Deze oefentoets behandelt leesvaardigheid Duits op niveau Havo klas 5.
Toets Duits
Duits Leesvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Werkwijze: Lees het interview in zijn geheel. Bij het lezen vormen zich al ideeën over welke vragen gesteld zouden kunnen worden. Denk daarbij ook aan wat je weet over politieke debatten en talkshows in Nederland en de invloed van media op de publieke meningsvorming. Daarna lees je de vragen. In die vragen spiegelen zich sommige denkbeelden die jij je gevormd hebt. We lopen de vragen hier een voor een na:Ein Ausblick auf das Jahr 2020: Lieschen Müller ist Bundeskanzlerin. Bevor sie bei Ihrem TV-Casting entdeckt wurde, arbeitete sie noch als Blumenverkäuferin. Alles Utopie?Deze vraag schildert een situatie in de toekomst. Lieschen Müller is bondskanselier en was vroeger bloemenverkoopster. Dat laatste is een aanknopingspunt. Zoek naar woorden die dat in het antwoord van Jauch beschrijven. Dat vinden we bij d. (eine Floristin). Woorden uit de vraag beantwoordt de geïnterviewde vaak met een synoniem. Het juiste antwoord: d.Gibt es einen Widerspruch zwischen den Wünschen der Wähler und den Entscheidungen der Politiker?Dit is een vraag naar een mening of een waardeoordeel. Kijk of je dat in een van de antwoorden vindt. Jauch zegt bij e: Das glaube ich nicht. Dat is een mening. Vraag 2 hoort dus bij e. Het juiste antwoord: e.Glauben Sie, dass sich genügend Politikinteressierte für Ihre Sendung anmelden werden?Hier moet je zoeken naar wat Jauch eventueel zegt over het aantal aanmeldingen voor het programma. Jauch zegt daar niets over. Deze vraag werd niet gesteld tijdens het interview. Jauch was en is een bijzonder populaire tv-presentator in Duitsland. Wellicht weet je dat en dan kun je ook wel vaststellen dat de kans klein is dat weinig mensen zich aanmelden. We kennen ook de aantrekkingskracht van visuele media op mensen.Haben Sie vor, die Kandidaten auf irgendeine Weise zu unterstützen?Deze vraag ligt niet voor de hand. De presentator zal geacht worden neutraal te blijven tegenover de kandidaten en hun politieke ideeën. Deze vraag werd niet gesteld tijdens het interview.We weten nu welke vragen niet gesteld zijn. Vanaf nu is het nodig de overgebleven vragen te koppelen aan de juiste antwoorden.Ihnen vertrauen laut Umfragen 76,9 Prozent der Deutschen, Angela Merkel nur 43,4 Prozent. Wollen Sie nicht als Politiker aktiv werden?Hier wordt gevraagd of Jauch zelf de politiek in zou willen, omdat het vertrouwen van het Duitse publiek in hem groot zou zijn. Zoek naar sociaal wenselijke antwoorden, Jauch zal zich waarschijnlijk bescheiden opstellen. Bij f stelt hij een wedervraag, waarin hij zich afvraagt welke partij hem naar voren zou schuiven als kandidaat. Vraag 5 hoort bij f. Het juiste antwoord: f.Immer weniger Deutsche wählen. In den 70er Jahren waren es bei Bundestagswahlen noch über 90 Prozent, bei den letzten Wahlen enthielt sich jeder Fünfte. Was wäre Ihrer Meinung nach der Grund?Hier wordt duidelijk naar de mening van Jauch gevraagd over dalende kiezersopkomst. Zoek hoe Jauch aanknoopt bij de dingen die in de vraag gesteld worden: in de 70’er jaren wel hoge opkomst. Hij zou iets kunnen zeggen over de generaties. Denk daarbij ook na over hoe jij tegenover politiek en politieke partijen staat. Jauch doet dat bij b, waar hij zegt dat de jeugd geen verschillen ziet tussen partijen. Het juiste antwoord: b.Wie interessiert man Jugendliche für Politik?Bij deze vraag dien je je af te vragen hoe dat bij jou zou werken. Daarnaast moet je nadenken over de werking van de media. Dan kijk je of Jauch daarover ideeën heeft. Hij zegt dat jongeren veel meer naar personen dan naar naar partijprogramma’s kijken. Dat staat bij c. Het juiste antwoord: c.Worauf legen Sie Wert: auf