Toets Geschiedenis

Forum - Hoofdstuk E3 deel 2 - Confucianisme, communisme & kapitalisme in China deel II oefentoetsen & antwoorden

1e editie

Deze oefentoets behandelt o.m. de volgende onderwerpen: Nationalisten en Communisten, De Volksrepubliek van Mao, China internationaal, op weg naar meer kapitalisme en China tegenwoordig. 

Forum
Toets Geschiedenis
Forum
Online maken
Toets afdrukken
Een benaming voor de knokploegen van de Chinese jeugd. Zij namen het voortouw in een beweging die eeuwenoude tradities wilden uitbannen en intellectuelen het leven zuur maakten. Angst veroorzaakt door vreemdelingenhaat.Een protestbeweging van duizenden Chinese studenten die voor de poort van de Verboden Stad protesteerden. Zij waren van mening dat China moest moderniseren. Een staat die pretendeert onafhankelijk te zijn, maar daadwerkelijk wordt bestuurd door een buitenlandse mogendheid.  Werkwijze:Ga bij deze vraag overzichtelijk te werk. Er wordt eigenlijk om vier antwoorden gevraagd. Door structuur aan te brengen maak je minder snel een fout en door overzicht te creëren is het ook eenvoudiger voor jezelf om de antwoorden nog eens te controleren. Antwoord:De eerste modernisering gaat over de landbouw. Particuliere boeren kregen hun grond terug en waren zelf verantwoordelijk voor de productie en mochten hun overschotten verkopen.De tweede modernisering gaat over wetenschap en technologie. Er werd veel geld in het onderwijs gestimuleerd en Chinese studenten werden gemotiveerd om in het buitenland te gaan studeren. De derde modernisering gaat over industrie. Door gunstige belastingtarieven en regels hoopte Deng dat buitenlandse bedrijven zich in China zouden gaan vestigen. De vierde modernisering is op gebied van defensie. Er werd geïnvesteerd in het leger. Soldaten kregen modernere wapens en zij werden beter opgeleid. Werkwijze:Je moet hier twee gebeurtenissen beschrijven van het jaar 1949. Het zijn twee gebeurtenissen waar westerse landen niet blij mee waren, anders zouden zij het niet als rampjaar beschouwen. Beschrijf dit dus ook duidelijk.Antwoord:De eerste gebeurtenis is de succesvolle atoomproef van de Sovjet-Unie. Hierdoor werd de Sovjet-Unie in staat gesteld om ook atoomwapens te maken. Het Westen was dus niet langer oppermachtig op het gebied van wapens, iets waar zij zeer angstig over werden.Een tweede gebeurtenis is dat de revolutie van Mao ervoor zorgde dat China communistisch werd. Amerika en andere westerse landen hadden gehoopt dat het economisch sterke China naar het kapitalisme zou neigen en zo een bondgenoot van de het Westen zou worden in de strijd tegen de Sovjet-Unie. Nu werden China en de Sovjet-Unie echter bondgenoten. Werkwijze:Bouw je antwoord zorgvuldig op. Geef aan dat er meerdere belangrijke gebeurtenissen zijn geweest, maar dat jij vindt dat de door jouw gekozen twee belangrijkste zijn. Geef hiervoor een heldere argumentatie, zodat je de docent meeneemt in jouw gedachtegang. Doe dit vooral, zelfs wanneer er (zoals nu) eigenlijk maar twee antwoorden goed zijn, altijd want dan leer je het jezelf aan! Antwoord:Er zijn meerdere belangrijke gebeurtenissen te benoemen tijdens de Noordelijke Veldtocht, maar twee springen er toch bovenuit.De eerste gebeurtenissen waren de grote militaire successen die de nationalisten wisten te behalen. Hierdoor kregen zij grote delen van Noord-China in handen en dit versterkte hun positie in China.Een tweede belangrijke gebeurtenis is het moment dat de nationalisten in 1927 breken met de communisten. Dit leidt tot een periode van zwakte en onderdrukking voor de communisten. Door deze breuk herstelde het centrale gezag in China grotendeels weer.  Werkwijze:Er wordt hier eigenlijk om een mening gevraagd. Heb jij het idee dat het confucianisme nog invloed heeft op het huidige China? Als je eerst uitlegt wat het confucianisme inhoudt dan zie je dat bepaalde onderdelen nog wel toepasbaar zijn. Het is echter niet zo dat de leer van het confucianisme nog één op één merkbaar is in de Chinese samenleving. Het is belangrijk dat jij deze nuance toepast in jouw antwoord.Antwoord:Bij het confucianisme draait het om harmonie en dat men luistert naar zijn of haar meerdere. Eigen ideeën worden niet op prijs gesteld. In het huidige China zie je dit deels nog terug, bijvoorbeeld dat veel studenten wel naar het Westen mogen om te studeren, zolang ze er maar geen ideeën over vrijheden op nahouden. Ook is er nog steeds veel aanzien voor de Chinese Leider, wat past bij de leer van het confucianisme. Ook het belang van orde en harmonie zie je nog duidelijk terug in de Chinese samenleving.   