Toets Geschiedenis

Memo Examenkatern MAX - Historische context 3 - China 1842-2001 oefentoetsen & antwoorden

MAX

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

Examendomein:  A- Historisch Besef, B- Oriëntatiekennis.

Kenmerkende Aspecten:

  • 31. De industriële revolutie die (in de westerse wereld) de basis legde voor een industriële samenleving
  • 33. De moderne vorm van imperialisme die verband hield met de industrialisatie
  • 34. De opkomst van emancipatiebewegingen
  • 36. De opkomst van politiek-maatschappelijke stromingen: nationalisme
  • 37. De rol van moderne propaganda- en- communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie
  • 38. Het in de praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme
  • 44. Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme
  • 45. De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog.
  • 46. De dekolonisatie die een eind maakte aan de westerse hegemonie in de wereld.
    48. De toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren 60 van de 20e eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen. 
Memo Examenkatern MAX
Toets Geschiedenis
Memo Examenkatern MAX
Online maken
Toets afdrukken
Een gedachtegoed dat een land alleen in harmonie kon voortbestaan en wanneer iedereen in de samenleving zich aan zijn meerdere zou onderwerpen. Een reeks oorlogen die werden gevoerd nadat de Chinese keizer opium in beslag had genomen en vernietigd.Een opstand waarbij delen in het zuiden en oosten van China in as werd gelegd. De leider van de opstand zag zichzelf als de broer van Jezus en geloofde dat hij door God was gezonden om een einde te maken aan de Qing Dynastie.Een protestbeweging van duizenden Chinese studenten die voor de poort van de Verboden Stad protesteerden. Zij waren van mening dat China moest moderniseren.   Een staat die pretendeert onafhankelijk te zijn, maar daadwerkelijk wordt bestuurd door een buitenlandse mogendheid. Een benaming voor de knokploegen van de Chinese jeugd. Zij namen het voortouw in een beweging die eeuwenoude tradities wilde uitbannen en intellectuelen het leven zuur maakten. Angst veroorzaakt door vreemdelingenhaat. Het idee van Mao dat China in vijf jaar tijd een industriële wereldmacht zou moeten maken.  Ga bij deze vraag overzichtelijk te werk. Er wordt eigenlijk om vier antwoorden gevraagd. Door structuur aan te brengen maak je minder snel een fout en door overzicht te creëren is het ook eenvoudiger voor jezelf om de antwoorden nog eens te controleren.  De eerste modernisering gaat over de landbouw. Particuliere boeren kregen hun grond terug en waren zelf verantwoordelijk voor de productie en mochten hun overschotten verkopen.De tweede modernisering gaat over wetenschap en technologie. Er werd veel geld in het onderwijs gestimuleerd en Chinese studenten werden gemotiveerd om in het buitenland te gaan studeren. De derde modernisering gaat over industrie. Door gunstige belastingtarieven en regels hoopte Deng dat buitenlandse bedrijven zich in China zouden gaan vestigen. De vierde modernisering is op gebied van defensie. Er werd geïnvesteerd in het leger. Soldaten kregen modernere wapens en zij werden beter opgeleid.    Het lijkt hier alsof je een keuze hebt. Je mag namelijk zelf kiezen of je voor of tegen de stelling bent. Als je echter naar de stof kijkt is er maar één antwoord mogelijk. Leg eerst duidelijk uit welk antwoord jij kiest en bouw je antwoord vervolgens logisch op. Het is mooi als je een stukje van de vraag herhaalt.  Ja, het kan zeker worden gezien als de start van de inmenging van Westerse landen in China. De ongelijke verdragen zijn gunstig voor het westen en niet voor China. De afspraken die in het verdrag staan zijn gericht op de belangen van Westerse landen, China komt ten dienste te staan van deze Westerse belangen.  Het is bij deze vraag verstandig om eerst kort uit te leggen wat de 4 Meibeweging is. Aan de hand van die uitleg kan je namelijk een koppeling maken waarom zij naar Rusland keken voor steun. Dit is een stap die vaak wordt overgeslagen, maar het brengt veel structuur aan in jouw antwoord. Hierdoor word je antwoord vollediger. De 4 Meibeweging vonden dat China moest moderniseren. China lag in vergelijking met het Westen achter. Vandaar dat zij naar Rusland keken voor steun. Rusland leek in dat opzicht best op China. Ook zij lagen achter op het westen, werden geregeerd door een autocratische tsaar en kende feodale verhoudingen.  