Toets Spaans

Paso Adelante 4 - Capítulo 5 - Soy artista oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen:

  • Woorden Hoofdstuk 5

    • Vocabulario B t/m D (pagina 48-49)

  • Zinnen Hoofdstuk 5

    • Lenguateca B (pagina 18)

    • Lenguateca C (pagina 29)

    • Lenguateca D (pagina 45)

  • Grammatica Hoofdstuk 5

    • Gramática B: Los tiempos del pasado (pagina 13-14)

    • Gramática C: Las preposiciones para y por (pagina 24)

    • Gramática D: El presente de subjuntivo (pagina 36-37)

  • Leesvaardigheid

Paso Adelante 4
Toets Spaans
Paso Adelante 4
Online maken
Toets afdrukken
beschouwd worden alsbewustwennen aanbereikenterugeisen, verzoekende wolkenkrabberbeschermenemotioneelde oplossing(h)erkend wordenzich vergissenaangezienoverbrengenoverwinnenmisschien atraertrasladarse acompartirrealistagraciosoresolver (ue)defender (ie)influir encontemporáneoapetecerel prejuiciola catedralla sociedadimposibleelegir (i) Ik ga jullie iets vertellen over het leven en werk van …Binnen zijn/haar oeuvre valt op …Een paar jaar later schilderde hij/zijn zijn/haar eerste …Het verhaal speelt zich af in …Ik vind het een goede film omdat …De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.Wie is de hoofdpersoon van het verhaal?Naarmate het verhaal zich ontwikkelt …Ik wil wel meer lezen van deze auteur. En … recibió el premio por …Su obra es reconocida internacionalmente como …Se hizo famoso/-a cuando …La película ha sido nominada para …Cuenta la historia de …El director de la película es …Por un lado creo que …Comparto tu opinión porque …¿Qué te pareció este libro? Je gebruikt de presente perfecto als je een gebeurtenis beschrijft in een periode die nog bezig is, of in een onbekende periode (die niet beschreven wordt).Bijvoorbeeld: Esta semana he ido al colegio en bici todos los días. (= Deze week ben ik elke dag naar school gegaan op de fiets.)Je gebruikt de pretérito indefinido als je een gebeurtenis beschrijft die is afgelopen of als je opeenvolgende gebeurtenissen benoemt.Bijvoorbeeld: En 2000 nació mi hermano. (= In 2000 is mijn broer geboren).Je gebruikt de pretérito imperfecto als je gebeurtenissen en situaties uit het verleden beschrijft. Dit kunnen ook routines en gewoontes zijn, waarbij het begin en het einde van de gebeurtenis niet belangrijk is.Bijvoorbeeld: Cada lunes iba al colegio con mi madre. (= Elke maandag ging ik naar school met mijn moeder).Je gebruikt de pretérito pluscuamperfecto als je wilt zeggen dat iets voorafging aan een andere gebeurtenis in het verleden.Bijvoorbeeld: Cuando llegó a casa, su familia ya había comido. (= Toen hij thuis kwam, had zijn familie al gegeten). Je gebruikt het voorzetsel para bij een bestemming, een doel en een mening (para + persoonlijk voornaamwoord). Bijvoorbeeld: Tengo un regalo para ti. (= Ik heb een cadeau voor jou).Je gebruikt het voorzetsel por bij een oorzaak of reden, dagdelen en bij prijsaanduidingen of ruilen.Bijvoorbeeld: Por la mañana, como un bocadillo. (= ‘s Ochtends eet ik een broodje).  