Toets Engels

Engels Leesvaardigheid - Leerjaar 6 vwo - Leesvaardigheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Engels op niveau vwo klas 6.

Engels Leesvaardigheid
Toets Engels
Engels Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze: Om de mening van de auteur te kunnen achterhalen is het belangrijk om te letten op zinnen en woorden waarmee een mening wordt aangegeven. In dit geval is dat de zin “I suggest…”Antwoord: C Toelichting:In deze ingezonden brief reageert de schrijver op een bericht van Brian Farrington. Brian wil dat mensen gestimuleerd worden om windenergie te accepteren, ook wanneer er windmolens dicht bij huis geplaatst worden. Mensen die hier tegen zijn moeten volgens Brian “an incentive” ontvangen: in dit geval zou dat een aanmoedigingspremie zijn, oftewel een geldbedrag als beloning voor het accepteren van de molens. David Mason’s reactie hierop is dat uit eerlijkheid “those affected by thermal power stations” en “those affected by overhead power lines” dan ook iets moeten krijgen. De antwoorden A en C lijken hierbij het beste aan te sluiten. Omdat A gaat over ‘governmental decisions’ (wat niet letterlijk in de tekst staat), en C over ‘renewable energy sources’ gaat (wat wel letterlijk in de tekst staat) is het juiste antwoord C.  Werkwijze: Om een bewering of stelling vraag goed te kunnen beantwoorden is het belangrijk om eerst de vraag goed te lezen. Een bewering is namelijk pas waar wanneer alle onderdelen uit de bewering kloppen met de tekst. Per vraag zoek je gericht naar informatie over de bewering.NietToelichting: In dit artikel staat niets over geweld geschreven en dit antwoord komt daarom niet overeen met de inhoud van de tekst. NietToelichting: In alinea 4 staat het volgende geschreven: “in reality… this is a team game”. De bewering dat een geheim agent alleen werkt (‘independently’) komt hierom niet overeen met de inhoud van de tekst.WelToelichting:In alinea 5 staat het volgende geschreven: “while we actively seek people with an interest in global affairs, many operational jobs are in our London HQ”. In de tekst staat dat er inderdaad internationale operaties zijn waarvoor spionnen nodig zijn maar dat er ook veel werk in Londen zelf wordt verricht. Spionnen hoeven dus niet altijd (‘all the time’) naar het buitenland en daarom komt de bewering wel overeen met de inhoud van de tekst. Niet Toelichting:In alinea 5 staat het volgende geschreven: “fit well with family life”. Het enige dat er in de tekst over ‘family ties’ staat is dat het werk goed te combineren is met het familieleven. Hierom komt de bewering niet overeen met de inhoud van de tekst. NietToelichting: In alinea 7 het volgende geschreven: “we don’t even care what you do now, only what you can do”. Het maakt MI6 niet uit wat het huidige werk is van potentiële spionnen en er wordt alleen gekeken naar wat iemand kan. De bewering komt daarom niet overeen met de inhoud van de tekst. Werkwijze: Bij een opzoek vraag is het belangrijk om de tekst te ‘scannen’ voor relevante informatie. Lees hiervoor de vraag goed door. Welke specifieke informatie heb je nodig voor het vinden van het juiste antwoord? Antwoord: C PersuasiveToelichting:In alinea 3 staan de ‘qualities’ waarnaar MI6 zoekt, aangegeven met de zin “the qualities we look for”. In de zinnen hierna staan een aantal dingen beschreven:“The simple ability to get on with all sorts of people from all kinds of cultures”, het omgaan met mensen van verschillende culturen. “To talk and to listen”, met deze mensen praten en naar hen kunnen luisteren. “To develop the sort of relationship that means you can convince them to do what’s needed to protect our national interests”, met deze mensen een relatie kunnen opbouwen waardoor de spionnen ze vervolgens kunnen overtuigen als dat nodig is. Dit laatste is volgens de tekst erg belangrijk, omdat direct daarna staat “this is a vital skill”. Het kunnen overtuigen van mensen is hierom het juiste antwoord. Werkwijze: Om een gatenvraag te beantwoorden is het belangrijk om de context van de zin goed te begrijpen:Wat gebeurt er voor de ‘gap,’ en wat erna? Probeer eerst voor jezelf het tekstgedeelte om de ‘gap’ heen te begrijpen en let hierbij op signaalwoorden. Het helpt hierbij ook om eerst de tekst te scannen en het onderwerp vast te stellen. Wat is de titel, en wat is het voor soort tekst? Antwoord: C. ParadoxicallyToelichting:In alinea 6 gaat het over het hebben van geheimen. Als spion, staat er, moet je uiteraard je werk geheimhouden. Je mag één of twee familieleden of goede vrienden vertellen wat je beroep is, maar verder niemand. Het houden van geheimen is iets dat mensen isoleert, immers kan jij jouw ervaringen met niemand delen. Juist hierom heerst er in de MI6 organisatie “a uniquely open and supportive working culture”, een werksfeer waarin de spionnen elkaar steunen en hun ervaringen juist wel met elkaar kunnen delen omdat iedereen daar een spion is. Dit lijkt tegenstrijdig, een verbinding juist door het hebben van