Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Midden-Oosten en Noord-Afrika 3e ed - Hoofdstuk 2 - De vroegmoderne tijd oefentoetsen & antwoorden

3e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: hoe het Ottomaanse rijk een wereldrijk werd, welke economische ontwikkelingen plaatsvonden, hoe Perzië zich ontwikkelde in de 17e eeuw, welke contacten het Ottomaanse rijk had met Europa, hoe de VOC actief was in het Midden-Oosten, hoe Marokko zich ontwikkelde in de 18e eeuw, hoe het Ottomaanse rijk zich ontwikkelde in de 18e eeuw.

Geschiedeniswerkplaats Midden-Oosten en Noord-Afrika 3e ed
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Midden-Oosten en Noord-Afrika 3e ed
Online maken
Toets afdrukken
Gemeenschap van niet-moslims in het Ottomaanse Rijk.Joden uit Spanje of Portugal en hun nakomelingen.Landen aan de oostelijke Middellandse Zeekust.Handelsscheepvaart door de Straat van Gibraltar. Het Oosten.Een zeer orthodoxe Soennitische stroming in Arabië. Werkwijze: Jaartallen lijken vaak iets wat je nou eenmaal weet of niet. Toch is er, ook al weet je de precieze jaartallen niet, nog een manier om de jaartallen op goede volgorde te krijgen. Probeer allereerst de jaartallen die je wel weet op te schrijven. Die kan je in ieder geval in goede volgorde zetten. Als je er een aantal niet weet, dan kan je proberen te bedenken in welke paragraaf deze informatie stond. De meeste (NIET ALLE) hoofdstukken zijn chronologisch ingedeeld. Komt de stof uit een latere paragraaf dan is de kans groot dat dit later in de tijd heeft plaatsgevonden dan gebeurtenissen die eerder zijn besproken.Antwoord: De juiste volgorde is: A- D- C- B- E.Toelichting:14531801161115691832 Werkwijze: Dit is in principe een kennisvraag. Je moet hier beargumenteren waarom tulpen misschien niet zo Hollands zijn als we denken. Leg eerst uit waar de tulpen vandaan kwamen en hoe Nederland uiteindelijk de marktleider is geworden, waardoor tulpen aan Nederlanders werden gekoppeld. Antwoord:Het is niet waar dat Tulpen typisch Nederlands zijn. De tulpen komen namelijk uit Perzië, waar ze werden gekweekt door Ottomaanse sultans. Zij kweekten deze voor hun siertuinen. Pas op het moment dat botanicus Carolus Clusius tulpen kreeg, die uit het Ottomaanse rijk kwamen, begonnen Nederlanders met het kweken van tulpen.Aangezien het een statussymbool werd voor de rijken werd hier enorm veel geld mee verdiend. Hierdoor bleven de Nederlanders doorgaan met het kweken en uiteindelijk werd Nederland het centrum van de tulpenteelt. Werkwijze:Zorg dat je overzichtelijk te werk gaat. Je moet bij deze vraag drie dingen doen, namelijk: uitleggen wat de wetenschappelijke revolutie is uitleggen waarom het voor de hand lag dat die in het Ottomaanse Rijk zou hebben plaatsgevondenuitleggen waarom dit niet is gebeurd. Door structuur aan te brengen creëer je overzicht. Zo kan je gerichter de vraag beantwoorden en makkelijk controleren of je niet ergens iets bent vergeten. De vraag geeft je ook al een hint, je moet namelijk uitleggen waarom de wetenschappelijke revolutie had kunnen plaatsvinden in het Ottomaanse Rijk, focus je dus eerst op de positieve wetenschappelijke ontwikkelingen en leg daarna uit waarom dit stokte. Antwoord:Het zou best logisch zijn geweest als de wetenschappelijke revolutie had plaatsgevonden in het Ottomaanse Rijk. Ze waren ontzettend druk met de Arabische wetenschap. Zo hadden ze in 1577 al een sterrenkundig observatorium waar de beste wetenschappers werkten met de modernste instrumenten. De doorbraak vond echter niet plaats, aangezien conservatieve geestelijken erop aandrongen om het centrum te sluiten en te slopen. De Ottomanen keren zich af van de wetenschap door bijvoorbeeld bepaalde teksten niet meer te laten drukken en er een straf op te zetten.   