Toets Duits

Duits Schrijfvaardigheid - Opdracht 4 - Recensie oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Recensie

Duits Schrijfvaardigheid
Toets Duits
Duits Schrijfvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Het doel van de eerste zin van een recensie is het pakken van de aandacht van de lezer. Je wilt dat jouw recensie aantrekkelijk is en interessant wordt gevonden. Dit doe je door de lezer nieuwsgierig te maken naar de inhoud van het betreffende boek. Geef geen spoilers, maar aanduidingen.De context is de achtergrond van het verhaal. Wat zijn belangrijke aspecten die een rol spelen voor de inhoud? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tijd waarin het verhaal zich afspeelt of de plaats. Wordt dit gedetailleerd en realistisch omschreven? Want ook dit is belangrijk om te weten als potentiële nieuwe lezer van een boek.1: Een pakkende inleiding2: Inhoud van het boek (zonder spoilers)3: De context van het verhaal4: Je beoordelingZodra je een pakkende inleiding hebt geschreven en de inhoud en context van het boek hebt omschreven, volgt jouw mening in de beoordeling van het verhaal. Het is dus niet nodig om je mening al meteen aan het begin van de recensie te benoemen. 2: deze inleiding geeft het einde en een groot deel van het plot al weg. Namelijk dat Jean-Baptiste (de hoofdpersoon) komt te overlijden en dat hij zijn doel niet zal bereiken.3 A4 B1 C2 D Hieronder volgt een voorbeeld met meerdere uitwerkingsmogelijkheden van de recensie. Houd er rekening mee, dat meerdere antwoordmogelijkheden goed zijn. Onderstaande uitwerking geeft je een goed voorbeeld, waarvan je de standaardzinnen kunt gebruiken om je inhoudelijk voor te bereiden op je toets schrijfvaardigheid.Der Jugendroman „Tschick“ von Wolfgang Herrndorf ist 2010 erschienen. / Der Jugendroman “Tschick” von Wolfgang Herrndorf wurde in 2010 veröffentlicht. „Tschick“ ist ein mehrfach ausgezeichneter Roman, / “Tschick” ist ein Roman, der 2011 den Jugendliteraturpreis gewonnen hat. 2011 erhielt / gewann das Buch auch den Heidelberger Clemens Brentano Förderpreis für Literatur. "Tschick" von Wolfgang Herrndorf ist ein bemerkenswertes / sehr interessantes Buch, das die Reise zweier / von zwei Jugendlicher / Jugendlichen durch Deutschland erzählt / beschreibt. Die Geschichte folgt den Abenteuern von Maik Klingenberg, einem schüchternen und zurückgezogenen Jungen / er ist schüchtern und zurückgezogen / , und Tschick, einem rätselhaften Mitschüler mit einer rebellischen Persönlichkeit / er ist rätselhaft und rebellisch. Die beiden (ungleichen) Freunde fahren in einem gestohlenen Lada / Auto und unternehmen eine unvergessliche Reise durch das deutsche Land, die ihr Leben für immer verändern wird."Tschick" ist ein Meisterwerk der deutschen Literatur. Wolfgang Herrndorf schafft es, die inneren Konflikte und Emotionen der Protagonisten / Personen / Hauptpersonen auf eine unglaublich authentische Weise darzustellen. Die Charaktere / Personen sind lebendig und facettenreich, und man kann sich leicht in ihre Welt hineinversetzen. Die Reise von Maik und Tschick ist voller unerwarteter Wendungen, humorvoller Momente und tiefgründiger Einsichten.Was dieses Buch besonders beeindruckend / interessant / bemerkenswert macht, ist, wie es die deutsche Landschaft und Gesellschaft durch die Augen der Jugendlichen zeigt. Der Autor schafft es, die Schönheit der (ländlichen) Regionen genauso einzufangen wie die Herausforderungen und Vorurteile, mit denen die beiden Jungen konfrontiert werden. "Tschick" bietet auch eine kritische Betrachtung von sozialen Unterschieden und Vorurteilen in Deutschland.Ich empfehle "Tschick" allen, die nach einem bewegenden und gleichzeitig unterhaltsamen Buch suchen. Es ist eine Reise, die man nicht verpassen sollte, und ein zeitloses Werk, das die Leser noch lange nach dem Lesen nachdenklich stimmen wird. Wolfgang Herrndorf hat mit diesem Buch einen unvergesslichen Beitrag zur deutschen Literatur geleistet.Tips bij het nakijken van je schrijfopdracht:Kijk goed na of je voldoende woorden hebt gebruikt. Je mag vaak 10% afwijken van het aantal gegeven woorden, daarna volgt puntenaftrek. Vraag het beoordelingsformulier aan je docent, zodat je precies kunt zien hoe jouw schrijfopdracht wordt nagekeken en voor welke onderdelen je punten kunt verdienen. Het is lastig om je eigen tekst na te kijken. Vraag daarom aan je (bijles-)docent of die je brief voor je wil nakijken. Kijk goed welke fouten je hebt gemaakt. - Zijn het vooral woorden uit de der- en ein-groep? Dus: der/dem/den/einem/meinen, etc? Dan neem de theorie van de naamvallen nog eens goed door.- Zijn het vooral werkwoordvervoegingen? Dan neem de theorie van zwakke en sterke werkwoorden nog eens goed door.Gebruik deze uitwerking bij het leren van standaardzinnen. Denk hierbij aan:De inleiding: Der Roman „titel“ von “naam schrijver” ist “jaar van publicatie” erschienen.Der Roman “titel” von “naam schrijver” wurde in “jaar van publicatie” veröffentlicht. “titel“ ist ein mehrfach ausgezeichneter Roman, / “titel” ist ein Roman, der “jaar van prijs” den “...preis” gewonnen hat. “jaar van prijs” erhielt / gewann das Buch auch den “...preis” für Literatur.Inhoud van het boek: "titel" von “schrijver” ist ein bemerkenswertes / sehr interessantes Buch, das die Reise / Geschichte von … erzählt / beschreibt. Die Geschichte folgt den Abenteuern von “naam en eventueel beschrijving hoofdpersoon 1” und “eventueel naam en beschrijving van hoofdpersoon 2”. Context van het boek: "titel" ist ein Meisterwerk der deutschen Literatur. “schrijver” schafft es, die inneren Konflikte und Emotionen der Protagonisten / Personen / Hauptpersonen auf eine unglaublich authentische Weise darzustellen. Die Charaktere / Personen sind lebendig und facettenreich (of andere karaktereigenschappen), und man kann sich leicht in ihre Welt hineinversetzen. Die Reise von “naam van hoofdpersoon of namen van hoofdpersonen” ist voller unerwarteter Wendungen, humorvoller Momente und tiefgründiger Einsichten.Jouw beoordeling van het boek: Was dieses Buch besonders beeindruckend / interessant / bemerkenswert / spannend macht, ist, wie es “thema van het boek” durch die Augen der Jugendlichen zeigt. Der Autor schafft es, die Schönheit der “omgeving waarin het verhaal zich afspeelt” genauso einzufangen wie die Herausforderungen und Vorurteile, mit denen “namen van hoofdpersonen” konfrontiert werden. "titel" bietet auch eine kritische Betrachtung von “aspect waar kritiek op wordt gegeven” in Deutschland (of een ander land waar het verhaal zich afspeelt).Ich empfehle "titel" allen, die nach einem bewegenden  /spannenden / interessanten und gleichzeitig unterhaltsamen / lustigen / kritischen Buch suchen. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in