Toets Geschiedenis

Geschiedeniswerkplaats Geloof en Verstand - Hoofdstuk 3 - Van verzuiling naar pluriformiteit (1900-heden) oefentoetsen & antwoorden

3e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: verzuiling, ontzuiling, ontkerkelijking, andere levensbeschouwingen, godsdienstige migranten, nieuwe vormen van spiritualiteit. 

Examendomein:  A- Historisch Besef, B- Oriëntatiekennis.

Geschiedeniswerkplaats Geloof en Verstand
Toets Geschiedenis
Geschiedeniswerkplaats Geloof en Verstand
Online maken
Toets afdrukken
1. Alle radiobedrijven (later ook televisie), 2. een omroepverenigingMystiek-filosofische stromingAls genieten voorop staatVerdwijning van de verzuiling. Gemeenschap van gelovigenIemand die gelooft in een bovennatuurlijke kracht Werkwijze:  Jaartallen lijken vaak iets wat je nou eenmaal weet of niet. Toch is er, ook al weet je de precieze jaartallen niet, nog een manier om de jaartallen op goede volgorde te krijgen. Probeer allereerst de jaartallen die je wel weet op te schrijven. Die kan je in ieder geval in goede volgorde zetten. Als je er een aantal niet weet, dan kan je proberen te bedenken in welke paragraaf deze informatie stond. De meeste (NIET ALLE) hoofdstukken zijn chronologisch ingedeeld. Komt de stof uit een latere paragraaf dan is de kans groot dat dit later in de tijd heeft plaatsgevonden dan gebeurtenissen die eerder zijn besproken.Antwoord:C-D-A-B-E Toelichting:C 1919D 1924A 1963B 2002 E 2019 Werkwijze: Er wordt hier om een oorzaak-gevolg verband gevraagd. Leg deze duidelijk uit door eerst te benoemen welke gevolgen de toenemende welvaart heeft gehad, om vervolgens te duiden hoe dat heeft geleid tot de ontkerkelijking/ontzuiling.Geef je argumentatie kracht door voorbeelden te noemen.Antwoord:De toenemende welvaart zorgde ervoor dat er meer luxeproducten op de markt kwamen, zoals de radio en televisie bijvoorbeeld. Hierdoor werden kinderen meer uit hun zuil (oftewel bubbel) gehaald. Ze kregen meer mee van bijvoorbeeld andere radio- of televisiezenders. Dat heeft bijgedragen aan de toenemende ontzuiling.  Werkwijze: Er wordt hier aan je gevraagd om een verband uit te leggen. Leg eerst uit wat er wordt bedoeld met heidense kennis. Ga vervolgens in waarom dit steeds populairder werd. Neem daarbij in gedachte dat de wereld tegenwoordig heel anders werkt dan bijvoorbeeld de jaren ‘40 en ‘50 van de vorige eeuw. Antwoord:Met heidense kennis worden overblijfselen uit de voorchristelijke tijd bedoeld, zoals astrologie, waarzeggerij, genezende kruiden, heilige stenen en ‘Keltische’ rituelen. Deze kennis binnen de New age beleefde in de jaren ‘60 een comeback, omdat het niet binnen een vast geloofssysteem zit. Mensen kunnen kiezen wat het beste bij hen past. Het is ook veel minder gevoelig voor wetenschappelijke kritiek.  Werkwijze: Bedenk eerst voor jezelf wat ontkerkelijking ook alweer is. Er wordt aan je gevraagd om dit punt mee te nemen in jouw argumentatie. Begin met een uitleg waarom Nederland christelijke en islamitische scholen heeft. Een logische vervolgstap is dan om uit te leggen wat ontkerkelijking is. Vervolgens kan je uitleggen hoe dat het debat over de type scholen in Nederland verandert. Als laatste kun je dan jouw eigen mening geven. Antwoord:In Nederland heb je, na lang gekibbel in de politiek (ook wel schoolstrijd genoemd), een financiële gelijkstelling tussen scholen. Alle scholen in Nederland krijgen dus geld van de overheid. Doordat steeds minder mensen in Nederland gelovig zijn (secularisatie), is er discussie of het wel terecht is dat scholen met een gelovige insteek wel geld krijgen van de overheid, zonder dat de overheid inspraak heeft over wat daar wordt geleerd. Persoonlijk ben ik van mening dat… (hier kan je jouw eigen mening invullen)  Werkwijze:Bekijk eerst de afbeelding goed. Het is bij bron vragen en spotprenten belangrijk om op de details te letten. Je ziet hier spelende kinderen waarbij één kind wordt weggetrokken. Op de kleding van de kinderen staan verschillende stromingen. Het Rooms-Katholieke kind wordt weggehaald. De letters RK geven daartoe een hint, maar ook de staf waarmee het kind wordt weggehaald. Bedenk vervolgens waar dit een verwijzing naar kan zijn en formuleer daar een antwoord omheen waarbij je naar de bron verwijst.Antwoord:Ik denk dat het hier gaat om de verzuiling van de Nederlandse maatschappij. Er is één kind, die Rooms-Katholiek is, die wordt weggehaald bij de andere kinderen. De andere kinderen staan symbool voor andere stromingen. Dat het kind wordt weggehaald staat symbool voor dat bepaalde groepen binnen hun zuil moeten blijven. Het katholieke kind mag alleen met katholieke kinderen omgaan, vandaar dat deze wordt weggehaald. Werkwijze:Dit is een typische toepassingsvraag. Je hebt moeten leren wat moslimfundamentalisme is, maar fundamentalisme is breder dan alleen het islamitische geloof. Je moet de kenmerken van fundamentalisme kennen. Bedenk deze eerst voor jezelf en schrijf deze op. Je kan daarna gericht in de bron zoeken naar deze kenmerken. Dat werkt beter dan wanneer je de bron maar gewoon gaat lezen.Antwoord:In de bron zie je dat het gaat over fundamentalisme aangezien het woord van God (een geloof) letterlijk wordt geloofd. De aarde is letterlijk in 6 dagen geschapen, de zondvloed heeft daadwerkelijk plaatsgevonden. Duidelijke aanwijzingen dat er sprake is van fundamentalisme.  Toelichting: Er zijn meerdere kenmerken van fundamentalisme. Een aantal daarvan zijn als volgt:Dat volgelingen graag uitgangspunten van hun geloofsovertuiging in de praktijk willen brengen. Dat wat beschreven staat in een heilig boek/manuscript is de onbetwiste waarheid, ook als andere onderzoeken iets anders laten zien.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in