Werkwijze:Ook hier lijkt het alsof er een keuze is. Je moet echter goed bedenken welke gevolgen er zijn geweest naderhand de collectivisatie. Welk gevolg lijkt op datgene wat er in de Sovjet-Unie gebeurde na de collectivisatie, ingevoerd door Stalin? Daar moet jouw antwoord op inzoomen. Dan is er een vergelijking die in het oog springt.Antwoord:De gevolgen voor beide landen zijn, in ieder geval op de korte termijn, redelijk hetzelfde. De grootste overeenkomst is dat voor zowel de Sovjet-Unie als voor China er relatief snel na de invoering een hongersnood uitbrak. Boeren werden in beide landen opgedragen wat zij moesten verbouwen waardoor er te weinig voedsel werd geproduceerd. Dit leidde tot tientallen miljoenen doden.   Werkwijze:Ga bij deze vraag stapsgewijs te werk.Leg allereerst uit waarom er een tweedeling is tussen China en Taiwan.Geef vervolgens aan waarom de VS Taiwan steunt. Gebruik in je argumentatie de punten uit het verleden.Doe vervolgens hetzelfde voor Rusland en China. Antwoord:Ondanks dat in 1949 de Volksrepubliek China werd gesticht was er verdeeldheid. Op het vasteland was de Grote Volksrepubliek de baas, maar de kleine Republiek China had zich op Taiwan gevestigd. Aangezien de Grote Volksrepubliek China communistisch werd sloot dit aan bij de Sovjet-Unie. Om de macht van deze groep tegen te gaan sloot de V.S. zich aan bij de kleine Republiek in Taiwan. Werkwijze:Deze vraag lijkt in eerste oogopslag niet heel veel te maken te hebben met geschiedenis. Toch is er een zeer bekend voorbeeld dat beschreven staat in het boek. Benoem dit voorbeeldMaar nog belangrijker, leg uit hoe dit voorbeeld wellicht de weg heeft geschapen voor betere betrekkingen tussen beide landen. Antwoord:Midden in de Koude Oorlog vond er een uitwisseling van tafeltennisteams plaats tussen de Verenigde Staten en China, terwijl er sinds 1949 geen Amerikaan op Chinese bodem was geweest. Dit is een moment in de geschiedenis die maar weinigen zag aankomen. Deze gebeurtenis was de basis van meer intensief contact tussen de VS en China. In begin jaren ‘70 waren de contacten zo gegroeid dat president Nixon naar China ging om Mao te bezoeken. Dit leidde tot meer internationale erkenning van de Volksrepubliek.   Werkwijze:Ga bij deze vraag systematisch te werk. Bespreek eerst wie je hier ziet en vervolgens wat hij voor kleding draagt. Leg aan de hand van deze antwoorden uit waarom hij hiervoor zou hebben gekozen. Antwoord:De persoon op de afbeelding is Mao Zedong. Hij draagt een eenvoudige kledingstijl terwijl hij naar (waarschijnlijk) een menigte zwaait. Hij heeft met opzet voor deze kledingstijl gekozen. Zijn voorgangers droegen vaak luxe kleding. Mao wilde dat niet. Hij koos ervoor om zich in soberheid te kleden om zo zijn afkeer tegen het westerse kapitalisme te laten zien. Werkwijze:Bedenk eerst waar het beleid, waar op gedoeld wordt in de vraag, gaat. De afbeelding geeft je verscheidene hints, maar je moet wel op de ‘’Grote Sprong Voorwaarts’’ weten te komen.Vervolgens moet je drie kenmerken van dit beleid benoemen. Ga voor drie kenmerken die je duidelijk terugziet in de bron. Je moet namelijk in jouw antwoord naar de bron verwijzen.Antwoord: Het gaat hier om ‘’De Grote Sprong Voorwaarts’’. Je moet ten minste drie kenmerken benoemen, al zijn er meerdere antwoorden mogelijk. Collectivisatie van de landbouw: Mao moedigde boeren aan om zich te verenigen in collectieve boerderijen, genaamd “communes”. Dit zou efficiëntere landbouwproductie mogelijk maken en de industrialisatie versnellen. Dit zie je terug doordat de graansilo’s dicht op elkaar staan.Stimuleren van industriële productie: Mao wilde China snel moderniseren en industrialiseren. Hij moedigde de bouw van staatsbedrijven en grote infrastructurele projecten aan. Te herkennen aan de industriële torens en fabrieken.Grote infrastructurele projecten: Onder de Grote Sprong Voorwaarts werden enorme dammen, wegen en spoorwegen gebouwd om de economische ontwikkeling te bevorderen. Te herkennen aan de weg die midden door de afbeelding loopt (en de brug)Staalproductie op het platteland: Een van de meest beruchte aspecten van de Grote Sprong Voorwaarts was het “terug naar de ovens” -beleid, waarbij boeren in hun eigen achtertuinen kleine staalfabrieken bouwden. Dit leidde echter tot inefficiënte productie en verspilling van middelen.

