Frans Schrijfvaardigheid
- Schrijftoets Betoog -
oefentoetsen & antwoorden
1e editie
Klas 4-5|Havo
Deze oefentoets behandelt het volgende onderwerpen: het schrijven van een betoog / overtuigende tekst, het belang van een goede structuur van een tekst, manieren om je mening te uiten.
Toets Frans
Frans Schrijfvaardigheid
Online maken
Toets afdrukken
Een structuur geven aan je tekst helpt bij vele typen schrijfopdrachten, maar bij een betoog is in de indeling in inleiding – slot – middenstuk vooral belangrijk.Inleiding: hierin maak je het onderwerp duidelijk. Middenstuk: zet de deelonderwerpen in een logische volgorde en werk ze uit in alinea’s. Orden de deelonderwerpen bijvoorbeeld in voor- en nadelen, verschillende meningen, antwoorden op je vraag.Slot: geef een conclusie.D’abord, … ensuite … finalement …Een opsomming makenPrenons par exemple …Een voorbeeld gevenPersonnellement, je trouve que …Je mening gevenPour conclure, je dirais que …Een conclusie trekkenOpsommingTegenstellingConclusieaussimaisenfinen outrebien quepour résumerde pluspar contrebrefpar ailleurscependanten conclusion 1Benoem het probleem of de kwestie.2Leg uit waarom het een probleem is.3Geef voorbeelden of cijfers waaruit het probleem blijkt.4Benoem duidelijk je eigen standpunt.5Draag verschillende oplossingen aan voor het probleem.6Sluit af met een conclusie waarin je het probleem kort herhaalt en de beste oplossing benoemt.Voorbeelden van een goed antwoord (meerdere opties mogelijk, minimaal 3 noemen):Je suis d’avis que … - Ik ben van mening dat …Il me semble important que … - Het lijkt mij belangrijk dat …On doit se réjouir de … - We moeten toejuichen dat … / blij zijn met ….Il sera utile de … - Het zou nuttig zijn om …Il faut (encourager) … - Je moet (aanmoedigen) ….Voorbeelden van een goed antwoord (meerdere opties mogelijk, minimaal 3 noemen):cependant – echter, tochparce que - omdatd’abord – (aller)eerstde plus – bovendien, daarnaastdonc - dus
Extra tips - Voorbeeldzinnen - Opbouw van een overtuigende tekst In een overtuigende tekst gaat het om een probleem of kwestie waarvoor je een oplossing voorstelt. Je kunt hierbij de volgende opbouw aanhouden.Benoem het probleem of de kwestie.Leg uit waarom het een probleem is: C’est un problème parce que…Geef voorbeelden of cijfers waaruit het probleem blijkt: Ainsi, par exemple … / Un sondage a démontré que 75% des élèves pensent que …Benoem hoe anderen het probleem zien: Les autres élèves pensent aussi que … / Les profs par contre disent que …Draag verschillende oplossingen aan voor het probleem: Pour résoudre le problème, il faudrait … / Une autre solution serait … / Pour moi, le mieux serait de ….Sluit af met een conclusie, een korte herhaling van het probleem en de beste oplossing volgens jou. Le comportement de certains élèves pendant la pause reste un problème. Pour moi la meilleure solution serait de … Hierna volgt een voorbeeld van een uitwerking van het betoog. Houd er rekening mee dat meerdere antwoordmogelijkheden goed zijn. Onderstaande uitwerking geeft je een goed voorbeeld, waarvan je standaardzinnen kunt gebruiken om je inhoudelijk voor te bereiden op je toets schrijfvaardigheid.L’enquête du ministère de l’Éducation nationale m’intéresse beaucoup pour différentes raisons. D’abord, la question d’apprendre plusieurs langues étrangères me concerne parce que j’ai étudié différentes langues depuis ma naissance. Ensuite, la question de l’âge est importante parce que, dans mon pays, on apprend l’anglais à partir de 5 ans et une deuxième langue à 11 ans.Pour commencer, je dirais que c’est un avantage de parler plusieurs langues. On peut parler avec les gens quand on voyage, on peut trouver plus facilement du travail. Bien sûr, parler différentes langues, ce n’est pas toujours parler parfaitement mais ce n’est pas grave. Le plus important