Toets Nederlands

Talent MAX - Hoofdstuk 2 - Informerende teksten - Taal oefentoetsen & antwoorden

MAX

Deze oefentoets behandelt onder andere de volgende onderwerpen: hoofdgedachte en onderwerp van tekst; vaste tekststructuren; functies van tekstgedeelten; kritisch lezen; verschil tussen feit en mening; schrijfplan; spreekplan.

Talent MAX
Toets Nederlands
Talent MAX
Online maken
Toets afdrukken
Verklaringsstructuur. Toelichting: Het verschijnsel vraagt om een verklaring en die leg je uit. Denk aan wetenschappelijke verklaringen over de tektoniek bij aardrijkskunde of de zwaartekracht bij natuurkunde.Probleem-oplossingsstructuur. Toelichting: Je hebt een probleem. Dat heeft gevolgen. Er gaan oorzaken aan vooraf. Je kunt er oplossingen voor bedenken. Tijdsstructuur. Toelichting: In een tijdsstructuur wordt gekeken naar het verleden, het heden en de toekomst. Welke conclusie kun je trekken uit de ontwikkeling en wat zijn de verwachtingen voor de toekomst?Voor- en nadelenstructuur. Toelichting: Een onderwerp wordt belicht. Wat zijn de voor- en nadelen ervan? Wat weegt het zwaarst. Wat is de eindconclusie?Stelling-argumentenstructuur. Toelichting: Je hebt een standpunt ingenomen ten opzichte van een stelling. Hierbij ga je argumenten bedenken om het standpunt te bekrachtigen. Welke tegenargumenten kan je weerleggen? Wat is de conclusie?Indelingsstructuur. Toelichting: Van een bepaald onderwerp belicht je verschillende aspecten. Je vat ze samen en kijkt wat het belangrijkste is. Het hoofdonderwerp is afwijkend slaapritme bij pubers.Andere schooltijden kunnen zorgen voor betere leerprestaties bij pubers met een afwijkend slaapritme.Een probleem-oplossingstructuurtoelichting: In alinea 1 wordt dit gelijk verteld: 'leerlingen zijn doodmoe.’ Ook de eerste zin van alinea 2: ‘Pubers op tijd naar bed laten gaan, leidt tot conflicten. ‘ Uit alinea 4 is de laatste zin belangrijk: ‘Al na twee uur blootstelling aan het blauwe licht van schermpjes is de melatoninespiegel met 22 procent gedaald.’In alinea 5 wordt het slaapritme verklaard. In alinea 6 wordt daar een oplossing voor gegeven in de laatste zin: ‘de middelbare scholen die een uur later begonnen de werklust en de studieresultaten met sprongen toenemen.’  Deze zin geeft aan wat de hoofdgedachte is van de auteur van deze tekst, omdat hiermee wordt aangegeven wat de auteur denkt over het slaapritmeprobleem. Hij komt met een oplossing. Er wordt in de eerste drie alinea’s een probleem gesteld. Dat wordt verklaard in alinea 4 en er komt een oplossing in de daarop volgende alinea’s.  B. Slaaptijden en schoolresultaten. Toelichting: De correlatie tussen niet genoeg slaap en achteruitgaande leerprestaties wordt hier gelegd.  A. als aanbeveling aan scholen om andere schooltijden te hanteren.Toelichting:In alinea 7 wordt in de laatste twee zinnen duidelijk wat het doel is van deze slotalinea: Alle pubers zouden het recht moeten krijgen om onder optimale omstandigheden te leren. Dus laten we het oude gezegde ‘Die geleerd wil worden, moet vroeg opstaan' vervangen door ‘Sta laat op, dan gaan je cijfers omhoog'. Hier staat namelijk een aanbeveling om later te starten met de schooldag zodat de leerprestaties omhoog gaan. Er staat zelfs een drogreden in deze alinea. De drogreden: beroep op traditie. Het gezegde is een oude traditie en die moet overboord gegooid worden. De functie van alinea 2 is een voorbeeld geven van de pogingen die ouders doen om hun kind op tijd naar bed te laten gaan en weer op tijd uit bed te krijgen in de morgen.Toelichting: In alinea 1 wordt een probleem vastgesteld: het moe zijn van leerlingen op school.Dit hoort nog bij de inleiding, omdat hier wordt uitgelegd wat in alinea 1 gestart is, namelijk het doodmoe zijn van leerlingen op scholen. Toelichting: Dat wordt in alinea 2 geïllustreerd aan de hand van een voorbeeld. De ouders doen er alles aan om deze vermoeidheid te voorkomen. Deze illustratie luidt de volgende alinea in, waarin wordt uitgelegd dat de ouders ernaast zitten met hun oplossing, omdat de oorzaak ergens anders ligt.  A. Om de boodschap over dit onderwerp te ondersteunen. Toelichting: Het zijn onderzoeken dus het is niet D. Daarnaast wil ze geen verdeeldheid zaaien en ook geen discussie starten, dus B en C vallen ook af. Het meest logische is dus A, want haar boodschap is dat leerling  ‘s morgens te moe zijn en de onderzoeken bevestigen dat doordat de resultaten verbeteren als ze later starten met school.  De onderzoeken die genoemd worden uit de Amerikaanse staat Minnesota en Kentucky en de onderzoeken van James B.  Maas.Toelichting: Uit alinea 6 blijkt: ‘De cijfers van zevenduizend middelbare scholieren stegen in de Amerikaanse staat Minnesota aanzienlijk nadat de start van de lessen was verschoven van 7.30 uur naar 8.40 uur. In Kentucky zagen de middelbare scholen die een uur later begonnen de werklust en de studieresultaten met sprongen toenemen. ‘ Dit is dus een onderzoek. Deze onderzoeken zijn gedaan door deskundigen en zijn dus onafhankelijk en niet gebaseerd op een mening.Toelichting: Onderzoeken die door deskundigen worden gedaan zoals genoemd in alinea 7: de slaapexpert en psycholoog James B. Maas, zijn feitelijk omdat een deskundige objectief is en professionele onderzoeken die worden uitgevoerd ook.  C. Informeren over het ontregelde slaapritme van pubers.Toelichting: Het wil geen discussie opwekken, of een standpunt innemen. De tekst wil enkel informatie geven over het ontregelde slaapritme van pubers.  B. Ouders en docenten zouden meer begrip kunnen hebben voor het slaapritme van pubers, omdat de melatoninepiek bij pubers op een ander tijdstip valt dan bij volwassenen. Toelichting: Het gaat om het creëren van begrip voor pubers en de auteur geeft een verklaring voor het feit dat pubers ‘s morgens niet goed functioneren. A. Als aanbeveling aan scholen om andere schooltijden te hanteren. Toelichting: Het is een aanbeveling, want er wordt niet zo sterk beargumenteerd dat er sprake is van een stellingname. Het is slechts een idee dat geopperd wordt.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in