Deze oefentoets behandelt: Leesvaardigheid op niveau 5-vwo
Toets Spaans
Spaans Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze:Scan eerst de tekst. Lees de titel, bekijk de afbeelding en de bron. Wat voor een soort tekst is dit? Waar gaat de tekst over?○ Ojos malignos = boze ogen○ Quo is een popular Spaans wetenschapsmagazineLees nu de vraag. Het helpt om belangrijke woorden in het Spaans op te zoeken, zodat je gericht kunt zoeken naar het antwoord in de tekst. Bijvoorbeeld:un anuncio = een advertentieun libro de fotos = een fotoboek una iniciativa = een initiatiefAntwoord: DToelichting: Het juiste antwoord is D.Proyecto Ojo is een serie kunstwerken van onbekende artiesten. In de tweede helft van de eerste alinea staat:
“Esta inquietante pregunta es la que ha inspirado a un colectivo de artistas urbanos a llenar las calles de Barcelona con sus obras. Sus creaciones son para mostrar respeto al terror clásico, y lo particular es que solo se pueden apreciar de noche. Las llaman Proyecto Ojo.” un colectivo de artistas urbanos = een collectief van stedelijke kunstenaarsllenar las calles de Barcelona con sus obras = vullen de straten van Barcelona met hun werken
Antwoord B en C worden niet genoemd in de tekst.Misschien heb je antwoord A gekozen, omdat er in de tekst staat dat de kunstwerken ‘respect’ laten zien aan de klassieke horror, maar dat beschrijft het kunstwerk. Het gaat hier niet om een horrorfilm, dus is A onjuist. Werkwijze:Begin met het scannen van de tekst. Lees de titel, bekijk de afbeelding en de bron. Vraag jezelf af: Wat voor een type tekst is dit? Waar gaat het over? Wat is dit voor een bron?o De tekst gaat over Desigual, een kledingmerk.o De informatie komt van un ticket de compra de Desigual = een aankoopbon van DesigualLees daarna de vraag en de tekst.Tip: het helpt als je woorden als ‘terugbrengen’ of ‘omruilen’ in het Spaans opzoekt, zodat je weet welke woorden je zoekt in de tekst.Antwoord: Nee, Las devoluciones se / Nee, no se devuelve
Toelichting: Nee, je kan de kleding niet terugbrengen. In de tekst staat: “Las devoluciones se harán en forma de bono y no se devuelve dinero salvo en caso de defecto.” = Restituties worden gegeven in de vorm van een voucher en worden niet gerestitueerd, behalve in het geval van een defect.LET OP! Als het woord ‘Nee’ ontbreekt in je antwoord krijg je niet de volledige punten op het examen. Zorg ervoor dat je bij een open vraag als deze de instructies precies opvolgt. Antwoord: BToelichting:Het juiste antwoord is B.David heeft de brief geschreven omdat hij niet tevreden is met het bedrijf Bicing.In de eerste alinea beschrijft David zijn problemen: “Pero en este año y medio de usuario de Bicing mi experiencia ha sido un desastre: estaciones vacías, problemas informáticos y mantenimiento deficiente. Una vez estuve a punto de atropellar a unos peatones porque no funcionaba el freno, entre otras incidencias.” = Maar in deze anderhalf jaar als Bicing-gebruiker was mijn ervaring een ramp: lege stations, computerproblemen en slecht onderhoud. Ik heb een keer bijna voetgangers overreden omdat onder andere de remmen het niet deden.In de tweede alinea staat het woord ‘queja’ (= klacht). Ook dit wijst op antwoord B.Antwoord A en C zijn onjuist, het gaat niet over de werknemers of de werkomstandigheden van Bicing. Antwoord D is onjuist: David uit kritiek en is het bedrijf dus niet aan het aanbevelen bij toekomstige klanten. Werkwijze:Scan eerst de tekst. Lees de titel, bekijk de bron. Wat voor een tekst is dit? Wat is de bron?o De tekst is een ingezonden verhaal van Beatriz uit Segovia.o De bron is Nuevo Vale, een Spaans pop-tijdschrift.Lees de vraag en de beweringen. De beweringen staan al in het Nederlands, vaak staan ze ook op volgorde in de tekst.Daarna lees je de brief. Zo kun je gericht naar het antwoord zoeken in de tekst.Antwoord: 1. NietToelichting:De eerste bewering wordt niet genoemd in de tekst. Carlos kwam wel met de auto naar de school van Beatriz, maar er staat nergens dat hij te laat was. De bewering is dus onjuist.2. WelToelichting:De tweede bewering wordt wel genoemd in de tekst: “Cuando mis amigas salieron de clase se equivocaron de coche y se metieron en el de la profesora” = Toen mijn vrienden uit de klas kwamen, stapten ze in de verkeerde auto en stapten ze in de auto van de leraar.3. NietToelichting:De derde bewering wordt niet genoemd in de tekst. In de tekst wordt er gezegd dat personen in de auto van de leraar stapten, en niet dat iemand iets in de auto van de leraar wilde stoppen. 