Memo MAX 5.0
- Hoofdstuk 5 - De wereld na 1945
oefentoetsen & antwoorden
MAX
Klas 4|Vmbo-kgt
Deze oefentoets behandelt onder andere de volgende onderwerpen: de Koude Oorlog, Nederland na 1945, jongerenculturen en de tweede feministische golf, de Verenigde Naties, het ontstaan van de samenwerking in Europa, de Europese Unie, de wereld vanaf 1990.
Toets Geschiedenis
Memo MAX 5.0
Online maken
Toets afdrukken
Een maatschappij waarin veel mensen luxeproducten kunnen kopen. Het gebruik van geweld om mensen angst aan te jagen en zo politieke doelen te bereiken. Een militair bondgenootschap tussen de Sovjet-Unie en de communistische landen in Oost-Europa.Samenwerking tussen de regering, werkgevers en werknemers om afspraken te maken. Samenleving die bestaat uit groepen mensen met verschillende culturen. Ook wel: multiculturele samenleving. vetorecht. invloedssfeer. wederopbouw. individualisering. secularisatie. Ook wel: ontkerkelijking. 1 - c2 - e3 - a4 - b5 - d Dit is Ronald Reagan, Amerikaanse president. Hij sprak eind jaren 1980 met de Sovjet-Unie over ontwapening. Dit is Pim Fortuyn, een Nederlandse politicus die in 2002 een nieuwe partij oprichtte. Zijn partij was tegen immigratie en tegen de Islam.
Tip: Maak een tijdbalk en verwerk hier ook belangrijke personen in mee. Antwoord b. is het juiste antwoord. Antwoord b. is goed.
Toelichting: De reden omschreven in uitspraak 1 is goed, alleen was het niet Gorbatsjov maar Stalin die deze maatregel nam. Niet waarWaarWaar
Toelichting: Er kwam inderdaad perestrojka, maar dat betekent dat er een grote verandering kwam in de communistische economie. De planeconomie werd versoepeld. Voortaan bepaalde de regering niet meer alles in de economie, maar mochten burgers kleine bedrijven bezitten en daarmee winst maken. Glasnost betekent ‘openheid’: er kwam meer vrijheid om je mening te geven en kritiek te uiten. De landen werden een democratie. Maar in veel landen behielden voormalige partijleiders macht en rijkdom. Ze kregen bijvoorbeeld voor weinig geld grote bedrijven in handen.De landen werden kapitalistisch. Maar industrie en landbouw waren in die landen sterk verouderd. Bedrijven in het Westen produceerden tegen veel lagere kosten. Daardoor gingen veel bedrijven in het voormalig Oostblok failliet en raakten veel mensen werkloos. Er kwamen arbeidskrachten uit het buitenland om tijdelijk in Nederland te werken. De regering besloot begin jaren 1960 om alle loonafspraken los te laten.
Toelichting: De regering hielp bedrijven bij het verwerven van deze gastarbeiders, eerst in Italië en Spanje en later in Marokko en Turkije. De arbeiders verrichtten vaak zwaar en vies werk, bijvoorbeeld in de mijnen en de scheepsbouw.Door het loslaten van de loonafspraken stegen de lonen heel snel en veranderde Nederland in een consumptiemaatschappij. Dat betekent dat veel Nederlanders genoeg geld hadden om allerlei luxeproducten te kopen, zoals een koelkast, televisie of auto. 1 - c2 - a3 - b Deze landen waren eerst kolonies maar waren na 1945 onafhankelijk geworden. Antwoorden a en b zijn juist. JaJaNeeJa
Toelichting: Bij globalisering raken landen over de hele wereld raken op politiek, economisch en cultureel gebied steeds sterker met elkaar verbonden. a en d gaan over economische verbondenheid.b gaat over culturele verbondenheid.Antwoord c is niet juist omdat het hier over Europees gebied gaat. Het juiste antwoord is a.
