Toets Frans

Frans Leesvaardigheid - Leestoets 6 vwo - Leesvaardigheid oefentoetsen & antwoorden

1e editie
Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Frans op niveau vwo klas 6.
Frans Leesvaardigheid
Toets Frans
Frans Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze:Scan eerst de tekst. Lees de titel en bekijk de afbeelding. Je kunt hieruit het onderwerp van de tekst afleiden.Je ziet een afbeelding van Vrouwe Justitia, waaruit je kunt afleiden dat het om rechtspraak gaat. Vertaal onbekende woorden uit de titel:magistrat = lid van de rechterlijke machtla loi = de wet).Voor open vragen geldt: besteed tijd aan het lezen van de vraag. Wordt er nog iets nuttigs over de inhoud van de tekst verteld? Zeker: er wordt een feit gegeven uit de tekst.Wat wordt er precies gevraagd? In dit geval moeten we specifiek op zoek naar een zin waarin een verklaring wordt gegeven.Hoe moet ik het precies opschrijven? Hier: De eerste twee woorden van de zin (niet meer en niet minder!).Omdat er niet wordt aangegeven in welke alinea het antwoord staat, moet je in de hele tekst zoeken naar het antwoord.Antwoord: Ce relatif.Toelichting: We zijn op zoek naar een verklaring voor het feit dat mannelijke studenten over het algemeen kiezen voor een andere richting (dan de magistratuur, te lezen in de quote) binnen de studie rechten. In de tweede alinea wordt eerst de verdeling genoemd van mannen en vrouwen over de verschillende functies. Vlak daarna geeft het woord s’explique heel duidelijk aan dat hier een uitleg/verklaring wordt genoemd: Ce relatif désintérêt des hommes s’explique peut-être par leur goût du pouvoir et de l’argent. = Deze relatieve desinteresse van mannen is wellicht te verklaren door hun voorkeur voor macht en geld. Werkwijze:Lees de vraag en de beweringen eerst, zodat je gericht kunt zoeken in de alinea. Vertaal moeilijke woorden (indien nodig) om de beweringen te begrijpen. Hier bijvoorbeeld mettre tout en œuvre = alles in het werk stellenpromouvoir = bevorderen, équilibrée = evenwichtig.Lees de aangegeven tekst (hier: de eerste alinea). Tip: meestal staan de beweringen in de juiste volgorde in de tekst.Check de beweringen na het lezen nogmaals grondig: kijk of er woorden in staan die de bewering fout maken.Antwoord: B Toelichting: Bewering 1 is onjuist, omdat er niet genoemd wordt in de tekst dat er actief iets aan gedaan wordt om de verhouding man-vrouw evenwichtiger te maken. Er wordt alleen op verschillende manieren genoemd dat het aantal vrouwen in deze beroepsgroep is toegenomen, maar niet dat hier een plan achter zat. Bewering 2 is juist. Met behulp van synoniemen wordt eigenlijk precies hetzelfde gezegd als in de tekst. Bijvoorbeeld:dans le passé / autrefois = in het verleden / vroeger, on pensait / domait l’idée = men dacht / overheersde het idee, n’étaient pas capables / étaient inadaptes = waren niet geschikt / waren onbekwaam.Alleen de tweede bewering is juist, dus: antwoord B, la deuxième (de tweede). Werkwijze:Deze vraag gaat over alinea 2. Lees eerst de vraag en daarna de antwoordopties, voordat je de tweede alinea leest.Vertaal eventueel woorden uit de vraag als je deze niet kent. Hier bijvoorbeeld:métier = beroepdroit = rechtle moins = het minstKijk of er nog nuttige informatie in de vraag staat. Hier wordt een quote gegeven: “Alle beroepen in het recht / justitie worden vervrouwelijkt”. Je weet dus nu al dat alle beroepen door meer en meer vrouwen worden beoefend. Het gaat erom welke van deze beroepen het minst vervrouwelijkt is. Lees dus nauwkeurig. Antwoord: CToelichting: Het juiste antwoord is C. In bovenstaande tip kreeg je hiervoor al een aanwijzing, die wordt bevestigd met een percentage in een andere zin: “Chez les notaires, la proportion des femmes a crû rapidement, sans pour autant dépasser 27%” (Bij notarissen is het aandeel vrouwen ook snel gestegen, zonder daarbij de 27% te overstijgen.)Antwoord A is niet goed, omdat er wordt gezegd dat “les