est de communiquer avec les autres.Ensuite, on peut dire que les enfants apprennent très vite d’autres langues. Quand j’étais à l’école primaire, on apprenait très vite l’anglais parce qu’on faisait des concours, des jeux et on voulait gagner des cadeaux ! Donc l’âge idéal, c’est 5 ou 6 ans car on commence à écrire et à comprendre des histoires complexes.Enfin, en raison de la mondialisation, parler plusieurs langues permet de garder la culture et les traditions de chacun et de découvrir les autres dans leur différence !En conclusion, apprendre plusieurs langues étrangères très jeune est une bonne initiative pour les raisons mentionnées ci-dessus.Aantal woorden: 209
Tips:Kijk goed na of je voldoende woorden hebt gebruikt. Je mag vaak 10% afwijken van het aantal gegeven woorden, daarna volgt puntenaftrek.Vraag (indien mogelijk) om een beoordelingsformulier van je docent voor de echte toets, zodat je een goed beeld hebt van hoe de toets wordt beoordeeldHet is lastig om je eigen tekst na te kijken. Vraag daarom aan je (bijles-)docent of die je brief voor je wil nakijken. Kijk daarbij goed welke fouten je hebt gemaakt. Controleer goed of je aan alle opdrachteisen hebt voldaan.Zorg voor samenhang en een duidelijke indeling in alinea’s. Gebruik signaalwoorden om de structuur te versterken.Check het gebruik van grammatica. Ga na of je: Alle werkwoorden in de juiste persoon en tijd hebt gezetDe juiste geslachten bij de zelfstandig naamwoorden hebt gebruiktHet bezittelijk voornaamwoord hebt aangepast aan het zelfstandig naamwoordHet bijvoeglijk naamwoord in de juiste vorm en op de juiste plaats hebt gezetDe juiste persoonlijk voornaamwoorden hebt gebruikt op de juiste plekOntkenningen op de juiste plek hebt gezetEen betoog is een schrijfopdracht waarvoor je van tevoren al best veel standaardzinnen en -woorden uit je hoofd kunt leren. Voorbereiding is dus heel waardevol!Denk hierbij aan:Signaalwoorden om structuur te geven (zie opdracht 1).Kenmerkende zinnen van elke alinea met een verschillende functie, zoals de kwestie inleiden, cijfers aantonen, een conclusie trekken, etc. (zie opdracht 2).Zinnen die te maken hebben met overtuigen of het geven van je mening (zie opdracht 3).
Extra – Relevante signaalwoorden voor een betoogOpsommingenet en de plus bovendien, daarnaastaussi ook par ailleurs overigensainsi que net als par exemple bijvoorbeelden outre bovendien Redencar want comme omdat, aangezienparce que omdat c’est pour cela daarompuisque omdat, aangezienTegenstellingmais maar par contre daarentegenmalgré ondanks au contraire integendeelbien que hoewel cependant echterquoique hoewel alors que terwijlConclusieenfin ten slotte en général over het algemeenpour finir om af te sluiten pour conclure om af te sluitenbref kortom en conclusion concluderend…en un mot in één woord pour résumer om samen te vattenExtra - Phrases-clés – Je mening geven/overtuigenIk ben het helemaal met je eens.Je suis tout à fait d’accord avec toi.Ik denk dat je gelijk / ongelijk hebt.Je pense que tu as raison / tort.Ik ben voor / tegen …Je suis pour / contre …Ik vind dat …Je trouve que …Ik geloof dat …Je crois que …Ik ben van mening dat …Je suis d’avis que …Naar mijn mening …À mon avis / opinion …Volgens mij …Selon moi …Een enquête heeft aangetoond dat …Un sondage a montré que …75% van de leerlingen denkt dat …75% des élèves pensent que …Om het probleem op te lossen, zou men … moeten.Pour résoudre le problème, il faudrait …Een andere oplossing zou zijn om te …Une autre solution serait de …Wat mij betreft zou het het beste zijn om te …Pour moi, le mieux serait de …Volgens …, chirurgisch specialist, is het belangrijk om te …Selon …, spécialiste chirurgien, il est important de …Je moet / zou moeten …Il faut / faudrait …
Deze toets bestellen?
Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.