Toelichting: Je hebt geleerd dat reclame maken voor politieke ideeën, met als doel zoveel mogelijk mensen te overtuigen, propaganda is. Je leest dat terug in de bron, want er wordt gezegd dat de Sovjetwetenschap in dienst staat van de vrede. Dit was niet waar, want de wetenschap was vooral bezig met het ontwikkelen van atoomwapens. Ook is ‘het gouden boek’ een aanwijzing voor propaganda, omdat hiermee gesuggereerd wordt dat de Sovjet-wetenschap de allerbeste wetenschap is. Bij verhaal 1 hoort de Blokkade van Berlijn.Toelichting: De belangrijkste aanwijzing in dit verhaal is: “ De piloot koerste af op het vliegveld, midden in het kapot gebombardeerde westelijke deel van Berlijn.”Bij verhaal 2 hoort de bouw van de Berlijnse Muur.Toelichting: De belangrijkste aanwijzingen in dit verhaal zijn : “ Op de stations in de DDR..” en “ … eerstvolgende trein naar West-Berlijn?” Het antwoord was duidelijk: “Die rijdt niet meer…” De situatie waarover president Kennedy schrijft staat bekend als de Cubacrisis. President Kennedy schrijft deze brief aan Chroesjtsjov, de leider van de Sovjet-Unie.
Toelichting:Tijdens de Cubacrisis ontstond er een conflict tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten over de plaatsing van kernraketten op Cuba. Cuba was kort daarvoor communistisch geworden. De leider van de Sovjet-Unie, Chroesjtsjov, besloot kernraketten te plaatsen op Cuba, dat vlakbij de Verenigde Staten ligt. Maar voordat de raketten waren afgebouwd, ontdekten de Verenigde Staten wat de Russen van plan waren. De Amerikaanse president Kennedy stuurde toen marineschepen om de zee rondom Cuba te blokkeren en de Russische schepen met raketonderdelen tegen te houden. Kennedy eiste de verwijdering van alle kernraketten op Cuba. Op het laatste moment liet Chroesjtsjov de schepen omkeren. De namen van deze leiders zijn: Gorbatsjov, leider van de Sovjet-Unie (man links) en Reagan, leider van de Verenigde Staten (man rechts).Zij ondertekenen hier een verdrag waarin ze afspreken om minder kernwapens te produceren.
Toelichting: Gorbatsjov wilde minder geld uitgeven aan het leger en ging daarom praten met Reagan. Dit leidde in 1987 tot dit verdrag.
Tips!:Je moet voor je examen niet alleen de namen en functies van de mensen, die in je boek beschreven staan (steeds aan het eind van een hoofdstuk met afbeelding en omschrijving), weten, maar je moet ze ook herkennen. Probeer op zoek te gaan naar specifieke kenmerken. Zo kun je Gorbatsjov herkennen aan de wijnvlek op zijn hoofd. In spotprenten/cartoons zijn deze kenmerken vaak overdreven uitgebeeld. Let ook altijd op wat er boven of onder een bron staat. Het begrip dat bij deze bron past is: tweede feministische golf. Dit waren feministen die in de jaren 1960 en 1970 actie voerden om bestaande rolpatronen te doorbreken en om te zorgen voor meer rechten voor vrouwen. Je ziet dit terug in de bron omdat vrouwen hier demonstreren. Zij eisen dat kinderopvang (kresjes = crèches) beter geregeld wordt.Deze groep feministen heeft zichzelf vernoemd nar Wilhelmina Drucker. Een voorvechtster voor gelijke rechten voor vrouwen tijdens de eerste feministische golf en die als bijnaam Dolle Mina had. Bij lied 1 hoort c. Toelichting: In dit lied wordt er kritiek geuit op de president van Amerika. (NB: namelijk de soldaten die ver weg in Vietnam sterven)
Bij lied 2 hoort a.Toelichting: In dit lied hebben de ambtenaren een mooi huis, auto en televisie.
Bij lied 3 hoort b.Toelichting: Dit lied wordt dus door een nozem gezongen.
Bij lied 4 hoort d.Toelichting: Priesters en predikanten die een ander baantje moeten kiezen. Op de puntjes moet de Europese Commissie staan.
Toelichting: De Europese Commissie(EC) is het ‘dagelijks bestuur’, een soort van regering van de Europese Unie (EU). De Europese Commissie bestaat uit 27 commissarissen, uit elke lidstaat één. Een commissaris uit de EC doet wetsvoorstellen, voert besluiten uit en controleert of EU-leden zich aan de afspraken houden, net als een minister in de regering van een land. De gebeurtenis die je op deze afbeelding ziet zijn de terroristische aanslagen op 11 september 2001 in de Verenigde Staten, ook wel 9/11 genoemd.
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.