Toets Natuurkunde

Overal Natuurkunde 5.1 ed - Hoofdstuk 9 - Golven oefentoetsen & antwoorden

5.1

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: verschillende soorten golven, lopende golven, eigenschappen van verschillende soorten golven, harmonische trillingen, de golfsnelheid berekenen, transversale en longitudinale golven, één-, twee- en driedimensionale golven, golf diagrammen, een (u,x)-diagram, het faseverschil tussen twee punten van een golf berekenen, informatieoverdracht, staande golven, knopen en buiken, rekenen aan staande golven, muziekinstrumenten en resonantie-effect.

Overal Natuurkunde 5.1 ed
Toets Natuurkunde
Overal Natuurkunde 5.1 ed
Online maken
Toets afdrukken
Een lopende golf is een golf die zich beweegt vanaf een bepaalde bron. Een transversale golf is een golf met een patroon van bergen en dalen.Een longitudinale golf is een golf met een patroon van verdichtingen en verdunningen. Een eendimensionale transversale golf is een golf die zich maar in één richting voortplant. Met de volgende formule kan je het faseverschil tussen twee punten berekenen: $\Delta \phi = \frac{\Delta x}{\lambda}$In deze formule is: $\Delta \phi$ het faseverschil (geen eenheid) $\Delta x$ het verschil in afstand in de x-richting tussen twee punten (in meter)$\lambda$ de golflengte van de golf (in meter)Radiogolven zijn elektromagnetische golven die zich voortplanten met de lichtsnelheid. Bij informatieoverdracht maak je gebruik van een draaggolf. Bij amplitudemodulatie varieert de amplitude van de draaggolf. Bij frequentiemodulatie varieert de frequentie van de draaggolf. Staande golven ontstaan door resonantie van een medium met een van zijn eigen frequenties. Er ontstaat een patroon van knopen en buiken. Knopen zijn stilstaande punten en buiken zijn punten met maximale amplitude. Bij staande golven met één open / los en één gesloten / vast uiteinde, past een kwart golflengte met een oneven aantal keer op de lengte: $l = (2n - 1) \cdot \frac{1}{4} \lambda$In deze formule is: $l$ de lengte van de staande golf (in meter)$n$ het aantal open en gesloten uiteinden $\lambda$ de golflengte van de golf (in meter)Let op: bij een open of los uiteinde ontstaat altijd een buik, bij een gesloten of vast uiteinde een knoop. Bij staande golven met twee open / losse of bij staande golven met twee gesloten / vaste uiteinden, past de halve golflengte een geheel aantal keer op de lengte met een andere formule dan voor golven met één open uiteinde, namelijk: $l = n \cdot \frac{1}{2} \lambda$ Voor de voortplantingssnelheid van geluid geldt de formule: $v = \lambda \cdot f$In BINAS Tabel 15A is op te zoeken dat bij een temperatuur van $20$oC ($293$ K) de voortplantingssnelheid van geluid gelijk is aan $0.343 \cdot 10^3$ m/s $= 343$ m/s.Gebruik het kader aan het begin van deze toets om deze vraag te beantwoorden. Gegevens: $v = 343$ m/s$f = 40$ kHz $= 40\cdot 10^3$ HzGevraagd:$\lambda = $ ? Formule: $v = \lambda \cdot f$ omschrijven naar $\lambda = \frac{v}{f}$Berekening: $\lambda = \frac{v}{f} = \frac{343}{40 \cdot 10^3} = 8.6 \cdot 10^{-3}$ mConclusie:De golflengte van het geluid is dus $8.6 \cdot 10^{-3}$ m.Gebruik het kader aan het begin van deze toets om deze vraag te beantwoorden. Gegevens: $f = 40$ kHz $= 40 \cdot 10^3$ HzDe duur van één puls is $700$ µs $= 700 \cdot 10^{-6}$ sGevraagd:Het aantal geluidstrillingen in één puls  = ? Formule: $T = \frac{1}{f}$Berekening: $T = \frac{1}{f} = \frac{1}{40 \cdot 10^3} = 2.5 \cdot 10^{-5}$ s Het aantal geluidstrillingen in één puls is dan $\frac{700 \cdot 10^{-6}}{2.5 \cdot 10^{-5}} = 28$Conclusie:Er zijn in totaal 28 geluidstrilingen aanwezig in één puls. Gebruik het kader aan het begin van deze toets om deze vraag te beantwoorden. Gegevens: $v = 343$ m/s$t = 1.0$ µs $=  1.0 \cdot 10^{-6}$ sGevraagd:De onnauwkeurigheid in plaatsbepaling dus $s =$ ? Formule: $s = v \cdot t$Berekening: $s = 343 \cdot 1.0 \cdot 10^{-6}= 343 \cdot 10^{-6}$ mDe puls gaat heen en weer dus de onnauwkeurigheid wordt $\frac{343 \cdot 10^{-6}}{2} = 17 \cdot 10^{-5}$ m Conclusie:De onnauwkeurigheid in de plaatsbepaling is gelijk aan $17 \cdot 10^{-5}$ m. Gebruik het kader aan het begin van deze toets om deze vraag te beantwoorden. Gegevens: $v = 4.0 \cdot 10^2$ m/sDe lengte van de snaar is gelijk