Er wordt hier eigenlijk om een mening gevraagd. Heb jij het idee dat het confucianisme nog invloed heeft op het huidige China? Als je eerst uitlegt wat het confucianisme inhoudt dan zie je dat bepaalde onderdelen nog wel toepasbaar zijn. Het is echter niet zo dat de leer van het confucianisme nog één op één merkbaar is in de Chinese samenleving. Het is belangrijk dat jij deze nuance toepast in jouw antwoord.  Bij het confucianisme draait het om harmonie en dat men luistert naar zijn of haar meerdere. In het huidige China zie je dit deels nog terug. Er is nog steeds veel aanzien voor de Chinese Leider, wat past bij de leer van het confucianisme. Ook het belang van orde en harmonie zie je nog duidelijk terug in de Chinese samenleving.    Ook hier lijkt het alsof er een keuze is. Je moet echter goed bedenken welke gevolgen er zijn geweest naderhand de collectivisatie. Welk gevolg lijkt op datgene wat er in de Sovjet-Unie gebeurde na de collectivisatie, ingevoerd door Stalin? Daar moet jouw antwoord op inzoomen. Dan is er een vergelijking die in het oog springt.  De gevolgen voor beide landen zijn, in ieder geval op de korte termijn, redelijk hetzelfde. De grootste overeenkomst is dat voor zowel de Sovjet-Unie als voor China er relatief snel na de invoering een hongersnood uitbrak. Boeren werden in beide landen opgedragen wat zij moesten verbouwen waardoor er te weinig voedsel werd geproduceerd. Dit leidde tot tientallen miljoenen doden.   Bedenk eerst bij deze vraag goed wat de gevolgen van opium waren voor de Chinese samenleving. Bedenk vervolgens wat TikTok doet met de westerse samenleving. Is daar een vergelijking tussen te vinden? Leg deze dan systematisch uit. Zo creeër je overzicht voor jezelf.    Opium had als gevolg dat de Chinese samenleving. Het doel was dat de Chinese samenleving hieraan verslaafd zou raken. TikTok is, voor zover duidelijk, niet opgezet met het specifieke doel om de westerse samenlevingen er verslaafd aan te laten raken. Maar dit is wel een gevolg dat duidelijk te merken is. Het is echter de vraag of er gesproken kan worden van wraak, want we weten het vooropgezette doel van TikTok niet. In theorie is de vergelijking echter wel mogelijk. Ga bij deze vraag systematisch te werk. Bespreek eerst wie je hier ziet en vervolgens wat hij voor kleding draagt. Leg aan de hand van deze antwoorden uit waarom hij hiervoor zou hebben gekozen.  De persoon op de afbeelding is Mao Zedong. Hij draagt een eenvoudige kledingstijl terwijl hij, waarschijnlijk, naar een menigte zwaait. Hij heeft met opzet voor deze kledingstijl gekozen. Zijn voorgangers droegen vaak luxe kleding. Mao wilde dat niet. Hij koos ervoor om zich in soberheid te kleden om zo zijn afkeer tegen het westerse kapitalisme te laten zien.  Het gaat hier niet alleen om wat je op de afbeelding ziet, maar vooral wat er bij de afbeelding wordt gezegd. Je moet uitleggen wat er met deze tekst wordt bedoeld. Het draait hier niet om de historische inhoud, maar hoe de inhoud soms meedraait met het heersende narratief over personen/gebeurtenissen. Begin jouw antwoord door eerst kort te beschrijven wat je ziet. Op de afbeelding zie je twee personen die naar het opgebaarde lichaam van Mao kijken. Ze geven aan dat Mao eerst een patriot was, vervolgens een schurk en vervolgens weer een patriot. Zij geven Mao dan het label van onvoorspelbaar. Het is eigenlijk een sarcastische opmerking, want dat er telkens anders naar Mao wordt gekeken komt niet door Mao zelf, maar door de tijd waarin mensen leven. In de tijd zelf keek men naar Mao als iemand die de problemen van China zou aanpakken. Vervolgens, mede door de miljoenen doden van de culturele revolutie, keek men minder positief naar Mao. Terwijl in hedendaags China er weer positief naar Mao wordt gekeken. De afbeelding geeft dus duidelijk weer dat het historisch perspectief onderhevig is aan de stand van de samenleving. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in