Toets Duits

Na klar! MAX - Hoofdstuk 2 - Eine Bildungsreise oefentoetsen & antwoorden

MAX

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • Woorden en zinnen Kapitel 2

    • Lektion 1 t/m 7

  • Grammatica Kapitel 2

    • Schwache Verben im Präsens, Präteritum und Perfekt (zwakke werkwoorden in de o.t.t., o.v.t. en v.t.t.) (Grammatik A)

    • Schwaches männliches Substantiv (zwak mannelijk zelfstandig naamwoord) (Grammatik B)

    • Partizip I (tegenwoordig deelwoord) (Grammatik C)

    • Futur (toekomende tijd) (Grammatik D)

    • Passiv (lijdende vorm) (Grammatik E)

    • Starke Verben im Präsens (sterke werkwoorden in de o.t.t.) (Grammatik F)

    • Präteritum und Partizip II von starken Verben (sterke werkwoorden in de o.t.t. en v.v.t.) (Grammatik G)

    • Konjunktiv II  (zou-vorm) (Grammatik H)

    • Hilfsverben haben und sein (hulpwerkwoorden hebben en zijn) (Grammatik I)

    • Zeitangabe ohne Präposition (tijdsbepaling zonder voorzetsel) (Grammatik J)

  • Schrijven Kapitel 2

    • Lektion 3

Na klar! MAX
Toets Duits
Na klar! MAX
Online maken
Toets afdrukken
de bovenbouwop de een of andere maniercontrolerende korte onderbrekingterwijlremmenhet kinderdagverblijfhet vreemdgaantamelijkhet perspectiefweliswaarde opvoedingoverstekennodig hebben die Wirtschaftkindischschwierigschadeder Vorwurfder Schwerpunktanstrengenddie Vorlesunggleichfallssich gewöhnen an aufgeregtausübenversprechendauern Es freut mich sehr, dich kennenzulernen!Hast du schon mitbekommen, was los ist?Die Universität in Hamburg hat einfach einen viel besseren Ruf.Welche Zulassungsbedingungen gelten für dieses Studium?Wie lange dauert ein Bachelorstudiengang in der Regel? ich habe, ich hatte, ich habe gehabtPräsens: tegenwoordige tijdPräteritum: verleden tijdPartizip II: voltooid deelwoordte test tetten tettenDe uitgangen van het werkwoord “haben” in verleden tijd zijn als volgt:i(ch) (hat)ted(u) (hat)teste(r/sie/es) (hat)tew(ir) (hat)teni(hr) (hat)tets(ie/Sie) (hat)tenDe uitgangen van zwakke werkwoorden in de tegenwoordige tijd in het Duits zijn als volgt: ich wohn e te du wohn st test er/sie/es wohn t te wir wohn en ten ihr wohn t tet sie/Sie wohn en ten Je kunt de rijtjes uitgangen makkelijk onthouden met behulp van de ezelsbruggetjes: est tenten & te test te ten tet tend. De stam van het werkwoord “verwenden” eindigt op een –d (verwenden), waardoor het in de “du” en “er/sie/es” vorm een extra –e krijgt. De stam van het werkwoord “zeichnen” eindigt op een –n (zeichnen) met daarvoor géén klinker. Hierdoor krijgt het ook een extra –e in de “du” en “er/sie/es” vorm.Voorbeelden: du verwendest, er/sie/es verwendet, du zeichnest, er/sie/es zeichnetExtra uitleg bij werkwoorden waarvan de stam eindigt op een –n: Let op, niet alle werkwoorden waarvan de stam eindigt op een –n krijgen een extra “e” in de “du” en “er/sie/es” vorm. Alléén werkwoorden waarbij er vóór de “n” géén klinker staat, waardoor het dus moeilijk is om uit te spreken zonder de “e”, krijgen de extra “e”.  