Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Engels op niveau vwo klas 5.
Toets Engels
Engels Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze:Om een gatenvraag te beantwoorden is het belangrijk om de context van de zin goed te begrijpen. Wat gebeurt er voor de ‘gap,’ en wat erna? Probeer eerst voor jezelf het tekstgedeelte om de ‘gap’ heen te begrijpen en let hierbij op signaalwoorden. Het helpt hierbij ook om eerst de tekst te scannen en het onderwerp vast te stellen. Wat is de titel, en wat is het voor soort tekst? 1. Antwoord:D. a similarly audaciousToelichting:Alinea 1 gaat over hoe Simon en Ehrlich een weddenschap aangingen over de toekomst van het milieu en de mensheid. In alinea 2 wordt een vergelijkbare situatie beschreven. Ridley gaat een weddenschap aan over de mogelijkheid om 9 miljard mensen van eten te voorzien, Afrika en het klimaat. Deze twee alinea’s lijken erg veel op elkaar. Het woord similarly is in dit geval een hint naar het feit dat D het goede antwoord is. Maar ook de weddenschappen zelf geven D als antwoord aan: het zijn twee bijzonder grote en gedurfde (audacious) weddenschappen.2. Antwoord:B, However.Toelichting:Bij deze ‘gap’ vraag wordt gezocht naar een eerste woord van de zin. BELANGRIJK! Kijk naar de voorgaande zin: “he boldy predicts that in 2110 a much bigger world population could enjoy more and even better food produced on less land than is used by farming today- and even return lots of farmland to wildernes.”Ridley doet hiermee een grote uitspraak die op het eerste gezicht moeilijk te realiseren lijkt. Daarna volgt de zin met het gat waarin staat dat de mensheid dit niet kan realiseren wanneer het zich de rug naar innovatie toekeert. Dit is een tegenstelling. De antwoordmogelijkheden:Besides (daarnaast) en moreover (daarnaast) zijn uitbreidingen en dus niet het juiste woord. Therefore (daarom) is een gevolg of conclusie en dus ook niet het juiste woord.However geeft een tegenstelling aan en is hierom het juiste woord.3. Antwoord:B. continue to obstruct advances in this fieldToelichting: In de ‘gap’ zin staat het woord ‘complains’, wat aangeeft dat er klacht volgt. De klacht moet dan te maken hebben met hetgeen dat in de voorgaande alinea werd besproken. ‘Innovation’ (innovatie) is volgens deze alinea nodig om de groeiende wereldbevolking van eten te kunnen voorzien. Daarbij kan ‘Genetically modified agriculture’ een belangrijke rol gaan spelen. Maar ondanks dat het bewezen is dat het voedsel veilig is, blijven de Luddites iets doen. Dus: met het oog op de context van de ‘gap’ vallen C en D af omdat deze antwoorden niet slaan op innovatie. A is logischer maar omdat een rode draad in de tekst de technologische vooruitgang is, past B het beste in de ‘gap’.4. Antwoord:A. a collective phenomenon.Toelichting:Dit stukje tekst zoekt naar de reden waarom de mensheid constant blijft innoveren. In de ‘gap’ zin staat dat dit niet met het brein van de mens te maken heeft maar met iets daarbuiten. In de zin na de ‘gap’ staat het volgende geschreven: “Trade, Mr Ridley claims, is the spark that lit the fire of human imagination”. Ruilhandel was volgens Ridley de reden dat de verbeelding van de mens zich begon te ontwikkelen. Een ‘collective’ heeft te maken met een gemeenschap, en is uit de antwoorden de enige optie die gekoppeld kan worden aan ruilhandel. Hierom is het juiste antwoord A.5. Antwoord:D. require government interventionToelichting: De alinea waarin de ‘gap’ staat bespreekt een onderdeel uit het boek van Ridley waarin hij schrijft dat de regering vaak niet competent is en tegen innovatie is. Hierdoor is de individuele vrijheid en creativiteit vaak onderdrukt. Toch zegt de schrijver van dit artikel dat Ridley een onderdeel niet genoeg bespreekt in zijn boek. Dit onderdeel heeft te maken met de markt die soms instort. “Some problems do, in fact” geeft aan dat