avocates ne sont devenues majoritaires que l’an dernier” (vrouwelijke advocaten zijn pas vorig in de meerderheid gekomen). Zie ook hier: avocats vs avocates. Ook wordt er gezegd: “les notaires, moins féminisés que les avocats” = notarissen zijn minder vervrouwelijkt dan de advocaten.Het is niet antwoord B, magistrats, omdat er wordt gezegd dat “les magistrates pèsent déjà 57% du corps” (57% van de rechterlijke macht bestaat al uit vrouwen). Het verschil in de spellingswijze magistrats – magistrates laat zien dat het in de tekst om vrouwen gaat die de 57% uitmaken. Maar ook als je dit niet wist had je door het woord déjà (al) kunnen afleiden dat dit een groei betreft, en dus over de vrouwen gaat. Werkwijze:Als het goed is, herken je meteen dat het hier om een vraag gaat met signaalwoorden. Is dit niet het geval? Zorg dan dat je voor het examen de belangrijkste signaalwoorden uit je hoofd kent. Dit scheelt veel opzoektijd tijdens het examen.Lees de vraag en zorg ervoor dat je alle antwoordopties begrijpt (vertaal indien nodig). Signaalwoorden geven verbanden aan tussen verschillende tekstdelen. Bedenk dus voor alle 4 antwoorden alvast welke verbanden ze zouden kunnen aangeven (voorbeeld, tegenstelling, opsomming etc.).Lees tot het gat + 1 zin verder.Bepaal het verband tussen de tekst voor en na het gat en kies het bijbehorende signaalwoord.Antwoord: DToelichting: Vertaal de antwoordopties en bedenk het bijbehorende tekstverband: ainsi (zo, op deze manier) = gevolgbref (kortom) = conclusie en plus (bovendien) = opsommingpourtant (toch, echter) = tegenstellingIn de zin voor het gat wordt verteld dat “les postes à haute responsabilité demeurent très majoritairement occupés par des hommes“ = posities met veel verantwoordelijkheid blijven nog voor het grootste gedeelte bezet door mannen. Na het gat wordt verteld dat “avec le départ en retraite des générations du baby-boom, […] les femmes vont devenir plus nombreuses aux grades élevés“ = met de pensionering van babyboomers zal het aantal vrouwen in hogere rangen groter worden.Het tekstverband is een tegenstelling (nog veel mannen, echter zullen er binnenkort meer vrouwen zijn). Je kiest dus voor antwoord D, pourtant (echter, toch). Werkwijze:Scan eerst de tekst. Bekijk de titel en afbeelding. Waar gaat deze tekst over?De tekst gaat over kastelen in de Loire die volop in beweging zijn / die een ontwikkeling doormaken. Lees de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel woorden om ervoor te zorgen dat je de antwoordopties begrijpt. Bijvoorbeeld: embaucher = aannemenfaire de leur mieux = hun best doenattirer = aantrekken, plûtot = nogal.Lees daarna de eerste alinea.Antwoord: BToelichting: Antwoord B (dat ze hun best doen om bezoekers te trekken) is de juiste optie:Het sluit aan bij de titel en hoofdgedachte van de tekst, en worden verschillende voorbeelden van initiatieven genoemd in de tekst, en er wordt zelfs letterlijk benoemd dat dit hun doel is: “afin d’être sans cesse plus attractif” = om voortdurend steeds aantrekkelijker te zijn.Antwoord A (dat ze meer en meer werknemers aannemen) is niet juist: Er wordt wel gezegd dat een tweetal kastelen veel mensen in dienst hebben, maar niet dat dit er steeds meer (de plus en plus) zijn geworden. Antwoord C (dat ze nogal traditionele activiteiten aanbieden) is ook niet juist: Er wordt niet genoemd dat de activiteiten nogal traditioneel zijn. Tip: een voorbeeld als “les visites en 4x4” (terreinwagen) zou je ook een aanwijzing kunnen geven dat het niet om traditionele activiteiten gaat.Antwoord D (dat ze grote financiële problemen hebben) is ook niet juist:Nergens wordt genoemd dat er financiële moeilijkheden zijn, alleen dat er juist flink geïnvesteerd is (“il vient d’investir deux millions d’euros”). Werkwijze:Ook hier betreft het een vraag met signaalwoorden (zorg dat je deze kent!).Lees de vraag en zorg ervoor dat je alle antwoordopties begrijptVertaal de antwoordopties en bedenk