Toets Geschiedenis

Memo Examenkatern MAX - Historische context 4 - Duitsland in Europa 1918-1991 oefentoetsen & antwoorden

MAX

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

Examendomein:  A- Historisch Besef, B- Oriëntatiekennis.

Kenmerkende Aspecten:

  • 37. De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie. 

  • 38. Het in de praktijk brengen van totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaalsocialisme

  • 39. De crisis van het wereldkapitalisme

  • 40. Het voeren van twee wereldoorlogen

  • 41. Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de joden.

  • 42. De Duitse bezetting van Nederland

  • 45. De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog.

  • 47. De eenwording van Europa

  • 48. De toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren 60 van de 20e eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen

Memo Examenkatern MAX
Toets Geschiedenis
Memo Examenkatern MAX
Online maken
Toets afdrukken
Een complottheorie die verkondigde dat Duitsland de oorlog makkelijk had kunnen winnen, maar dat de linkse regering verraad had gepleegd door een wapenstilstand te tekenen.De vredesovereenkomst waarmee de Eerste Wereldoorlog ten einde kwam.Een Amerikaanse plan waardoor geld aan o.a. Duitsland kon worden geleend, zodat deze haar economie weer kon opbouwen.De ideale, harmonieuze en raszuivere samenleving volgens de nationaalsocialisten. De doctrine waarbij de VS economische en militaire steun zou bieden aan landen die het communisme buiten de deur wilden houden.De Europese Gemeenschap voor Kolen en StaalDe Noord Atlantische VerdragsorganisatieBenaming voor hervormingen waarbij er meer persoonlijke vrijheid van meningsuiten en openheid van bestuur kwam in de Sovjet-UnieDe tegenhanger van de Trumandoctrine. Dus een beleid waarbij de Sovjet-Unie landen economisch en militair steunt als zij communistisch wilden worden.  Het is verstandig om hier eerst in te gaan over wat detente betekent. Als je dat goed hebt uitgelegd ben je nog niet klaar. Deze periode wordt zo omschreven aangezien de periode ervoor blijkbaar anders in elkaar stak. Ook dat moet je in jouw antwoord verwerken.  De periode van 1963-1979 wordt als detente omschreven aangezien detente voor ontspanning staat. De periode tot aan 1963 werd gekenmerkt door hoog oplopende spanningen tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie, met als climax de Cubacrisis. De periode van 1963-1979 is een periode waarin de betrekkingen tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie verbeterden, net als de betrekkingen tussen Oost- en West- Duitsland.  Je moet hier de gebeurtenissen op een logische volgorde plaatsen. De gebeurtenissen vallen eigenlijk niet te koppelen aan een jaartal. Je zult moeten nadenken over oorzaak-gevolg. Welke stap leidt tot welke vervolgstap? Het is handig om te beginnen met degene waarvan je zeker weet dat ze bij elkaar horen. Of dat je begint met de gebeurtenis die aan het begin of aan het einde hoort. Vaak kan je nog wel punten verdienen als je er één fout hebt. Vandaar dat je moet beginnen met degene die je wel weet. C- E- F- A- B- Dc. Fabrieken gaan ontzettend veel produceren na de uitvinding van de lopende bande. Iedereen leent geld en maakt schulden (live now, pay later)f. Mensen kopen minder spullen omdat ze de spullen al hebben.a. Fabrieken produceren minder en moeten mensen ontslaanb. Mensen kunnen hun schulden niet terugbetalene. Bedrijven en banken gaan failliet waarna miljoenen mensen werkloos worden Als je deze vraag gaat beantwoorden, bedenk dan eerst welke spelers het belangrijkste waren ten tijde van de Koude Oorlog. Als je een casus wilt beargumenteren waarbij er een mogelijk vervolg van de Koude Oorlog ter sprake komt, dan moeten er duidelijke overeenkomsten zijn. Bedenk dus goed wat de hoofdlijnen zijn, bijvoorbeeld: atoomdreiging, Rusland en de Verenigde Staten.Ja, er kan een kanttekening bij worden geplaatst. Er is sinds de Russische inval in Oekraïne sprake van een atoomdreiging. Putin heeft meermaals aangekondigd dat hij niet bang is om atoomwapens in te zetten, mocht het westen te veel interveniëren. Aangezien ook Rusland erbij betrokken is en zij een voormalig land van de Sovjet-Unie aanvallen, lijkt de periode van de Koude Oorlog op de periode nu. (Of er sprake is van een doorlopende lijn is lastig, aangezien er wel bijna dertig jaar relatieve ‘’rust’’ is geweest.) Dit is een vraag die kennis en begrip eigenlijk aan elkaar