er een tegenstelling komt met hetgeen dat hiervoor in de alinea staat. Omdat de alinea gaat over een incompetente regering, is het logisch dat er in de ‘gap’ komt te staan dat de regering juist wèl nodig is. Dus: met antwoord D klopt hierom de zin en de context. De regering is vaak incompetent – maar de regering is wel nodig – omdat de markt soms instort.6. Antwoord:A. exists at all.Toelichting:In de alinea staat dat Ridley sceptisch is over de opwarming van de aarde (“global warming”). Hij vergelijkt dit probleem met een bloedende neus waarvoor de regering als oplossing een tourniquet aandraagt. Hij probeert hiermee aan te geven dat de oplossing niet in verhouding staat met de situatie, en dat de politiek te heftig reageert op een klein probleem. Met deze context is antwoord A het meest logisch, omdat hiermee wordt doorgegaan over de vergelijking van het probleem. Een tourniquet voor een bloedende neus, een veel te heftige oplossing voor een probleem – als dat probleem überhaupt bestaat (“if it exists at all”).7. Antwoord:C, Still. Toelichting:De schrijver van de tekst reageert in de alinea voor de ‘gap’ op de oplossing van Ridley: het is een logisch idee om belasting te heffen (“that is a sensible prescription”). Toch vraagt de schrijver zich af hoe het dan zit met de regering, omdat Ridley sceptisch was over de competentie van de overheid en nu wel wil dat er belastingen betaald moeten worden (iets waarvoor de regering nodig is). De ‘gap’ volgt, waarna de schrijver zegt dat Ridley over het algemeen wel gelijk heeft (“he is on the mark with the big things”). Het missende stukje tekst moet dus een link leggen tussen de vragen van de schrijver en de schrijver die het eens is met Ridley. Het woordje “still” is hiervoor perfect omdat dit ‘toch’ of ‘echter’ betekent. Nu is er een logische opbouw in de tekst: Ridley vindt de regering incompetent – de schrijver vraagt zich af hoe het dan zit met de belastingen – maar toch is de schrijver het over het algemeen wel met Ridley eens. Werkwijze:
Om de hoofdgedachte van een paragraaf te vinden is het belangrijk om de tekst te filteren voor belangrijke informatie. De hoofdgedachte is namelijk het belangrijkste dat er over een onderwerp of in een paragraaf wordt gezegd. Vergelijk dit vervolgens met de antwoorden. Antwoord: B. mistakes in the way words are spoken may well result in new words.Toelichting: In de alinea wordt besproken hoe nieuwe woorden tot stand komen. Alhoewel de schrijfster meteen al een duidelijke mening heeft, heeft het punt dat zij probeert te maken in dit eerste stukje tekst daar niets mee te maken. Het signaalwoord “thus” geeft namelijk aan dat dit het belangrijkste stukje tekst uit deze alinea is. Sarah schrijft: “thus raising the question of whether mispronunciation constitutes a genuine neologism”. Zij vraagt zich af of het verkeerd uitspreken van een woord ervoor zorgt dat er een nieuw woord tot stand komt. Daarom is het antwoord B. Werkwijze: Om de hoofdgedachte van een paragraaf te vinden is het belangrijk om de tekst te filteren voor belangrijke informatie. De hoofdgedachte is namelijk het belangrijkste dat er over een onderwerp of in een paragraaf wordt gezegd. Vergelijk dit vervolgens met de antwoorden. Antwoord: A. a person’s choice of words is indicative of the cultural group he/she belongs to.Toelichting:In alinea 3 staat aangegeven waarom het gebruik van taal zo belangrijk is. Sarah geeft hiervoor verschillende redenen die allemaal met elkaar te maken hebben:Taal is specifiek en heeft subtiele verschillen in betekenis in verschillende situatiesHet gebruik van die verschillende betekenissen creëert groepen Er zit een bepaalde hiërarchie tussen die groepen. Hiervan geeft Sarah ook een voorbeeld: “to wit: my use of the ‘-ize’ suffix in ‘hierarchize’ will brand me a philistine”. Dit hele stuk tekst werkt dus naar dit laatste punt