Toets Spaans

Spaans Leesvaardigheid - Leestoets 4 vwo - Leesvaardigheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt: Leesvaardigheid op niveau 4-vwo

Spaans Leesvaardigheid
Toets Spaans
Spaans Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze: Scan eerst de tekst. Lees de titel, bekijk de afbeelding en de bron. Wat voor een soort tekst is dit? Over wie gaat de tekst?Het is een interview met Jorge Lorenzo, kampioen MotoGP. De tekst is een interview artikel uit Elle, een lifestyle tijdschrift.Lees nu de vraag. Het helpt om belangrijke woorden in het Spaans op te zoeken, zodat je gericht kunt zoeken naar het antwoord in de tekst:Bijvoorbeeld: un deportista = een atleetlograr = bereikenlas entrevistas = de interviewsparar = stoppenLees nu de introductie. De belangrijkste zinnen in een alinea zijn vaak de eerste en de laatste zinnen. Hier vind je dan ook vaak het antwoord. Antwoord: AToelichting: Het juiste antwoord is A: Jorge Lorenzo is een drukbezette atleet die weet wat hij wil. In de eerste zin van de introductie staat: El campeón del mundo de Moto GP nos habla de todas las metas que le quedan por alcanzar. = De Moto GP-wereldkampioen vertelt over alle doelen die hij nog moet bereiken. De andere antwoorden worden niet genoemd in de introductie. De rest van de alinea gaat over wie Jorge is en dat hij een drukke man is: Va a cien por hora de entrevista en entrevista y de compromiso en compromiso. = Hij gaat met 100 per uur van interview naar interview en van afspraak naar afspraak. Werkwijze: Deze vraag gaat over paragraaf 1. Lees eerst de vraag en daarna de antwoordopties.Vertaal eventueel woorden uit de vraag als je ze niet kent. Bijvoorbeeld: su imagen = zijn beeld, cambiar = veranderen, le duele mucho = het doet hem veel pijn, no coincide = komt niet overeen.Lees daarna de paragraaf. Ook hier geldt: het antwoord is vaak te vinden in de eerste of laatste zinnen van de paragraaf. Antwoord: CToelichting:Antwoord C is juist. Op de vraag wat Jorge van zijn reputatie als arrogant vindt, zegt hij in de eerste zin: “Tengo fama de chulo1), pero en realidad no es así para nada.” = Ik heb de reputatie een patser te zijn, maar zo is het helemaal niet". Met andere woorden: het beeld dat hij arrogant zou zijn komt niet overeen met zijn karakter.Misschien heb je antwoord A gekozen (‘Het is iets dat hij in de toekomst wil veranderen’), omdat Jorge vertelt over hoe hij is ten opzichte van zijn vader. Hij vertelt hoe hij is veranderd (cambiar) toen hij is opgegroeid, dus dat de verandering in antwoord A al is gebeurd.Antwoord B wordt niet genoemd in de eerste paragraaf. Werkwijze: Lees eerst de vraag en de stellingen. Lees daarna paragraaf 2. Tip: als het advies wordt gegeven, moet dit ook letterlijk in dit deel van de tekst worden benoemd. Klopt het antwoord deels, dan is het alsnog fout.Antwoord: 1. Niet, 2. Niet, 3. Wel, 4. Niet  Toelichting:Advies 1 wordt niet gegeven in alinea 2. Jorge vertelt dat het gevaarlijk kan zijn om ongelukken op hogere snelheid mee te maken, dus het advies om op hoge snelheid te beginnen met oefenen wordt niet gegeven.Advies 2 wordt niet gegeven in deze alinea. Jorge zegt: “… Aunque es cierto que no hay que correr. No es lo mismo tener un accidente yendo a 50 km/h que a 200. A mí me gusta mucho correr, pero no en la calle.” =  … hoewel het waar is dat je niet hoeft te racen. Het is niet hetzelfde om een ongeluk te krijgen bij 50 km/u als bij 200 km/u. Ik hou echt van racen, maar niet op straat.Advies 3 wordt wel gegeven. Jorge zegt in de vierde zin: “Los motoristas no deben olvidar lo importante que son el casco y las protecciones” = Motorrijders mogen het belang van helmen en beschermende kleding niet vergeten.Advies 4 wordt niet gegeven. Jorge benoemt dat als je adrenaline wilt, dat je naar een circuit moet (ir a un circuito) en niet naar haarspeldbochten in de bergen (pillar curvas de montaña). Werkwijze: Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Zoek eventueel Spaanse