aan een halve golflengte: $0.5 \lambda = 45$ cmDus $\lambda = 90$ cm $= 0.9$ mGevraagd:$f =$ ? Formule: $v = \lambda \cdot f$ omschrijven naar $f = \frac{v}{\lambda}$Berekening: $f = \frac{v}{\lambda} = \frac{4.0 \cdot 10^2}{0.9} = 4.4 \cdot 10^2$ HzConclusie:De frequentie van de grondtoon is gelijk aan $4.4 \cdot 10^2$ HzAls de snaar langer is, wordt de golflengte ook groter. Omdat de golflengte en de frequentie omgekeerd evenredig zijn (volgens $\lambda = \frac{v}{f}$) is de frequentie dus kleiner. De grondtoon is dus lager. Toelichting: Aan zowel de bovenkant als de onderkant van de grondtoon bevindt zich een knoop (K). In het midden bij het pijltje bevindt zich een buik (B). Voor de eerste boventoon bevindt zich zowel boven als onder een knoop (K) maar zit er in het midden ook een knoop (K). Tussen de knopen in bevinden zich buiken (B). Voor de eerste boventoon wordt dat in totaal 3 knopen (K) en 2 buiken (B). De pijl moet getekend worden halverwege de snaar in de grondtoon bij de buik. De spankracht $F_s$ heeft als eenheid $N = kg \frac{m}{s^2}$ Binas Tabel 4De eenheid van de massa $m$ is kg De eenheid van de lengte $l$ is m Voor $[\frac{F_sl}{m}]$ geeft dit $kg \frac{m}{s^2} \cdot \frac{m}{kg} = \frac{m^2}{s^2}$Voor $[\sqrt{\frac{F_s l}{m}}] = \sqrt{\frac{m^2}{s^2}} = \frac{m}{s} = m/s$ De eenheid van $\sqrt{\frac{F_s \cdot l}{m}}$ is dus gelijk aan de eenheid van de snelheid $v$.De dichtheid van nylon is kleiner dan de dichtheid van staal, de massa vande nylon snaar is dus kleiner dan die van de stalen snaar.Formule dichtheid: $p = \frac{m}{v}$Uit de formule van de dichtheid is te herleiden dat wanneer de dichtheid kleiner wordt, de massa ook kleiner wordt. Uit de formule ($f = \frac{v}{\lambda}$) volgt dan dat de golfsnelheid in de nylon snaar groter is dan die in de stalen snaar. De frequentie van de nylon snaar is dus groter dan van de stalen snaar, want de golflengte in beide snaren is gelijk. Conclusie: de nylon snaar geeft dus de hoogste toon.De demonstratie is gebaseerd op het natuurkundige verschijnsel resonantie. De houten stok geeft de trillingen van de piano door aan de harp. Resonantie is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Een trillend voorwerp kan een ander voorwerp in trilling brengen, doordat de trillingen via een tussenstof (of tussen materiaal, in dit geval de harp) worden doorgegeven. Gegevens: Drie trillingen komen volgens figuur 2 overeen met $0.010$ s. Gevraagd:$f =$ ?Formule:$T = \frac{1}{f}$ omschrijven naar $f =\frac{1}{T}$Berekening: $T = \frac{0.010}{3} = 3.33 \cdot 10^{-3}$ s$f = \frac{1}{T} = \frac{1}{3.33 \cdot 10^{-3}} = 3.0 \cdot 10^2$ HzConclusie:De grondfrequentie van het geluid is dus gelijk aan $3.0 \cdot 10^2$ Hz.Gegevens: $f = 3.0 \cdot 10^2$ Hz$\lambda = 40$ cm $= 0.4$ mGevraagd:$v =$ ? Formule:$v = \lambda \cdot f$Berekening: $v = \lambda \cdot f = 0.4 \cdot 3.0 \cdot 10^2 = 1.2 \cdot 10^2$ m/s Conclusie:De snelheid van de transversale golf is $1.2 \cdot 10^2$ m/s en komt niet overeen met de snelheid van Sandra ($2.0$ m/s). De hypothese van Sandra is dus niet correct. De trillingsrichting van de longitudinale golf in de veer komt overeen met de trillingsrichting van het vel.Gegevens: $m = 15$ g $= 0.015$ kg $l = 46$ cm $= 0.46$ m $C = 128$ N/m $f = 300$ HzGevraagd:De hoeveelste boventoon van de longitudinale golf = ? Formules:$V_L = l \cdot \sqrt{\frac{C}{m}}$$v = \lambda \cdot f$ omschrijven naar $\lambda = \frac{v}{f}$Voor de staande longitudinale golf geldt: $l = (2n - 1) \cdot \frac{1}{4} \lambda$Berekening: Stap 1 - Het berekenen van $V_L$:$V_L =  l \cdot \sqrt{\frac{C}{m}} = 0.46 \cdot \sqrt{\frac{128}{0.015}} = 42.5$ m/s Stap 2 - Het berekenen van de golflengte:$\lambda = \frac{v}{f} = \frac{42.5}{300} = 0.142$ mStap 3 - Het wiskundig berekenen van $n$:Het invullen van de volgende formule $\lambda = (2n - 1) \cdot \frac{1}{4} \lambda$ om $n$ te berekenen geeft:$0.46 = (2n – 1) \cdot \frac{1}{4} \cdot 0.142$$0.46 = (2n – 1) \cdot 0.0355$$(2n – 1) \cdot 0.0355 = 0.46$$(2n – 1) = 12.9577…$$2n – 1 = 12.9577…$$2n = 13.9577…$$n = \frac{12.9577…}{2} = 6.9788…$Afgerond levert dit op $n = 7$Bij $n = 7$ hoort een 6e boventoon. Conclusie:Het is dus de 6e boventoon van de longitudinale golf.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in