geheimen, en daarom is het juiste antwoord C. Werkwijze: Om de hoofdgedachte van een paragraaf te vinden is het belangrijk om de tekst te filteren voor belangrijke informatie. De hoofdgedachte is namelijk het belangrijkste dat er over een onderwerp of in een paragraaf wordt gezegd. Vergelijk dit vervolgens met de antwoorden. Antwoord: A In the past the male Y chromosone used to be more substantial.Toelichting:In de tekst wordt er over ‘the pride of man’ en dit op zichzelf zou passen met antwoord B. Maar er staat niets over een moeilijkheid om hiermee om te gaan (‘hardly able to cope’). En alhoewel de tekst het een en ander impliceert over de evolutie en toekomst van voortplanting in relatie tot het mannelijk chromosoom, staat hier niet expliciet beschreven dat het voortbestaan van de mens in de toekomst zonder mannen of mannelijk chromosoom zal zijn. Antwoord C kan hierom niet juist zijn. Ook D kan het antwoord niet zijn omdat er niet gesproken wordt over het uiterlijk of lichaam van de man. Dus: A blijft dan als enige mogelijke antwoord over: in alinea 2 dat ‘the modern male chromosome is not what it used to be’, ‘the biological keeper of all things male has withered and shrunk’ en ‘the decline’. Hiermee wordt duidelijk dat het mannelijk Y chromosoom vroeger anders was- en dat niet alleen, het was ook sterker, groter en belangrijker dan het nu is omdat het nu is zwakker (‘withered’) en kleiner (‘shrunk’) is. Werkwijze: Om verbanden tussen paragrafen te vinden is het belangrijk om de functie van een paragraaf in gedachten te houden en te letten op signaalwoorden. Kijk bij de relevante paragrafen naar de inhoud van de alinea en zoek naar signaalwoorden die belangrijke informatie aangeven. Antwoord: B. It is in line with the content of paragraphs 1 and 2.Toelichting: Om deze vraag juist te beantwoorden is het belangrijk om eerst te kijken naar de inhoud van elke alinea:Alinea 1 bespreekt enkel de ondergang van het Y-chromosoom. Alinea 2 bespreekt dit verder en geeft meer informatie en details. Alinea 7 gaat net als de eerste twee alinea's van het artikel over het verlies van het Y chromosoom en bespreekt een Japanse ratsoort waarbij dit ook is gebeurd. In feite doet alinea 7 dus hetzelfde als alinea 2. Omdat alinea 7 nieuwe informatie geeft kan het antwoord D (een opsomming) niet zijn. Ook antwoord C is geen optie omdat er geen vragen gesteld worden in alinea 7. Alinea 7 gaat verder met het onderwerp uit alinea 1 en 2, en hierom kan het antwoord ook A niet zijn omdat er niets wordt tegengesproken.Hierom is het juiste antwoord B. Werkwijze: Om een bewering of stelling vraag goed te kunnen beantwoorden is het belangrijk om eerst de vraag goed te lezen. Een bewering is namelijk pas waar wanneer alle onderdelen uit de bewering kloppen met de tekst. Per vraag zoek je gericht naar informatie over de bewering.  Antwoord: Niemand. Toelichting: Alhoewel alle drie de brieven bespreken wanneer het gepast is om te applaudisseren, gaat dit in geen enkele keer over de soort muziek dat gespeeld wordt. Het benoemen van jazz solo’s is slechts een voorbeeld horend bij een ander punt dat de schrijver probeert te maken. Niemand. Toelichting: De teksten bespreken verschillende aspecten van applaudisseren (gepast of niet, gewoon of ongewoon, betekenis van het applaudisseren zelf) maar in geen enkele brief wordt het applaudisseren gekoppeld aan de muzikanten. Niemand. Toelichting: Alhoewel de brieven van Garrett en Hanley allebei spreken over jazz gaat het in geen geval over de muzikanten zelf. Garrett. Toelichting: Alleen Garrett spreekt over het applaudisseren wanneer mensen in het publiek een lied erg mooi vinden: “I propose a synthesis... then, when it happens, we’ll know that it’s spontaneous and passionate”. Volgens Garret moet het applaudisseren tijdens een optreden als ongewoon beschouwd worden, zodat wanneer dit toch gebeurt het applaudisseren met tussenpozen (‘intermittent’) spontaan en gepassioneerd is. Garrett / Hanley. Toelichting: Zowel Garrett als Hanley bespreken dit in hun brieven. Garrett schrijft dat hij veel speeches heeft gezien waarbij het applaus slechts routine was (“I’ve watched too many leaders’ speeches at too many party conferences, too routinely punctuated by too-dutiful applause”). Hanley schrijft dat applaus ook niet altijd waardering hoeft te tonen maar ook opluchting kan zijn (“what he fails to mention is that very often this is more a sign of relief than appreciation”). Allebei zeggen ze dus dat applaus niet per sé een uiting van een positieve emotie hoeft te zijn.  Niemand. Toelichting: In geen van de brieven gaat het over verschillen tussen het publiek bij verschillende soorten evenementen. Gee. Toelichting: Gee schrijft dat de stiltes tijdens een uitvoering deel uitmaken van een optreden (“is an integral part of that”). Het applaudisseren is afleidend en verpest het optreden ("applause stops the flow and distracts us from the timeless work of art”).

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in