Opmerking: bij de onderstaande voorbeelden van iedere groep van mannelijke zelfstandige naamwoorden zijn uiteraard meer antwoorden mogelijk.1: mannelijke dierennamen: der Affe2: mannelijke personen op -e: der Junge3: mannelijke nationaliteiten: der Türke4: mannelijke personen met de klemtoon op de laatste lettergreep (vaak een woord uit een andere taal): der Tourist5: mannelijke woorden op -ant, -at, -isk en -graf (met de klemtoon op de laatste lettergreep): der Soldat1e naamval: der Löwe2e naamval: des Löwen3e naamval: dem Löwen4e naamval: den LöwenToelichting: in vergelijking met regelmatige mannelijke zelfstandige naamwoorden, krijgen de zwakke mannelijke zelfstandige naamwoorden in het enkelvoud in de 2e t/m 4e naamval dus iedere keer een -(e)n aan het einde. Voor meervoud eindigt daarbovenop ook nog het betreffende mannelijke zelfstandige naamwoord in de 1e naamval op -(e)n. Het tegenwoordig deelwoord wordt in het Nederlands op precies dezelfde manier gevormd als het Partizip I in het Duits: het hele werkwoord + -dVoorbeeld: zingend [NL] - singend [D] De Futur (toekomende tijd) beschrijft een gebeurtenis die in de (nabije) toekomst zit, terwijl je in de Passiv (lijdende vorm) van het lijdend voorwerp het onderwerp maakt. Met de Passiv kun je gebeurtenissen beschrijven die zowel in het verleden als in de toekomst zijn gebeurd of zullen gebeuren.Voorbeeld Futur: Das Haus wird verkauft.Voorbeeld Passiv (verleden tijd): Das Haus ist verkauft worden. Sterke werkwoorden met een lange e, korte e of een a in de stam, veranderen in de du- en er/sie/es-vorm van klank.De lange e wordt een ieDe korte e wordt een iDe a wordt een äVoorbeeldenlange e: lesen ich lese / du liest / er liestkorte e: essen ich esse / du isst / er issta: fahren ich fahre / du fährst / er fährtUitzonderingLet op! De werkwoorden “geben”, “nehmen” en “treten” hebben alle drie een lange e in de stam, maar veranderen in de du-, er/sie/es-vorm naar een i:ich gebe / du gibst / er gibtich nehme / du nimmst / er nimmtich trete / du trittst / er tritt De werkwoorden “haben”, “sein” en alle modale werkwoorden hebben een eigen zou-vorm. Je maakt deze door het werkwoord in de verleden tijd te zetten en op alle “a, o, u” in de stam een Umlaut te zetten. Let op: “sollen” en “wollen” krijgen géén Umlaut!Tip: je kunt de uitgangen van alle zou-vormen van de werkwoorden “haben” + alle modale werkwoorden onthouden met het rijtje “te test te ten tet ten”.Voorbeeld: “dürfen” [mogen]i dürf ted dürf teste dürf tew dürf teni dürf tets dürf tenDoor het werkwoord “würden” te combineren met het heel andere werkwoord, maak je een zou-vorm van alle overige werkwoorden. Het werkwoord “würden” staat dan in de vorm van het onderwerp.Voorbeeld: Ich würde morgen fahren. [Ik zou morgen rijden.] Würdet ihr morgen fahren? [Zouden jullie morgen rijden?]Uitleg: De vorm van “würde” wordt in de eerste zin bepaald door “ich” en in de tweede zin door “ihr”. Dat zijn de onderwerpen in de betreffende zinnen. Het werkwoord “fahren” staat in de gehele vorm. Deze hoeft niet te worden  aangepast aan de persoon. Dat is in het Nederlands ook zo, zoals je in de vertalingen kunt zien. Wanneer er sprake is van een tijdsbepaling in een zin, gebruik je de 4e naamval. In bovenstaand voorbeeld is het antwoord dus 4e naamval mannelijk:“Ich fahre diesen Sommer in die Türkei.” wurdeToelichting: Lisa Marie is enkelvoud, dus gebruik je “sie”. Het gaat om een gebeurtenis in het verleden, daarom gebruik je de verleden tijd.war (ist: acceptabel)Toelichting: Het gaat nog om dezelfde persoon als in zin 1, dus gebruik je hier ook weer “sie” enkelvoud. Doordat de persoon in kwestie is overleden gebruik je de verleden tijd. Wist je dit niet? Dan mag je uiteraard ook tegenwoordige tijd gebruiken, grammaticaal is dit correct.warenToelichting: Het gaat in deze zin om twee personen, dus gebruik je “sie” meervoud. Er wordt een gebeurtenis beschreven die in het verleden ligt, daarom gebruik je hier de verleden tijd.lachtToelichting: Sven is enkelvoud, dus gebruik je “er”hörebezahlteToelichting: door het woord “gestern” kun je zien dat deze zin in de verleden tijd staat.verdientestToelichting: door het woord “früher” kun je zien dat deze zin in de verleden tijd staat. dem StudentenToelichting: het werkwoord “gehören” hoort bij de 3e naamval. Het gaat hier om een mannelijk persoon met de klemtoon op de laatste lettergreep, daarom volgt er een “-en”.des PolizistenToelichting: wanneer je de zin letterlijk vertaalt, zie je dat het woord “van” ontbreekt. Dat betekent dat het hier gaat om een bepaling van bezit, dat is de 2e naamval.der ElefantToelichting: de olifant is het onderwerp in deze zin, waardoor je de eerste naamval moet gebruiken.den LöwenToelichting: doordat het hier gaat om lijdend voorwerp, gebruik je de 4e naamval.der DeutschenToelichting: wanneer je de zin letterlijk vertaalt, zie je dat het woord “van” ontbreekt. Dat betekent dat het hier gaat om een bepaling van bezit, dat is de 2e naamval. Toelichting: Alle onderstaande antwoorden werken op dezelfe manier → het hele werkwoord + -d weinendschweigendlaut klagendlachend Futur: Die Polizei wird den Diebstahl ermitteln.Passiv tt: Der Diebstahl wird von der Polizei ermittelt.Passiv vt: Der Diebstahl ist von der Polizei ermittelt worden.Futur: Die Täter werden die Diamanten stehlen.Passiv tt: Die Diamanten werden von den Tätern gestohlen.Passiv vt: Die Diamanten sind von den Tätern gestohlen worden.Futur: Der Zeuge wird von dem Überfall berichten.Passiv tt: Von dem Überfall wird von dem Zeugen berichtet.Passiv vt: Von dem Überfall ist von den Zeugen berichtet worden. schläftToelichting: Lena is enkelvoud, daarom gebruik je hier de sie enkelvoud-vorm. Er staat een a in de stam, waardoor er een klankverandering plaatsvindt. De a wordt een ä.lesenToelichting: mein Freund und ich is meervoud, daarom gebruik je hier de wir vorm. In deze vorm vindt geen klankverandering plaats.gegessenToelichting: het voltooid deelwoord van sterke werkwoorden eindigt (net als in het Nederlands) op -en.LasstToelichting: er vindt geen klankverandering plaats in de ihr-vorm, daarom staat er geen Umlaut.GibstToelichting: het sterke werkwoord geben is een uitzondering, omdat er een lange e in de stam staat die in de du/er/sie/es vormen in een i verandert. gewaschenToelichting: het voltooid deelwoord van sterke werkwoorden eindigt (net als in het Nederlands) op -en. könnten, würde verstehenToelichting: “würde” wordt gevormd door de persoonsvorm: “ich”, het werkwoord “verstaan” blijft in de gehele vorm staanwüsste, könnteToelichting: “man” is het Nederlandse “men” en wordt in het Duits regelmatig gebruikt. Hiervoor gebruik je de er/sie/es-vorm.wäre, hättewürdest machen/tun, wär(e)stToelichting: “würdest” wordt gevormd door de persoonsvorm: “du”, het werkwoord “machen” / “tun” blijft in de gehele vorm staan.Je mag zowel “wärest”, als “wärst” opschrijven. Het is allebei goed. De vorm “wärest” is wat ouderwets en wordt niet meer zo vaak gebruikt. Nächstes JahrToelichting: 4e naamval onzijdigletzten MonatToelichting: 4e naamval onzijdigam 3. AprilToelichting: het voorzetsel “an” geeft hier een tijd aan, dus gebruik je de 3e naamval “an + dem” = amjeden MonatToelichting: 4e naamval mannelijk

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in