woorden op.Lees daarna paragraaf 2 nog eens, let vooral op het einde van de paragraaf omdat hier de vraag over gaat. Antwoord: CToelichting:Antwoord C is juist. In de laatste zinnen vertelt Jorge dat hij een tijd heeft gehad waarin hij erg gevaarlijk reed, maar dat hij op een gegeven moment is veranderd: “pero viví un susto” = omdat ik een schrikmoment beleefde. Wat het ongeluk precies is geweest vertelt hij niet.Misschien heb je antwoord A gekozen omdat Fernando Alonso in de vraag wordt genoemd, maar dit betrekt Jorge niet bij zijn antwoord.Antwoorden B en D worden niet genoemd in de tekst. Werkwijze: Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Lees daarna de paragraaf waar de vraag over gaat. Deze vraag is hetzelfde type als de voorgaande vragen, de werkwijze is dan ook hetzelfde. Antwoord: DToelichting:Antwoord D is juist. In paragraaf 3 staat:“Que te reconozcan así en un año en el que han triunfado tantos españoles te hace estar orgulloso. El motociclismo es muy mediático2) pero el fútbol o el tenis lo son más, así que el que me hayan elegido a mí es algo importante.” = Om op deze manier erkend te worden in een jaar waarin zoveel Spanjaarden hebben gezegevierd, maakt je trots. Motorrijden is erg in de media maar voetbal en tennis nog meer, dus het feit dat ze mij hebben gekozen is iets belangrijks".Antwoord A en B worden niet genoemd in deze paragraaf.Misschien heb je antwoord C gekozen omdat Jorge noemt dat de motorsport minder aandacht dan andere sporten krijgt van de media, maar dat is niet waarom het belangrijk voor hem was om deze prijs te winnen. Daarom is het niet het juiste antwoord op de vraag. Werkwijze: Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Bij deze vraag moet je de juiste interviewvraag kiezen bij het antwoord van Jorge. Het is dus belangrijk dat je de context (de zin vóór de interviewvraag en het antwoord van Jorge) goed leest.Antwoord: DToelichting:Jorge vertelt dat hij al eens kampioen is geweest, en dat hij er vrede mee zou hebben als dat niet nog eens gebeurt, maar dat hij nog steeds rijdt om te winnen. Dit is een van de doelen die hij voor zichzelf stelt, daarom is antwoord D juist. De antwoorden op vragen A, B en C worden niet genoemd. Werkwijze: Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Zoek eventueel onbekende Spaanse woorden op.Bij dit type vraag moet je zelf een conclusie trekken op basis van paragraaf 5: wat zou Jorge tegen zijn toekomstige zoon zeggen als die de motorsport zou willen oppakken? Antwoord: DToelichting:Antwoord D (Denk er goed over na!) is juist. Jorge benoemt de gevaren van het motorrijden, maar zegt ook dat als zijn zoon de sport zou willen beoefenen, dat hij dit niet kan tegenhouden.Antwoord A en B zijn onjuist, Jorge zou de wens van zijn zoon niet ontmoedigen maar zegt wel dat hij zelf interesse moet hebben. Hij moedigt het dus niet actief aan.Antwoord C en E worden niet genoemd in de tekst. Werkwijze: Scan eerst de tekst. De titel ontbreekt, maar bekijk de afbeelding en de bron. Vraag jezelf af: Wat voor een type tekst is dit? Waar gaat het over?De tekst komt van Pronto, een Spaans actualiteiten tijdschrift.De tekst gaat over el águila = de adelaar.Lees nu de vraag en de mogelijke titels. Bij dit type vraag moet je de gehele tekst lezen om vervolgens de meest passende titel te kiezen. Daarvoor is het belangrijk dat je weet wat alle titels betekenen. Zoek eventueel onbekende woorden op.  