De Geo LRN-line
- Hoofdstuk 6 - Bevolking en ruimte in China
oefentoetsen & antwoorden
10e editie
Klas 4|Vmbo-kgt
Deze oefentoets behandelt onder andere de volgende onderwerpen: de bevolking in China, migratie in China, het wonen in de stad en de casussen.
Toets Aardrijkskunde
De Geo LRN-line
Online maken
Toets afdrukken
a. Bevolkingsspreiding = De verdeling van de bevolking over een land of gebied.b. Eenkindpolitiek = De gezinnen mogen maar één kind hebben. Een tweede werd verboden.c. Braindrain = De situatie waarin mensen met een goede opleiding het land verlaten.d. Hukou = De regel in China dat je altijd moet blijven wonen in het gebied waar je bent geborene. Participatie = Bewoners die actief deelnemen aan de leefbaarheid van een wijkf. Arbeidsmigrant = Iemand die naar een ander land of gebied gaat om daar te werkeng. Achterland = Gebied landinwaarts, waar een bepaald gebied dat de aan – en afvoer van goederen voor regelt h. Gated community = Een buurt met een hek eromheen en een bewaakte toegang. Andere naam is een beveiligde wijk. 1. Bevolkingsspreiding2. Bevolkingsdichtheid3. Oosten4. Oosten5. Westen6. KoudToelichting:Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden moet je wat kenmerken kunnen benoemen en beschrijven van China. De begrippen bevolkingsdichtheid en bevolkingsspreiding moet je kennen. Deze begrippen moet je kunnen koppelen aan een aantal fysische (natuurlijke) kenmerken van China. In het oosten van China is er veel laagland, het ligt aan de kust en hier vind je veel grote steden en werkgelegenheid. In het westen van China ligt een hooggebergte/vlakte, het is koud en de bevolkingsdichtheid is laag. Eenpartijstelsel/ communistisch systeemDe situatie voor 1980: China had weinig contact met het buitenland. Buitenlandse bedrijven waren verboden.De situatie na 1980: er is meer openheid gekomen en buitenlandse bedrijven zijn welkom. Toelichting:Een eenpartijstelsel wil zeggen dat één partij de macht heeft. In het communistische systeem is dat ook het geval. Daarom zijn bij de beschrijving twee antwoordmogelijkheden.China was vóór 1980 ontzettend gesloten. Er mochten geen buitenlandse bedrijven zich in China vestigen. Een bedrijf dat niet-Chinees was, mocht ook niets in China verkopen. Na 1980 kwam daar verandering en werd de Chinese markt opengesteld om buitenlandse bedrijven te vestigen. Ook mochten bedrijven hun producten op de Chinese markt verkopen. Zo’n traditionele wijk wordt een Hutong genoemdDe straten zijn smal en recht en er zijn woonhofjes. Toelichting:De Hutong is de benaming voor de oude traditionele wijkjes. De straten zijn recht en rond een hofje staan huizen van ongeveer 10 gezinnen. De bebouwingsdichtheid is hoog, dus de mensen wonen dicht op elkaar. Een ander kenmerk is dat er gemeenschappelijke toiletgebouwen en wasruimtes zijn. Arbeidsmigrant betekent dat iemand naar een ander gebied gaat om er te werken.Dit begrip is van invloed op China omdat er vanuit het binnenland van China jaarlijks soms wel 2 miljoen arbeidsmigranten naar de Parelrivierdelta verhuisden. Dit gebeurde vanaf 1980. Toelichting:De arbeidsmigratie zorgde voor een grote stroom migranten van het binnenland van China naar de Parelrivierdelta. Men ging daar in grote productiehallen werken, maar ook in naaiateliers. Dit gebeurde met name na 1980 omdat Hongkong toen ging investeren in het direct omliggende gebied. Shenzhen is daar een voorbeeld van. De migratie die op gang kwam, was massaal. Parelrivierdelta: 1, 4, 6Yangtze Delta: 2, 3, 5 Toelichting:Binnen deze twee delta’s zijn er een hoop verschillen. Deze verschillen zijn belangrijk omdat ze andere typen bedrijven (en daarmee ook werknemers aantrekken). Beide delta’s zijn de kracht achter de economie van China.In de Parelrivierdelta is er sprake van ‘eenvoudige’ bedrijvigheid. Er werken voornamelijk goedkopere arbeidskrachten en er worden eenvoudige producten goedkoop in elkaar gezet. De ‘werkplaats van China’ is de Parelrivierdelta.Daartegenover staat de Yangtze Delta. Hier zijn veel hoofdbureaus van internationale bedrijven gevestigd en dat zorgt ervoor dat het ‘kantoor van China’ in deze delta ligt. De technisch ingewikkelde productie, van bijvoorbeeld auto’s of mobieltjes, wordt in deze delta gedaan. Door het versoepelen van de Hukou regeling krijgen de migranten:- toegang tot zorg/medische voorzieningen,- toegang tot het onderwijs.Toelichting:Vroeger mocht je als plattelander in China niet in een stad gaan wonen. De Hukou is dat je moest blijven