4. WelToelichting:De vierde bewering wordt wel genoemd in de tekst:“Al día siguiente fueron a pedirle perdón a la profesora y le contaron lo que había pasado. Menos mal que es una persona genial y también se partió de risa” = De volgende dag verontschuldigden ze zich bij de lerares en vertelden ze wat er was gebeurd. Gelukkig is ze een geweldig mens en lachte ze zich ook rot. Werkwijze:Scan voordat je begint met lezen de tekst. Lees de titel, bekijk de afbeelding en de bron. Wat voor een tekst is dit? Wat is de bron?o Het is een artikel van een Spaanse krant El País.o De titel betekent: Jongeren uit de buurt met veel swing.Lees daarna de vraag en de antwoordopties. Tip: blijf bij een open vraag zo dicht mogelijk bij de letterlijke tekst.Antwoord:
Een juist antwoord komt neer op een van de volgende antwoorden:
− de (jonge) leeftijd van de muzikanten / bandleden − de bandleden zijn (pas) 16 / gemiddeld 16 (jaar)Toelichting:
In de eerste zin staat:“La Sant Andreu Jazz Band nació hace cinco años en Barcelona. Esta Jazz Band es particular porque los músicos tienen una edad media de 16 años” = De Sant Andreu Jazz Band werd vijf jaar geleden geboren in Barcelona. Deze Jazz Band is bijzonder omdat de muzikanten gemiddeld 16 jaar oud zijn. Werkwijze:Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Bijvoorbeeld:el director de la banda = de leider van de groepser invitados = uitgenodigd wordencambiar de instrumento = van instrument wisselenseguir tocando = blijven spelenDaarna lees je het aangegeven stuk tekst om gericht te zoeken naar het antwoord.Antwoord: DToelichting: Antwoord D is juist. In de tweede alinea worden verhalen en ervaringen van leden uit de band gedeeld, waaruit blijkt dat ze op het punt stonden om te stoppen met muziek maar door deze band juist wel zijn doorgegaan. Bijvoorbeeld: “Estuve a punto de dejar el piano, pero pude entrar en la Jazz Band y desde entonces estoy encantado” = Ik stond op het punt om te stoppen met piano, maar ik kon me aansluiten bij de Jazz Band en sindsdien vind ik het geweldig.Antwoord B en C worden niet genoemd in de tekst.Antwoord A wordt ook niet genoemd, er wordt niks gezegd over hoe de leden van de band zijn ‘gekozen’. Werkwijze:Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Bijvoorbeeld:el progreso = de ontwikkelingsus motivos = zijn motievenla orquesta = het orkest.Daarna lees je het eerste deel van paragraaf 3. Lees ook de context van de geciteerde zin; de zinnen ervoor en erna.Antwoord: AToelichting:Het juiste antwoord is A. In de eerste regels van paragraaf 3 vertelt Chamorro over de ontwikkeling van het orkest: “Empezamos como un grupo de escuela y fue creciendo con entusiasmo.” = We begonnen als een schoolgroep en groeiden enthousiast.Daarna vertelt hij verder over de ontwikkeling van het orkest. In dit stuk tekst vertelt hij niet over de motieven of beweegredenen achter het orkest of de plannen voor de toekomst. Daarom zijn B en C fout. Werkwijze:Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Bijvoorbeeld:repetir = herhalenpermitir = toestaanrepertorio = repertoireLees daarna het tweede deel van paragraaf 3.Antwoord: D