Antwoord: CToelichting: Antwoord C is de juiste titel. In de tekst wordt beschreven hoe de adelaar weer terug is gekomen naar Spanje: “Ahora, seis parejas de estas aves, que ya han criado 10 pollos, han vuelto a instalarse en Andalucía…” = Nu zijn zes paren van deze vogels, die al 10 kuikens hebben grootgebracht, teruggekeerd om zich in Andalusië te vestigen.Antwoord A en D worden niet genoemd in de tekst, het gaat niet over hoeveel eieren er in het nest liggen of dat de adelaars het nest gaan verlaten.Misschien heb je voor antwoord B gekozen, omdat het getal 10 wordt genoemd in de tekst. Maar, dat is niet de hoofdlijn van de boodschap van deze tekst en daarom is titel C passender. Werkwijze: Scan eerst de tekst. Bekijk de afbeelding, lees de titel en de ondertitels en bekijk de bron. Vraag jezelf af: wat voor een soort tekst is dit? Wat is de USOCV?De tekst komt uit een folder van USOCV.USOCV staat voor: Unión Sindical Obrera Comunidad Valenciana (Werknemersorganisatie Comunidad Valenciana).Lees daarna de vraag en de antwoordopties. De vraag gaat over de gehele tekst, dus lees daarna de tekst zelf en vraag je af aan wie de tekst gericht is. Antwoord: BToelichting:Het juiste antwoord is B: de USOCV is op zoek naar mensen die een paar uur vrijwilligerswerk willen doen. Dit staat op twee plekken: in de eerste alinea: “ACCIÓN SOCIAL USOCV es una asociación sin ánimo de lucro” =  USOCV SOCIAL ACTION is een vereniging zonder winstoogmerkin het stukje “¿Qué necesitamos de ti? (= Wat hebben we van jou nodig): “Sólo tres horas a la semana” = Slechts drie uur per weekAntwoord A is onjuist, je hebt geen ervaring nodig. Dit wordt nergens genoemd.Antwoord C is onjuist, de ouderen zijn juist de personen die geholpen worden door de USOCV maar niet degenen aan wie de folder is gericht. Werkwijze: Lees eerst de vraag en de stellingen. Tip: zoek de adviezen die worden gegeven in het Nederlands ook in het Spaans op, dan weet je bij welke woorden je alert moet zijn.Daarna lees je het stukje “¿Qué te damos nosotros?” (= Wat geven wij je?), hier staan de diensten en/of goederen die USOCV biedt. Antwoord: 1. Wel, 2. Niet, 3. Wel, 4. Wel, 5. Wel Toelichting:In de laatste alinea staan de gegeven diensten en/of goederen genoemd:− Formación actualizada y gratuita sobre técnicas de trabajo en el ámbito social. − Experiencia en un proyecto colectivo de acción comunitaria, para tu enriquecimiento personal o mejorar tu currículo profesional. − Un equipo interdisciplinar dispuesto a apoyarte en todo aquello que necesites antes, durante y después de tu actividad de voluntariado. − Un Seguro de Voluntariado gratuito. − Contraprestación de los gastos ocasionados por la actividad de voluntariado, p.e. transporte público, camiseta con logo USOCV, etc. Vertalingen:Formación actualizada y gratuita = Gratis up-to-date training Un Seguro de Voluntariado gratuito = Gratis vrijwilligersverzekeringContraprestación de los gastos ocasionados por la actividad de voluntariado, p.e. transporte público, camiseta con logo USOCV, etc.” =  Terugbetaling van de kosten die je maakt voor het vrijwilligerswerk, zoals openbaar vervoer, T-shirt met USOCV-logo, enz.Het getuigschrift wordt niet genoemd en dus ook niet aangeboden op basis van deze folder. Werkwijze: Scan eerst de tekst.. Lees de titel, bekijk de afbeelding en de bron. Wat voor een tekst is dit? Wat is de bron?De tekst gaat over een bedrijf in de skiwereld. Het is een artikel uit El Periódico, een Spaanse krant.Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden. Bijvoorbeeld: compañías = bedrijven, empresa = bedrijf/onderneming, las capacidades = de capaciteiten, la salud = de gezondheid.Lees nu de eerste paragraaf. Zo kun je gericht naar het antwoord zoeken in de tekst.Antwoord: CToelichting:Antwoord C is correct: het bedrijf richt zich op de strategische aspecten van een bedrijf in de skiwereld. In de paragraaf staat: “La conclusión que ha extraído de todo ello es que se pueden aplicar los principios técnicos del descenso a la planificación estratégica de una compañía. Y de este descubrimiento nace Businesski (http://businesski.onlinewebshop.net), un curso de formación para directivos que se desarrolla con los esquís puestos. (= een managementtraining op ski's)Antwoord A en B worden niet genoemd in de tekst.Het kan zijn dat je antwoord D hebt gekozen, omdat het woord ‘deporte’ (= sport) wordt genoemd, maar dit is om aan te geven dat Miquel Riera werkt in de sportwereld. Het gaat dus niet om de gezondheid van personeel. Werkwijze: Lees hier ook eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Lees daarna de aangegeven tekst (eerste zin, paragraaf 2) en de context. Dat wil zeggen: het einde van paragraaf 1 en de eerste zinnen van paragraaf 2. Antwoord: CToelichting:Antwoord C is juist. Riera vertelt: "En vez de explicar, en una clase y con discursos académicos, el funcionamiento de métodos empresariales, lo hacemos en las pistas de esquí. Así se puede comprobar el resultado sobre el terreno y a tiempo real" (= In plaats van in een klaslokaal en met academische lezingen uit te leggen hoe bedrijfsmethoden werken, doen we dat op de skipistes. Op deze manier kun je de resultaten op de grond en in realtime zien.)Met andere woorden: De cursus is erop gericht om in de ‘echte wereld’ en in de praktijk te werken. Dit doen ze door theorie te verbinden met de praktijk, tegelijkertijd. Daarmee valt antwoord D dus af.Antwoorden A en B worden niet genoemd in de tekst. Werkwijze: Lees ook hier eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden. Tip: probeer ook de verschillen tussen de antwoorden te bedenken.Daarna lees je het aangegeven stuk tekst om gericht te zoeken naar het antwoord. Antwoord: BToelichting:Het juiste antwoord is B. Riera vergelijkt skieën met een bedrijf, hij zegt in de laatste zin van paragraaf 2: “Y de esto a la formación empresarial sólo hay un paso: lo importante es tener claro quién es cada uno, qué objetivos se quieren alcanzar y cómo se van a conseguir, teniendo siempre en cuenta el mercado en el que se mueve cada uno.” = En er is maar één stap van dit [het skieën] naar bedrijfstraining: het belangrijkste is om duidelijk te zijn over wie je bent, welke doelen je wilt bereiken en hoe je ze gaat bereiken, altijd rekening houdend met de markt waarin je opereert".Riera heeft het niet specifiek over de techniek van het skiën, waardoor antwoord A afvalt. Hij benoemt ook geen factoren die belangrijk zijn bij de sport, maar benoemt factoren die gelijkenis tonen tussen de sport en het bedrijfsleven. Daarom is antwoord C onjuist. Werkwijze: Lees opnieuw eerst de vraag en de antwoordopties. Tip: Bij een invulvraag is het extra belangrijk om goed te weten wat de woorden die je kunt invullen betekenen. Zoek deze dus eerst op.Lees daarna paragraaf 3, en probeer de juiste ontbrekende woorden te vinden. Het kan helpen om onlogische opties weg te strepen. Antwoord: BToelichting:De zin die je moet aanvullen betekent: “Dezelfde filosofie is van toepassing op teambuilding en motivatiecursussen, gericht op het laten samenwerken van een groep mensen _________.” Hier legt Riera het doel van de cursus aan, namelijk dat werknemers zich ontwikkelen en verbeteren. Het juiste antwoord is dus B.Het doel is niet om beter te leren skiën, dus valt A weg. Antwoord B en C worden niet genoemd in de tekst, Riera wil hier niet benadrukken dat werknemers meer cursussen moeten volgen of meer uren moeten werken. Werkwijze: Lees ook hier eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden. Bijvoorbeeld: mejorar = verbeteren, un resumen = een samenvatting.Lees daarna de laatste alinea en beantwoord de vraag.Antwoord: CToelichting:Antwoord C is juist: het is een samenvatting van de filosofie van Riera. Een samenvattende slotzin is de meest logische optie, en daarnaast is de eerste zin als volgt: “Miquel Riera lucha por consolidar su iniciativa innovadora, basada en que lo importante -tanto en el esquí como en la empresa- no es la técnica (que simplemente es la herramienta ejecutiva) sino tener claro a dónde se quiere ir.” = Miquel Riera vecht om zijn innovatieve initiatief te consolideren, gebaseerd op het feit dat wat belangrijk is - zowel in skiën als in het bedrijfsleven - niet de techniek is (dat is gewoon het uitvoerende gereedschap) maar het hebben van een duidelijk idee van waar je naartoe wilt.Antwoord A en B zijn niet genoemd: het gaat niet specifiek over het verbeteren van een cursus en het is ook geen plan voor een nieuwe cursus. Werkwijze: Scan de tekst voor het