Toets Natuurkunde

Newton LRN-line - Hoofdstuk 8 - Sport en verkeer oefentoetsen & antwoorden

LRN-line

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Arbeid, rendement, wet van behoud van energie, chemische energie, kinetische energie, zwaarte-energie, energieomzettingen

Examendomein: C2 (energieomzettingen). Domein A (vaardigheden) en domein C1 (kracht en beweging) worden als voorkennis beschouwd. 


Wanneer er gevraagd wordt om iets uit te rekenen, doe dat dan altijd op de volgende stapsgewijze manier:

  • Gegeven (wat zijn de gegevens? Noteer deze)

  • Gevraagd

  • Formule(s)

  • Berekening (noteer ook je tussenstappen!)

  • Conclusie (en controleer of je echt het antwoord op de vraag hebt gegeven, inclusief eenheid)

Het is belangrijk om op deze manier te werken om de vraag volledig te beantwoorden en op je toets alle punten te scoren.

Newton LRN-line
Toets Natuurkunde
Newton LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
De zwaartekracht wijst naar beneden, terwijl het gewicht omhoog wordt getild. De richting van de beweging en de zwaartekracht zijn dus precies tegengesteld aan elkaar. De zwaartekracht levert hier dus een negatieve arbeid. Wanneer je een voorwerp verschuift, staat de zwaartekracht haaks op de bewegingsrichting. In dat geval wordt er door de zwaartekracht geen arbeid verricht. In deze situaties wijst de zwaartekracht in dezelfde richting als de beweging, namelijk allebei naar beneden. Dus de zwaartekracht levert positieve arbeid.  Zie uitleg hieronder. De bal wordt vanaf 1.0 meter hoogte weggeschoten. Hij is dus op een bepaalde hoogte boven de grond, wat betekent dat hij zwaarte-energie bevat. Daarnaast heeft hij ook een snelheid (5.0 m/s), dus bevat hij ook kinetische energie.  Belangrijk om te onthouden: in het hoogste punt is de snelheid van een voorwerp 0. Het voorwerp heeft hier dus geen kinetische energie. Wel kan het voorwerp naar beneden vallen, dus het bevat zwaarte-energie. Op het moment dat de bal de grond raakt, kan hij niet meer verder vallen. Het heeft dus geen zwaarte-energie meer. Wel heeft het nog een bepaalde snelheid. De bal bevat op dit punt dus kinetische energie. Zoals in opgave a te zien is, heeft de bal bij het wegschieten zowel zwaarte-energie als kinetische energie. In het hoogste punt heeft de bal alleen nog maar zwaarte-energie. Voor de energievergelijking geldt dan: $E_{kin,i} + E_{z,i} = E_{z,ii}$ $\frac{1}{2}m\mathrm{v}_{i}^{2} + mgh_{i} = mgh_{ii}$Voor deze berekening gebruik je de energievergelijking van opgave b. Gegeven:$m = 600 \ g = 0.600 \ kg$ $h_{i} = 1.0 \ m$ $v_{i} = 5.0 \ m/s$ Gevraagd: $h_{ii} = ? (m)$ Formule: $\frac{1}{2}m\mathrm{v}_{i}^{2} + mgh_{i} = mgh_{ii}$Berekening: Bij het oplossen van energievergelijkingen is het het makkelijkste om eerst de hele vergelijking in te vullen en in tussenstappen uit te rekenen. Pas als laatste bouw je de formule om, zodat je je gevraagde grootheid kan uitrekenen. $\frac{1}{2}m\mathrm{v}_{i}^{2} + mgh_{i} = mgh_{ii}$$\frac{1}{2} \cdot 0.600 \cdot 5.0^2 + 0.600 \cdot 9.81 \cdot 1.0 = 0.600 \cdot 9.81 \cdot h_{ii}$ $7.5 + 5.886 = 5.886 \cdot h_{ii}$ $13.386 = 5.886 \cdot h_{ii}$$h_{ii} = \frac{13.386}{5.886} = 2.27 \ m$ Conclusie: De bal komt maximaal tot 2.27 m hoogte.  