Kreativität, Charisma, Witz oder Schlagfertigkeit?Waar wordt hiernaar gevraagd? Naar eigenschappen en persoonskenmerken. En van wie? Van politici. Kijk waar Jauch inhaakt op de genoemde eigenschappen. Misschien noemt hij andere eigenschappen. Bedenk ook voor jezelf wat jij belangrijk zou vinden bij een politicus. Dat gebeurt bij a, waar Jauch zegt dat alle genoemde eigenschappen belangrijk zijn en hij voegt humor eraan toe. Het juiste antwoord: a. Werkwijze:Bekijk of je alle woorden begrijpt. In de vraag en de antwoorden mogen geen dingen staan die je niet begrijpt. Veel woorden hebben verwantschap met het Nederlands, zeker de zin die geciteerd wordt (vor einer banalen Kulisse). Dan kan je helpen, anders moet je woorden opzoeken in het woordenboek. Het juiste antwoord: C.Toelichting:Je moet in de tekst zoeken naar signaalwoorden of verwijzingen. De eerste zin refereert aan een ontmoeting op een banale plaats. Waar wordt weer hierover gesproken? Aan het einde van alinea 2 wordt beschreven hoe Andrea en Joachim elkaar weer ontmoeten. Daar staat ook: das erste Treffen. Dat verwijst naar de eerste zin. En die eerste ontmoeting vindt plaats an der Frittenbude, een snackbar. Dat zullen de meesten niet ervaren als een romantische plaats. Dit antwoord had je al kunnen weten bij het volledig lezen van de tekst. Werkwijze: Dit is een examenvraag die je veel gaat tegenkomen. In de vraag en de antwoorden zit een aantal cruciale constructies en woorden. Zoek ze op, schrijf ze op en leer ze! Als je dit een keer goed doet, hoef je ze nooit meer op te zoeken. Nogmaals, deze woorden blijven in het examen terugkomen:in Bezug auf - met betrekking tot.vorangehend - voorafgaand.Absätze; meervoud van der Absatz - de alinea.die Relativierung - de relativering.die Verallgemeinerung - de generalisering.die Wiederholung - de herhaling.Die Zusammenfassung - de samenvatting.Het juiste antwoord: B.Toelichting:Het gaat er dus over hoe de derde alinea zich verhoudt tot de twee voorafgaande. De eerste twee alinea’s beschrijven een particuliere, individuele ervaring. De derde alinea beschrijft hoe dit in het algemeen gebeurt: een generalisering van dating op het internet. Werkwijze: Citeren betekent letterlijk overnemen. Je gaat dus niet omschrijven of in je eigen woorden iets opschrijven. Het moet letterlijk uit de tekst gehaald worden. Zorg ervoor dat je de geciteerde zin bij vraag 4 begrijpt. In de vragen en antwoorden moet je precies weten wat er staat. Dan kun je gevraagde begrippen in alinea 4 en 5 vinden. Bedenk mogelijke synoniemen voor het weer opzoeken van oude vrienden en geliefden. Dat stuurt je denkproces de goede kant op. Antwoord:In alinea 4 is het Kontaktauffrischung. Dit woord letterlijk opschrijven!In alinea 5 is het Ex-Kumpel-Suche. Letterlijk zo opschrijven! Werkwijze: Hier is het helemaal lezen van de tekst zeer belangrijk. Bij herlezen herken je sneller verbanden en heb je in de diepte inzicht in de tekst. We nemen de stellingen een voor een door.Wel. Toelichting: We kennen het thema van de tekst, dus de kans dat dit waar is, is groot. ‘’1999 suchte Julie Pankhurst aus London im Web nach früheren Wegbegleitern.’’ In deze zin het antwoord. In 1999 zocht zij op het internet naar vroegere vrienden. Wegbegleitern betekent letterlijk metgezellen.Niet. Toelichting: ‘’Man müsse eine Online-Datenbank ins Leben rufen, drängte Julie ihren Gatten. „Sie bearbeitete mich so lange, bis ich ein Programm schrieb“, erzählt dieser.’’ Hier staat het antwoord. Julia vraagt haar man (Gatten) nadrukkelijk een online-databank te maken. Hij antwoordt daarop dat zij zeer lang bleef aandringen dit te doen. ‘’Zij bewerkte me zo lang, tot ik begon een programma te schrijven.’’ Hij deed het dus zeker aanvankelijk niet uit enthousiasme.Wel. Toelichting: Alinea 6 maakt direct duidelijk dat de site een groot succes was. Woorden die daarop duiden:die Mitgliederzahlen - het aantal leden/abonnees.explodierten - explodeerden.innerhalb - belangrijk signaalwoord! Betekenis: binnen (een bepaald tijdsbestek)über eine Million - meer dan een miljoen.Niet. Toelichting: Ten eerste, ligt dat voor de hand? Je zou denken van niet, als mensen aan iets voor henzelf ook compleet nieuws beginnen. Dat is de eerste indicatie. De tekst geeft twee voorbeelden die iets zeggen over hun aanvankelijke werkwijze: ze werkten op een kleine (winzig) zolderkamer met een laptop. En ze waren veertien tot zestien uur per dag bezig alle vragen en marketingsafspraken op te volgen. Dat getuigt niet van een professionele werkwijze.Niet. Toelichting: We hebben gezien dat hun werkwijze aanvankelijk niet professioneel en tijdrovend was. Dat verhoudt zich meestal niet goed tot commercieel succes. De zevende alinea begint met een cruciaal signaalwoord: erst - pas. Dus pas in 2002 begint het echtpaar een effectieve werkwijze te ontwikkelen, door een team samen te stellen en sites in andere landen te beginnen. Dan de zinsnede met het antwoord: und begann, die wachsende Popularität kommerziell zu nutzen. (- ‘en begonnen de groeiende populariteit commercieel te benutten’). Pas vanaf dat moment werd dus Friendsreunited lucratief voor het echtpaar. Wel. Toelichting: Aan het einde van de zevende alinea staat: ‘’das der britische TV-Sender ITV jüngst für 180 Millionen Euro gekauft hat.’’ Een zeer duidelijk antwoord. ITV kocht de site voor 180 miljoen euro. De kern van het juiste antwoord is: Ze zijn bang dat iedereen zijn eigen belang gaat volgen / de community/groep uit elkaar valt / zal/kan vallen.Toelichting: Dit is een open vraag in het Nederlands. Dus hier mag je zelf een antwoord formuleren. Je moet dat antwoord in het Nederlands opschrijven. In het Duits opschrijven zorgt voor nul punten. Geef een kort en bondig antwoord. Uitweiden levert geen extra punten op. Sterker nog, het vergroot de kans op puntenaftrek. Wees er zeker van dat je cruciale signaalwoorden begrijpt, zoals: Solcherlei - zodanige.In deze alinea wordt gesproken over het feit dat sites steeds meer diensten aanbieden of hun werkterrein uitbreiden. Stayfriends.de doet daar opzettelijk niet aan mee en de vraag is hier waarom niet. Het antwoord zit in deze zin: „Die Community muss sich auf etwas konzentrieren, sonst verfolgt jeder eigene Interessen, und die Plattform zerfällt.“ Werkwijze: Een veelvuldig voorkomende vraag in het CSE: welke in-/aanvulling past in de ruimte? Hier geldt nog meer dat je dus de betekenissen van de woorden in de antwoorden moet weten. Gok daarbij niet, zoek bij enige twijfel het woord in kwestie op. Je kunt natuurlijk ook woorden uitsluiten, zo kom je ook bij het juiste antwoord. Maar ook dan moet je zeker zijn van de juiste betekenissen.Het juiste antwoord: A.Toelichting: De ene laatste zin van alinea 9 geeft het antwoord: ‘’Mit ihrer Hilfe gelang es ihm, große Teile seiner Vergangenheit zu rekonstruieren.’’( Met de hulp van Jane kon Kevin grote delen van zijn verleden reconstrueren). Hieruit blijkt dat Kevin schijnbaar veel van zijn herinneringen was kwijtgeraakt. En dat woord staat in de antwoorden: Erinnerungen. A- proS- contraS- contraA- proS- contraA- proA- proToelichting: Uitwerking fragment 1:Deze tekst en de bijbehorende opgaven leren jullie te kijken naar argumenten en hoe meningen onderbouwd worden. Alle fragmenten zijn ervoor mensen te overtuigen van een bepaald standpunt. De tekst die gegeven is, daarmee moeten jullie aanknopingspunten vinden in de andere fragmenten. Er staan twee cruciale signaalwoorden in:zumindest- op zijn minstzumal - vooral omdat, temeer daarEr wordt hier gezegd dat scholieren