Toets Spaans

Spaans Leesvaardigheid - Leestoets 3 vmbo-t - Leesvaardigheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. het volgende onderwerp:  Leesvaardigheid.

Deze toets kan ook worden gebruikt voor leerlingen die in havo of vwo klas 4 zitten en dit jaar pas met Spaans starten (A2 niveau).

Spaans Leesvaardigheid
Toets Spaans
Spaans Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze: Begin eerst met het scannen van de tekst. Lees de titel, de ondertitel en bekijk de bron. Vervolgens lees je de vraag en de stellingen, zodat je daarna gericht naar antwoorden kunt zoeken terwijl je de tekst leest.Tip: het helpt als je belangrijke woorden uit de stellingen in het Spaans kent, zodat je weet wanneer de stellingen ter sprake komen. Bijvoorbeeld: het parfum = el perfume, geurtje = el aroma, de huid = la piel. Antwoord: 1. Niet, 2. Wel, 3. Niet, 4. Niet Toelichting: Tip 1 wordt niet gegeven. In de eerste alinea staat:“Si has decidido cambiar de aroma y quieres elegir uno nuevo, no debes probar a la vez más de tres perfumes, porque la nariz no es capaz de distinguir muchos aromas al mismo tiempo.”no debes probar a la vez más de tres perfumes = je moet niet meer dan drie parfums proberen tegelijkertijdla nariz no es capaz de distinguir muchos aromas = de neus is niet in staat om veel geurtjes te onderscheidenTip 2 wordt wel gegeven. In de tweede alinea staat:“Intenta no probar el aroma sobre un papel, sino directamente sobre tu piel.”directamente sobre tu piel = direct op je huidTip 3 wordt niet gegeven. In de derde alinea staat:“No frotar las muñecas después de poner el perfume en ellas.”no frotar las muñecas = wrijf de polsen nietTip 4 wordt niet gegeven. In de laatste alinea staat:“No agitar ni mover excesivamente la botella de perfume”no agitar ni mover excesivamente la botella = schud de fles niet en beweeg deze niet overmatig. Werkwijze: Begin met het scannen van de tekst. Lees de titel en de introductie, bekijk de afbeelding. Vraag jezelf af: Wie is Óscar Soriano? Wat betekent “ser sordo”? Wat voor een type tekst is dit?Óscar Soriano is het onderwerp van deze tekst, hij is doof.El Periódico (een Spaanse krant) doet een interview met hem.Lees daarna de vraag en de antwoordopties. Als hier onbekende woorden worden gebruikt, zoek deze dan op. Bijvoorbeeld: la niñez = de kindertijd, oir = horen.Lees daarna pas alinea 1: daar gaat de vraag over. Antwoord: A Toelichting: Het juiste antwoord is A. Óscar vertelt: “Sólo cuando tenía seis años me diagnosticaron: sordera, en mi caso de nivel mediano.”cuando tenía seis años me diagnosticaron: sordera = toen ik zes was werd er een diagnose vastgesteld: doofheid Antwoord B en C worden niet genoemd. Het kan zijn dat je antwoord D hebt gekozen, Óscar vertelt namelijk dat hij niet makkelijk contact legde met mensen (“no me relacionaba con nadie”), maar dit betekent niet dat hij niet graag naar school ging omdat hij geen vrienden had. Let erop dat het hele antwoord in de tekst genoemd moet worden, anders is het fout. Werkwijze: Ook bij dit type vraag lees je eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal onbekende woorden.Bij een invulvraag is het belangrijk dat je niet alleen naar de zin kijkt waar het woord ontbreekt, maar ook de context van de zinnen ervoor en erna. Hier staat vaak waardevolle informatie om het juiste antwoord te kiezen. Antwoord: C Toelichting:In alinea 2 vertelt Óscar over hoe het was om voor het eerst een gehoorapparaat te gebruiken, na drie jaar doof te zijn geweest zonder het te weten. Dat was voor hem een wonder (un milagro), antwoord