In deze opgave is er sprake van een constante snelheid. Dat betekent dat de resulterende kracht gelijk is aan 0. De kracht van de motor moet dus even groot zijn als de weerstandskracht. De voorwaartse kracht van de benzinemotor is dus 500 N. Gegeven: $F_{motor} = 500 / N$ $v = 90 \ km/h = 25 \ m/s$ $\eta = 33 \ %$ Gevraagd: $P = ? (W)$; 2 significante cijfers Formule: $P = F \cdot v$ Berekening: $P = F \cdot v = 500 \cdot 25 = 12500 \ W$Conclusie: Het vermogen van de motor is $1.3 \cdot 10^4 \ W$. Zie uitwerking hieronder: Gegeven:$F_w = F_{motor} = 500 \ N$ $\eta = 33 \ %$ $s = 100 km = 1.0 \cdot 10^5 \ m$ Gevraagd: $W = ? (J)$ Formules:Eerst reken je uit hoeveel energie er nuttig door de benzinemotor wordt verbruikt met behulp van $W = F \cdot s$ Vervolgens bereken je de energie van de benzinemotor met $\eta = \frac{E_{nuttig}}{E_{op}} \cdot 100$. Hierbij geldt $E_{nuttig} = W$ en $E_{op} = E_{ch}$. Berekening:$W = F \cdot s = 500 \cdot 1.0 \cdot 10^5 = 5.0 \cdot 10^7 \ J$$E_{op} = \frac{E_{nut} \cdot 100}{\eta} = \frac{5.0 \cdot 10^7 \cdot 100}{33} = 1.52 \cdot 10^8 \ J$Conclusie: De benzinemotor heeft een arbeid van $1.52 \cdot 10^8 \ J$ geleverd om 100 km af te leggen. De eenheid Nm is ook goed. In de opgave is aangegeven dat het gaat om een benzinemotor. Wanneer je weet om welke brandstof het gaat, kan je in binas T28B opzoeken wat de verbrandingswarmte (stookwaarde) daarvan is.Gegeven:$W =1.52 \cdot 10^8 \ J$ $r_v = 33 \cdot 10^9 \ J/m^3 = 33 \cdot 10^6 \ J/L$ (zie binas T28B)Gevraagd: Brandstofverbruik = ? (L / 100 km) Formule: $E_{ch} = r_v \cdot V \to V = \frac{E_{ch}}{r_v}$Berekening:$V = \frac{E_{ch}}{r_v} = \frac{1.52 \cdot 10^8}{33 \cdot 10^6} = 4.6 \ L$ Conclusie: Het brandstofverbruik van de motor is 4.6 L / 100 km. Zie uitwerking hieronderGegeven:$m = 275 \ kg + 85 \ kg = 360 \ kg$ $v = 90 \ km/h = 25 \ m/s$Gevraagd: $E_{kin} = ? (J)$ Formule: $E_{kin} = \frac{1}{2}mv^2$ Berekening: $E_{kin} = \frac{1}{2}mv^2 = \frac {1}{2} \cdot 360 \cdot 25^2 = 1.13 \cdot 10^5 \ J$ Conclusie: De kinetische energie is gelijk aan $1.13 \cdot 10^5 \ J$Tijdens het remmen van de motor oefent de remkracht arbeid uit op de wielen. Hierdoor neemt de kinetische energie af. De kinetische energie moet dus gelijk zijn aan de arbeid van de remkracht. Als energievergelijking krijg je dan$E_{kin} = W_{rem} \to \frac{1}{2}mv^2 = F_rem \cdot s$ Voor deze berekening gebruik je de energievergelijking van opgave e. Gegeven: $E_{kin} = 1.13 \cdot 10^5 \ J$$s = 45 \ m$ Gevraagd: $F_{rem} = ? (N)$ Formule: $E_{kin} = W_{rem} \to \frac{1}{2}mv^2 = F_{rem} \cdot s$Berekening: $1.13 \cdot 10^5 \ J = F_{rem} \cdot 45$$F_{rem} = \frac{1.13 \cdot 10^5}{45} = 2500 \ N$Conclusie: De remkracht is 2500 N.  