Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:
Vocabulary A, B, F & G - Language helps
Grammar C & H - past tenses - adverbs and adjectives
Writing E & J - presenting facts - a newspaper article - formal linking words - reacting formally
Task - B1/B2 level → writing a newspaper article
Reading B & G
Toets Engels
Stepping Stones 6e ed/ FLEX
Online maken
Toets afdrukken
Heralddisparitiesacknowledgeindulgeincessant exploreindicatemundanesolelyretain We studied (wij studeerden) → gebruik je als iets is gebeurd in het verleden en nu afgelopen is. She had eaten (zij heeft gegeten) → gebruik je als je over twee gebeurtenissen in het verleden wil vertellen en wil aangeven welke gebeurtenis er het eerst gebeurde, zoals in deze zin: ‘she had already eaten when we visited my grandparents’. We were saving (we waren aan het sparen) → gebruik je als je wil aangeven dat je in het verleden iets aan het doen was, toen er iets anders gebeurde, zoals in deze zin: we were saving money for our trip, but then the roof collapsed and we needed the money to fix it. We had been tackling (we waren dit probleem aan het aanpakken) → gebruik je als je in het verleden gedurende een tijd iets aan het doen was, zoals bijvoorbeeld in deze zin: ‘we had been tackling this problem for months when the solution suddenly came to us’. C is fout.Toelichting:Een adverb zegt iets over het werkwoord (‘verb’) en een adjective iets over een zelfstandig naamwoord. Met andere woorden: de eerste geeft aan hoe iemand iets doet en de tweede hoe iets is. Voorbeelden zijn: ‘he is a quiet person, he opened the door quietly.’ Bij een adverb verandert het woord dus en komt er ‘ly’ achter. When I arrived at the party, everyone had already started dancing.Sarah had studied / had been studying for hours before she took her final exam.While they lived in Paris, they often went to the Louvre Museum.Last night, I worked on my project until midnight because I had not finished it earlier.We were eating at the new restaurant downtown when it suddenly started raining.
Toelichting:De ene gebeurtenis gebeurt eerst. Om dat aan te geven gebruik je dan een past simple in combinatie met een past perfect (de eerdere gebeurtenis).Beide opties zijn toegestaan, maar je kunt, om de nadruk meer te leggen op dat je iets voor een lange tijd aan het doen was, een past perfect continuous gebruiken.Beide gebeurtenissen gebeurden tegelijkertijd, daarom twee keer een past simple. De ene gebeurtenis gebeurt voor de ander, daarom past simple and past perfect.Als men met iets bezig is terwijl er plotseling iets anders gebeurt, gebruik je een past continuous en een past simple. rapidly (adverb, want het zegt iets over het werkwoord ‘reported’). eloquent (adjective, want het gaat over het zelfstandig naamwoord ‘responses’). dramatic (adjective, want het gaat over het zelfstandig naamwoord ‘flair’).clearly (adverb, want het gaat over het werkwoord ‘delivered’).carefully (adverb, want het gaat over het werkwoord ‘careful’).thorough (adjective, want het gaat over het zelfstandig naamwoord ‘research’). Toelichting:Een adverb zegt iets over het werkwoord (‘verb’) en een adjective iets over een zelfstandig naamwoord. Met andere woorden: de eerste geeft aan hoe iemand iets doet en de tweede hoe iets is. Voorbeelden zijn: ‘he is a quiet person, he opened the door quietly.’ Bij een adverb verandert het woord dus en komt er ‘ly’ achter. Let op: Je hebt een paar uitzonderingen waarbij het woord niet verandert bij een adverb, en daarbij gaat het om zintuiglijke werkwoorden, zoals alles met ‘zien’ (perceive) en ‘voelen/proeven’ (sense). Voorbeelden zijn: ‘you look great’, ‘you smell fantastic’, ‘it tastes excellent’ and ‘the music sounds good’ (in plaats van ‘you look greatly’, etc.). Let op: Bij een paar bijvoeglijke naamwoorden blijft het ook als een bijwoord (adverb) hetzelfde. Deze woorden worden niet heel vaak gebruikt op deze manier. Een voorbeeld hiervan is ‘he runs fast’. was investigating - quietly gathered.Toelichting: past continuous, adverb en past simple → terwijl iemand iets aan het doen was, gebeurde er ook iets anders. Als je ‘while’ ziet staan, dan gebruik je een past continous (the cat crossed the road while I was walking) in combinatie met een past simple. ‘Quietly’ zegt hier iets over het werkwoord ‘gather’, dus dan komt er -ly achter voor een adverb.
reviewed - had submitted/submitted - quick.Toelichting: past simple, past perfect en adjective → eerst gebruik je een past simple en daarna een past perfect, omdat er wordt aangegeven dat de ene handeling eerder gebeurde (past perfect) en daarna pas de andere handeling (past simple). ‘Quick’ zegt iets over het zelfstandig naamwoord ‘revisions’, dus geen -ly adverb vorm.
arrived - had already packed.Toelichting: past simple en past perfect → de ene handeling gebeurde voor de andere handeling, dan gebruik je een past perfect voor de handeling die eerder gebeurde (‘had already packed’).