C is dus juist.Antwoord A en B zijn beiden negatief, dus deze kan je wegstrepen. Óscar vertelt namelijk: “¡Me alegró mucho!” (Ik was erg blij!). Werkwijze: Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Zoek onbekende woorden op. Bijvoorbeeld: comprar = kopen, la guitarra = de gitaar, tocar = spelen.Vervolgens lees je regel 18-22, waarover de vraag gaat. Tip: lees ook de zinnen ervoor en erna, zodat je de context beter begrijpt. Antwoord: B Toelichting:Antwoord B is juist. Óscar vertelt dat hij met 8 jaar (= ocho años) gitaar wilde spelen, en dat hij geïnspireerd was door zijn oom (= tío):“Luego, a los ocho años quería estudiar guitarra. Tengo un tío que toca la guitarra flamenca. Creo que me gusta porque lo he visto tanto.”Antwoord A wordt niet genoemd, Óscar vertelt niet wanneer hij zijn eerste gitaar heeft gekocht.Antwoord C wordt niet genoemd. Óscar vertelt dat zijn oom gitaar speelde en dat hij het leuk vond om dat te zien, maar hij zegt niet dat zijn oom hem gitaar heeft leren spelen. Werkwijze: Lees eerst de vraag en de stellingen. Ook bij deze vraag is het handig als je de kernwoorden in het Spaans weet. Bijvoorbeeld: gehoor = oído, gitaar = guitarra, spelen = tocar.Daarna lees je de bijbehorende tekst en de context (de vraag die wordt gesteld in het interview en de eerstvolgende zin). Antwoord: 1. Wel, 2. Niet, 3. Niet, 4. Niet Toelichting:Stelling 1 is wel waar: Óscar vertelt dat het gitaarspelen een goede training voor hem is. Hij zegt: “La guitarra me ayuda a subir el nivel de audición, obliga a mis oídos a concentrarse.” = De gitaar helpt me om mijn gehoor te verbeteren, het dwingt mijn oren om zich te concentreren. Stelling 2 is niet waar: Óscar vertelt dat hij zijn oren afdekt tijdens het spelen (“tapo los oídos mientras toco”), maar hij zegt niets over zijn gehoorapparaat.Stelling 3 is niet waar: er wordt niets gezegd over de plek waar hij speelt.Stelling 4 is niet waar: Óscar vertelt dat er goede muzikanten zijn die doof zijn (“Han existido grandes músicos sordos, ¿no?”), maar hij vertelt niets over zijn eigen niveau. Werkwijze: Bij een “fill in the gap” vraag moet je een woord kiezen dat het beste in de zin past. Hierbij is het belangrijk dat je weet wat elke antwoordoptie betekent.La concentración = de concentratieLa música = de muziekLa sordera = de doofheidLees daarom eerst de vraag en de antwoordopties, en ga daarna pas naar alinea 3. Lees de hele alinea voor je antwoord geeft op de vraag.Tip: als je denkt dat je een goed antwoord hebt gekozen, lees daarna dan nogmaals de alinea en kijk of jouw keuze goed in de tekst past. Antwoord: C Toelichting:Het juiste antwoord is C, la sordera. Óscar vertelt hoe het is om een dove muzikant te zijn:“La sordera nunca ha sido un problema con la música. Yo creo que se puede ser sordo y tener buen oído. Han existido grandes músicos sordos, ¿no? La guitarra me ayuda a subir el nivel de audición, obliga a mis oídos a concentrarse. Cierro los ojos y tapo los oídos mientras toco, y siento la música adentro. La sordera me ha dado otro problema, eso sí: la directora del colegio al principio no quería aceptarme.”La sordera nunca ha sido un problema con la música = De doofheid is nooit een probleem geweest met de muziekLa sordera me ha dado otro problema, eso sí: la directora del colegio al principio no quería aceptarme = De doofheid heeft me wel een ander probleem gegeven: de directrice van de school wilde me aan het begin niet accepterenAntwoord A en B zijn niet logisch, want Óscar vertelt dat datgene wat je moet invullen een probleem heeft geleverd. De