worden als hun vonnis de regering niet bevalt en deze onafhankelijke positie van rechters beschermt ons daarmee tegen de macht van de overheid.Toelichting: Omschrijf eerst het doel van de rechtsstaat.Gebruik vervolgens deze omschrijving om uit te leggen hoe het feit dat rechters niet ontslagen kunnen worden, bijdraagt aan dit doel.  Het recht op gelijke behandeling is feitelijk een verbod op discriminatie. Dit kan soms botsen met de grondrechten vrijheid van meningsuiting/vrijheid van geloof/vrijheid van onderwijs omdat mensen vanuit hun opvatting of geloof soms dingen vinden/doen die groepen benadelen. Bijvoorbeeld een ambtenaar die vanuit zijn/haar geloof geen homohuwelijk wil sluiten en die dus wel vrijheid van geloof heeft, maar hiermee een groep in de samenleving ongelijk behandelt.Toelichting:Leg uit waarom het recht op gelijke behandeling vaak botst met één van de volgende klassieke grondrechten.Verbind deze uitleg nu aan een zelfgekozen voorbeeld.Andere voorbeelden zijn: het wel mogen dragen van een hoofddoekje in de klas, maar het niet mogen dragen van een pet. Vrijheid van geloof vs. recht op gelijke behandeling.Iemand doet publiekelijk negatieve uitingen over een bepaalde geloofsgemeenschap. Vrijheid van meningsuiting vs. recht op gelijke behandeling.Een homoseksuele leraar wordt niet aangenomen op een religieuze school. Recht op gelijke behandeling vs. vrijheid van geloof. In de tekst zijn de fase opsporing en de fase vervolging te herkennen. Binnen de fase opsporing zet de politie dwangmiddelen in om een verdachte op te sporen en dit is te herkennen aan de politie die Jouke arresteerde.Binnen de fase vervolgen beslist het OM te seponeren, een transactie aan te bieden of te vervolgen (een rechtszaak beginnen). Dit is te herkennen in de tekst aan dat het OM de zaak tegen Jouke heeft geseponeerd. Toelichting:Noem en omschrijf de twee fasen uit het strafproces die in de tekst te herkennen zijn (opsporing en vervolgen). Verbind nu de omschrijving aan de tekst om uit te leggen waar je de fasen aan herkent (arresteren en seponeren). De twee kerntaken zijn rechtshandhaving en rechtsbescherming. Rechtshandhaving betekent dat de staat ervoor moet zorgen dat we ons aan de wet houden. Rechtsbescherming betekent dat wetten ons beschermen tegen machtsmisbruik van de overheid.In de tekst is rechtshandhaving te herkennen aan de arrestatie van Jouke: hij werd ervan verdacht de wet overtreden te hebben en dus werd hij meegenomen en vastgezet.Rechtsbescherming is in de tekst te herkennen aan het feit dat er onderzoek wordt gedaan naar het wapengebruik van de politie waarbij eventueel machtsmisbruik wordt onderzocht. Toelichting:Noem en omschrijf de twee kerntaken van de overheid.Leg nu uit hoe deze taken in de tekst te herkennen zijn door de omschrijving van de twee begrippen te verbinden aan de tekst. In de tekst zijn de wetgevende macht en de rechterlijke macht te herkennen. De wetgevende macht maakt de wetten en de rechterlijke macht doet uitspraak in conflicten en beoordeelt of iemand de wet heeft overtreden.De wetgevende macht is in de tekst te herkennen aan het kabinet dat met het wetsvoorstel dat geweld tegen hulpverleners niet meer met alleen een taakstraf bestraft mag worden.De rechterlijke macht is te herkennen aan de rechters die met de voorgestelde wet minder mogelijkheden zouden krijgen om maatwerk te leveren.Toelichting:Noem en omschrijf de twee machten die in de tekst te herkennen zijn.Verbind vervolgens de twee machten aan de tekst. Noem bij bronvragen zoals deze altijd het tekstelement waarop je je antwoord baseert. In het doel van de wet is het doel afschrikking te herkennen.Dit houdt in dat het vooruitzicht van straf mensen moet afhouden van crimineel gedrag.Het doel van de wet is het beter beschermen van hulpverleners tegen geweld door dit zwaarder te bestraffen, dus mensen ervan te weerhouden door deze straf.Toelichting:Noem en omschrijf het doel van straf dat te herkennen is.Verbind de omschrijving van dit doel vervolgens aan het doel van de wet. Uitlokking houdt in dat de politie een verdachte verleidt tot het plegen van een misdrijf waarvan niet vaststaat dat hij dat anders ook had gedaan.In de tekst is te lezen dat agenten om drugs vroegen en de portiers hier op in gingen zonder dat er bewijs is dat ze dat eerder hadden gedaan/anders ook hadden gedaan. Er is dus sprake van uitlokking omdat de politie de verdachte aanzette tot het begaan van een misdrijf. Toelichting:geef eerst een omschrijving van het begrip uitlokking.Verbind vervolgens deze omschrijving aan de situatie uit de tekst.Het is belangrijk dat je noemt dat niet te bewijzen is dat de portiers ook drugs hadden verkocht mochten de agenten hier niet om gevraagd hebben.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in