lezen. Lees de titel, bekijk de afbeelding en de bron. Wat voor een tekst is dit? Wat is de bron?Het is een opinietekst van een online website.Jamón serrano is een traditioneel Spaanse ham.Lees daarna de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden. Bijvoorbeeld: alterar = aanpassen, consumir = consumeren, producir = produceren, prohibir = verbieden. Antwoord: CToelichting:Het juiste antwoord is C. In de eerste alinea wordt verteld hoe het massaal exporteren van producten uit China is gegroeid en dat ze de jamón serrano verbieden (laatste zin).Antwoord A en B worden niet genoemd in de tekst. Misschien heb je antwoord C gekozen, omdat je dacht dat China zijn eigen serrano-ham ging produceren, maar dit staat niet in dit deel van de tekst en is daarom onjuist.  Werkwijze: Lees de vraag en de beweringen eerst, zodat je gericht kunt zoeken in de alinea.Tip: meestal staan de beweringen in de juiste volgorde in de tekst.Antwoord: 1. Niet, 2. Niet, 3. Niet, 4. NietToelichting:Alle stellingen worden niet beweerd in deze alinea: “Ya sabemos que cuando los chinos copian algo, suelen hacerlo a la medida del original, al menos en aspecto. En la noticia indican que la calidad de estos jamones no se parece a la de los jamones serranos españoles pero sí que se acerca. Y teniendo en cuenta que el mercado asiático está bastante cerrado a la importación de productos europeos, digamos que la cosa ya no es tan inocente. Es que es eso precisamente lo que más preocupa. Que esos jamones chinos inunden1) el mercado asiático sin beneficio alguno para los españoles. Al mercado español no le preocupa que puedan llegar estos jamones a España, ya que el gusto español los rechazará, aseguran productores españoles.” la calidad de estos jamones no se parece a la de los jamones serranos españoles pero sí que se acerca = De kwaliteit van deze hammen is niet vergelijkbaar met die van Spaanse Serrano-hammen, maar ligt wel dicht bij die van Spaanse Serrano-hammen. Stelling 1 is dus onjuist. el mercado asiático está bastante cerrado a la importación de productos europeos = De Aziatische markt is vrij gesloten voor de invoer van Europese producten. Stelling 2 is dus onjuist.Al mercado español no le preocupa que puedan llegar estos jamones a España, ya que el gusto español los rechazará, aseguran productores españoles = De Spaanse markt maakt zich geen zorgen over de aankomst van deze hammen in Spanje, omdat de Spaanse smaak ze zal afkeuren, zeggen Spaanse producenten. Stelling 3 en 4 zijn dus onjuist. Werkwijze: Lees ook hier eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden. Tip: probeer ook de verschillen tussen de antwoorden te bedenken.Daarna lees je het aangegeven stuk tekst om gericht te zoeken naar het antwoord. Antwoord: AToelichting:Antwoord A is juist. Hoewel de Chinese serranoham op dit moment nog niet vergelijkbaar is met de Spaanse, zou dit in de toekomst wel kunnen gebeuren als de ontwikkeling niet blijft.Antwoord B en C worden niet genoemd in dit deel van de tekst. Werkwijze: Lees de vraag en daarna de zin en de context van de zin.Beantwoord daarna de vraag. TIP: bij een open vraag moet je zo specifiek mogelijk antwoorden en zo dicht mogelijk bij de tekst blijven om de volledige punten te krijgen op je examen. Antwoord: Een goed antwoord komt neer op één van de volgende antwoorden: de Spaanse ham is beter dan de Chinese die is goed / van hoge kwaliteit / voldoet aan de eisen van consumenten die kwaliteit willen Toelichting:De laatste zin: “Lo que hay que hacer es seguir haciendo bien las cosas, porque cuando un consumidor pide calidad, solo nosotros, los españoles, se la podemos dar.” = Wat we moeten doen is de dingen goed blijven doen, want als consumenten kwaliteit eisen, kunnen alleen wij Spanjaarden ze die geven.Je kunt hiervan afleiden dat de Spaanse ham van goede kwaliteit is en dat als die zal worden blijven ontwikkeld, dat die ook beter blijft dan de Chinese.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in