concentratie (A) en de muziek (B) zouden geen probleem opleveren. Werkwijze: Lees de vraag en de antwoordopties. Zoek eventueel onbekende woorden op. Bijvoorbeeld: la comunicación = de communicatie, hablar alto y claro = hard en duidelijk spreken, sentarse = zitten, aparatos especiales = speciale apparaten.Lees vervolgens de bijbehorende regels en de context van deze tekst. Antwoord: C Toelichting:Het juiste antwoord is C: Óscar en zijn docenten moeten speciale apparaten gebruiken. Óscar vertelt:“Los profesores se ponen un altavoz que está conectado con mis audífonos y así puedo oír la clase, como todo el mundo.”un altavoz que está conectado con mis audífonos = een microfoon die verbonden is met mijn gehoorapparaatAntwoord A en B worden niet genoemd in dit deel van de tekst en zijn dus niet waar.  Werkwijze: Ook bij een open vraag lees je eerst de vraag en daarna de bijbehorende tekst.Tip: Neem de woorden waar je je antwoord mee moet beginnen over op je antwoordenblad, dan weet je zeker dat je een goed geformuleerd antwoord schrijft. Antwoord: samen op te treden / samen het podium op te gaan / samen gitaar te spelen / samen muziek te maken Toelichting:Je antwoord moet neerkomen op een van de bovenstaande opties. Óscar vertelt: “El año pasado, cuando estaba en un festival de música, un guitarrista que conozco, me dijo: “Tú subes conmigo al escenario”. Fue mi primera presentación en público.” = Vorig jaar, toen ik op een muziekfestival was, zei een gitarist die ik ken tegen me: "Kom jij maar met mij op het podium.” Het was mijn eerste publieke optreden. Werkwijze: Lees de vraag en de antwoordopties. Zorg dat je onbekende woorden opzoekt. Bijvoorbeeld: un sordo = een dove, alcanzar sus objetivos = zijn/haar doelen bereiken, estimular = stimuleren, ventajas = voordelen.Lees daarna de bijbehorende tekst en de context (de interviewvraag en de eerste helft van de alinea).Antwoord: B Toelichting:Antwoord B is juist. Óscar vertelt tijdens een conferentie voor dove kinderen en ouders dat je geen limieten moet neerleggen (“hace poco di una conferencia para niños sordos y sus padres. Les conté que no hay que ponerse límites”).De andere antwoordopties worden niet letterlijk gezegd. Hoewel Óscar het wel eens kan zijn met deze antwoorden, is dat niet wat hij benoemt in dit deel van de tekst en is het dus onjuist. Werkwijze: Lees de vraag en de antwoordopties. Zoek onbekende woorden op. Bijvoorbeeld: presentaciones = presentaties, formar un dúo musical = een muzikaal duo vormen, conocido = bekendLees daarna de laatste zin van de tekst. De rest van de tekst heb je al gelezen, maar het kan helpen om de laatste alinea nogmaals te lezen. Antwoord: D Toelichting:In deze zin verwijst Óscar naar “la idea” (het idee). Het idee wordt genoemd in de interviewvraag die wordt gesteld: “¿Te ves como un guitarrista famoso en el futuro?” (Zie jij jezelf als een bekende gitarist in de toekomst?).Misschien heb je voor antwoord A of C gekozen, omdat Óscar vertelt over zijn ervaring op een conferentie, maar dit is slechts een anekdote die hij gebruikt om te benadrukken dat je als dove ook een goede artiest kan zijn en dat je jezelf geen beperkingen moet opleggen.Antwoord B wordt niet genoemd en is dus onjuist. Werkwijze: Scan de tekst: lees de titel, bekijk de afbeelding en de bron. De afbeelding helpt je om te bedenken wat ‘Tragaperras’ kan betekenen.Bij deze tekst hoort maar één vraag. Lees eerst de vraag en de antwoordopties eerst. Het antwoord op de vraag kan in de hele tekst staan, maar de kern van de tekst is vaak in de eerste of de laatste zin te