het bijbehorende tekstverband:ainsi (zo, op deze manier) = gevolgenfin (ten slotte) = conclusiemême (zelfs als) = tegenstellingnéanmoins (desalniettemin) = tegenstelling. Lees tot het gat + 1 zin verder.Bepaal het verband tussen de tekst voor en na het gat en kies het bijbehorende signaalwoord.Antwoord: AToelichting: In het tekstgedeelte voor het gat worden veel verschillende voorbeelden genoemd van activiteiten georganiseerd door kastelen. Na het gat wordt verteld dat “patrimoine et stratégie commerciale se combinent pour recevoir le public dans de bonnes conditions“ = erfgoed en marketing worden gecombineerd om het publiek in goede omstandigheden te ontvangen.Het tekstverband is een gevolg, en “zo/op deze manier” zorgt voor een logisch tekstverband. Het juiste antwoord is dus antwoord A, ainsi. Werkwijze:Ook hier betreft het een vraag met signaalwoorden (zorg dat je deze kent!).Lees de vraag en zorg ervoor dat je alle antwoordopties begrijptVertaal de antwoordopties en bedenk het bijbehorende tekstverband: à condition que (op voorwaarde dat) = voorwaardealors que (terwijl) = tegenstellingde sorte que (zodat) = gevolgparce que (omdat) = reden. Lees tot het gat + 1 zin verder.Bepaal het verband tussen de tekst voor en na het gat en kies het bijbehorende signaalwoord.Antwoord: BToelichting: In het tekstgedeelte voor het gat wordt gezegd dat “la plupart des sites profitent de l’été pour s’animer avec des expositions ou des jardins fleuris” (de meeste locaties profiteren van de zomer om tot leven te komen met tentoonstellingen of bloeiende tuinen).Na het gat wordt verteld dat “d’autres se contentent de leur architecture et de leur histoire“ (anderen nemen genoegen met hun architectuur en geschiedenis).Het tekstverband is een tegenstelling (tussen veel en weinig extra animatie). Het juiste antwoord is dus antwoord B, alors que. Werkwijze:Lees de vraag en de antwoordopties. Het is een gatenvraag, maar niet op signaalwoorden. Vertaal daarom eventueel de woorden die je niet kent. Hier:se faire concurrence = met elkaar concurrerens’imposer = zich opdringens’unir = zich verenigen.Het gaat hier om de inhoud van de tekst, dus lees de hele alinea. Let extra goed op de inhoud van de zin vóór het gat en lees daarna verder.Antwoord: DToelichting: We zoeken naar iets dat “le long du dernier fleuve sauvage de France” (langs de laatste wilde rivier van Frankrijk) “nécessaire” (nodig) lijkt. In het daaropvolgende stuk wordt het samenwerkingsverband “Mission Val de Loire” geïntroduceerd, die “fédère à ce jour dix-huit châteaux” (die vandaag de dag 18 kastelen samenbrengt). Antwoord D, s’unir, is dus het beste antwoord.Antwoord A en C impliceren een bepaalde concurrentie, die niet wordt benoemd (integendeel, samenwerking wordt juist beschreven). Ook antwoord B, specialisatie, wordt niet benoemd. Werkwijze:Lees de vraag en de beweringen eerst, zodat je gericht kunt zoeken in de alinea. Vertaal moeilijke woorden (indien nodig) om de beweringen te begrijpen. Hier bijvoorbeeld:contribuer = bijdragen, augmentation = verhoging.Lees de aangegeven tekst (hier: de laatste alinea). Tip: meestal staan de beweringen in de juiste volgorde in de tekst.Check de beweringen na het lezen nogmaals grondig: kijk of er woorden in staan die de bewering fout maken. Kom je er niet uit? Kies dan het antwoord dat het beste past bij de hoofdgedachte van de tekst.Let er op dat je de antwoorden op de juiste manier noteert (hier: wel en niet).Antwoord: 1 = niet, 2 = niet, 3 = wel. Toelichting: Bewering 1 (François Bonneau wil de concurrentie tussen de kastelen stimuleren) is onjuist. François wil niet de concurrentie stimuleren, maar juist de samenwerking benadrukken. Te herkennen aan: “une culture commune” (een gemeenschappelijke cultuur)“unie” (verenigd)“il n’y a pas de compétition” (er is geen concurrentie)Bewering 2 (De grote kastelen dragen meer bij aan de Mission Val de Loire dan de kleinere kastelen) is onjuist. Dit wordt