koppelt. Je moet namelijk de val van de Berlijnse muur uitleggen en dat plaatsen in een bredere historische context. Begin bij het beschrijven waarom de muur viel en waarom juist dat symbolisch is voor wat er in de periode daarna meer gebeurt. Het gebeurde vrij plotseling dat de DDR het verkeer van goederen/personen tussen oost en west weer toeliet. Door dit vrije verkeer werd het communisme eigenlijk beëindigd. Het wordt als symbolisch moment gezien aangezien er na de val van de Berlijnse muur steeds meer landen, vooral in Oost-Europa, het communisme hebben afgeschreven. Veel landen wilden ook onafhankelijk worden van de Sovjet-Unie. De Sovjet-Unie verloor aanzien en macht. Aangezien de Sovjet-Unie als synoniem werd gebruikt voor het communisme ziet men de val van de Berlijnse muur als het moment waarop het communisme steeds meer in elkaar zakt.  Ga overzichtelijk te werk. Leg eerst uit wie Adenauer is om vervolgens te vertellen wat hij heeft gedaan. Nadat je dit hebt uitgelegd kan je gaan bespreken welke positieve en negatieve aspecten er aan zijn beleid zaten. Zorg ervoor dat je overzichtelijk te werk gaat. Benoem (overdreven) wanneer je een argument voor en tegen gaat bespreken.Adenauer was de eerste regeringsleider van de Bondsrepubliek West-Duitsland. Hij zorgde met zijn buitenlandse politiek voor een snel economisch herstel, waarna West-Duitsland uitgroeide tot een stabiele democratie. Hiervoor prees men zijn beleid. Er was ook kritiek. Door zijn nadruk op stabiliteit en wederopbouw verschoof de kritische confrontatie met het nationaalsocialistische verleden al snel naar de achtergrond. Veel nationaalsocialisten kwamen al snel weer terug op verscheidene topposities, vaak vanuit pragmatische overwegingen. Het lijkt bij deze vraag of je een keuze hebt. Je kan zelf kiezen of het wel of niet als keerpunt kan worden gezien. Bedenk eerst of je een idee hebt wat er in 1933 is gebeurd in Duitsland. Verplaats je aandacht vervolgens naar de bron. Als je naar de bron kijkt dan moet je eigenlijk opmerken dat het niet mogelijk is om tegen de stelling te zijn. De invoering van deze wet kan zeker worden gezien als keerpunt in de Duitse politieke geschiedenis, want:De Weimar Republiek was een democratie, maar met de invoering van deze wet werden andere politieke partijen verboden. Duitsland werd een eenpartijstaat, waarbij Hitler de totale macht heeft. (Het wordt ook wel gezien als het officiële punt wanneer Hitler dictator van Duitsland is geworden.) Kijk allereerst naar de afbeelding. Er ligt een gebroken hamer en sikkel op de grond. Bedenk bij jezelf waar dit symbool voor staat. Wie zou de persoon die daarna kijkt dan kunnen zijn? De vraag geeft hierbij al een hint, al moet je dan wel net geleerd hebben wie Glasnost en Perestrojka heeft ingevoerd. Verder moet het je opvallen dat de blik van de persoon niet geïnteresseerd is, alsof het hem niet zoveel kan schelen.De schrijver wil hiermee suggereren dat Gorbatsjov verantwoordelijk is voor het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Dat zie je doordat de hamer en sikkel gebroken op de grond liggen. Glasnost en Perestrojka hebben hiermee te maken aangezien dit door Gorbatsjov werd ingevoerd en deze worden vaak aangewezen als oorzaken waardoor de Sovjet-Unie later uit elkaar valt.   Het beste wat je kan doen is beginnen met het benoemen van de door jou gekozen beeldelementen. Aan de hand daarvan kan je gaan uitleggen wat de kunstenaar bedoelt met zijn spotprent. Wees zo helder mogelijk in jouw antwoord en probeer de verbanden tussen de beeldelementen en jouw conclusie zo duidelijk mogelijk weer te geven.Het eerste beeldelement dat opvalt is het opgerolde stukje papier waarop ‘’Versailles Treaty’’ staat. Dit is een verwijzing naar het Verdrag van Versailles, oftewel de afspraak waarmee de Eerste Wereldoorlog werd beëindigd. In dit verdrag stonden allerlei strenge regels voor de Duitsers. Zo kregen zij de schuld van de oorlog en moesten zij ontzettend veel geld betalen aan de geallieerden. Dit leidde tot grote onvrede bij de Duitse bevolking. Deze Duitse bevolking koesterde deze wraakgevoelens, wat uiteindelijk leidde tot de opkomst van Hitler zijn partij. Hitler speelde op deze onvrede in, waardoor hij ontzettend veel steun verwierf. Het tweede beeldelement is dat Hitler uit het verdrag komt gekropen. Door datgene wat in het Verdrag van Versailles staat kan Hitler met zijn nazipartij opkomen. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in