later ook aan kledingvoorschriften moeten voldoen en dat door schooluniformen men daaraan kan wennen. Een ander argument is dat door de juiste keuze van schoolkleding de verschillen tussen jongens en meisjes verkleind worden in plaats van ze te benadrukken. Dit fragment spreekt duidelijk voor schooluniformen en komt dus van Alexander.Uitwerking fragment 2:Hier wordt aangehaald dat in Cuba, formeel een socialistisch land waar alle mensen gelijk zijn, er toch zichtbare verschillen tussen mensen blijven bestaan. En scholieren knopen daarbij aan om andere kinderen te pesten of onderscheid te maken. Hier is iemand bezig tegen schooluniformen te argumenteren: gelijkheid is een illusie. jeweilig - elk, desbetreffend (Cruciaal signaalwoord)Uitwerking fragment 3:Dit fragment loopt in de lijn van fragment 2. Er wordt gesteld dat schooluniformen eenheidskleding zijn, maar dat sluit niet uit dat er tussen scholen nog steeds verschillen bestaan. Volgens dit fragment verdiept zich daardoor de maatschappelijke kloof (gesellschaftliche Kluft) tussen de verschillende schooltypen. Een verder argument tegen schooluniformen dus.Im Grunde genommen. Belangrijke constructie: eigenlijk, in wezen, feitelijk.ergibt sich aber. Belangrijke constructie die wijst op een tegenstelling: ontstaat echter.Uitwerking fragment 4:Het fragment begint met het aanhalen van kritiek door tegenstanders van schooluniformen: het zou scholieren geen kans geven hun persoonlijkheid tot uitdrukking te brengen.Er staan twee cruciale signaalwoorden in:aber- maar, echter. (Duidt dus op een tegenstelling en kondigt hier aan wat de schrijver/spreker voor mening heeft over het onderwerp in kwestie). zudem- bovendien, daarenboven.Let op de constructie met zou. Dat is in het Duits würde. Vaak in discussies wordt dit gebruikt, om er vervolgens de eigen mening tegenover te plaatsen. Politici doen dat zeer vaak. Dit gebeurt hier ook. Er wordt gesteld dat niet alleen kleding een uitdrukking van de persoonlijkheid is. En na schooltijd kan men zich kleden zoals men wil. Er wordt dus een belangrijk argument tegen schooluniformen ontkracht.Uitwerking fragment 5:Direct wordt gesteld dat de alledaagse realiteit ook tegen de invoering van schooluniformen spreekt. De rest van het fragment toont dit aan door een voorbeeld uit de alledaagse praktijk te beschrijven. neben - naast (Cruciaal signaalwoord)gegen - tegen (Cruciaal signaalwoord) zweifelsohne - zonder twijfel. De woorden worden als het ware ‘’omgedraaid’’. (ohne Zweifel - zweifelsohne)die Einführung - de invoering, de inleidingUitwerking fragment 6:Hier wordt betoogd dat schooluniformen de reden wegnemen om kinderen vanwege hun kleding te pesten. Door unformen verliest kleding haar betekenis als statussymbool. Er wordt verwezen naar een onderzoek op een school in Californië, waaruit zou blijken dat invoering van het schooluniform onderling geweld tussen leerlingen doet afnemen en zelfs het aantal overtredingen van de schoolregels vermindert. Een duidelijk betoog voor schooluniformen.ein Grund dafür- een reden daarvoor (belangrijke zinswending).weil - omdat (voegwoord en cruciaal signaalwoord)darüber hinaus- bovendien, daarenboven (belangrijke constructie. Wordt veel in kranten en tijdschriften gebruikt)sogar - zelfs (Cruciaal signaalwoord)Uitwerking fragment 7:Schooluniformen verhogen niet alleen de concentratie, maar hebben ook een positieve uitwerking op hoe de leerlingen zich tegenover elkaar gedragen. Opnieuw argumenten voor het dragen van schooluniformen.nicht nur…., sondern auch - niet alleen, maar ook. Zeer belangrijke en veel voorkomende zinsconstructie. Dit wordt gebruikt om het ene argument nog meer kracht bij te zetten door een extra argument aan te voeren.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.