Je maakt de subjuntivo door de ik-vorm van de tegenwoordige tijd te nemen, de uitgang -o eraf te halen en de juiste uitgang toe te voegen:Werkwoorden op -ar: -e, -es, -e, -emos, -éis, -enWerkwoorden op -er en -ir: -a, -as, -a, -amos, -áis, -anJe gebruikt de subjuntivo: Om een wil of advies uit te drukken (Quiero que cantes tu nueva canción = Ik wil dat je jouw nieuwe liedje zingt).Om een wens of advies uit te drukken (Espero que te guste mi nueva canción = Ik hoop dat je mijn nieuwe liedje leuk vindt).Om een onpersoonlijke uitdrukking van mening te geven (ser + bijvoeglijk naamwoord + que) (Es necesario que comas más fruta = Het is nodig dat je meer fruit eet).Om een twijfel of ontkenning te geven (Puede ser que no esté feliz = Het kan zijn dat hij niet gelukkig is).De subjuntivo kent een aantal onregelmatige werkwoorden:Ser: sea, seas, sea, seamos, seáis, seanIr: vaya, vayas, vaya, vayamos, vayáis, vayanSaber: sepa, sepas, sepa, sepamos, sepáis, sepanHaber: haya, hayas, haya, hayamos, hayáis, hayan naciómostrabadecidióha conocidotuvomarcócreabahabían deslumbradoconociócambióse convirtióviajaronexperimentóvivefueToelichting:Hoe pak je dit aan? Lees de biografie globaal om een idee te krijgen waar deze tekst over gaat. Vertaal eventueel onbekende worden om het verhaal te kunnen begrijpen. Raadpleeg je antwoorden van opdracht 5 om te bepalen wanneer je welke tijd gebruikt.  Vervolgens vul je het verhaal aan met de juiste vervoegingen. ParaParaParaParaPorParaParaParaPorParaParaToelichting:Hoe pak je dit aan? Lees de zin en bedenk de functie van para of por. Raadpleeg ook je antwoord van opdracht 6.Gebruik para om een doel, bestemming of resultaat aan te geven. Bijvoorbeeld zin a: Estudio español para la universidad. (Ik studeer Spaans voor de universiteit).Gebruik por om een reden of oorzaak te geven. Bijvoorbeeld zin c: Trabajo muy duro por mejorar mis habilidades. (Ik werk hard om mijn vaardigheden te verbeteren).Gebruik por om te verwijzen naar een periode, tijd of locatie. Bijvoorbeeld zin f: Viajamos por Europa el próximo verano. (Wij reizen door Europa volgende zomer). vengasestudietengamosme digaspuedansepáisvengasentiendashagáisvengallevesToelichting:Hoe pak je dit aan? Lees de zin en bepaal in welke persoonsvorm het werkwoord vervoegd moet worden. Raadpleeg vraag 7 over de vervoegingen van de subjuntivo om te bepalen welke uitgang het werkwoord krijgt. Tip: probeer ook te bedenken waarom je de subjuntivo hier toepast. Je gebruikt de subjuntivo bijvoorbeeld:Om een wens, verlangen, suggestie of aanbeveling te doen. Bijvoorbeeld zin a: Espero que tú vengas a la fiesta mañana (Ik hoop dat jij naar het feest komt morgen).Om een noodzaak of eis uit te drukken. Bijvoorbeeld zin b: Es necesario que ella estudie más para el examen (Het is nodig dat zij meer studeert voor het examen).Om twijfel of onzekerheid uit te drukken. Bijvoorbeeld zin e: No creo que ellos puedan llegar a tiempo (Ik denk niet dat zij op tijd zullen komen). C. “de geplande gemeentelijke verordening inzake straatmuziek wordt verworpen”A. “specificeren wat er in de eerste paragraaf gezegd wordt”C. “Niet … verzekert hij.”Toelichting:Hoe pak je dit aan? Scan de tekst. Lees eerst de titel, bekijk de afbeelding en lees de introductie. Vervolgens lees je de vragen, per vraag lees je een deel van de tekst. Zoek de belangrijkste Spaanse onbekende woorden op.Tip: als je twijfelt kun je ook antwoorden wegstrepen die helemaal niet passen. Kies daarna de meest juiste optie.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in