Werkwijze: Om deze vraag goed te beantwoorden moet je eerst bedenken welke kenmerken er zijn in de strijd tussen katholieken en protestanten. Deze moet je dan vergelijken met die van de strijd tussen de Ottomanen en Safawiden. Kies vervolgens een kant om de stelling te beargumenteren. Vaak ligt één kant meer voor de hand dan de andere.Antwoord:De strijd tussen de Ottomanen en de Safawiden lijkt, op bepaalde punten, zeker op die van de strijd tussen katholieken en protestanten. Bij de katholieken en protestanten werden de protestanten eerst vervolgd en nadat de de protestanten het voor het zeggen kregen werden katholieken (al dan niet onofficieel) ook onderdrukt. Ze mochten hun geloof bijvoorbeeld niet uiten. Dit zie je ook gebeuren bij de strijd tussen Ottomanen en Safawiden. De eerste Safavidische Sjah onderdrukte het soennisme (het geloof van de Ottomanen). Ze lieten moskeeën slopen en geestelijken vermoorden. De Ottomanen vervolgden op hun beurt de sjiitische gelovigen. Ook raakten de twee rijken in oorlog met elkaar, net zoals dat er in Europa ook oorlogen door de godsdienstige onverdraagzaamheid losbarsten.  Werkwijze:Dit is een typische historische begripsvraag. Met de onderdelen die je in deze historische contexten hebt geleerd lijkt dit zeker het geval. Door de jaarmarkten konden Italiaanse handelaren de producten uit Atrecht bijvoorbeeld helemaal verhandelen in het huidige Turkije, Israël en Palestina. Het is echter aan jou om de kennis van de gehele geschiedenis toe te passen bij deze vraag. Er staat namelijk geen tijdsaanduiding in de vraag, waardoor de vraag breed kan worden geïnterpreteerd.  Antwoord: Nee, deze stelling klopt niet.Het is inderdaad waar dat de handelscontacten door de jaarmarkten inniger verbonden met elkaar raakten en deze intensiever werden. Denk bijvoorbeeld aan de tulpenhandel tussen Nederland en de Ottomanen. Het is echter niet de eerste keer in Europa dat deze gebieden met elkaar intensief handelen. Het Romeinse Rijk heeft namelijk over deze gebieden geheerst nog voor de middeleeuwen. Ten tijde van de Pax Romana was er ook een bloeiperiode in de handel die ruim 200 jaar duurde. Vandaar dat het niet voor het eerst was. Werkwijze:De bron is hier ter ondersteuning. Het gaat in het eerste gedeelte van de vraag om een detail dat je op de afbeelding ziet. Als je weet wat er bij de Slag om Constantinopel is gebeurd dan herken je het meteen, anders zul je goed moeten kijken. Dit is dus eigenlijk een kennisvraag. Het tweede gedeelte van de vraag gaat over de gevolgen van deze slag. Deze kan je kort en bondig benoemen, zodat je niet te veel tijd kwijt raakt aan het beantwoorden van deze vraag. Antwoord:Mehmed II kon Constantinopel veroveren door het gebruik van een kanon. Deze zie je op de afbeelding voortgesleept worden door een aantal ossen. Het winnen van deze slag was een belangrijk moment voor de Ottomanen aangezien hun eeuwenoude vijand, het Byzantijnse Rijk, nu eindelijk was verslagen. Ze beheersen nu grote delen van het Midden-Oosten Werkwijze:Bij deze vraag is het van belang om goed de afbeelding te bekijken en elk detail te analyseren. Je moet twee argumenten geven, dus geef er dan ook niet meer dan twee. Ga overzichtelijk te werk en onderbouw je antwoord duidelijk. Begin met het benoemen van welke gebeurtenis/fenomeen jij denkt dat je hier ziet.Antwoord: De historische gebeurtenis/ het historisch fenomeen dat je hier ziet is de Trans-Sahara handel. Dit door twee redenen:Ten eerste is er een man te zien die de kledij draagt van iemand in Noord-Afrika/het Midden Oosten. Deze man inspecteert een slaaf en een groot deel van deze handel was de handel in slaven.Ten tweede staat onderaan de krant dat dit in Marrakech is. Dit was een belangrijk centrum van de Trans-Sahara handel.  

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in