Zie uitwerking hieronderGegeven: $v_{begin} = 0 \ m/s$ $v_{eind} = 206 \ km/h = 57.22 \ m/s$ $t = 3.5 \ s$ Gevraagd: $a = ? \ (m/s^2)$Formule: $a = \frac{\Delta v}{\Delta t}$Berekening: $a = \frac{\Delta v}{\Delta t} = \frac{57.22}{3.5} = 16.34 \ m/s^2$ Conclusie: $a = 16 \ m/s^2$. Als je naar de gegevens kijkt, is de tijd het gegeven met het minste aantal significante cijfers, namelijk 2. Dus je geeft antwoord in 2 significante cijfers. In deze opgave wordt er gewerkt met de eenheid paardenkracht. Deze eenheid komt je waarschijnlijk niet bekend voor. Als dat het geval is, kijk dan altijd in binas T5. Dit is namelijk de tabel met de ‘gekke’ eenheden. Hierin is te vinden dat $1 \ pk = 7.457 \cdot 10^2 \ W$. Het vermogen in Watt is dus: $20.800 \cdot 7.457 \cdot 10^2 = 1.55 \cdot 10^7 \ W$. In de tekst wordt aangegeven dat alle energie van de motor wordt omgezet in kinetische energie van de karretjes. Gegeven:$v_{begin} = 0 \ m/s$ $v_{eind} = 206 \ km/h = 57.22 \ m/s$ $t = 3.5 \ s$$P = 1.55 \cdot 10^7 \ W$ Gevraagd: m = ? (kg) Formule: Hier vindt een energieomzetting plaats waarbij de energie van de motor wordt omgezet in kinetische energie. Met $E = P \cdot t$ kan de geleverde energie berekend worden. Met $E_k = \frac{1}{2}mv^2$ kan de massa vervolgens bepaald worden. Berekening:$E = P \cdot t = 1.55 \cdot 10^7 \cdot 3.5 = 5.43 \cdot 10^7 \ J$ De formule $E_k = \frac{1}{2}mv^2$ kan omgeschreven worden naar $m = \frac{2 \cdot E_k}{v^2}$. Invullen geeft: $m = \frac{2 \cdot 5.43 \cdot 10^7}{57.22^2} = 3.3 \cdot 10^4 \ kg$. De massa van de karretjes is $3.3 \cdot 10^4 \ kg$. In situaties waarbij energiesoorten in elkaar worden omgezet, is het handig om te beginnen met het maken van een schets. Zie hieronder. Hierin geef je duidelijk aan wat de verschillende situaties zijn en welke gegevens je hebt. Daarnaast noteer je ook de energiesoorten in beide situaties. Gegeven: $m = 3.3 \cdot 10^4 \ kg$ Situatie A: $v = 10 \ m/s$ en $h = 127 \ m$ Situatie B: $h = 0 \ m$ Gevraagd: $v = ? (m/s)$ in situatie B Formule: Eerst stel je de energievergelijking op, daarna vul je deze helemaal in. Vervolgens reken je deze in tussenstappen uit en als laatste bouw je de formule om, zodat je de gevraagde grootheid kan uitrekenen. $E_A = E_B$ $E_{k,A} + E_{z,A} = E_{k,B}$ $\frac{1}{2}mv_A^2 + mgh = \frac{1}{2}mv_B^2$Berekening: $\frac{1}{2} \cdot 3.3 \cdot 10^4 \cdot 10^2 + 9.81 \cdot 3.3 \cdot 10^4 \cdot 127 = \frac{1}{2} \cdot 3.3 \cdot 10^4 \cdot v_B^2$$1.65 \cdot 10^6 + 4.11 \cdot 10^7 = 16500 \cdot v_B^2$$4.27 \cdot 10^7 = 16500 \cdot v_B^2$$v_B^2 = \frac{4.27 \cdot 10^7}{16500} = 2591.74$$v_B =\sqrt{16500} = 50.9 \ m/s$Antwoord: De karretjes hebben aan het einde van de vrije val een snelheid van 50.9 m/s. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in