Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Geloof en Verstand - Hoofdstuk 2 - Levensbeschouwingen in de industrialisatietijd (1800-1900) oefentoetsen & antwoorden

3e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: nationaal christendom, modernisme, taak van onderwijs, katholieke emancipatie, gereformeerde emancipatie, confessionele politiek, Joodse emancipatie, socialisme, marxisme, christen socialisme, moderne humanisme, moderne atheïsme.

Examendomein:  A- Historisch Besef, B- Oriëntatiekennis.

Geschiedeniswerkplaats Geloof en Verstand
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Geloof en Verstand
Online maken
Toets afdrukken
De leer van de ontwikkeling van de soorten van DarwinVrijzinnigheid, 19e eeuwse stroming in het christendom die het geloof wilde aanpassen aan de moderne wetenschap.Leer van Jezus ChristusOrganisatie van gelovigen in een plaatsStilstandOpvattingen van Marx en Engels dat de maatschappelijke ontwikkeling werd bepaald door de materiële omstandighedenChristen die het socialisme aanhangt.WereldlijkIemand de elke vorm van godsdienst afwijst Werkwijze:Dit lijkt een eenvoudige kennisvraag, maar het is het type vraag waar geschiedenisdocenten dol op zijn. Je moet namelijk informatie uit verschillende tijdvakken aan elkaar koppelen. Simpel zeggen ‘’toen kwam de grondwet er’’ is niet voldoende. Denk aan de volgende zaken:Waarom had de paus eigenlijk geen mogelijkheid om bisschoppen aan te stellen in de Nederlanden.Wat is er in 1848 dat de maatschappij van de Nederlanden enorm doet veranderen?Koppel de bovenstaande verbanden logisch aan elkaar.Antwoord:De paus mocht eeuwenlang geen bisschoppen aanstellen in de Nederlanden aangezien het katholieke geloof, al dan niet officieel, verboden was. Het werd eigenlijk gedoogd. In 1848 kreeg Nederland een grondwet, waarbij de religies gelijkwaardig aan elkaar werden gesteld. De paus ziet zijn kans dus schoon om meteen de bisschoppen weer aan te stellen, om een duidelijk signaal aan te geven dat die macht nog steeds bij hem ligt. Werkwijze: Begin met het uitleggen welke ideeën Spinoza had. Schrijf niet elk idee op die je kent, maar beperk je tot een tweetal ideeën die je vervolgens kan koppelen aan het christelijke geloof en het atheïsme. Zorg ervoor dat je jouw antwoord overzichtelijk en gestructureerd opschrijft.  Antwoord:Christenen, omdat Spinoza zelf een gelovig man was. Als je goed kijkt naar zijn antwoorden dan valt het op dat hij nooit zelf atheïstische uitspraken heeft gedaan. Hij geeft aan dat God wel bestaat, maar dat het samenviel met de wereld en de alomvattende natuur. God heeft dus wel een duidelijke rol in de wereld.Atheïsten kijken minder naar de specifieke uitspraken van Spinoza, maar naar zijn redenatie en denkwijze over de wereld en wetenschap. Aanhangers van Spinoza wilden mensen bevrijden van vooroordelen, kerkelijke bevoogding, dogma’s en schijnwaarden. Multatuli verwijst letterlijk naar het gedachtegoed van Spinoza bij zijn uitspraak: "De roeping van de mens is mens te zijn’’.     Werkwijze: Bedenk eerst voor jezelf wat secularisatie ook alweer is. Er wordt aan je gevraagd om dit punt mee te nemen in jouw argumentatie. Begin met een uitleg waarom Nederland christelijke en islamitische scholen kent.Een logische vervolgstap is dan om uit te leggen wat secularisatie is. Vervolgens kan je uitleggen hoe dat het debat over de type scholen in Nederland verandert. Als laatste kun je dan jouw eigen mening geven. Antwoord:In Nederland heb je, na lang gekibbel in de politiek (ook wel schoolstrijd genoemd), een financiële gelijkstelling tussen scholen. Alle scholen in Nederland krijgen dus geld van de overheid. Doordat steeds minder mensen in Nederland gelovig zijn, is er discussie of het wel terecht is dat scholen met een gelovige insteek wel geld krijgen van de overheid, zonder dat de overheid inspraak heeft over wat daar wordt geleerd. Persoonlijk ben ik van mening dat… (hier kan je jouw eigen mening invullen)  Werkwijze:Ga hier overzichtelijk te werk. Karl Marx heeft ontzettend veel theorieën en ideeën de wereld in gestuurd. Het is verleidelijk om heel veel op te schrijven, zodat het lijkt alsof je heel veel weet. Probeer je echt te focussen op hun visie betreffende het geloof. Ga systematisch te werk zodat je overzichtelijk houdt. Antwoord: Karl Marx is vrij stellig in zijn visie over het christelijke geloof. Hij ziet het als het opium van het volk. De belofte van een plaats in de hemel was vals. Het was vooral bedoeld om de armen te onderdrukken en ze af te houden van een, in zijn optiek, gerechtvaardigde opstand. De kerk droeg zo ontzettend bij aan de onderdrukking van armen door de rijken.  Werkwijze: Bij deze vraag moet je systematisch te werk gaan:Leg telkens eerst uit wat de eerste stroming inhoudt, om vervolgens de tweede stroming toe te lichten. Daarna kan je in een conclusie de tegenstrijdigheid van de stromingen aankaarten.Het kost je teveel tijd om de stromingen telkens in volledigheid te beschrijven. Dus richt je op de punten waarbij de verschillen tussen de twee gevraagde stromingen het duidelijkst naar voren komen!Antwoord:Liberalisme pleit voor vrijheid. In de 18e eeuw gaat dit vooral over vrijheid voor de welgestelden. Deze vrijheid zorgt voor een groeiende kloof tussen arm en rijk. De overheid moet een terughoudende rol spelen in de samenleving. Het socialisme staat voor gelijkheid tussen de burgers van een samenleving. Zij willen juist de kloof tussen arm en rijk dichten. Het socialisme doet dit het liefst via overheidsingrijpen. De twee stromingen botsen niet alleen met elkaar over de rol van de overheid, maar ook over het vraagstuk of er verschil in welvaart kan/mag zijn tussen mensen in de samenleving. Werkwijze:De eerste denkstap moet zijn welke revolutionaire ideeën er eind 18e en begin 19e eeuw waren. Je moet dan tot de conclusie komen dat het te maken heeft met de verregaande democratische veranderingen en de kleinere rol die vorsten spelen binnen de staat. Als je dat weet dan kun je veel gerichter naar de bron kijken en twee argumenten zoeken die hij tegen het democratiserende proces heeft. Zorg er ook voor dat je overzichtelijk antwoord geeft, dus gebruik een opsomming om de twee argumenten weer te geven. Lees de vraag ook goed. Je hoeft hier geen citaat uit de bron te halen, dus doe dat dan ook niet!Antwoord:Een eerste argument dat Da Costa aanhaalt is dat de vorst door God is aangesteld en dat de bevolking aan hem en aan zijn grondwet  moet gehoorzamen. Terwijl verlichters juist aangeven dat er geen vorm van absolutisme aanwezig zou moeten zijn. Een tweede argument is dat Da Costa niks moet hebben van de contracttheorieën, zoals verlichte denkers deze hadden opgesteld, want dat druist in tegen de macht van God. 

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in