simpelweg niet genoemd in de tekst.Bewering 3 (Kastelen die meedoen aan de Mission Val de Loire zien een verhoging in het aantal bezoekers) is juist. Er wordt genoemd dat: “les signataires de la charte ont enregistré une hausse moyenne de près de 10% de leur fréquentation” (de ondertekenaars van het beleid hebben een gemiddelde stijging van bijna 10% van hun bezoek geregistreerd). Werkwijze:Begin met het scannen van de tekst. Bekijk de titel, inleiding en afbeelding. Vraag jezelf af: waar zou deze tekst over kunnen gaan?We zien een modern kunstwerk in een traditioneel gebouw. In de titel herken je wellicht de namen van de kunstenaar Jeff Koons en Louis XIV, de Zonnekoning, koning van Frankrijk in de 17e eeuw. In de inleiding lees je dat het gaat om een hedendaagse beeldhouwer (sculpteur) die kitsche kunstwerken maakt en deze exposeert in het paleis van de Zonnekoning.Lees de vraag en de antwoordopties. Het is een gatenvraag, maar niet op signaalwoorden. Vertaal daarom eventueel de woorden die je niet kent. Het gaat hier niet specifiek om tekstverbanden. Lees daarom net zolang totdat je een logisch antwoord gevonden hebt. Een logische keuze hier is om de gehele eerste alinea te lezen. Vertaal ook hier woorden die je niet kent en die je nodig hebt voor een goed begrip van de tekst.Antwoord: A Toelichting: In het tekstdeel vóór wordt op verschillende manieren benoemd dat Jeff Koons niet enthousiast wordt ontvangen in Frankrijk.“indifférence glaciale teintée de mépris” = ijzige onverschilligheid met een vleugje minachting“Jugé vulgaire et commercial” = Gezien als ordinair en commercieel). Na het gat wordt juist genoemd dat de Fransen normaal gesproken juist dol zijn op Engelse of Amerikaanse talenten “l’habituel empressement” = de gewoonlijke gretigheid).De houding (attitude) is dus exceptionnelle (buitengewoon), want het past niet bij de normale gang van zaken: Antwoord A is dus juist. Antwoord B en D zijn fout, want de houding is juist niet logisch of traditioneel.Antwoord C wordt niet genoemd. Werkwijze:Lees de vraag en de beweringen eerst, zodat je gericht kunt zoeken in de alinea. Vertaal moeilijke woorden (indien nodig). Bijvoorbeeld:avoir tort = ongelijk hebbenhabile = slim/handigconcevoir = ontwerpenmaîtriser = beheersen à fond = volledigLees de aangegeven tekst (hier: de tweede alinea).Tip: meestal staan de beweringen in de juiste volgorde in de tekst.Check de beweringen na het lezen nogmaals grondig: kijk of er woorden in staan die de bewering fout maken. Kom je er niet uit? Kies dan het antwoord dat het beste past bij de hoofdgedachte van de tekst.Let er op dat je de antwoorden op de juiste manier noteert (hier: wel en niet).Antwoord: 1 = wel, 2 = wel, 3 = wel, 4 = wel.Toelichting: Bewering 1 is juist (We hebben het mis als we Jeff Koons alleen maar als een slimme zakenman beschouwen). In de tekst wordt gezegd dat “Koons mérite mieux que cette hâtive étiquette de faiseur avide de dollars“ (Koons verdient beter dan het haastige etiket van een op geld beluste fabrikant).Bewering 2 is juist (Koons is erin geslaagd om originele en interessante kunstwerken te ontwerpen). Zo wordt er gezegd dat “ses sculptures ludiques brillent” (zijn ludieke beeldhouwwerken schitteren), en dat zijn sculpturen “démesurées, drôles ou ironiques’’ (enorm, grappig of ironisch) zijn.Bewering 3 is juist (Koons is een artiest die de technische kant van zijn vak volledig beheerst). Er wordt gesproken van een “perfection formelle” (vormelijke perfectie) en “techniques d’une effroyable complexité” (technieken van een ontstellende complexiteit).Bewering 4 is ook juist (De werken van Jeff Koons en het paleis van Versailles gaan goed samen). In de tekst staat dat “Versailles, monument de la mégalomanie, forme le décor idéal pour ses seize sculptures“ (Versailles, monument van grootheidswaanzin, vormt het ideale decor voor zijn zestien sculpturen).

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in