wonen in het gebied waar je was geboren. Inmiddels is het niet meer zo streng, maar je mag nog steeds niet zonder toestemming verhuizen. Wanneer je dat wel doet, heb je geen recht op voorzieningen zoals zorg, onderwijs of pensioen. Stelling 1 = juistStelling 2 = juistStelling 3 = onjuistToelichting:De eerste stelling is juist. In 1970 kreeg een Chinese vrouwen gemiddeld 5 kinderen; hierdoor groeide de bevolking erg snel. Door de eenkindpolitiek in te voeren nam het aantal kinderen af. Uiteindelijk zijn er 400 miljoen minder Chinezen geboren.De tweede stelling is juist. Doordat de beroepsbevolking afnam, heeft de Chinese overheid besloten dat vrouwen weer meer dan één kind mochten krijgen. Dat is wel onder bepaalde voorwaarden.De laatste stelling is onjuist omdat er juist sprake is van veel vergrijzing in China. De levensverwachting is gestegen, maar het geboortecijfer is gedaald. Milieu-argument: De luchtvervuiling is erg hoog in steden in China. Door het groene-autoplan in te voeren kan de luchtvervuiling worden verminderd.Economisch argument: Wereldwijd/In China is er steeds meer vraag naar groene auto’s. Hierdoor kan deze auto-industrie voor winst zorgen voor China.Toelichting:De luchtvervuiling in China is een enorm probleem. De uitlaatgassen zorgen voor een ongezonde leefsituatie in de Chinese steden. Door het groene-autoplan is het de bedoeling dat meer mensen in de Chinese steden in de groene auto’s gaan rijden en hierdoor de ongezonde leefsituatie en hoeveelheid uitlaatgassen wordt verminderd.Het economische argument is dat er wereldwijd steeds meer vraag is naar groene auto’s. Ook in China zelf neemt deze vraag enorm toe. De Chinese overheid investeert in het groene-autoplan omdat de auto-industrie op deze manier voor winst kan zorgen. Ook zorgt het voor veel werkgelegenheid (en dus voor inkomsten voor de overheid.) Ligging aan een rivierLigging aan zee Toelichting:De twee antwoorden die zijn gegeven bij de uitwerking zijn het meest voor de hand liggend, want de ligging aan een rivier en de ligging aan zee zorgen ervoor dat de gebieden handel kunnen drijven, transportmogelijkheden zijn al aanwezig en de mate van toegankelijkheid neemt toe. Wat ook goed was geweest is bijvoorbeeld het feit dat deze twee gebieden op een vlak terrein liggen. Dat maakt de infrastructuur of het vestigen van bedrijven een stuk gemakkelijker. Ook het gunstige klimaat en de aanwezigheid van een natuurlijke haven zijn twee natuurlijke factoren waardoor deze steden zich hebben kunnen ontwikkelen. Er zijn meer mannen dan vrouwen in China.Toelichting:Er is een mannenoverschot in China. Dat heeft onder andere te maken met de eenkindpolitiek. Zodra ouders een kind kregen, hoopten zij vaak op een jongen. Die kan werken, naar school en geld verdienen. Hierdoor zijn er veel baby-meisjes, ter adoptie afgestaan of als vondeling neergelegd. Wanneer iedereen ouder is, is dus te zien dat er meer mannen dan vrouwen zijn. Met als gevolg dat mannen geen vrouw kunnen vinden. Antwoord B. Toelichting:Om deze vraag te kunnen begrijpen moet je weten wat de sectoren betekenen:De primaire sector is de landbouw en visserij. De secundaire sector is de industrie. De tertiaire sector is de commerciële dienstensectorDe kwartaire is de niet-commerciële dienstensector. De vraag is welke beroepssector in China zorgt voor de groei van de containerhavens. Het gaat dus om daadwerkelijke producten. De secundaire sector is daarom het goede antwoord. Een economische reden: De prijzen van de grond in het centrum zijn ontzettend hoog, daarom moet er in de hoogte gebouwd worden in plaats van de laagbouw.Een demografische reden: Er komen steeds meer (internationale) mensen in Shanghai wonen, daarom groeit de stad qua inwoners. Er moet in de hoogte gebouwd worden om woonplekken aan te kunnen bieden Toelichting:Een economische reden wil eigenlijk zeggen dat het gaat over handel en geld. In dit geval moet je weten dat Shanghai erg dichtbevolkt is en de prijzen er enorm hoog zijn. De prijzen van de grond dus ook. Hierdoor is het voordeliger om in de hoogte te bouwen dan laagbouw neer te zetten. Met laagbouw kun je dus minder ‘gebouw’ aanbieden dan met hoogbouw.De demografische reden gaat over mensen (over de samenstelling van de bevolking tot het aantal inwoners en migratie). In Shanghai groeit de bevolking. Voor al die mensen is er woonruimte nodig. Door in de hoogte te bouwen kunnen er meer woningen worden aangeboden.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.