Toets Nederlands

KERN Nederlands 1e ed - Les 27-28, 40-41 - Lezen oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt de volgende onderwerpen: de functie van een alinea, woordspeling en beeldspraak, samenvatting voorbereiden, samenvatting schrijven.

KERN Nederlands 1e ed
Toets Nederlands
KERN Nederlands 1e ed
Online maken
Toets afdrukken
Een opsomming;een voorbeeld of een tegenstelling;een doel en een middel;een vraag en een antwoord;een oorzaak en gevolg;een mening of argument. Er zijn meerdere goede antwoorden te geven, afhankelijk van de bewoording die je hebt gebruikt. De strekking moet echter overeenkomen met de uitwerking hieronder. Het spelen met woorden om er een grappig effect mee te bereiken. WieWatWaarWanneerWaaromHoe Je schrijft altijd de titel en de schrijver van je tekst boven je samenvatting. Een samenvatting van de tekst geven;een conclusie trekken;een advies geven;een vraag stellen;een verwachting voor de toekomst uitspreken.Let op: een (slot) alinea kan ook meerdere functies tegelijkertijd hebben. Let op: er zijn meerdere goede antwoorden te geven, afhankelijk van de bewoording die je hebt gebruikt. De strekking moet echter overeenkomen met de uitwerking hieronder. Bij een vergelijking wordt de werkelijkheid vergeleken met een ‘beeld’ en wordt voorafgegaan door de woorden als, alsof, met of van of door de werkwoorden lijken of zijn.  Voorbeeld: Hij ziet er zo moe uit, het lijkt net alsof hij net uit bed komt. Een metafoor is ook een vergelijking maar nu wordt alleen het ‘beeld’ genoemd en niet de werkelijkheid.Voorbeeld: Er zitten zoveel sloten op mijn voordeur, het lijkt Fort Knox wel. N.B.: Fort Knox is een bekende legerbasis in de Verenigde Staten waarvan wordt gezegd dat het onmogelijk is om er binnen te dringen. Stap 1: lezenLees de tekst eerst globaal om een indruk te krijgen van de tekst.Zoek de betekenis op van woorden die je niet begrijpt. Stel jezelf wh-vragen.Schrijf de antwoorden kort op. Stap 2: schrijvenSchrijf een kladversie.Schrijf de titel en de schrijver van de tekst.Schrijf het onderwerp en de belangrijkste boodschap van de tekst.Gebruik de antwoorden op de wh- vragen op en maak er een samenhangend en logisch geheel van. Schrijf goede alinea’s met goede zinnen en signaalwoorden. Tip: signaalwoorden worden in les 15 besproken, in het hoofdstuk tekstverbanden.Vergelijk wat je hebt geschreven met de oorspronkelijke tekst. Vraag jezelf af: staat de belangrijkste informatie erin, is de samenvatting een logisch verhaal? Geeft je samenvatting een goed beeld van de oorspronkelijke tekst? Kijk of er overbodige of dubbele informatie in je samenvatting staat en haal dat eruit.Controleer op spelling, formulering en taalfouten. Maak nu een netversie van je samenvatting waarin je al je verbeterpunten uitvoert. Lees je samenvatting nog een keer na.   e. Door een vraag over het onderwerp te stellen. In regels 7-9 vraagt de schrijver zich af of  “zo’n verbod in Nederland ook een goed idee zou zijn”. f. Door de reden te geven waarom hij de tekst schrijft. In regels 1-5 begint de schrijver met de reden van de tekst, hij schrijft: “De Franse overheid heeft vanaf deze maand het gebruik van smartphones op basisscholen en collèges (een middenschool voor leerlingen tot vijftien jaar) verboden.   Antwoord a is juist. Dit is te lezen in de zin “En wellicht het belangrijkste: geef zelf het goede voorbeeld en zit ook niet de hele avond op het schermpje te turen.” “Je… neer.”De hele zin is: “Je legt ook geen spuit heroïne voor een junk neer.” Antwoord b is juist. De hoogleraar legt de vergelijking tussen een tiener die zogenaamd verslaafd is aan mobiele telefoons en een junk aan heroïne.  Let op: er zijn meerdere goede antwoorden te geven, afhankelijk van de bewoording die je hebt gebruikt. Hieronder staan voorbeelden; de eigen strekking moet overeenkomen met de uitwerking hieronder.Wie: Wie bepaalt of er een verbod voor smartphones op Nederlandse scholen komt? Wat: Wat zegt de overheid over het verbod voor smartphones op Nederlandse scholen?   Waar: Waar zou je, behalve op scholen, nog meer een verbod voor smartphones willen invoeren? Wanneer: Wanneer is het verbod voor smartphones op Franse scholen ingegaan? Waarom: Waarom zou de smartphone ook in Nederlandse scholen verboden moeten worden? Hoe: Hoe zou dit verbod eruit moeten zien?  De hoofdgedachte is: lezers informeren over het belang van verstandig met de smartphone om te gaan.  In regels 139-143 staat: “Ze hebben er een extra opvoedende taak bij gekregen, eentje waar zij zelf als kind geen enkele ervaring mee hebben opgedaan’ (, stelt ze).”  LesNieuw woordGeef de betekenis en gebruik daarbij je eigen woorden. Gebruik maximaal 15 woorden.Les 27 - voorbeeldBeperkenEen grens aan iets stellen.Les 27UitvretenDoen wat niet mag. De factorOmstandigheid waardoor iets gebeurt.De workshopKorte, praktische cursus.Les 28Woordspeling Het spelen met woorden om er een grappig effect mee te bereiken.Negeren Zich (ergens) niets van aantrekken.De onderwijsinstellingEen plek waar onderwijs gegeven wordt. Les 40DrastischKrachtig en snelLeasenVoor een lange periode huren tegen een vast bedrag. VergenEisenLes 41De aanraderIets wat je aanbeveelt.ForcerenIets met geweld openmaken, iets met geweld doen.De dwalingDe vergissing.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in