Deze toets bestellen?

Voordeligst
Lidmaatschap ToetsMij
€ 12,99/mnd
  • Snel nog even wat toetsen oefenen? Kies dan onze meest flexibele optie.
  • Je kunt maandelijks opzeggen.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
3 maanden ToetsMij
€ 12,99
€ 10,99/mnd
  • Voordelig en flexibel. Ideaal als je maar een paar maanden toetsen hoeft te gebruiken.
  • Betaal per kwartaal en bespaar hiermee 2 euro per maand.
  • Toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard
1 jaar ToetsMij
€ 12,99
€ 7,50/mnd
  • Favoriete keuze van meer dan 70% van de gebruikers.
  • Betaal slechts 90 euro per jaar en bespaar hiermee 65 euro.
  • Geniet van een volledig jaar toegang tot alle vakken bij ToetsMij.
Kies dit abonnement

Wat krijg je bij een abonnement?

  • Toegang tot alle vakken
  • 20 kwalitatieve oefentoetsen per maand
  • Antwoorden, uitwerkingen en toelichtingen
  • Geen stress voor het maken van toetsen
Eenvoudig en veilig betalen met iDEAL of creditcard

Dit zeggen leerlingen en ouders

10

Cijfers omhoog

Onze zoon had in februari zeker 12 minpunten. Hij is gestart met oefenen via Toets mij en heeft een geweldige eindsprint getrokken en afgelopen week bijna het onmogelijke waargemaakt. Er zijn nog maar 2 minpunten over en nog niet alle toetsen zijn terug. Het heeft onze zoon enorm geholpen, omdat er breed getoetst wordt en de vraagstelling, zoals van hem begrepen, overeenkomt met de toets. Als je de oefentoetsen goed kunt maken, beheers je de stof echt goed!

AP
9.0

Fijn dat leerlingen alvast een keer een toets kunnen oefenen die eruit ziet zoals op school.

Wij hebben sinds kort Toetsmij, omdat onze dochter het erg lastig heeft met Wiskunde. Op deze manier kan ze het hoofdstuk oefenen met een toets die qua vraagstelling overeenkomt met de toetsen op school. Nu kan ze dit dus eerst oefenen voordat ze de echte toets moet doen. Als docent Engels die werkt met Of Course en All Right kan ik bevestigen dat de toetsen grotendeels overeenkomen met de vraagwijze van de methode zelf. Dat is dus heel fijn voor leerlingen om te oefenen. We hadden heel even een dingetje met het nakijken, want de uitwerkingen werden niet goed weergegeven. Even een mailtje en binnen een dag reactie en ICT ging meteen aan de slag met het herstellen van de uitwerkingen. Super contact, goede dienstverlening! Aanrader!

Lelani van den Berg
10

Zéér tevreden!!

Lid geworden voor mijn zoon in leerjaar 1 van (toen 13) inmiddels 15. Hij zit nu in leerjaar 3 HAVO. Elk boek is makkelijk te vinden en alsmede mailt met een probleem omdat hij Duits krijgt uit een boek van leerjaar 2 word dit zelfs op zondag binnen een half uur opgelost en toegevoegd aan ons account! Zo’n toffe service zie je niet vaak meer! Dus wij zijn zéér tevreden. Sinds we het nu weer gebruiken (tijdje niet gebruikt) scoort hij weer voldoendes en zelf voor wiskunde een 8.8!

Linda Ockers

Zoek in meer dan 10.000 toetsen

Echte toetsvragen, precies aansluitend op jouw lesmethode en leerjaar. Voor klas 1 t/m 6 van vmbo-t t/m gymnasium.

Ik zit in het
en doe
ik wil beter worden in