Toelichting:Het juiste antwoord is D.Als de leerlingen onrustig worden, brengt hij variatie in de theorie en de praktijk. In paragraaf 3 staat:“En pleno ensayo, Chamorro, que sabe de la inquietud de los más jóvenes, combina los momentos de explicación con otros musicales.” = Midden in een repetitie combineert Chamorro, die de onrust van de jongeren kent, momenten van uitleg met andere muzikale momenten.De andere antwoordopties worden niet genoemd in dit deel van de tekst. Wel zegt Chamorro verder nog dat de leerlingen na de repetitie verder gaan met het oefenen en versterken van hun repertoire, maar dat sluit niet aan bij de antwoorden. Werkwijze:Lees weer eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Tip: probeer ook de verschillen tussen de antwoorden te bedenken.Lees daarna paragraaf 4.Antwoord: AToelichting:Antwoord A is juist. Paragraaf 4 dient als uitleg over hoe de muziekgroep zich heeft ontwikkeld. Het antwoord wordt direct in de eerste zin gegeven: “La banda se ha desarrollado muy rápidamente” = De muziekgroep heeft zich heel snel ontwikkeld.In deze paragraaf worden verder nog voorbeelden gegeven die de muziekgroep heeft bereikt, om te illustreren hoe de ontwikkeling is verlopen. Misschien heb je daarom antwoord C gekozen, maar er wordt geen relativering van de successen gegeven.Antwoord B en D worden niet genoemd in de tekst. Werkwijze:Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Bij een invulvraag is het belangrijk dat je weet wat de antwoordopties betekenen.Tip: probeer ook de verschillen tussen de antwoordopties te duiden.Lees daarna paragraaf 5.Antwoord: BToelichting:Het juiste antwoord is B, a pesar de = ondanks. In deze paragraaf wordt verteld dat ondanks de successen van de muziekgroep, blijven de leden wie ze zijn. Ondanks is het enige signaalwoord dat een tegenstelling aangeeft, daarom zijn de andere antwoorden onjuist. Werkwijze:De werkwijze voor deze vraag is hetzelfde als bij vraag 10.Tip: Het doel van de tekst wordt gevraagd, daarom is het belangrijk dat je de verschillende doelen kunt onderscheiden.
Antwoord: C
Toelichting:Het juiste antwoord is C, un resumen = een samenvatting. In de laatste alinea wordt een samenvatting gegeven van wie de muziekgroep is en wat zij doen.Antwoord A is onjuist, deze alinea bevat geen waarschuwing.Antwoord B is ook onjuist, er wordt geen advies gegeven. Werkwijze:Scan eerst de tekst. Lees de titel en bekijk de bron. Wat voor een tekst is dit? Wat is de bron?o Cartas de los lectores = Lezersbrieveno Dit is een lezersbrief uit La Vanguardia, een Spaans dagblad.Lees daarna de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Antwoord: AToelichting:Het juiste antwoord is A. In haar brief schrijft Laura Martínez over het zwartrijden in Spanje, daarbij noemt ze ook het verschil met andere Europese landen. In de op een na laatste zin staat: “… en esos países no hay vallas ni vigilantes es porque existe la conciencia de que hay que pagar para mantener y beneficiarse del transporte público.” = … als er geen hekken of bewakers zijn in deze landen, dit komt omdat men zich ervan bewust is dat je moet betalen om het openbaar vervoer te onderhouden en ervan te profiteren.Antwoord B is onjuist, omdat Laura juist de verschillen tussen Spanje en andere landen benoemt. Antwoord C en D worden niet genoemd in de tekst. Werkwijze:Lees eerst de vraag en de antwoordopties. Vertaal eventueel onbekende Spaanse woorden.Bijvoorbeeld:mentalidad = mentaliteittransporte público = openbaar vervoervigilante = bewakerDeze vraag gaat over de gehele tekst, kies de titel die het beste bij de tekst past.
Antwoord: BToelichting: Antwoord B is juist. Deze tekst gaat over de mentaliteit die mensen hebben in het openbaar vervoer, dat er in sommige landen geen bewaking hoeft te zijn omdat er geen zwartrijders zijn. Laura benadrukt dit door Spanje te vergelijken met andere Europese landen.Antwoord A is onjuist, de Facebook-opmerking was de aanleiding voor de tekst maar beschrijft niet het hoofddoel.Antwoord C is onjuist: het gaat er niet om of het openbaar vervoer gratis zou moeten zijn, maar om de mentaliteit van mensen in het openbaar vervoer.Misschien heb je antwoord D gekozen omdat de beveiliging in het openbaar vervoer wordt genoemd, maar het gaat niet over de veiligheid en het gevaar in de metro. Daarom is antwoord D onjuist.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.