beautifully captured - was visiting.Toelichting: adverb, past simple and past continuous → ‘beautifully’ zegt iets over het werkwoord ‘capture’, dus daarom de adverb -ly vorm. De past simple (captured) wordt hier gebruikt met past continuous (was visiting) omdat er ‘while’ staat. De fotograaf was iets aan het doen terwijl hij ook iets anders deed.
had received - had to edit thoroughly.Toelichting: past perfect, past simple and adverb → ene actie gebeurde voor de andere actie, vandaar een past perfect. Daarna een past simple om aan te geven dat het in de verleden tijd gebeurde. De adverb ‘thoroughly’ zegt iets over het werkwoord ‘edit’, vandaar de -ly vorm. Onderstaande teksten vormen twee voorbeeldteksten van een positieve en een negatieve reactie op dit artikel. Het bevat zinnen uit ‘Language Help’ en vocabulary uit Theme 1 (B2 niveau). Positive reaction:SIR- I would like to respond to your article “Climate Protesters March on New York” from the 17th of September, which addresses a very important theme.It was fascinating to read how these demonstrations affected people throughout the world to undertake similar action. In my opinion, these demonstrations should take place more often. Furthermore, it shows how this problem is urgent to a variety of people, young and old, as your article states. Equally important, it was quite positive to read how many students joined the demonstrations. While some may criticise the methods of climate protesters, as addressed in your article, it is a powerful reminder of what people are capable of when we unite during a demonstration. Hopefully, it sends a strong and positive message to world leaders. Negative reaction:SIR- I would like to respond to your article “Climate Protesters March on New York” from the 17th of September, which addresses a very important theme. While climate change is indeed a serious matter, it does not justify these demonstrations in my opinion. For instance, the methods of the climate protesters are becoming more violent, which is dangerous for society. Furthermore, the protesters overlook equally important aspects of an energy crisis, as Megan Bloomgren also points out. Therefore, while this is certainly an important theme, it is necessary to look at different sides of this problem. In doing so, we can tackle the difficult problem of climate change effectively.Let op bij het nakijken van je tekst:Check de woordvolgorde. Engelse zinnen werken volgens vaste volgordes:wie - doet - wat - waar - wanneer. Voorbeeld: they - were watching - television - in London - yesterday. Heb je meerdere ‘waar’ of ‘wanneer’? Dan begin je met het minst specifieke en je eindigt met de meest specifieke tijd of plek, zoals bij: we are going to the cinema tomorrow at eight. Herlees het nog een keer en check op punten, komma’s en hoofdletters. Let op veelgemaakte fouten zoals: “they’re and their”, “to and too”, “where and were”.Heb je de juiste linking words gebruikt? Bekijk bij het nakijken ook p. 24 in je boek (Language Help) en online opdracht 49. Tip: Het is lastig om je eigen tekst na te kijken. Vraag daarom aan je (bijles-)docent of die je brief voor je wil nakijken. Kijk goed welke fouten je hebt gemaakt. Vraag ook aan jouw docent waar hij/zij precies op let tijdens het beoordelen. Uiteraard wordt er gelet op het gebruik van de juiste woorden in de context en de algemene grammatica (werkwoorden vervoegen, zinsvolgorde,...), maar misschien let jouw docent nog wel op andere zaken. Niet → er wordt wel over ‘biofuels’ gesproken in alinea 1, maar wordt niet genoemd in de titel. In alinea 1 worden de biofuels genoemd als reden voor een grotere vraag naar mais (voedsel). Niet → het is wel ontworpen om 100% terug te betalen in zeven jaar (alinea 3), maar verderop bij de voorwaarden wordt besproken dat dat geen garantie is en er een kans is dat je minder terug krijgt (alinea 6). Wel → de winst wordt eerlijk verdeeld. Niet → dat wordt er niet specifiek in genoemd. Er wordt wel besproken hoe successen in het verleden geen garantie zijn voor toekomstige projecten.
Tips:Bij deze teksten wordt er gevraagd om een combinatie van scannen en gedetailleerd lezen, zeker in combinatie met deze vraag. Door snel te scannen op tekstsoort (je kunt meteen zien dat dit een advertentie is door het plaatje, titel en de website en telefoonnummer aan het einde) kun je de vragen alvast voorspellen. Een advertentie bevat vaak een aantrekkelijk product of aanbod en eindigt met ‘de kleine lettertjes’ waarbij ze de voorwaarden bespreken. Bij advertenties kan het dus zijn dat de vragen niet in chronologische volgorde staan, omdat hetzelfde onderwerp op twee plekken wordt besproken (zoals bij ‘investment’). Je moet dus goed scannen op dat woordje door de gehele tekst heen. Het juiste antwoord is A. Toelichting:
Dit is terug te vinden “invites expressions of interest in the purchase of Trustee’s right, title and and interest…”. Deze tekst test of je tussen de moeilijke en ‘juridische’ woorden de hoofdgedachte er uit kunt halen door middel van scannend lezen.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.