vinden.Let op dat het juiste antwoord helemaal moet kloppen. Soms is een deel van een antwoordoptie waar, maar een deel niet. Dan is het antwoord onjuist. Antwoord: B Toelichting:Antwoord B is juist. Het antwoord vind je in de laatste zin: “Ante la respuesta negativa de ella a darle el dinero, el hombre cargó la máquina en su furgoneta y huyó.” = Toen ze weigerde hem het geld te geven, laadde de man de automaat in zijn busje en vluchtte.De antwoorden A, C en D zijn varianten op het verhaal die niet helemaal kloppen en dus onjuist zijn. Het kan zijn dat je voor antwoord D hebt gekozen, omdat het woord “enfadado” (boos) in de tekst staat. De man kan dus wel agressief zijn geweest, maar er wordt niks gezegd over de politie die hem moest afvoeren. Ook antwoord A en C zijn niet letterlijk genoemd. Werkwijze: Scan de tekst: er is geen titel of afbeelding, maar het onderschrift van Mariluz geeft je een idee vanuit welk perspectief de tekst is geschreven. Bekijk ook de bron.Bij deze tekst hoort maar één vraag. Lees eerst de vraag en de antwoordopties eerst. Het antwoord op de vraag kan in de hele tekst staan, maar de kern van de tekst is vaak in de eerste of de laatste zin te vinden. Antwoord: C Toelichting:Antwoord C is juist, Mariluz vertelt dat de jongen die ze leuk vond naar haar keek, dat ze hem een glimlach gaf en dat ze daarna van de trap viel. De jongen hielp haar daarna op te staan.Het kan zijn dat je voor antwoord A hebt gekozen, omdat je leest dat er iemand viel van de trap. Tip: kijk naar de werkwoordvervoegingen om te bepalen om te bepalen om wie het gaat. “Pisé” en “me caí” staan allebei in de ik-vorm, dus het gaat om Mariluz zelf.Antwoord B en D worden niet genoemd in de tekst. Werkwijze: Scan de tekst en probeer te achterhalen om wat voor een tekst het gaat. Lees de titels en de bron. Tip: un folleto de Vodafone = een folder van Vodafone.Lees daarna de vraag, zodat je gericht kunt zoeken naar het antwoord in de tekst.Tip: zoek kernwoorden als bonussaldo (“saldo extra”) en opwaarderen (“recargar”) op. Antwoord: ja, 22566. Toelichting: Het antwoord is te vinden in de laatste alinea, waarin wordt beschreven dat het opladen van je saldo een bonus oplevert: “Tus recargas tienen regalo seguro - Recuerda, cada vez que recargues, tendrás hasta un 50% de saldo extra. Envía REGALO al 22566 antes de recargar y entérate gratis de lo que puedes conseguir.”cada vez que recargues, tendrás hasta un 50% de saldo extra. = elke keer dat je opwaardeert, krijg je tot 50% extra saldo. Werkwijze: Begin met het scannen van de tekst. Lees de titel, de tussenkopjes en de bron. Vraag jezelf af: wat voor een tekst is dit? Welke informatie wordt hier gegeven? Het gaat om een website met informatie over taalcursussen Spaans in de zomer.Lees daarna de vraag.  Antwoord: Nee, La universidad dispone Toelichting:De vraag gaat over extra activiteiten buiten de taalcursus, het is dus logisch om het kopje “Talleres y excursiones” (Workshops en excursies) goed te lezen.In de geciteerde zin staat: “La universidad dispone de un programa de actividades complementarias, que no están incluidas en el precio de la matrícula.” = De universiteit heeft een programma met aanvullende activiteiten, die niet bij het collegegeld zijn inbegrepen.Let op! Je moet de instructies van de vraag heel precies opvolgen, want als je in je antwoord ‘ja’ of ‘nee’ vergeet, krijg je geen punten (ook al heb je de goede zin geciteerd). Ook als je minder of meer dan drie woorden citeert wordt je antwoord vaak fout gerekend.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in