toe: het gebruik van woorden geeft aan tot welke culturele groep iemand behoort. Werkwijze: Om een functie vraag te kunnen beantwoorden is het belangrijk om goed te weten welke functies er zijn en waaruit je kan kiezen. Mocht je de betekenis van sommige antwoordopties niet weten, zoek die dan eerst op in het woordenboek. Daarnaast is het belangrijk om de paragraaf goed te snappen. Lees die dus aandachtig door en let daarbij op signaalwoorden. Antwoord: C. to give another example of the disdain the English display with regard to American English.Toelichting: In alinea 7 vertelt Sarah dat er iemand naar haar was toegekomen met commentaar op haar gebruik van het woord “gotten”. Dit stukje tekst geeft wat uitleg over de geschiedenis van het woord, maar de rest van de alinea gaat over iets anders. Daarom is de functie daarvan niet om te informeren (antwoord A). Antwoord B is ook niet het juiste antwoord omdat de link tussen Brits Engels en Amerikaans Engels niet duidelijk naar voren komt, en dat wel zou moeten als dat de functie is van de alinea. De ironie uit alinea 6 komt niet terug in alinea 7, wat antwoord D uitsluit. Antwoord C is hierom het juiste antwoord. De Engelse vrouw werd boos omdat Sarah het woord “gotten” gebruikte, wat volgens de vrouw een Amerikaans Engels woord was. Werkwijze:
Bij een opzoek vraag is het belangrijk om de tekst te ‘scannen’ voor relevante informatie. Lees hiervoor de vraag goed door. Welke specifieke informatie heb je nodig voor het vinden van het juiste antwoord? Antwoord: “We all” (alinea 4)Toelichting: Vóór deze zin wordt er enkel gesproken over veranderingen in de taal (“innit”) en over het feit dat taal belangrijk is (“language usage matters”), maar er staat niets over de noodzaak voor het veranderen van taal. In alinea 4 komt dit voor het eerst aan de orde: “it must either evolve or wither away”. Werkwijze:
Bij een opzoek vraag is het belangrijk om de tekst te ‘scannen’ voor relevante informatie. Lees hiervoor de vraag goed door. Welke specifieke informatie heb je nodig voor het vinden van het juiste antwoord? Antwoord: C embedding security elementsToelichting:In dit artikel wordt er gesproken over:het manipuleren van kleur: (antwoord E)“so you could alter your fashion with the flick of a switch”het toevoegen van een patroon (antwoord D)“but reveals a pink and purple pattern when lit with polarised light” het creëren van logos (antwoord B)“the thread may be used to create unobtrusive logos” en over moleculen en vezels (antwoord A)“thread from polyethylene and a polymer used in clothes dye”Maar geen van deze dingen zijn de inspiratie voor het uitvinden van de stof. De inspiratie was C, de “security elements”. Dit wordt duidelijk in de tweede zin van het artikel: “a new type of thread woven into patterns invisible to the naked eye could put an end to fake designer clothes”. Want: de nepkleding is een probleem waarvoor een oplossing gevonden moest worden. Dit staat nogmaals in het laatste stukje van het artikel: “to thwart knock-offs”. Ondanks dat alle antwoorden op een manier wel terug te vinden zijn in de tekst, zijn A,B, D en E slechts bijkomstigheden en was de inspiratie voor de uitvinding het voorkomen van namaakkleding. Werkwijze:
Bij een opzoek vraag is het belangrijk om de tekst te ‘scannen’ voor relevante informatie. Lees hiervoor de vraag goed door. Welke specifieke informatie heb je nodig voor het vinden van het juiste antwoord? Antwoord: “(could put an end to / and) dull outfits” (alinea 1)Toelichting: Op de plek waar de inspiratie voor de uitvinding gevonden werd, stond ook de tweede reden voor het maken van de stof. Naast de belangrijkste reden, namelijk het voorkomen van namaakkleding (“put an end to fake designer clothes”) was het ook belangrijk dat er een einde kwam aan iets anders: “and dull outfits”.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.